Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 332
Offentligt
1652628_0001.png
NOTAT
4. juli 2016
Statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. oktober
2015 – 31. marts 2016
Indledning
Der fremlægges hermed tal for rekvisition af tilstandsrapporter i perioden
1. oktober 2015 - 31. marts 2016 samt en status for projektet vedrørende
digitalisering af oplysninger, som afgives af sælgere i forbindelse af ud-
arbejdelse af tilstandsrapporter. Den seneste statistik blev fremsendt til
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget d. 13. november 2015 og dækker
perioden 1. april – 30. september 2015.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under sælgers oplysninger om bestilling af tilstandsrapport. I tabel 1 er
vist, hvordan sælgernes oplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne
fordeler sig i perioden 1. oktober 2015 - 31. marts 2016.
Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne i perioden 1.
oktober 2015 - 31. marts 2016
Svarmulighed
Via
www.boligejer.dk
Via anden internetside
Via familie, venner og bekendte
Pct.
1,0
6,8
6,1
Via en liste over bygningssagkyndige udleveret af min
ejendomsmægler
10,3
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om at
finde én efter aftale med mig
49,0
På anden vis
Uoplyst
11,7
15,0
Tabellen viser, at 7,8 pct. sælgere finder beskikkede bygningssagkyndige
via forskellige internetsider, herunder
www.boligejer.dk.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Notat om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. oktober 2015 til 30. marts 2016
1652628_0002.png
2/5
Sælgere, som finder en beskikket bygningssagkyndig via deres netværk,
udgør 6,1 pct.
Lidt mere end hver tiende sælger har oplyst, at den pågældende har valgt
en bygningssagkyndig ved hjælp af en liste over bygningssagkyndige
udleveret af ejendomsmægleren, som har stået for salget.
Den største gruppe er bestillinger via forsikringsselskaber. Tabellen viser,
at sælgere har oplyst, at næsten halvdelen af rapporterne er bestilt via
sælgerens ejendomsmæglers henvendelse herom til et forsikringsselskab
efter sælgerens anmodning.
I ca. 11,7 pct. af tilstandsrapporter har sælgere oplyst, at de har bestilt
rapporterne på anden måde end de tilbudte svarmuligheder. Der kan bl.a.
være tale om genbestilling af tilstandsrapporter, som de nuværende svar-
muligheder ikke udtrykkeligt nævner.
15,0 pct. af sælgerne har ikke svaret på spørgsmålet om bestilling, hvilket
bl.a. kan skyldes, at der er tale om et dødsbo eller salg af boliger på
tvangsauktioner, hvor sælgere normalt ikke udfylder sælgeroplysnings-
skema, herunder heller ikke svarer på spørgsmålet om bestilling af til-
standsrapporten.
En sammenligning af ovennævnte statistik med de tidligere statistikker
viser, at der ikke er sket nogen væsentlig afvigelse i sælgernes måde at
bestille en tilstandsrapport på, dog er der en let stigende andel ubesvarede
spørgsmål om bestilling og rapporter bestilt via et forsikringsselskab og
et mindre fald i antallet af rapporter, der bestilles vis boligejer.dk.
Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne i perioden 1.
oktober 2015 - 31. marts 2016
60
50
Procent
40
30
20
10
0
4KV13-1KV14
2KV14-3KV14
4KV14-1KV15
2KV15-3KV15
4KV15-1KV16
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Notat om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. oktober 2015 til 30. marts 2016
1652628_0003.png
3/5
Erhvervsstyrelsen er i gang med at gennemføre visse tiltag med henblik
på yderligere at forbedre statistikken, jf. nedenfor under Digitalisering af
sælgeroplysningsskema.
Markedsandele
Erhvervsstyrelsen har foretaget en analyse af 30.440 tilstandsrapporter
indberettet i perioden 1. oktober 2015 - 31. marts 2016 med henblik på at
undersøge forholdet mellem de beskikkede bygningssagkyndiges virk-
somhedstilknytning og antal af de udarbejdede tilstandsrapporter.
De virksomheder, som har udarbejdet tilstandsrapporter i analyseperio-
den, er blevet opdelt i tre grupper efter antal tilknyttede bygningssagkyn-
dige:
-
virksomheder med 1 beskikket bygningssagkyndig (”enkeltmands-
virksomheder”),
-
virksomheder med 2-9 beskikkede bygningssagkyndige (”mellemsto-
re virksomheder”) og
-
virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige (”store virk-
somheder”).
I opgørelsen kombineres de i perioden indberettede tilstandsrapporter
med den bygningssagkyndiges HE-nummer og den pågældendes virk-
somhedstilknytning. Oplysningen om virksomhedstilknytning trækkes fra
de generelle oplysninger om den bygningssagkyndige, som er registreret i
HEWEB.
