Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1549114_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2015
2015-5117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. august 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 43:
Med baggrund i den seneste terrorhandling i et tog på vej mod Paris, bedes
ministeren redegøre for sikkerhedsniveauet i danske tog i forhold til at imødegå
terror.
Svar:
I Danmark har vi regler, hvorefter jernbanevirksomhederne og infrastruktur-
forvalterne skal udarbejde planer på beredskabsområdet herunder jernbane-
sikring.
Beredskabsområdet (herunder jernbanesikring, som er den forebyggende del),
er reguleret i jernbaneloven. Loven gælder for jernbaner, herunder bybaner.
Ved en bybane forstås metro, letbaner og S-baner, som udfører transport i byer
og forstæder.
Af loven fremgår det bl.a., at jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere
indbyrdes skal koordinere planlægning og udførelse af beredskabsopgaver her-
under også vedrørende jernbanesikringsopgaver. Jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere skal også foretage nødvendig planlægning og træffe
nødvendige foranstaltninger for at sikre passagerers personlige sikkerhed i
beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer. Trafik- og Bygge-
styrelsen skal varetage den overordnede koordination vedrørende beredskabet
og føre tilsyn hermed.
Jernbanevirksomheders og infrastrukturforvalteres beredskabsarbejde er regu-
leret i bekendtgørelse nr. 1312 af 16. december 2008. Heraf fremgår det, at
jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal foretage bered-
skabsplanlægning for forebyggelse og håndtering af ekstraordinære situationer.
Det omfatter:
1) Organisatoriske forhold
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om ministeren vil redegøre for sikkerhedsniveauet i danske tog i forhold til at imødegå terror, til transportministeren
1549114_0002.png
2) Risiko- og sårbarhedsvurdering
3) Jernbanesikring, herunder udarbejdelse og revidering af sikringsplaner
4) Udarbejdelse og revidering af beredskabsplaner for håndtering af eks-
traordinære situationer
5) Indbyrdes koordinering af beredskabsplanlægningen og udførelsen af
beredskabsopgaver jernbanevirksomhederne og jernbaneinfrastruktur-
forvalterne imellem og
6) Genopretning af jernbanen og jernbanedriften efter en ekstraordinær
situation er indtruffet.
Det betyder, at beredskabsplanlægningen foregår på tre niveauer ved udarbej-
delse af henholdsvis risiko- og sårbarhedsvurderinger, sikringsplaner (forebyg-
gende) og beredskabsplaner.
Risiko- og sårbarhedsvurderingen skal udarbejdes af jernbanevirksomheden
eller jernbaneinfrastrukturforvalteren og for deres eget ansvarsområde i relati-
on til opretholdelse af jernbanen og jernbanens kontinuitet i en ekstraordinær
situation. Der er i bekendtgørelsen oplistet en række punkter, som vurderingen
som minimum skal indeholde. Vurderingen skal revurderes mindst hvert andet
år, eller i det omfang udviklingen gør det nødvendigt.
Risiko- og sårbarhedsvurderingen danner således baggrund for jernbanevirk-
somhedens eller jernbaneinfrastrukturforvalterens udarbejdelse af sikringspla-
ner. Sikringsplanen skal beskrive de tiltag, der iværksættes for at imødegå de
trusler og risici, der er blevet identificeret i sårbarhedsvurderingen. Sikrings-
planerne skal revideres minimum hvert andet år, eller i det omfang udviklingen
gør det nødvendigt.
Endelig skal jernbanevirksomhederne og jernbaneinfrastrukturforvalterne ud-
arbejde beredskabsplaner for håndtering af ekstraordinære situationer, som
skal være baseret på risiko- og sårbarhedsvurderingen. Beredskabsplanerne
træder således i kraft, hvis der sker en konkret hændelse. Herved sættes en
krisestab i funktion, som relevant myndighed kan gøre brug af.
Det er Banedanmarks og DSB’s vurdering, at sikrings- og beredskabsplanerne
fungerer efter hensigten.
Trafik- og Byggestyrelsen fører tilsyn med, at en række dokumentationskrav er
udarbejdet i henhold til lovgivningen. Jernbanevirksomhederne og jernbanein-
frastrukturforvalterne skal således dokumentere, at de har:
1)
2)
3)
4)
5)
Udarbejdet en risiko- og sårbarhedsvurdering
Udarbejdet sikringsplaner
Udarbejdet beredskabsplaner
Koordineret beredskabsarbejdet
Foretaget den nødvendige uddannelse af personalet samt
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om ministeren vil redegøre for sikkerhedsniveauet i danske tog i forhold til at imødegå terror, til transportministeren
1549114_0003.png
6) Afholdt øvelser og foretaget evalueringer.
Side 3/3
For spørgsmål vedrørende politi- og sikkerhedsmæssige vurderinger henvises
til justitsministeren.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt