Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1538717_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. august 2015
Straffuldbyrdelseskontoret
Sebastian Boel Byth
2015-0030-3605
1669692
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juli 2015. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere dommen over Sam Mansour afsagt af Østre Landsret den 1. juli 2015 herunder oplyse, hvor stor en del af straffen på 4 års fængsel den dømte efter sædvanlige afsoningsregler for ikke-danske statsborger skal afsone før løsladelse og udvisning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere dommen over Sam Mansour
afsagt af Østre Landsret den 1. juli 2015 herunder oplyse, hvor
stor en del af straffen på 4 års fængsel den dømte efter sædvan-
lige afsoningsregler for ikke-danske statsborger skal afsone før
løsladelse og udvisning. Hvis ikke udvisning efter afsoning
kan ske, har det så indflydelse på afsoningens længde?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten og Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Said Mansour blev ved Østre Landsrets ankedom af 1. juli
2015 for overtrædelse af straffelovens § 114 e, § 136, stk. 1 og
2, og § 266 b, stk. 2, jf. stk. 1, jf. § 89, idømt fængsel i 4 år.
Han blev endvidere i medfør af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1,
samt udlændingelovens 22, nr. 6, jf. § 32, stk. 2, nr. 5, frakendt
sin danske indfødsret og udvist af Danmark med indrejsefor-
bud gældende for bestandigt.
Said Mansours forsvarer, advokat Thorkild Høyer, har ved
brev af 7. juli 2015 indgivet ansøgning til Procesbevillings-
nævnet om tilladelse til at indbringe sagen for Højesteret som
tredje instans. Procesbevillingsnævnet har ikke taget stilling til
ansøgningen endnu.”
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen går ud fra, at der ønskes
oplysninger om prøveløsladelse af udlændinge, der er dømt ef-
ter straffelovens bestemmelser om terror og tillige er udvist
ved dommen.
Direktoratet skal indledningsvis bemærke, at hvis et kriminal-
forsorgsområde mener, der skal gives tilladelse til prøveløsla-
delse af en indsat, der er dømt for overtrædelse
af bestemmelser i straffelovens kapitel 12 eller 13 (terror), skal
sagen forelægges for direktoratet til afgørelse. Der skal desu-
den ske høring af politiet, herunder Politiets Efterretningstjene-
ste, inden der meddeles tilladelse til prøveløsladelse.
Udenlandske indsatte, der skal udvises, løslades på prøve efter
straffelovens § 38, stk. 2, når 1/2, dog mindst 2 måneder, af
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere dommen over Sam Mansour afsagt af Østre Landsret den 1. juli 2015 herunder oplyse, hvor stor en del af straffen på 4 års fængsel den dømte efter sædvanlige afsoningsregler for ikke-danske statsborger skal afsone før løsladelse og udvisning, til justitsministeren
straffen er udstået. Dette gælder uanset varigheden af indrejse-
forbuddet.
Det er dog en forudsætning for prøveløsladelse efter afsoning
af 1/2 af straffetiden, at den pågældendes udvisning umiddel-
bart kan gennemføres.
Det er også en forudsætning, at den indsatte opfylder betingel-
serne for prøveløsladelse efter udståelse af 2/3 af straffen i
henhold til straffelovens § 38, stk. 1. Dette indebærer, at der
ikke må foreligge en væsentlig risiko for recidiv til ikke-
bagatelagtig kriminalitet. Derimod stilles der i de tilfælde, hvor
udvisningen kan gennemføres, ikke krav om passende ophold
og arbejde eller andet underhold.
Hvis den indsatte modsætter sig prøveløsladelse og udsendelse,
kan der ske prøveløsladelse og udsendelse mod den indsattes
vilje (tvangsprøveløsladelse). Det er en forudsætning for
tvangsprøveløsladelse, at der ikke skønnes at foreligge en væ-
sentlig risiko for recidiv til ikke-bagatelagtig kriminalitet, og at
udvisningen kan gennemføres med det samme.
I nogle tilfælde kan udvisningen ikke umiddelbart gennemfø-
res, fordi der foreligger en retlig hindring for at gennemføre
udvisningen. Som eksempel kan nævnes tilfælde, hvor den
indsatte har indgivet ansøgning om opholdstilladelse i Dan-
mark, og den indsatte efter udlændingeloven har ret til at op-
holde sig her i landet, mens ansøgningen om opholdstilladelse
behandles.
Foreligger den retlige hindring for at gennemføre udvisningen
fortsat, når den indsatte har udstået 2/3 af straffetiden, men er
betingelserne for løsladelse efter straffelovens § 38, stk. 1, til
stede, vil prøveløsladelse efter denne bestemmelse kunne ske
på dette tidspunkt. Det er direktoratets erfaring, at anklage-
myndigheden i disse tilfælde typisk vil begære varetægts-
fængsling efter udlændingelovens § 35, indtil udvisning kan
ske.”
3