Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
L 5
Offentligt
1540721_0001.png
Tale
19. august 2015
J.nr. 15-1832372
Økonomi og Politik
Samrådsspørgsmål A & B
- Tale til besvarelse af spørgsmål A & B den 18. august 2015
MB/MHO
Spørgsmål A
Ministeren bedes forholde sig til konklusionerne af den eva-
luering af Boligjobordningen, som konsulentbureauet DAM-
VAD har udført på foranledning af Skatteministeriet. Der
tænkes specifikt på konklusionerne om, at der ikke længere er
konjunkturpolitiske argumenter for ordningen, at der ikke er
fundet nogen signifikant effekt på arbejdsudbuddet, og at ef-
fekten på sort arbejde er begrænset
Spørgsmål B
Hvilken beskæftigelseseffekt vurderer ministeren, at Boli-
gjobordningen vil have i 2015 og de kommende år? Der hen-
vises til, at tidligere skatteminister, Peter Christensen, i 2011
skønnede, at Boligjobordningen kunne skabe omkring 1.200
fuldtidsstillinger, jf. besvarelsen af (folketingsåret 2010-11, 1.
samling) lovforslag nr. L 208, spørgsmål 36. Skatteministeriet
har siden skønnet, at ordningen ville øge beskæftigelsen med
under 1.000 personer, og Finansministeriet har, jf. besvarel-
sen af (folketingsåret 2013-14) FIU alm. del, spm. 441, skøn-
net, at Boligjobordningen kan øge beskæftigelsen med ca.
1.000 personer i 2013 og 1.500 personer i 2014. Er ministe-
ren enig i disse skøn, eller mener ministeren, som statsmini-
ster Lars Løkke Rasmussen (jf. udtalelse til Ritzau den 26. au-
gust 2014) og Dansk Byggeri, at ordningen skaber 5.000 fuld-
tidsstillinger?
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0002.png
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Svar
Tak for invitationen. Jeg vil tillade mig at besvare
de to samrådsspørgsmål under ét.
Jeg er glad for, at jeg nu får mulighed for at ud-
dybe, hvorfor det er vigtigt for regeringen, at vi
nu har fået genindført BoligJobordningen. Præcis
som vi jo lovede før valget.
Jeg er også rigtig glad for, at vi har fået en bred
aftale om ordningen, hvor Dansk Folkeparti, De
Konservative, SF og Alternativet også står bag.
Regeringens politik
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil rege-
ringen på mange områder gerne føre Danmark i
en anden retning, end den tidligere SR-regering.
Det er BoligJobordningen et eksempel på.
Med BoligJobordningen får danskerne – og ikke
mindst børnefamilierne – en håndsrækning i en
travl hverdag.
Det skyldes, at BoligJobordningen giver de dan-
ske familier bedre mulighed for at betale sig fra
Side 2 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0003.png
tidskrævende opgaver, såsom rengøring og vin-
duespudsning. De får mere tid sammen til andre
ting.
Og ordningen har været en succes. Bare spørg de
mere end �½ mio. danskere, der årligt har anvendt
ordningen. Vi kan konstatere, at mange familier
har skruet ned for ”gør-det-selv aktiviteter”, som
i stedet udføres af professionelle aktører.
Vi kan også se, at det sorte arbejde er mindsket.
Det synes jeg, at man skal glæde sig over.
Samtidig har ordningen bidraget til vækst og be-
skæftigelse under lavkonjunkturen – også i yder-
kommunerne.
Når vi genindfører ordningen er det ikke af kon-
junkturpolitiske årsager. Men det ændrer ikke
ved, at BoligJobordningen var et godt konjunk-
turstabiliserende værktøj under krisen.
Hvis man – som jeg – kommer rundt i landet og
taler med de små og mellemstore håndværks- og
servicevirksomheder, vil man konstatere, at Boli-
gJobordningen gør god gavn ude i lokalområder-
ne.
Side 3 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0004.png
Den skaber aktivitet og beskæftigelse i disse virk-
somheder også i de dele af Danmark, der ligger i
afstand af vores største byer.
Jeg hæfter mig også ved, at BoligJobordningen
har været brugt til at gennemføre energibespa-
rende tiltag i danske hjem.
Omkring 30 pct. af håndværksarbejdet under
ordningen er gået til energibesparende tiltag. Jeg
tror, at det er en af årsagerne til, at ordningen har
relativt bred opbakning i Folketinget.
Vi prioriterer BoligJobordningen højt. Ikke som
konjunkturpolitik, men som en permanent ord-
ning.
Vi vil i 2016 justere på ordningen, så den bliver
mere grøn.
Det er et ønske fra nogle af støttepartierne, som
vi gerne vil efterkomme. Samtidig lægger vi vægt
på, at ordningen understøtter service- og hånd-
værksvirksomheder i yderområderne, giver en
velfortjent håndsrækning til de travle børnefami-
lier og mindsker anvendelsen af sort arbejde.
Side 4 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0005.png
Disse positive effekter af ordningen understøttes
faktisk af den evaluering, som Skatteministeriet
med bidrag fra konsulenthuset DAMVAD udgav
i maj.
DAMVADs rapport
I foråret 2015 gennemførte Skatteministeriet en
evaluering af BoligJobordningen.
Som en del af evalueringen bad Skatteministeriet
konsulenthuset DAMVAD om at gennemføre en
analyse, som skulle vurdere ordningens effekter
på arbejdsudbud, sort arbejde og misbrug af
ordningen.
Resultater af evalueringen (Effekt på arbejdsudbud)
Overordnet set viser evalueringen af Boli-
gJobordningen, at der ikke kan identificeres en
signifikant – dvs. statistisk sikker – effekt af Bo-
ligJobordningen på arbejdsudbuddet.
”Fortegnene er rigtige”, men effekten er så usik-
kert bestemt, at man ikke kan drage nogen sikker
konklusion.
Jeg har dog hæftet mig ved, at der i evalueringen
også anføres en række mulige forklaringer på, at
Side 5 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0006.png
BoligJobordningen tilsyneladende ikke har øget
arbejdsudbuddet i særligt omfang.
Blandt andet anføres det i rapporten, at den tid,
der er sparet ved mindre gør-det-selv arbejde, til-
syneladende i vidt omfang vekslet til mere fritid,
hvilket understøtter regeringens ønske om, at
familien får en håndsrækning i en travl hverdag,
og dermed mere fritid sammen med familien.
Der lægges også vægt på, at ordningen har levet
en omtumlet tilværelse. Den var fra starten mid-
lertidig. Herefter blev den forkortet af den tidli-
gere regering, så afskaffet.
Det er jo svært at planlægge efter, og styrker ikke
ligefrem tilskyndelsen til at ændre arbejdsvaner
mv. i familierne. Så ved at skabe stabilitet om
ordningen, kan vi måske få lidt større effekter ud
af det.
Resultater af evalueringen (Effekt på sort arbejde)
Som led i evalueringen er gennemført en spørge-
skemaundersøgelse. Hensigten med spørgeske-
maundersøgelsen var blandt andet at undersøge
ordningens betydning for sort arbejde.
Side 6 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0007.png
Evalueringen finder en begrænset effekt på sort
arbejde. Effekten er størst for serviceydelser som
rengøring og mindre for håndværksydelser, som
kræver ekspertise.
Når Skatteministeriet har skrevet ’begrænset ef-
fekt’ skyldes det, at ca. 5 pct. af aktiviteterne un-
der ordningen har konverteret sort arbejde til
hvidt.
Jeg havde gerne set, at denne effekt var større,
men de 5 pct. svarer immervæk til lønsum på
omkring 300 mio. kr. Det er efter min opfattelse
også en slags penge.
Jeg kan også konstatere, at misbrug af ordningen
har været beskedent, hvilket også er i tråd med
SKAT’s egne undersøgelser. Det er positivt, og
peger jo på, at den administreres efter nogle for-
nuftige principper.
Side 7 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0008.png
Besvarelse af samrådsspørgsmål B
Jeg vil nu gå til besvarelsen af samrådsspørgs-
mål B, hvor der spørges til beskæftigelsesvirk-
ningerne af BoligJobordningen i 2015 og i de
kommende år.
Det er klart, at situationen i 2015 er lidt speciel.
I Venstre har vi konsekvent været imod afskaf-
felsen af ordningen, og vi har helt fra start gjort
det klart, at vi ville genindføre ordningen, hvis
vi fik mulighed for det.
Derfor gør vi det, vi har sagt, nemlig indføre
den med tilbagevirkende kraft i 2015.
Det betyder, at effekten af ordningen selv sagt
er mindre i 2015, end den kunne have været,
hvis ordningen ikke var blevet afskaffet. Men
det må den tidligere regering altså tage på sin
kappe.
