Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1559074_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 25. september 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
123 (alm.del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål 123:
Ministeren bedes kommentere artiklen "Udlændingestyrelsen overser tjeklister og basale
fejl i sager om familiesammenføring", bragt i Modkraft den 23. september 2015, og oply-
se, om Udlændingestyrelsens medarbejdere er instrueret om i alle sager om familiesam-
menføring at sørge for en omhyggelig udfyldelse af de i artiklen omtalte tjeklister, således
at forsinkelser i sagsbehandlingen kan undgås på et senere tidspunkt, og så der fra starten
af processen er overblik over, om alle relevante dokumenter foreligger i korrekt udfyldt
stand. Samtidig ønskes oplyst, om ministeren, efter at det i artiklen er konstateret, at
tjeklisterne i en række sager ikke er udfyldt eller kun er delvist udfyldt, vil indskærpe over
for Udlændingestyrelsen, at tjeklisterne skal udfyldes med det formål at sikre en hurtig og
korrekt sagsbehandling?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Familiesammenføringssager, som de der er nævnt i artiklen i Modkraft den
23. september 2015, er sager, hvor det herboende familiemedlem har asyl i
Danmark på baggrund af de aktuelle forhold i Syrien. I disse sager fraviges
de almindelige betingelser for familiesammenføring som det helt overvejen-
de udgangspunkt. Udlændingestyrelsen skal dog uagtet i alle sager påse, at
de helt grundlæggende betingelser for familiesammenføring er opfyldt. Det
medfører, at ansøgers identitet i alle sager skal være klarlagt, samt at grund-
laget for ansøgningen er godtgjort. I sager om ægtefællesammenføring på-
hviler det således styrelsen at sikre, at det ægteskab, som er grundlaget for
ansøgningen, er retsgyldigt indgået i indgåelseslandet og i øvrigt ikke strider
mod danske retsprincipper. Ægteskabet dokumenteres ved kopi af den ori-
ginale vielsesattest og autoriseret oversættelse heraf. Styrelsen skal ligele-
des vurdere, at ægteskabet ikke er indgået mod parternes egen fri vilje, og
at det heller ikke er indgået med det afgørende formål at opnå opholdstilla-
delse.
I sager om børnesammenføring skal Udlændingestyrelsen påse, at det
slægtskab, som danner grundlag for ansøgningen, er dokumenteret ved
23. oktober 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 263
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om kommentar til artiklen "Udlændingestyrelsen overser tjeklister og basale fejl i sager om familiesammenføring", bragt i Modkraft den 23. september 2015, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
hjælp af fødselsattest eller familiebog, og i modsat fald eventuelt via dna-
undersøgelse fastslå den familiemæssige relation. Styrelsen skal endvidere
påse, at barnet er under 18 år, og at meddelelse af opholdstilladelse ikke
åbenbart vil stride mod barnets tarv.
Med henblik på at sikre, at alle relevante spørgsmål er besvaret og nødven-
dige bilag vedlagt ved indgivelse af ansøgning om familiesammenføring, har
Udlændingestyrelsen tilføjet en tjekliste til ansøgningsskemaerne, der an-
vendes til familiesammenføring. Der er tjeklister efter såvel ansøgers del af
skemaet og efter det herboende familiemedlems del af skemaet. Tjeklister-
ne er ydermere delt op i en tjekliste til brug for ansøger og det herboende
familiemedlem og en tjekliste forbeholdt udlændingemyndighederne.
Tjeklisterne til brug for ansøger og det herboende familiemedlem er alene
tiltænkt som en hjælp ved indgivelse af ansøgning om familiesammenføring,
og der er ingen pligt til at anvende listerne.
