Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1552013_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2015
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2015-0030-3631
1692542
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2015. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om langtidsholdbar løsning på de vedvarende IT-problemer i politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage kontakt til politiet på baggrund af den se-
neste udgave af 'Dansk Politi' 3/2015, der belyser store pro-
blemer med IT-systemerne i det danske politi, med henblik på
at finde en langtidsholdbar løsning på de vedvarende IT-
problemer i politiet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning oplyse, at forbedring af politiets it-landskab er et
centralt indsatsområde for Rigspolitiet. Derfor har Rigspolitiet
de seneste par år leveret nye it-løsninger, som kan skabe for-
bedrede arbejdsgange for både politiet og borgerne. Rigspoliti-
et har således blandt andet introduceret fjernadgang til udvalg-
te systemer og dokumenter, mail og kalender på telefoner mv.
samt Borger app’en.
Samtidig arbejder Rigspolitiet løbende på at modernisere den
bagvedliggende it-infrastruktur for at sikre, at alle systemer
kan fungere optimalt, ligesom Rigspolitiet har påbegyndt en
modernisering af det grundlæggende sagsbehandlingssystem
(POLARIS projektet).
Rigspolitiet er bevidst om de udfordringer, som brugerne peri-
odevis har oplevet og anerkender, at ikke alle it-systemer har
præsteret stabilt, hvorfor der løbende arbejdes fokuseret på at
udbedre de fejl og mangler, der opstår. Rigspolitiet kan dog ik-
ke helt genkende det billede af problemerne, som tegnes i ar-
tiklen i 'Dansk Politi'.
Rigspolitiet kan oplyse, at der med henblik på at sikre kontinu-
erligt fokus på service er etableret en række tværgående sa-
marbejdsfora, hvor repræsentanter fra politikredsene og Rigs-
politiets øvrige fagområder en gang i kvartalet mødes med
Rigspolitiets Koncern IT. På møderne gennemgår Rigspolitiet
og repræsentanterne fra politikredsene serviceniveauet og afta-
ler eventuelle forbedringstiltag.
Rigspolitiet har således fokus på løbende at forbedre de it-
ydelser, som stilles til rådighed for politiet og borgerne, lige-
som Rigspolitiet arbejder målrettet med at understøtte det ar-
bejde, der udføres, herunder ved at gøre it tilgængelig uanset,
hvor og hvornår medarbejderne har behov for det.”
2