Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1557537_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. oktober 2015
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2015-0032/38-0042
1742324
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 122 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 25. september 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-
tin Henriksen (DF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm., om DSB medvirker til menneskesmugling, når DSB mod betaling indsætter ekstra busser mellem Tyskland og Danmark velvidende, at der dermed i stort antal transporteres illegale migranter til Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 122 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse, om DSB medvirker til menneske-
smugling, når DSB mod betaling indsætter ekstra busser mel-
lem Tyskland og Danmark velvidende, at der dermed i stort
antal transporteres illegale migranter til Danmark, og muligvis
videre til Sverige?”
Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 8. oktober 2015 af
spørgsmål nr. 100 fra Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligud-
valg, følger det af udlændingelovens § 59, stk. 8, at en række handlinger
om forsætlig bistand til en udlændings ulovlige indrejse, ophold mv. straf-
fes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Efter § 59, stk. 8, nr. 1, er det såle-
des strafbart forsætligt at bistå en udlænding med ulovligt at indrejse i eller
gennem landet, og efter stk. 8, nr. 4, er det strafbart forsætligt at bistå en
udlænding med at indrejse ulovligt i eller gennem et andet land.
Herudover indeholder udlændingelovens § 59 a en særlig bestemmelse om
transportøransvar, hvorefter det f.eks. er strafbart at bringe en udlænding
til Danmark, hvis den pågældende ved indrejse ikke er i besiddelse af pas
og visum. Bestemmelsen gælder dog ikke ved indrejse fra et Schengen-
land.
Justitsministeriet finder af principielle grunde ikke at burde udtale sig om
en situation, hvor der måtte blive indgivet politianmeldelse mod f.eks.
DSB.
2