Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 290
Offentligt
1640181_0001.png
En luftfartspolitisk strategi
for hele Danmark
v/Afdelingschef Hakon Iversen
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0002.png
Hvorfor er en luftfartspolitisk strategi vigtig?
Det er veldokumenteret at international tilgængelighed og
effektive flyforbindelser spiller en væsentlig rolle for
dansk økonomi.
Den gode tilgængelighed er ikke en naturlig ting. I forhold
til befolkningens størrelse har Danmark været historisk
”overforsynet” med gode flyforbindelser.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0003.png
Hvorfor er en luftfartspolitisk strategi vigtig
Den øgede internationale konkurrence har endvidere
betydet, at forbrugerne har adgang til billigere flyrejser.
Men det har også betydet, at den danske luftfartssektor
er under et betydeligt pres.
Derfor er det vigtigt med effektive og
konkurrencedygtige lufthavne og luftfartsselskaber.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0004.png
Luftfartspolitisk strategi igangsættes
Regeringen har nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe
med Transport- og Bygningsministeriet som formand.
Branchen vil blive direkte inddraget, hvor relevant.
Hovedfokus for arbejdsgruppen er at få belyst
forudsætningerne for at forbedre tilgængeligheden
mellem Danmark og omverdenen og tilgængeligheden
internt i Danmark via luftvejen.
Arbejdsgruppen afrapporterer primo 2017.
Undervejs i processen gives Luftfartsrådet en status.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0005.png
Lufthavne
Provinslufthavnenes konkurrencesituation samt deres
driftsøkonomiske og produktivitetsmæssige forhold
beskrives.
Vurdering af lufthavnenes muligheder for at skabe
yderligere tilgængelighed.
Fokus på at fremme provinslufthavnenes vækstskabende
potentialer ift. oplandet i dialog med det lokale
erhvervsliv ved etablering af vækstkomitéer.
Se på mulighederne for flere afgange mellem
provinslufthavne og Københavns Lufthavn og på
indenrigstrafikkens afvikling og vilkår i Københavns
Lufthavn, fx ventetider i sikkerhedskontrollen.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0006.png
Lufthavne
Undersøgelse af Københavns Lufthavns konkurrencesituation
i forhold til andre relevante internationale lufthavne i andre
lande.
Undersøgelse af, hvordan det fremadrettet sikres, at det er
mest muligt attraktivt for flyselskaberne at flyve via
Københavns Lufthavnen.
Kriterier, som flyselskaber lægger vægt på, når de skal vælge
hvilken lufthavn de skal flyve til fx serviceniveauer, takster og
kapacitet m.v.
Mulighederne for at forbedre rammevilkårene for
Københavns Lufthavn, herunder miljø- og planlovgivningen i
forhold til den fremtidig arealanvendelse.
Inddrage CPH vækstkomité og se hvilke muligheder, der er
for at udvikle den yderligere.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0007.png
Lufthavne
Vurdering af muligheder for at tiltrække yderligere trafik
til danske lufthavne gennem bilaterale luftfartsaftaler
med tredjelande.
Konkrete sammenligninger af implementering af EU-
lovgivning på luftfartsområdet – et såkaldt nabotjek af
luftfartsregler.
Infrastrukturinvesteringer vedr. adgang til lufthavne i
Danmark
Transport- og Bygningsministeriet
Side 7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0008.png
Luftfartsselskaber
Rammevilkårene for luftfartsselskaberne i Danmark
undersøges nærmere, og mulighederne for at forbedre
dem. Er der fx regler der kan afskaffes/simplificeres?
Muligheden for at indgå flere luftfartsaftaler og for at
forbedre vilkårene i de eksisterende aftaler undersøges.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0009.png
Luftfartsselskaber
Mulighederne for at man fra dansk side kan inddæmme
regelshopping, samtidig med at særligt den
internationale tilgængelighed forbedres.
Sikre klarhed over beskatningspligten for internationale
luftfartsselskaber i bilaterale skattetekniske aftaler.
Inddrage vækstkomitéer og lignende med henblik på at
luftfartsselskabernes potentialer udnyttes optimalt.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0010.png
Turisme
Mulighederne for at skabe øget tilgængelighed for
turister fra såvel inden for som uden for EU-området
(ruteudviklingsprogrammer som Global Connected,
bilaterale luftfartsaftaler etc.) undersøges.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640181_0011.png
Luftfragt
Det skal undersøges, hvorvidt gode rammevilkår kan
understøtte en udvikling af luftfragt til gavn for
international samhandel for virksomheder i hele
Danmark.
Transport- og Bygningsministeriet
Side 11