De beskikkede bygningssagkyndige, som arbejder for flere virksomheder,
eller dels er selvstændige, dels arbejder for en eller flere virksomheder,
har siden 1. oktober 2013 haft pligt til at oplyse, hvilken virksomhed den
konkrete tilstandsrapport er udarbejdet for.
I HEWEB var det i perioden 1. oktober 2015 - 30. marts 2016 registreret
399 beskikkede bygningssagkyndige, som mindst har indberettet en til-
standsrapport.
Fordeling af tilstandsrapporter efter den beskikkede bygningssagkyndi-
ges virksomhedstilknytning i perioden 1. oktober 2015 til 31. marts 2016:
1 besk. byg- 2-9
besk. 10 eller flere
ningssagkyn- bygningssag- besk.
byg-
dig
kyndige
ningssagkyn-
dige
Antal virksomheder
178
24
5
Antal bygningssag-
178
kyndige
Antal rapporter
8.598
59
3.837
162
18.005
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Notat om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. oktober 2015 til 30. marts 2016
1652628_0004.png
4/5
Markedsandel
28,3 pct.
12,6 pct.
59,2 pct.
Det fremgår af tabel 2, at 28,3 pct. af de i perioden udarbejdede tilstands-
rapporter er udarbejdet af bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomhe-
der, 12,6 pct. af de indberettede tilstandsrapporter er udarbejdet af virk-
somheder, som har haft mellem 2 og 9 bygningssagkyndige knyttet til
virksomheden, og 59,2 pct. af rapporterne er udarbejdet af virksomheder,
som har haft 10 eller flere beskikkede bygningssagkyndige knyttet til
virksomheden.
Tilsvarende statistik for perioden 1. april 2015 til 30. oktober 2015 viste,
at 28,4 pct. af de i perioden udarbejdede tilstandsrapporter var udarbejdet
af de bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder, 14,8 pct. af de
bygningssagkyndige knyttet til virksomheder med mellem 2 og 9 byg-
ningssagkyndige og 56,8 pct. i virksomheder med 10 eller flere bygnings-
sagkyndige.
Det bemærkes i den forbindelse, at de største virksomheders markedsan-
del udgør 59,2 pct. mod 56,8 pct. i perioden 1. april – 31. oktober 2015.
Siden sidste afrapportering er antallet af virksomheder med 10 eller flere
bygningssagkyndige steget fra fire (Botjek A/S, EBAS - Energi- & Byg-
ningsrådgivning A/S, factum2 A/S og OBH Ingeniørservice A/S) til fem
(Boligeftersyn P/S). De største virksomheders markedsandel er i den for-
bindelse også steget.
Det bemærkes endvidere, at forskellen mellem det samlede antal beskik-
kede bygningssagkyndige (412 bygningssagkyndige), som har været
knyttet til virksomhederne i statistikperioden, jf. tabel 2, og antallet af
registrerede bygningssagkyndige (399 bygningssagkyndige), som har
indberettet mindst én rapport i perioden, skyldes det forhold, at 13 byg-
ningssagkyndige har haft tilknytning til to virksomheder.
Digitalisering af sælgeroplysningsskema
Det nedlagte Ministerium for By, Bolig og Landdistrikter har i forbindel-
se med de tidligere halvårlige afrapporteringer til Folketingets By- og
boligudvalg oplyst, at ministeriet arbejdede med digitalisering af oplys-
ninger, som afgives af sælgere i forbindelse med udarbejdelse af til-
standsrapporter. Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med ressortomlæg-
ningen den 28. juni 2015 overtaget dette arbejde.
Arbejdet omfatter etablering af en NemLogin-løsning, en revision af det
gældende sælgeroplysningsskema og færdigudvikling af en webservice,
som kan anvendes i forbindelse med indberetning af tilstandsrapporter.
Styrelsen forventer, at den kommende digitalisering af sælgeroplysnings-
skemaet dels vil gøre det nemmere for sælgere at forstå og besvare
spørgsmålene, og dels vil forbedre statistikken vedrørende bestilling af
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Notat om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. oktober 2015 til 30. marts 2016
5/5
tilstandsrapporter, idet det ikke vil være muligt at indberette skemaet,
medmindre spørgsmålet om bestilling af tilstandsrapporten er besvaret.
Dødsboer og tvangsauktionssælgere skal også besvare spørgsmålet om
bestilling af tilstandsrapporten, selv om de ikke kan besvare andre
spørgsmål i sælgeroplysningsskemaet, som vedrører selve ejendommen.
Dette forventes at ville nedbringe antallet af uoplyste svar samt antallet af
svarene ”På
anden vis”.
Arbejdet med det digitale sælgeroplysningsskema er ved at være afsluttet
og det nye digitale sælgeroplysningsskema forventes at træde i kraft
umiddelbart efter sommerferien.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil fortsat orientere Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter.