Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1543277_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. september 2015
2015 - 228
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Jeg vil hermed orientere om en ny udmelding fra Aarhus Letbane I/S i dette
forår om tidsplanen for letbaneselskabets og Banedanmarks anlægsarbejder på
Grenaabanen i forbindelse med letbaneprojektet.
Aarhus Letbane I/S og Banedanmark skal begge gennemføre en række tilpas-
ninger og anlægsarbejder på Grenaabanen. For Banedanmarks vedkommende
gælder det en sporfornyelse på hele strækningen og en hastighedsopgradering
af strækningen Ryomgaard-Grenaa, som blev aftalt med
Aftale om Metro, Let-
bane, Nærbane og Cykler af 12. juni 2014.
For Aarhus Letbane I/S’ vedkom-
mende drejer det sig om en tilpasning af hele strækningen til letbanedrift med
et nyt signalsystem, elektrificering, tilpasning af perroner mv.
Denne arbejdsdeling følger af den politiske aftale mellem staten, Region
Midtjylland og Aarhus Kommune vedr. Aarhus Letbane den 31. oktober 2011,
som også blev stadfæstet med Lov om Aarhus Letbane i 2012. Her blev de tidli-
gere tanker om at overdrage ejerskabet af Grenaabanen til letbaneselskabet
opgivet, idet de lokale parter ikke ønskede at overtage ejerskabet og det øko-
nomiske ansvar for, herunder de sporarbejder, som Banedanmark nu skal gen-
nemføre. Parterne var indforståede med, at dette ville stille høje krav til koor-
dinering mellem Aarhus Letbane I/S og Banedanmark.
Frem til dette forår har Banedanmark således også haft en aftale med Aarhus
Letbane I/S om, at Banedanmark skulle gennemføre deres anlægsarbejder i en
ca. 3 måneders periode i starten af 2017 i koordinering med Aarhus Letbane
I/S’ arbejde på strækningen. Arbejdet var hermed tiltænkt gennemført før ok-
tober 2017, hvor Aarhus Letbane I/S har lovet, at de ydre strækninger på letba-
nen kan åbne. Hensigten har været, at banen fremstår i god stand ved åbnin-
gen, og at letbanedriften kan tilrettelægges efter en kørehastighed på 100 km/t,
hvilket letbaneselskabet specifikt indkøber togmateriel til.
På trods af denne aftale valgte Aarhus Letbane I/S i dette forår at tilsidesætte
hensynet til Banedanmark og i stedet indgå en aftale med deres entreprenør,
ASAL, som ifølge det oplyste giver dem fuldt råderum over Grenaabanen fra
medio 2016 frem til oktober 2017. Dette vil givetvis mindske kompleksiteten i
opgaven for letbaneselskabet og ASAL, men efterlader samtidig Banedanmark
uden et klart defineret tidsrum, til at gennemføre det arbejde, de skal udføre før
letbanens planlagte åbning.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om en ny udmelding fra Aarhus Letbane I/S vedrørende tidsplanen for letbaneselskabets og Banedanmarks anlægsarbejder på Grenaabanen, fra transport- og bygningsministeren
1543277_0002.png
Det er lykkedes at indgå en aftale om, at Banedanmark alligevel kan gennemfø-
re fornyelsesaktiviteter på strækningen mellem Aarhus og Ryomgaard i løbet af
2016, idet sporarbejdet ikke er så omfattende her. Hermed vil hovedparten af
letbanedriften kunne igangsættes, når Aarhus Letbane I/S har færdiggjort de-
res arbejde.
Undtagelsen vil være de 1-2 tog i timen, der skal køre helt til Grenaa. Ba-
nedanmark har konkluderet, at det selv med en forcering ikke vil være muligt
at lave en fremrykning af fornyelses- og opgraderingsarbejder mellem Ryom-
gaard og Grenaa til 2016, herunder sporarbejderne på Ryomgaard station, hvor
udførselsmetoden skal aftales nærmere i forbindelse med udarbejdelsen af be-
slutningsgrundlaget.
På denne delstrækning kan der således ikke ske en fremrykning i forhold til den
oprindeligt forudsatte tidsplan, og Banedanmarks anlægsarbejder kan som
udgangspunkt først gennemføres efter, at Aarhus Letbane I/S’ entreprenør har
afsluttet deres anlægsarbejde.
Aarhus Letbane I/S har fremsat et alternativt forslag om, at de kunne overtage
Banedanmarks opgaver på strækningen ved at tildele opgaven til ASAL uden
udbud. Aarhus Letbane I/S har anført, at dette ville kunne mindske koordinati-
onsbehovet, som hermed lægges ud til entreprenøren med reference til én byg-
herre, og at der ville kunne spares tid ved at undgå udbudsprocesser.
Det er dog ikke en løsning jeg ser for mig. Med de politiske aftaler omkring
fordyrelsen af Aarhus Letbane i foråret 2014 og den efterfølgende lovændring,
hvor staten ikke længere er involveret i projektet som ejer, blev det lagt fuld-
stændigt fast, at staten ikke involverer sig yderligere eller tager økonomisk an-
svar for projektet ud over det statslige tilskud, der allerede er tildelt.
Den løsning, der bedst sikrer en klar adskillelse af statens økonomi fra letbane-
projektet, som er på linje med de oprindelige politiske aftaler, og som samtidig
er udbudsjuridisk set er mest ”efter bogen”, er, at Banedanmark fortsat gen-
nemfører sporfornyelsen og hastighedsopgraderingen på strækningen Ryom-
gaard-Grenaa. Transport- og Bygningsministeriet har derfor besluttet, at Ba-
nedanmark fortsat skal stå for at gennemføre deres anlægsopgaver.
Den mest umiddelbare løsning er, at Banedanmarks arbejde gennemføres i
forlængelse af, at Aarhus Letbane I/S afslutter deres anlægsarbejder i løbet af
2017. Hvis ikke letbaneselskabet formår at optimere deres tidsplan og ASAL’s
arbejde først afsluttes i oktober 2017, hvor deres rådighed over strækningen
ophører, indebærer det imidlertid en risiko for, at delstrækningen mellem Ry-
omgaard og Grenaa åbner endnu senere end udmeldt, eller at Banedanmarks
anlægsarbejder må gennemføres efter letbanens åbning, med en ny lukning af
banen til følge.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om en ny udmelding fra Aarhus Letbane I/S vedrørende tidsplanen for letbaneselskabets og Banedanmarks anlægsarbejder på Grenaabanen, fra transport- og bygningsministeren
1543277_0003.png
Jeg vil lægge vægt på, at Banedanmark fortsat tilrettelægger deres arbejde efter
en økonomisk fornuftig gennemførelse. Ud fra dette hensyn vil Banedanmark
tidsmæssigt kunne tilrettelægge anlægsarbejdet, så det så vidt muligt tilgodeser
letbaneselskabets ønsker.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt