Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1555056_0001.png
2. oktober 2015
J.nr. 15-2042744
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 2 af 3. juli 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om beregninger, der viser det forventede provenutab som følge af forlængelsen af skattestoppet for ejendomsværdiskat til 2025, til skatteministeren
1555056_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende beregninger, der viser det forventede provenutab som følge af
forlængelsen af skattestoppet for ejendomsværdiskat til 2025, samt fordelingen ved en
tabel efter indkomstinterval for henholdsvis par og enlige?
Svar
I skattereformaftalen fra 2012 mellem de daværende regeringspartier (Socialdemokrater-
ne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folke-
parti blev det aftalt at fastholde skattestoppet for ejendomsværdiskatten frem til 2020.
Ejendomsværdiskatten skønnes i 2015 at medføre et provenu på ca. 13,5 mia. kr. Frem til
2020 skønnes det at falde til 12,5 mia. kr. (2015-nivaeau). Fra 2021 og frem er det bereg-
ningsmæssigt forudsat, at provenuet fra ejendomsværdiskatten i udgangspunktet følger
udviklingen i BNP, hvorved provenuet opgjort i fast niveau er uændret 12,5 mia. kr.,
jf.
tabel 1.
Fastholdes skattestoppet for ejendomsværdiskatten fra og med 2021, skønnes provenuet i
2025 at udgøre ca. 11,4 mia. kr. (2015-niveau), svarende til et mindreprovenu på ca. 1,1
mia. kr. i 2025.
Beregningerne er baseret på antagelserne i Konvergensprogram 2015 og er følsomme
overfor den faktiske udvikling i ejendomspriserne.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en videreførelse af skattestoppet frem til 2025
Mia. kr. (2015-niveau)
Fravær af skattestop fra 2021
Fortsat skattestop fra 2021
Forskel
2015
13,5
2020
12,5
2021
12,5
12,2
-0,3
2022
12,5
12,0
-0,5
2023
12,5
11,8
-0,7
2024
12,5
11,6
-0,9
2025
12,5
11,4
-1,1
Anm: Det er beregningsteknisk forudsat, at der årligt sker en stigning i grundlaget på 1 pct. årligt som følge af nybygninger,
tilbygninger og forbedringer af ejerboliger.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af forudsætningerne i Konvergensprogram 2015.
Det skønnes, at enlige i 2025 i gennemsnit vil få en lempelse på ca. 160 kr. (2015-niveau)
ved en fastholdelse af skattestoppet fra 2021 til 2025. Til sammenligning vil de familier,
der lever i et parforhold, få en lempelse på ca. 630 kr. pr. familie,
jf. tabel 2.
En forlængelse af ejendomsværdiskattestoppet vil forventeligt forstærke tendensen til, at
den effektive ejendomsværdiskat (ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien)
vil falde i storbyer i forhold til landdistrikter, samt at ejendomsværdiskatten falder i for-
hold til værdien af rentefradraget. Det vil øge tilskyndelsen til at optage mere privat gæld
med henblik på investering i ejendomme og ejerboliger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om beregninger, der viser det forventede provenutab som følge af forlængelsen af skattestoppet for ejendomsværdiskat til 2025, til skatteministeren
1555056_0003.png
Tabel 2. Ændring af ejendomsværdiskat i 2025 af en videreførelse af skattestoppet fra 2021 (kr.
2015-niveau)
Bruttoindkomst pr. voksen
1
Under 100.000 kr.
100.000 - 200.000 kr.
200.000 -300.000 kr.
300.000 - 400.000 kr.
400.000 - 500.000 kr.
500.000 - 750.000 kr.
750.000 - 1 mio. kr.
Over 1 mio. kr.
Alle
Enlige
-20
-60
-150
-230
-320
-480
-720
-1.280
-160
Par
-140
-260
-470
-640
-840
-1.120
-1.550
-2.210
-630
1: Bruttoindkomsten udgøres af den personlige indkomst før fradrag for arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv netto-
kapitalindkomst og positiv aktieindkomst. For par er bruttoindkomsten opgjort som gennemsnitsindkomsten af de to voksne
i husstanden. Indkomsten for hjemmeboende børn over 18 år er ikke medregnet.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen.
Side 3 af 3