For så vidt angår virkningerne af ordningen ef-
ter 2015, så må vi nok lige vente at se, hvordan
ordningen i sidste ende indrettes.
Vi har jo ikke besluttet den præcise udformning
af fradraget fra 2016 og frem.
Side 8 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0009.png
Men vi regner bestemt med, at ordningen vil
skabe flere job i små håndværks- og service-
virksomheder og give familierne lidt mere tid til
sig selv. Desuden vil ordningen fortsat dæmpe
det sorte arbejde.
Effekten på den samlede beskæftigelse skal jo
ses i sammenhæng med resten af den økonomi-
ske politik.
Der er foretaget en vurdering af, hvordan ord-
ningen har virket tidligere. Finansministeriet
anslog således, at ordningen har øget beskæfti-
gelsen med ca. 1.500 fuldtidsjob årligt i
2013/2014.
Det afspejler dels større aktivitet i de erhverv,
der producerer hjemmeservice- og boligforbed-
ringsydelser, men også lavere beskæftigelse i
andre erhverv.
Det har siden vist sig, at anvendelsen af ord-
ningen har været lidt mindre, end det, som Fi-
nansministeriet har lagt til grund. Derfor var ef-
fekten nok også lidt mindre.
Side 9 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0010.png
Dansk Byggeri´s skøn
Det er korrekt, at Dansk Byggeri har vurderet,
at effekten var 5.000 personer, altså et noget
større tal.
I Venstre har vi gjort opmærksom på disse
skøn, fordi vi jo er store tilhængere af Boli-
gJobordningen.
Jeg vil ikke gå ind i en lang teknisk redegørelse
om forskellen på de to skøn.
Men en del af forklaringen er blandt andet, at
ministerierne tillægger det større vægt, at ekstra
udgifter til boligforbedringer kan reducere det
beløb, som man har til at købe andre varer.
Det reducerer beskæftigelsen i andre dele af
økonomien, og denne effekt medtager Dansk
Byggeri fx ikke i deres skøn.
[Hvis der er brug for en yderligere uddybning,
så er I meget velkommen til at stille et skiftligt
udvalgsspørgsmål.]
Side 10 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0011.png
Desuden skal man også huske, at ordningen var
midlertidig, og at noget af effekten skyldes
fremrykket aktivitet.
Men det er klart, at vi i vores planlægning tager
udgangspunkt i ministeriernes skøn og vurde-
ringer.
Det gjorde vi sådan set også, da vi sad i opposi-
tion,[fx var det også ministeriernes skøn der lå
til grund for de provenuberegninger, som Ven-
stre har præsenteret i forbindelse med Boli-
gJobordningen.]
I evalueringen af BoligJobordningen når man i
øvrigt frem til, at ordningen midlertidigt øgede
aktiviteten i de virksomheder, der producerer
ydelserne under ordningen.
Ca. 30 pct. af aktiviteten under ordningen ville
således ikke være udført hvidt i fravær af ordnin-
gen. Det understøtter også, at ordningen har
styrket efterspørgsel og beskæftigelse under lav-
konjunkturen.
Opsummering
En ting er der dog ikke tvivl om, når man kom-
mer rundt og møder borgerne i forskellige dele af
Side 11 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0012.png
landet. Og det er, at borgerne ser BoligJobord-
ningen som en hjælpende hånd til små lokale
håndværksmestre og travle børnefamilier.
Fx har jeg i Viborg Folkeblad læst om en tøm-
rermester fra Bjerringbro, der udtaler:
”Den dag, regeringen meldte ud, at nu var hånd-
værkerfradraget genindført og det med tilbage-
virkende kraft, fik jeg opgaver ind til en hel må-
ned. ”
Dette er blot endnu et eksempel, der bekræfter
mig i, at regeringen har truffet et godt valg.
Alt i alt mener jeg, at der er god grund til at glæ-
de sig over, at regeringen har indgået en aftale
med Dansk Folkeparti, Alternativet, SF og De
Konservative, der sikrer, at BoligJobordningen
nu bliver genindført.
Jeg ser samtidig frem til efterårets drøftelser med
forligspartierne, hvor vi skal se på, hvordan ord-
ningen kan understøtte grøn omstilling, bæredyg-
tighed og klimaindsatsen.
Side 12 af 13
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18. august 2015 vedrørende samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren
1540721_0013.png
Desuden er jeg glad for, at aftalen indebærer, at
der fastholdes et fradrag for serviceydelser, som
modvirker sort arbejde.
Side 13 af 13