Tjeklisterne forbeholdt myndighederne anvendes udelukkende, når ansøg-
ningerne indgives ved personligt fremmøde. Det skyldes, at det alene er i
den situation, at medarbejderen, der modtager ansøgningen, har mulighed
for umiddelbart at vejlede ansøgeren og/eller det herboende familiemedlem
om eventuelle mangler, som den pågældende straks får mulighed for at af-
hjælpe. Tjeklisterne finder derfor ikke anvendelse i forbindelse med det sto-
re antal ansøgninger, som Udlændingestyrelsen modtager med post.
Udlændingestyrelsen skal understrege, at tjeklisterne alene kan bidrage til at
få overblik over, hvorvidt relevante oplysninger er afgivet og nødvendige
dokumenter vedlagt. Der finder imidlertid ikke ved afkrydsning af tjeklisten
nogen sagsbehandling sted, og det forhold, at eksempelvis en vielsesattest
er vedlagt, udelukker ikke, at det i forbindelse med den efterfølgende be-
handling af sagen bliver nødvendigt at anmode om anden eller yderligere
dokumentation til brug for vurderingen af, hvorvidt ægteskabet er retsgyl-
digt.
Tjeklisterne er udarbejdet med henblik på at være dækkende for alle typer
familiesammenføringssager og således også sager, hvor alle betingelser for
en opholdstilladelse stilles. I en sag, hvor det herboende familiemedlem er
flygtning, og hvor udgangspunktet således er, at de almindelige krav for ek-
sempelvis ægtefællesammenføring (alderskrav, tilknytningskrav, boligkrav,
selvforsørgelseskrav, krav om økonomisk sikkerhedsstillelse og krav om
danskprøve) ikke stilles, vil tjeklisterne som følge heraf ikke anvendes til at
afklare, hvorvidt materiale i forbindelse med disse krav er vedlagt. En tjekli-
ste kan derfor fremstå som ufuldstændig udfyldt, men være helt tilstrække-
lig i den konkrete sag.
Medarbejderne i Udlændingestyrelsen har til stadighed været instrueret om
at anvende tjeklisterne, så en hurtig og korrekt sagsbehandling får det bed-
ste udgangspunkt.
Udlændingestyrelsen har gennemgået de sager, der danner grundlag for ar-
tiklen bragt i Modkraft den 23. september 2015, som giver udtryk for, at sty-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om kommentar til artiklen "Udlændingestyrelsen overser tjeklister og basale fejl i sager om familiesammenføring", bragt i Modkraft den 23. september 2015, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
relsen overser tjeklister og basale fejl om familiesammenføring. Gennem-
gangen viser, at der i et større antal sager er tale om ansøgninger, der er
indsendt til styrelsen med post, hvorfor tjeklisten ikke anvendes. De øvrige
sager er indgivet i styrelsens Borgerservice, og her viser gennemgangen, at
enten er tjeklisterne udfyldt i behørigt omfang, eller også er den manglende
udfyldelse konkret begrundet i den enkelte sag og har ikke haft indflydelse
på sagsbehandlingstiden.
Udlændingestyrelsen kan i øvrigt oplyse, at der foretages systematisk scree-
ning af alle førstegangsansøgninger om familiesammenføring, når ansøgnin-
gerne modtages i styrelsen. Ansøgningerne screenes i tre spor afhængig af
sagstype og som udgangspunkt i den rækkefølge, som de er modtaget, uan-
set om de er indgivet pr. post eller ved personligt fremmøde. Ved screenin-
gen vurderes det, om ansøgningen indeholder alle relevante dokumenter og
oplysninger.”
Jeg har noteret mig, at Udlændingestyrelsen foretager en systematisk screening af alle
førstegangsansøgninger om familiesammenføring med henblik på at konstatere, at alle
relevante dokumenter og oplysninger er modtaget, og at medarbejderne i Udlændingesty-
relsen herudover til stadighed har været instrueret i at anvende tjeklisterne i de tilfælde,
hvor ansøgeren indgiver ansøgningen ved personligt fremmøde, således at en hurtig og
korrekt sagsbehandling får det bedste udgangspunkt.
Jeg kan på den baggrund henholde mig til Udlændingestyrelsens svar.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3