Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 28
Offentligt
1547847_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Dato:
Kontor:
17. september 2015
Kontoret for Internationalt
Udlændingesamarbejde
Sagsbeh: Jesper Egevang
Sagsnr.: 2015-3053-0019
Dok.:
1732530
SAMLENOTAT
for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 22. september 2015
Genoptryk af samlenotat forud for rådsmøde (retlige og indre anlig-
gender) den 14. september 2015. Nye afsnit er markeret med kursiv og
en streg i margenen.
Dagsordenspunkter
1
2
Dagsordenspunkt 1
Forslag til Rådets afgørelse om midlerti-
dige foranstaltninger til fordel for Italien,
Grækenland og Ungarn på området inter-
national beskyttelse
= Vedtagelse
COM(2015) 451 final
Opfølgning af samlingen i Rådet den 14.
september 2015
= Orientering fra formandskabet og
Kommissionen
(KOM-dokument foreligger ikke)
13
Dagsordenspunkt 2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
1
Telefon 7226 8400
www.uibm.dk
[email protected]
Dagsordenspunktet om status over situationen med hensyn til migrationsbevægelserne,
der var indeholdt i seneste kommenteret dagsorden indgår ikke nærværende kommenteret
dagsorden.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
Dagsordenspunkt 1:
Forslag til Rådets afgørelse om midlertidige foran-
staltninger til fordel for Italien, Grækenland og Ungarn på området in-
ter-national beskyttelse
Genoptryk af samlenotat forud for rådsmøde (retlige og indre anliggen-
der) den 14. september 2015. Nye afsnit og ændringer er markeret med
kursiv og en streg i margenen.
Sagen er delvist omfattet af det danske retsforbehold.
COM(2015) 451 final
Resumé
Kommissionen fremlagde den 9. september 2015 forud for det ekstraordi-
nære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 en
”migrationspakke” indeholdende en række forslag, herunder lovgivnings-
mæssige initiativer, med sigte på at styrke håndteringen af den aktuelle si-
tuation på migrationsområdet i EU på kort og langt sigt. Formandskabet
forventes at anmode Kommissionen om at redegøre for indholdet af pak-
ken samt at anmode om medlemsstaternes umiddelbare bemærkninger.
Migrationspakken indeholder retsakter om dels en midlertidig omforde-
lingsordning af asylansøgere i tilfælde af massiv tilstrømning og dels en
permanent omfordelingsmekanisme indarbejdet i en revideret Dublin-
forordning, en retsakt om etablering af en europæisk liste over sikre op-
rindelseslande med henblik på hurtigere asylsagsbehandling, meddelelse
om en europæisk handlingsplan for tilbagesendelser, en meddelelse om
den eksterne dimension i Europas flygtningekrise, to kommissionsbeslut-
ninger om en EU trustfond til fremme af stabilitet og håndtering af grund-
læggende årsager til ulovlig migration i Afrika samt en meddelelse om ud-
budsregler i forbindelse med den aktuelle asylkrise. Flere af forslagene er
omfattet retsforbeholdet. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nær-
hedsprincippet. Senest har formandskabet indkaldt til et nyt ekstraordinært
rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015 med hen-
blik på vedtagelse af rådsafgørelsen om en midlertidig omfordelingsord-
ning til fordel for Italien, Grækenland og Ungarn omfattende 120.000
asylansøgere.
1.
Baggrund
Migrationsudfordringerne blev senest drøftet på DER den 25.-26. juni
2015 og ved det ekstraordinære RIA-rådsmøde den 20. juli 2015. Det Eu-
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
ropæiske Råd vedtog på sit ekstraordinære møde den 23. april 2015 en er-
klæring om håndteringen af migrationsstrømme, herunder 1) En udvidelse
af Frontex’ operationer på og ved Middelhavet, 2) omfordeling og genbo-
sætning, 3) bekæmpelse af menneskesmugling, 4) bekæmpelse af ulovlig
migration gennem samarbejde med oprindelses- og transitlande, samt en
øget indsat med henblik på at tilbagesende afviste asylansøgere til hjem-
landene. 5) Finansiel- og ekspertstøtte til særligt ramte medlemsstater fra
Kommissionen og Det Europæiske Asylstøttekontor, EASO.
