Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1627485_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
2. maj 2016
Kapaciteten i Limfjordstunnelen er tæt på opbrugt
Tak for tilsendte kommentarer fra transport- og bygningsministeren til komiteens materiale fra foretrædet
for Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget den 17/3.
Af svaret fremgår, at Vejdirektoratet vurderer, at kapaciteten i Limfjordstunnelen er 86.000 køretøjer pr.
hverdagsdøgn, hvor komiteen i materialet bruger 80.000 som kapacitet. Altså at komiteen skulle anvende
et andet og lavere tal for kapaciteten end Vejdirektoratet.
Det er vigtig for komiteen at slå fast, at vurderingen af Limfjordstunnelens kapacitetsgrænse på 80.000
køretøjer pr. hverdagsdøgn er Vejdirektoratets egen vurdering af de særlige forhold ved Limfjordstunnelen.
Den fremgår af ”Konsolidering af trafikberegningerne for en 3. Limfjordsforbindelse” fra 2014, side 10-11:
”I såvel VVM-undersøgelsen som beregningerne med LTM er det antaget, at kapaciteten i Limfjordstunnelen
svarer til en almindelig 6-sporet motorvej. Kapaciteten på en 6-sporet motorvej kan med den aktuelle
køretøjsfordeling antages at være ca. 5.600 køretøjer pr. time pr. retning eller med den aktuelle
døgnfordeling ca. 86.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn.”
Vejdirektoratet vurderer imidlertid, at de særlige forhold i Limfjordstunnelen, herunder manglende nødspor,
kraftige stigninger, omfattende ind- og udfletninger tæt på tunnelen samt ’tunnelvirkningen’, betyder, at
tunnelens kapacitet er lavere end for normale 6-sporede strækninger. Det er vanskeligt at fastslå den
faktiske kapacitet i tunnelen, men trafikmålinger for trafik mod syd viser tilfælde med en trafikintensitet på
ca. 5.200 køretøjer pr. time (summen af 4 rullende kvarter efter hinanden). Hvis det antages, at denne trafik
svarer til kapacitetsgrænsen pr. time, er der tale om en hverdagsdøgnkapacitet på ca. 80.000 køretøjer pr.
hverdagsdøgn med den aktuelle døgnfordeling af trafikken.”
På baggrund af ovenstående anvender Komiteen 80.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn som kapacitet.
Limfjordstunnelen er med ca. 77.700 køretøjer meget tæt på sin kapacitetsgrænse, som med trafikvæksten
nås inden for få år. Det er en alvorlig situation for Nordjylland, hvor en flaskehals ved Limfjorden bremser
vækst og udvikling i landsdelen.
Med venlig hilsen
Ulla Astman
Formand for 3. Limfjordsforbindelse.nu