Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 200
Offentligt
1606216_0001.png
Erhvervs, Vækst- og Eksportudvalget
Henvendelse til Erhvervs, Vækst og Eksportudvalget vedrørende forsik-
ringsselskabernes undersøgelsesmetoder ved mistanke om forsikrings-
svindel
Anmodning om foretræde for Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget
Forsikring & Pension overværede – ligesom Forbrugerrådet Tænk – Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalgets åbne samråd den 4. februar 2016. Forsikring &
Pension kunne med tilfredshed konstatere, at erhvervs- og vækstministeren fle-
re gange gav udtryk for, at der ikke er behov for yderligere regulering af områ-
det. Forsikring & Pension støtter op om Finanstilsynets undersøgelse af forsik-
ringsselskabers efterforskning ved personskadesager, hvor det konkluderes, at
forsikrings- og pensionsselskaber har en berettiget interesse i at bekæmpe for-
sikringssvindel, samt at selskaberne overholder den almindelige regulering i
bl.a. straffeloven, persondataloven og tv-overvågningsloven. Forsikring & Pensi-
on er derudover tilfredse med, at branchens kodeks for undersøgelse af mistan-
ker om forsikringssvindel matcher konklusionerne i Finanstilsynets rapport. For-
sikring & Pension vil meget gerne uddybe de nedenfor anførte synspunkter ved
et foretræde for udvalget.
Selskaberne har pligt til at beskytte sig selv og de ærlige forsikringsta-
gere i mod forsikringssvindel
Skadesforsikringsselskaberne opdager hvert år forsikringssvindel for en halv mil-
liard kroner (421 mio. kr. i 2014). Da Forsikring & Pension ikke har statistik om
svindel over for livs- og pensionsselskaberne, er det samlede omfang af forsik-
ringssvindel over for hele branchen ukendt. Dog er der ikke tvivl om, at der
samlet set er tale om svindel for flere mia. kr. I forhold til den forsikringssvindel,
der ikke bliver opdaget, er den halve mia. derfor kun ”toppen af isbjerget”.
Ift. personskadesager, som er omdrejningspunktet i Finanstilsynets undersøgel-
se, kan svindel i en enkelt sag sagtens beløbe sig på 6-8 mio. kr., og der ses og-
så sager, hvor svindel i en enkelt personskadesag beløber sig til to-cifrede milli-
onbeløb.
Svindel er både strafbart og usolidarisk, og branchen er forpligtet til at beskytte
de ærlige kunder mod forsøg på forsikringssvindel, hvilket Finanstilsynet også
anerkender i deres rapport. Da forsikringssvindel er meget lavt prioriteret hos
02.03.2016
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Per Bremer Rasmussen
Adm. direktør
Dir.
41 91 90 01
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
PBR/vbo
GES-2016-00062
368063
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Henvendelse af 2/3-16 fra Forsikring & Pension vedrørende forsikringsselskabernes undersøgelsesmetoder ved mistanke om forsikringssvindel
politiet, er forsikrings- og pensionsselskaberne i et vist omfang nødt til selv at
undersøge mistanker om forsikringssvindel.
Kommentarer til Forbrugerrådets Tænks henvendelse til Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget
Efter at have læst Forbrugerrådet Tænks henvendelse vedrørende forsikringssel-
skabernes undersøgelse af forsikringssvindel skal Forsikring & Pension gøre op-
mærksom på, at forsikringssvindel hvert år betyder, at almindelige ærlige forsik-
ringskunder betaler mere for deres forsikring, end de havde behøvet, hvis der
ikke var forsikringssvindel. Fra Forbrugerrådets Tænks henvendelse får man ind-
tryk af, der tages mere hensyn til de ganske få danskere, der er under begrun-
det mistanke for at have svindlet med deres forsikring for et betydeligt beløb,
end de mange ærlige forsikringstagere. Det mener Forsikring & Pension ikke, at
de ærlige danske forsikringstagere – som jo heldigvis udgør langt størstedelen
af de danske forsikringstagere – kan være tilfredse med.
Forsikring & Pension har derudover følgende bemærkninger til Forbrugerrådets
Tænks henvendelse:
Forsikring & Pension er enig med Forbrugerrådet Tænk i, at undersøgelse i
sager med mistanke om grov forsikringssvindel i bund og grund er en politi-
opgave. Politiet prioriterer dog ikke opklaring af forsikringssvindel, med min-
dre der er anden grov (fx bande-)kriminalitet indblandet også. Med tanke på
politiets øvrige opgaver viser en flerårig erfaring med al tydelighed, at det er
urealistisk at forvente, at politiet påtager sig yderligere opgaver vedrørende
forsikringssvindel. Forsikrings- og pensionsselskaberne har derfor påtaget sig
denne opgave, og undersøger selv sager ved mistanke om forsikringssvindel
på en ordentlig og redelig måde – til gavn for de ærlige forsikringstagere.