Kommissionen offentliggjorde den 13. maj 2015 en meddelelse om en eu-
ropæisk dagsorden for migration indeholdende en lang række forslag til
initiativer. Blandt initiativerne, der er under udmøntning, herunder på bag-
grund af Det Europæiske Råds konklusioner fra 25.-26. juni 2015 og efter-
følgende beslutninger i Rådet (retlige og indre anliggender) den 20. juli
2015, kan nævnes: 1) Væsentlig styrkelse af søoprationerne i Middelhavet
og det Ægæiske Hav under koordination af Frontex, 2) etablering af mod-
tage- og registreringscentre (såkaldte ”hotspots”) i Italien og Grækenland
med assistance fra både Frontex og EASO, 3) udmøntning af en europæisk
omfordelingsordning på frivilligt grundlag til fordel for Italien og Græken-
land
omfattende 40.000 asylansøgere,
4) udmøntning af en europæisk
genbosætningsordning på frivilligt grundlag, 5) forberedelse af en fælles
sikkerheds- og forsvarsmission (CSDP-mission) med henblik på bl.a. øde-
læggelse af menneskesmuglernes aktiver (bådene) og smuglernes forret-
ningsmodel, 6) forberedelse af et EU-Afrika-topmøde i november 2015
samt 7) et højniveaumøde for udenrigs- og indenrigsministre med landene
på Balkan og Tyrkiet, samt en række andre tiltag under forberedelse og
udmøntning.
Danmark har bidraget til udmøntningen af de hidtidige initiativer med bå-
de udstyr og ekspertbistand til initiativerne i Middelhavet og i frontlinje-
medlemsstaterne, herunder bl.a. et Challengerfly fra forsvaret, og tager ak-
tiv del i forberedelserne af topmødet og højniveaumødet med de vægtigste
tredjelande, der repræsenterer flygtningenes og de økonomiske migranters
oprindelses- og transitlande. Derudover er Danmark leder og væsentligste
bidragsyder blandt medlemsstaterne til et europæisk udviklings- og beskyt-
telsesprogram omkring Syrien.
Det luxembourgske formandskab har indkaldt til ekstraordinært rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 14. september 2014, hvor Kommissio-
nen vil præsentere en migrationspakke indeholdende en række nye initiati-
ver, herunder udmøntning af initiativer inden for rammerne af Det Euro-
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
1547847_0004.png
pæiske Råds erklæring af 23. april 2015 og Det Europæiske Råds konklu-
sioner fra den 25.-26. juni 2015 såvel som forslag til initiativer indeholdt i
Kommissionens meddelelse af 13. maj 2015 om En Europæisk Dagsorden
for Migration.
Senest har det luxembourgske formandskab indkaldt til et
nyt ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. sep-
tember 2015 med henblik på vedtagelse af rådsafgørelsen om en midlerti-
dig omfordelingsordning til fordel for Italien, Grækenland og Ungarn om-
fattende 120.000 asylansøgere.
Det danske retsforbehold
Sagen er delvist omfattet af retsforbeholdet. Hvor Kommissionens forslag
er omfattet af retsforbeholdet, fremgår det nedenfor under gennemgangen
af de enkelte forslag.
2.
Indhold
Kommissionen præsenterede den 9. september 2015 forud for Rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 en migrationspakke
indeholdende en række initiativer, herunder lovgivningsmæssige initiati-
ver, med sigte på en styrkelse af håndteringen af den aktuelle migrationssi-
tuation i EU og i flygtningenes og de økonomiske migranters oprindelses-
og transitlande. Migrationspakken indeholder følgende forslag og medde-
lelser:
o
Permanent omfordelingsmekanisme inden for rammerne af en re-
videret Dublin-forordning
COM(2015) 450 final
Kommissionen lægger op til en ændring af Dublin-forordningen med hen-
blik på at indarbejde bestemmelser om en permanent og obligatorisk om-
fordelingsmekanisme, der kan tages i anvendelse i specifikke nødsituatio-
ner i enkelte medlemsstater, og sikre omfordeling fra disse medlemsstater
til andre EU-lande. Mekanismen aktiveres af Kommissionen ved delegere-
de retsakter.
Formålet er – i klart definerede nødsituationer – at sikre en fair fordeling
af asylansøgere med klart behov for international beskyttelse. Forslaget
vedrører alene asylansøgere fra oprindelseslande, for hvilke den gennem-
snitlige anerkendelsesprocent i EU er mindst 75 %.
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
Kommissionens forslag fremsættes på baggrund af Traktatens artikel
78(2)(e) om kriterier og procedurer til bestemmelse af, hvilken medlems-
stat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl eller subsi-
diær beskyttelse. Dette er samme hjemmel som den eksisterende Dublin-
forordning.
Det fremgår af forslaget, at Danmark ikke vil være omfattet af forord-
ningsforslaget på grund af det danske retsforbehold, men at Danmark er
tilknyttet forordningen via en parallelaftale. Ifølge parallelaftalen skal
Danmark give meddelelse til Kommissionen, hvorvidt Danmark agter at
gennemføre forordningsændringen. Sker dette ikke inden for angivne tids-
frister, betragtes parallelaftalen om Danmarks deltagelse i Dublin- og Eu-
rodac-forordningerne som opsagt.
o
Midlertidig omfordelingsordning fra Italien, Grækenland, Ungarn
COM(2015) 451 final
Dette forslag om midlertidig omfordeling skal ses som supplement til den
eksisterende frivillige omfordelingsordning vedtaget i Rådet (retlige og in-
dre anliggender) den 20. juli 2015 til fordel for Italien og Grækenland.
Forslaget udvider ordningen til også at omfatte Ungarn, og antallet af asyl-
ansøgere, der skal fordeles mellem de øvrige EU-lande, øges med yderli-
gere 120.000 asylansøgere. Ordningen skal gælde for en 2-årig periode.
På grund af retsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i ordningen.
o
Liste over sikre oprindelseslande
COM(2015) 452 final
Formålet med forslaget er at styrke bestemmelserne om sikre oprindelses-
lande i asylproceduredirektivet. Dette skal ske gennem en smidiggørelse af
sagsbehandlingen i form af en særlig hurtig procedure i sager, hvor en an-
søgning fra en asylansøger dels vurderes at være ubegrundet, og dels
kommer fra et land der optræder på listen over sikre oprindelseslande. Li-
sten indeholdt i forslaget omfatter Tyrkiet og Vestbalkan (Albanien, Bos-
nien-Herzegovina, Makedonien, Kosovo, Montenegro, Serbien).
På grund af det danske retsforbehold deltager Danmark ikke i asylprocedu-
redirektivet. Af samme grund kan Danmark ikke deltage i forslaget om
sikre oprindelseslande. Forbeholdet er korrekt gengivet i forslaget.
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
o
EU-handlingsplan om tilbagesendelse
COM(2015) 453 final/C(2015)
Kommissionens meddelelse om tilbagesendelse af udlændinge, der ophol-
der sig ulovligt i EU, skal effektivisere, styrke og videreudvikle det euro-
pæiske tilbagesendelsessystem, der er karakteriseret ved en relativ lav ef-
fektiv tilbagesendelsesprocent på 40 % af personer i udsendelsesposition.
Forslaget indeholder en lang række forslag til initiativer, herunder styrkel-
se af frivillig hjemsendelse, større brug af tilbageholdelse for at undgå vi-
dere rejse til andre EU-lande (sekundære bevægelser), bedre brug af EU’s
eksisterende IT-systemer, styrkelse af Frontex’ rolle i forhold til planlæg-
ning og gennemførelse af tilbagesendelser samt styrkelse af samarbejde
med oprindelses- og transitlande om tilbagetagelse af egne statsborgere,
herunder brug af incitamenter. Der nævnes en lang række prioritetslande
på baggrund af antallet af personer i udsendelsesposition i EU, med hvilke
der skal iværksættes højniveaudialog om tilbagetagelse. I tilknytning til
meddelelsen har Kommissionen også fremlagt et udkast til en tilbagesen-
delsesmanual i form af en Kommissions-henstilling.
o
Den eksterne dimensions rolle til håndtering af flygtningekrisen i
Europa
JOIN(2015) 40 final
Meddelelsen om den eksterne dimension i flygtningekrisen er i brede ter-
mer rettet imod håndteringen af årsagerne til migration og flygtninge-
strømme, navnlig konflikt og fattigdom, samt mod de nærområder og tran-
sitlande, som er hårdt påvirket af krisen.
I meddelelsen anlægges en helhedsorienteret tilgang, herunder EU’s eks-
terne instrumenter – diplomati, udviklingsbistand og humanitære indsatser
– der kan bringes yderligere i spil ift. de store indsatser, som allerede er i
gang. Med et budget på 96,8 mia. euro for perioden 2014-20 har EU’s eks-
terne samarbejde en vigtig rolle ift. at bekæmpe fattigdom, ulighed og ar-
bejdsløshed samt i relation til fredsopbygning, menneskerettigheder, god
regeringsførelse i regioner og lande, hvorfra flygtninge kommer.
Meddelelsen peger endvidere på behovet for politisk engagement i løsning
af konflikterne i Syrien, Irak og Libyen samt humanitær bistand. Bl.a.
nævnes Syrien-trustfonden, der bidrager til stabilisering og genopbygning
6
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
af Syrien. På samme måde nævnes planerne om etablering af en trustfond
for håndtering af grundlæggende årsager til migration i Afrika.
Nærområderne huser langt størstedelen af flygtningene. I meddelelsen pe-
ges på EU’s indsatser ift. at støtte Libanon, Jordan og Tyrkiet med huma-
nitær bistand samt regionale beskyttelsesprogrammer.
Tyrkiet og landene på det vestlige Balkan er væsentlige transitlande samti-
dig med, at de er kandidatlande til EU. EU har iværksat en dialog med
Tyrkiet ift. håndteringen af de syriske flygtninge og Tyrkiet modtager i
2015 175 mio. euro i støtte. Sammen med landene på det vestlige Balkan
vil Tyrkiet også kunne drage nytte af et nyt regionalt migrationsprogram.
Blandt årsagerne til migration fra Afrika, herunder fra Nordafrika, nævner
meddelelsen konflikter, radikalisering, menneskerettighedskrænkelser, fat-
tigdom og manglende perspektiver. Her peges på EU’s mange-facetterede
engagement i både oprindelses- og transitlande; Mali, Niger, CAR, Eritrea,
Sudan og Somalia samt Yemen og Libyen, hvor udviklingsindsatser går
hånd i hånd med bl.a. grænsemissioner, stabiliseringsindsatser, kapacitets-
opbygning mv.
Endelig peges på EU’s eksterne instrumenter som løftestang til mere effek-
tive tilbagetagelsesaftaler samt på behovet for at bekæmpe menneske-
smugling. I forhold til bekæmpelse af menneskesmugling spiller EU’s mi-
litære operation i Middelhavet (EUNAVFOR MED) en nøglerolle, men
der peges også på en generel styrkelse af dette aspekt på EU’s missioner i
regionen.
o
Etablering og finansiering af EU trustfond
C(2015) 6251 draft/ C(2015) 6252 draft
Kommissionen fremlægger beslutning om at etablere en trustfond. Herud-
over fremlægger Kommissionen beslutning om at bidrage med et beløb på
max. 1 mia. euro fra den 11. europæiske udviklingsfond (EUF) til den nye
fond for migration samt en række bilag med eksempler på støtteberettigede
aktiviteter. Den samlede finansiering fra EU’s forskellige programmer for-
ventes at beløbe sig til 1,8 mia. euro.
Fondens fokus er kriserne i Sahel-regionen, ved Tchad-søen samt på Afri-
kas Horn og i Nordafrika. Fonden vil støtte alle aspekter af stabilitet og bi-
drage til bedre håndtering af migration, ligesom den vil adressere de un-
derliggende årsager til destabilisering, tvungen og irregulær migration,
7
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
bl.a. ved at fremme modstandsdygtighed, økonomiske og lige muligheder,
sikkerhed og udvikling.
Fondens indsatser skal koordineres med nationale og regionale rammeafta-
ler og andre udviklingspartneres instrumenter.
Fonden vil blive etableret på baggrund af aftale mellem Kommissionen og
de donorer, der ønsker at bidrage finansielt til fonden. Følgende lande
nævnes: Spanien, der skriftligt har tilkendegivet sin interesse i at bidrage,
mens Frankrig, Italien, Nederlandene og Danmark har vist stor interesse.
Drøftelser pågår med Tyskland og UK.
Der lægges op til, at den konstituerende aftale mellem Kommissionen og
donorerne vil definere de specifikke målsætninger såvel som regler og
procedurer for beslutningsprocessen i fonden, herunder etablere en besty-
relse og en operationel komite. Der lægges endvidere op til at fonden ud-
løber 31. dec. 2020.
o
Udbudsregler i forbindelse med den aktuelle asylkrise
COM(2015) 454 final
Kommissionens meddelelse om udbudsregler i forbindelse med den aktu-
elle asylkrise omhandler de udfordringer den aktuelle asylkrise afsted-
kommer i medlemsstaterne i forhold til tilvejebringelse af den nødvendige
infrastruktur i form af bl.a. indkvartering, indkøb af bl.a. telte, containere,
tæpper, mad mv., samt tjenesteydelser. Formålet med meddelelsen er at
præcisere over for medlemsstaterne fleksibiliteten i de eksisterende euro-
pæiske udbudsregler med henblik på så vidt mulig at smidiggøre håndte-
ringen af den aktuelle asylkrise, herunder i akutte nødsituationer.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver på nuværende tidspunkt ikke anledning til at redegøre for
dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens beslutning om etablering af en trustfond har konsekvenser
for EU’s budget, idet der lægges op til at finansiere 405 mio. euro af fon-
dens samlede kapital med midler fra EU-budgettets udgiftskategori 4
(Globale Europa). Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvorvidt tiltaget
8
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
kan finansieres via omprioriteringer eller om der er behov for merbevil-
ling. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettets udgifter, hvilket sva-
rer til en dansk finansieringsandel på 60 mio. kr.
Kommissionens tre forslag til retsakter (midlertidig omfordelingsordning,
ændring af Dublin-forordningen, sikre oprindelseslande) er alle fremsat
med hjemmel i Traktatens, tredje del, afsnit V, og er dermed omfattet af
retsforbeholdet. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af retsakter-
ne, som ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Det fremgår af forslaget til ændring af Dublin-forordningen, at Danmark
ikke vil være omfattet af forordningsforslaget på grund af det danske rets-
forbehold, men at Danmark er tilknyttet forordningen via en parallelaftale.
Ifølge parallelaftalen skal Danmark give meddelelse til Kommissionen om,
hvorvidt Danmark agter at gennemføre forordningsændringen inden for
angivne tidsfrister. Sker dette ikke, betragtes parallelaftalen om Danmarks
deltagelse i Dublin- og Eurodac-forordningerne som opsagt.
Danmarks fortsatte tilslutning til Dublin-forordningen på mellemstatsligt
grundlag vil ikke i sig selv have statsfinansielle konsekvenser. Eventuelle
afledte statsfinansielle konsekvenser kan ikke vurderes nærmere på nuvæ-
rende tidspunkt.
Kommissionens øvrige meddelelser og beslutninger har ikke lovgivnings-
mæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
9
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Der er behov for en omfattende indsats for at håndtere de store udfordrin-
ger, som Europa står over for. Der må trækkes på alle de instrumenter, EU
har til rådighed. Som følge af retsforbeholdet deltager Danmark ikke i den
fælles asylpolitik, og kan derfor hverken deltage i den eksisterende eller
den foreslåede supplerende midlertidige omfordelingsordning. Herudover
vil Danmark ikke deltage i den foreslåede permanente, bindende omforde-
lingsmekanisme. Samtidig lægger Danmark stor vægt på at forblive en del
af Dublin-systemet.
Man støtter etablering af en europæisk liste over sikre oprindelseslande,
som Danmark dog ikke kan deltage i på grund af retsforbeholdet.
