Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1662467_0001.png
Produktivitetskommissionens
anbefalinger med relevans for
produktionserhvervene
Peter Birch Sørensen
Formand for Produktivitetskommissionen
Indlæg på høring i
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
den 7. september 2016
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Præsentationer fra udvalgets høring 'Hvordan styrker vi Produktionsdanmark' den 7/9-16
1662467_0002.png
Dagsorden
Produktivitetskommissionens diagnose af
produktivitetsproblemet
Servicesektorens betydning for produktionserhvervene
Uddannelsessektorens betydning
Infrastrukturens betydning
Skattesystemets betydning
Produktivitetskommissionens vigtigste anbefalinger
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Præsentationer fra udvalgets høring 'Hvordan styrker vi Produktionsdanmark' den 7/9-16
1662467_0003.png
Hvor ligger hunden
(produktivitetsproblemet) begravet?
Produktivitetskommissionens analyser viste, at det danske
produktivitetsproblem især er koncentreret i de dele af servicesektoren,
der kun i ringe grad er udsat for udenlandsk konkurrence
Den internationalt orienterede del af servicesektoren har haft en pæn
produktivitetsudvikling
Industrien har også haft en internationalt set pæn produktivitetsudvikling,
når man inddrager udviklingen i det internationale bytteforhold
Produktivitetsudviklingen i bygge- og anlægssektoren er svær at vurdere,
da statistikken gør det svært at måle produktivitetsvæksten
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Præsentationer fra udvalgets høring 'Hvordan styrker vi Produktionsdanmark' den 7/9-16
1662467_0004.png
Hvorfor er en svag produktivitetsudvikling i
servicesektoren et problem for produktionserhvervene?
Serviceerhvervene leverer inputs til andre erhverv. Svag
produktivitetsudvikling i servicesektoren medfører højere
omkostninger for andre erhverv
Hvis arbejdsproduktiviteten stiger langsommere i servicesektoren
end i industrien, må industrien hen ad vejen afgive arbejdskraft til
serviceerhvervene, for at befolkningens stigende efterspørgsel
efter service kan imødekommes
Med andre ord: Lavere produktivitetsvækst i servicesektoren
medfører tab af ”produktionsarbejdspladser”
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Præsentationer fra udvalgets høring 'Hvordan styrker vi Produktionsdanmark' den 7/9-16
1662467_0005.png
Uddannelsessektorens betydning
Produktivitetskommissionens analyser viste, at
Fra 1990’erne til nullerne tenderede tilvæksten i antallet af
kandidater fra de højere læreanstalter til at være størst
inden for de fag, der har de dårligste beskæftigelses- og
indtjeningsmuligheder
Et mismatch mellem udbuddet af kvalifikationer og
arbejdsmarkedets efterspørgsel efter kvalifikationer
svækker produktivitetsudviklingen
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Præsentationer fra udvalgets høring 'Hvordan styrker vi Produktionsdanmark' den 7/9-16
1662467_0006.png
Infrastrukturens betydning
En velfungerende infrastruktur mindsker
transportomkostningerne og befolkningens tidsforbrug
Produktivitetskommissionens analyser viste, at
Næsten 40 pct. af de penge, man politisk besluttede at bruge
på transportinfrastruktur i perioden 2002-2013, blev
investeret i projekter, der på beslutningstidspunktet blev
vurderet til at være samfundsøkonomisk urentable.
Samfundsøkonomisk tab: 21 mia. kr.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Præsentationer fra udvalgets høring 'Hvordan styrker vi Produktionsdanmark' den 7/9-16
1662467_0007.png
Skatternes betydning: Hvilke skatter er
mest væksthæmmende?
Mest skadelig
Selskabsskatten
Mindst skadelig
Forbrugsskatter
Skatter på
ejendoms-
transaktioner
Løbende
skatter på
fast
ejendom
Den personlige
indkomstskat
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Præsentationer fra udvalgets høring 'Hvordan styrker vi Produktionsdanmark' den 7/9-16
1662467_0008.png
Vigtige anbefalinger fra
Produktivitetskommissionen
Fjern regulering, der afskærmer hjemmemarkedet og begrænser konkurrencen
Styrk mobiliteten af varer, serviceydelser, investeringer, viden og arbejdskraft over
landegrænserne
Styrk konkurrencelovgivningen, så den kommer på niveau med bedste praksis i EU
Begræns brugen af konkurrence-, kunde- og jobklausuler gennem skærpet
lovgivning
Brug skattepolitikken til at styrke produktiviteten, bl.a. ved at omlægge fra skatter på
indkomst til skatter på ejendom og ved at fjerne overbeskatning af aktiv
erhvervsindkomst
Investér kun i infrastruktur, når det er samfundsøkonomisk rentabelt
Brug betaling til at reducere trængslen i trafikken
Sørg for at energi- og klimapolitikken fremmer omkostningseffektivitet i
energiproduktion og –distribution
Giv de videregående uddannelsesinstitutioner stærkere tilskyndelser til at levere
uddannelser med gode beskæftigelses- og indtjeningsmuligheder, og giv de
uddannelsessøgende stærkere tilskyndelser til at vælge sådanne uddannelser
Giv de videregående uddannelsesinstitutioner bedre mulighed for at udbyde kortere
og mere praktisk orienterede uddannelser, der afspejler arbejdsmarkedets behov