Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1562116_0001.png
30. oktober 2015
J.nr. 15-2919526
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 160 af 2. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Nanna Meilbak
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om at oplyse, om der har været andre eksempler end den, der nævnes i artiklen (Revisionsrapporten, maj 2013 fra Skatteministeriets Interne Revision) på, at advarende revisionsrapporter ikke er blevet forelagt departementschefen, til skatteministeren
1562116_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af artiklen "Central advarsel forsvandt i Skatteministeriet"
bragt i Berlingske den 29. september 2015 oplyse, om der har været andre eksempler end
den, der nævnes i artiklen (Revisionsrapporten, maj 2013 fra Skatteministeriets Interne
Revision) på, at advarende revisionsrapporter ikke er blevet forelagt departementschefen?
Svar
Jeg er ikke enig i den præmis, der stilles op i den omtalte artikel, og dermed heller ikke i
den præmis, der ligger til grund for spørgsmålet.
En intern revisionsrapport har til formål at påpege
risici,
der kan føre til, at der indtræffer
en uønsket hændelse. Hvis der under revisionen identificeres konkret indtrufne fejl, fx
skatteunddragelse, vil der blive reageret omgående og ikke først, når revisionsrapporten er
skrevet færdig. Hovedformålet med revisionsrapporterne er derfor at skabe grundlag for
at foretage en løbende ledelsesmæssig prioritering af en virksomheds ressourceanvendel-
se, der afvejer forskellige risici. Det er en opgave for den ledelse, der har det konkrete
driftsansvar – i dette tilfælde SKATs ledelse og ikke departementschefen.
En revisionsrapport har desuden til formål at bidrage til den øverste ledelses samlede
risikobillede med henblik på at imødegå disse i den overordnede strategi for virksomhe-
den. I Skatteministeriet sker det ved, at rapporter fra Intern Revision forelægges for afde-
lingschefen for Koncernstyring i departementet med henblik på at give et vigtigt input til
det overordnede risikobillede, der løbende udvikles i Koncernstyring og gennem dialogen
med SKATs øverste ledelse. Departementschefen bliver løbende orienteret om risikobil-
ledet.
Jeg vil desuden henvise til svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 158 (2. samling 2014/15)
Side 2 af 2