Danmark støtter en langt mere effektiv tilbagesendelsespolitik, herunder til
det afrikanske kontinent, og lægger vægt på en bedre samtænkning af ud-
viklingspolitik, handelspolitik og andre udenrigspolitiske instrumenter
med henblik på at sikre effektive tilbagesendelsesaftaler. Fra dansk side
ses frem til Valletta-topmødet, der er et vigtigt skridt i styrkelse af samar-
bejdet med EU's afrikanske partnere om konkrete resultater på dette områ-
de. Danmark er indstillet på at deltage med praktisk bistand til de fælles
registreringscentre (”hotspots”), der er omtalt i konklusionerne fra mødet i
Det Europæiske Råd den 25. – 26. juni 2015. Desuden lægger man vægt på
styrket bekæmpelse af menneskesmugling. Danmark lægger også vægt på
en effektiv kontrol af de ydre grænser. Man stiller sig principielt positiv
over for etablering og finansiering af en europæisk trustfond for stabilitet
og bekæmpelse af grundlæggende årsager til irregulær migration fra og i
Afrika. Der er behov for en markant styrket nærområdeindsats. Finansie-
ringen af trustfonden ved brug af EU-budgetmidler skal så vidt muligt ske
via omprioriteringer. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at
EU’s overordnede udgiftslofter overholdes.
9.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet
vedtog den 17. september 2015 en resolution med
støtte til Kommissionens forslag til rådsafgørelse om en midlertidig om-
fordelingsordning til fordel for Italien, Grækenland og Ungarn omfattende
120.000 asylansøgere.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
10
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
Specialudvalget er orienteret skriftligt om sagen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har
senest
været forelagt for Folketingets Europaudvalg
forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015.
11
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
Dagsordenspunkt 2: Opfølgning af samlingen i Rådet den 14. septem-
ber 2015
Nyt notat.
Sagen er delvist omfattet af det danske retsforbehold.
(KOM-dokument foreligger ikke)
Resumé
På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 14.
september 2015 blev Kommissionens ”migrationspakke” drøftet. Migrati-
onspakken, der blev fremlagt af Kommissionen den 9. september 2015, in-
deholder en række forslag, herunder lovgivningsmæssige initiativer, med
sigte på at styrke håndteringen af den aktuelle situation på migrationsom-
rådet i EU på kort og langt sigt. Migrationspakken indeholder retsakter
om dels en midlertidig omfordelingsordning af asylansøgere i tilfælde af
massiv tilstrømning og dels en permanent omfordelingsmekanisme indar-
bejdet i en revideret Dublin-forordning, en retsakt om etablering af en eu-
ropæisk liste over sikre oprindelseslande med henblik på hurtigere asyl-
sagsbehandling, meddelelse om en europæisk handlingsplan for tilbages-
endelser, en meddelelse om den eksterne dimension i Europas flygtninge-
krise, to kommissionsbeslutninger om en EU trustfond til fremme af stabi-
litet og håndtering af grundlæggende årsager til ulovlig migration i Afrika
samt en meddelelse om udbudsregler i forbindelse med den aktuelle asyl-
krise. Flere af forslagene er omfattet retsforbeholdet. Sagen rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
1.
Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit ekstraordinære møde den 23.
april 2015 en erklæring om håndteringen af migrationsstrømme, herunder
1) En udvidelse af Frontex’ operationer på og ved Middelhavet, 2) omfor-
deling og genbosætning, 3) bekæmpelse af menneskesmugling, 4) bekæm-
pelse af ulovlig migration gennem samarbejde med oprindelses- og transit-
lande, samt en øget indsat med henblik på at tilbagesende afviste asylansø-
gere til hjemlandene. 5) Finansiel- og ekspertstøtte til særligt ramte med-
lemsstater fra Kommissionen og Det Europæiske Asylstøttekontor, EASO.
12
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
Kommissionen offentliggjorde den 13. maj 2015 en meddelelse om en eu-
ropæisk dagsorden for migration indeholdende en lang række forslag til
initiativer.
DER vedtog på sit møde den 25.-26. juni 2015 konklusioner om migrati-
onsudfordringerne.
Migrationsudfordringerne blev ligeledes drøftet på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 20. juli 2015.
Blandt initiativerne, der er under udmøntning, herunder på baggrund af
Det Europæiske Råds konklusioner fra 25.-26. juni 2015 og efterfølgende
beslutninger i Rådet (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015, kan
nævnes: 1) Væsentlig styrkelse af søoprationerne i Middelhavet og det
Ægæiske Hav under koordination af Frontex, 2) etablering af modtage- og
registreringscentre (såkaldte ”hotspots”) i Italien og Grækenland med assi-
stance fra både Frontex og EASO, 3) udmøntning af en europæisk omfor-
delingsordning på frivilligt grundlag til fordel for Italien og Grækenland,
4) udmøntning af en europæisk genbosætningsordning på frivilligt grund-
lag, 5) forberedelse af en fælles sikkerheds- og forsvarsmission (CSDP-
mission) med henblik på bl.a. ødelæggelse af menneskesmuglernes aktiver
(bådene) og smuglernes forretningsmodel, 6) forberedelse af et EU-Afrika-
topmøde i november 2015 samt 7) et højniveaumøde for udenrigs- og in-
denrigsministre med landene på Balkan og Tyrkiet, samt en række andre
tiltag under forberedelse og udmøntning.
Danmark har bidraget til udmøntningen med både udstyr og ekspertbistand
af de hidtidige initiativer i Middelhavet og i frontlinjemedlemsstaterne,
herunder bl.a. et Challengerfly fra forsvaret, og tager aktiv del i forbere-
delserne af topmødet og højniveaumødet med de vægtigste tredjelande, der
repræsenterer flygtningenes og de økonomiske migranters oprindelses- og
transitlande. Derudover er Danmark leder og væsentligste bidragsyder
blandt medlemsstaterne af et europæisk udviklings- og beskyttelsespro-
gram omkring Syrien.
Kommissionen fremlagde den 9. september 2015 en ”migrationspakke”
indeholdende en række nye initiativer, herunder udmøntning af initiativer
inden for rammerne af Det Europæiske Råds erklæring af 23. april 2015 og
Det Europæiske Råds konklusioner fra den 25.-26. juni 2015 såvel som
forslag til initiativer indeholdt i Kommissionens meddelelse af 13. maj
2015 om En Europæisk Dagsorden for Migration.
13
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
Migrationsudfordringerne blev senest drøftet på det ekstraordinære råds-
møde (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015, hvor der var
en indledende drøftelse af Kommissionens migrationspakke af 9. septem-
ber 2015.
2.
Indhold
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 blev
Kommissionens migrationspakke af 9. september 2015 drøftet. Migrati-
onspakken stiller forslag om en række initiativer, herunder lovgivnings-
mæssige initiativer, med sigte på en styrkelse af håndteringen af den aktu-
elle migrationssituation i EU og i flygtningenes og de økonomiske migran-
ters oprindelses- og transitlande.
Kommissionens forslag fremlagt på rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 20. juli 2015 om en midlertidig nødmekanisme vedrørende om-
fordeling af 40.000 personer blev formelt vedtaget.
Drøftelserne koncentrerede sig om migrationspakkens forslag om en mid-
lertidig omfordelingsordning, hvorefter 120.000 personer med behov fra
international beskyttelse omfordeles fra Italien, Grækenland og Ungarn til
andre medlemsstater.
På grund af manglende enighed i Rådet valgte formandskabet at fremlæg-
ge formandskabskonklusioner, som ifølge formandskabet havde opbakning
fra et stort flertal af medlemsstaterne.
Det forventes, at formandskabet og Kommissionen vil orientere om udfal-
det af mødet og om tilrettelæggelsen af den videre håndtering af migrati-
onspakken.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
14
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: SAMLENOTAT for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 22. september 2015
5.
Høring
Sagen har ikke givet anledning til at foretage høring.
6.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Man agter fra dansk side at tage formandskabet og Kommissionens orien-
tering til efterretning.
9.
Europa-Parlamentet
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om Europa-
Parlamentets holdning til sagen.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
Specialudvalget er orienteret skriftligt om sagen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
15