Forsikringsselskaberne skal ikke orientere kunden/skadelidte om påbegyndel-
se af undersøgelsestiltag, hvis formålet med efterforskning dermed forspil-
des, hvilket Finanstilsynet også anerkender i deres rapport. Forsikring & Pen-
sion bemærker, at efterforskningen vil forspildes, hvis man – som Forbruger-
rådet Tænk anbefaler – på forhånd orienterer kunden/skadelidte om evt. vi-
deoovervågning. Forbrugerrådet Tænk synes også her at tage mere hensyn
til en person, hvor der er stærkt begrundet mistanke om forsikringssvindel
for et betydeligt beløb, end til de mange ærlige forsikringstagere.
Forsikring & Pension kan berolige Forbrugerrådet Tænk med, at medlemmer-
ne af Forsikring & Pension naturligvis følger de henstillinger, der gives. Det
er alene ganske små skadeforsikringsselskaber, der ikke er medlem af Forsik-
ring & Pension. Disse selskaber udgør en forsvindende lille del af skadeforsik-
ringsmarkedet.
Forsikring & Pension kan oplyse, at kunden altid får en klar og grundig be-
grundelse, hvis erstatningsudbetaling afvises. Dette er også tydeliggjort i det
nye kodeks.
Forsikring & Pension finder derudover anledning til at orientere om følgende:
Forsikrings- og pensionsselskaberne har pligt til at forholde sig til, om en
skadesanmeldelse giver anledning til erstatning.
Forsikring & Pension har i januar 2016 været på besøg i 14 forsikrings- og
pensionsselskaber (heraf 5 selskaber, der ikke er med i Finanstilsynets un-
dersøgelse). Disse 14 selskaber dækker ca. 80 pct. af skadeforsikringsmar-
kedet og 50 pct. af pensionsmarkedet, og står for langt størstedelen af bran-
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
PBR/vbo
GES-2016-00062
368063
Side 2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Henvendelse af 2/3-16 fra Forsikring & Pension vedrørende forsikringsselskabernes undersøgelsesmetoder ved mistanke om forsikringssvindel
chens mere systematiserede undersøgelser af mistanker om forsikringssvin-
del.
Forsikring & Pension kan oplyse, at de 5 selskaber, der ikke var med i Finans-
tilsynets undersøgelse, hverken har brugt GPS-tracking for at spore en per-
sons bevægelser i forbindelse med svindelundersøgelse eller har benyttet fal-
ske Facebook-profiler til at opnå venskab med kunden/skadelidte.
Forsikring & Pension kan oplyse, at de undersøgelsesmetoder, som Forsikring
& Pension nu henstiller ikke skal anvendes fremover, aldrig eller yderst sjæl-
dent har været benyttet tidligere i nogle af de 14 adspurgte selskaber.
Forsikring & Pension kan oplyse, at selskaberne udelukkende benytter lovlige
undersøgelsesmetoder. Da god skik reglerne alene finder anvendelse overfor
finansielle virksomheder, er forsikring- og pensionsselskaberne i realiteten
underlagt strengere krav end andre virksomheder og personer.
Forsikringsselskaberne råder naturligvis ikke over flere undersøgelsesmeto-
der end politiet. Politiet har adgang til – og skal have adgang til – en række
efterforskningsmetoder af en helt anden karat. Som anført ovenfor har for-
sikrings- og pensionsselskaberne
færre
muligheder for at undersøge mistan-
ke om svindel end andre private virksomheder.
Mere indgribende undersøgelsesmetoder som fx videoobservation anvendes
yderst sjældent og udelukkende, når der er stærkt begrundet mistanke om
grov forsikringssvindel, hvor omfanget af svindel i en enkel sag kan beløbe
sig til flere mio. kr. Forsikring & Pension finder det i den forbindelse værd at
bemærke, at Finanstilsynets undersøgelse viser, at der kun er benyttet vi-
deoobservation i 0,017 pct. af de anmeldte personskadesager i perioden
2010-14.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
PBR/vbo
GES-2016-00062
368063
Med venlig hilsen
Per Bremer Rasmussen
Side 3