Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1560540_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2015
Politikontoret
Louise Falkenberg
2015-0030-3912
1762547
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 213 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. september 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mor-
ten Løkkegaard (V).
Søren Pind
/
Louise Falkenberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om at vurdere, om det vil være muligt at styrke kontrollen i grænseområderne i forhold til de gældende regler for Schengen-området, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 213 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren vurdere, om det vil være muligt at styrke kon-
trollen i grænseområderne i forhold til de gældende regler for
Schengen-området?”
Svar:
1.
Det bemærkes, at en omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning
ikke ændrer på indholdet af Schengenreglerne, herunder rammerne for
Danmarks kontrol i grænseområderne.
2.
Det følger af Schengen-reglerne, som henhører under Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligministeriet, at de indre Schengen-grænser kan passeres
overalt, uden at der gennemføres personkontrol, uanset personernes natio-
nalitet, jf. Schengen-grænsekodeksens artikel 20. Der må således som ud-
gangspunkt ikke gennemføres systematisk grænsekontrol ved de indre
Schengen-grænser.
I visse tilfælde kan dette udgangspunkt dog undtagelsesvist fraviges. Det
følger således f.eks. af Schengen-grænsekodeksens artikel 23, at grænse-
kontrol undtagelsesvist kan genindføres i et begrænset tidsrum, hvis der
foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sik-
kerhed.
3.
Ved lov nr. 271 af 25. marts 2015 om ændring af udlændingeloven blev
politiets kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne, herunder ved de
indre grænser, styrket.
Formålet med lovændringen var bl.a. – med inspiration fra lovgivning ind-
ført i Nederlandene – at skabe en klar retlig ramme for den politimæssige
kontrol af udlændinge i grænseområder og lufthavne i overensstemmelse
med Schengen-grænsekodeksen og EU-Domstolens seneste praksis i de
forenede sager C-188/10 og C-189/10, Melki, og sagen C-278/12, Adil.
Ved lovændringen blev politiets eksisterende beføjelser efter udlændinge-
lovens § 38, stk. 6, således udvidet, og politiet blev givet en generel befø-
jelse til at standse og kontrollere personer efter indrejse for at fastslå deres
identitet, nationalitet og opholdsret, uanset på hvilken måde de pågælden-
de er indrejst.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om at vurdere, om det vil være muligt at styrke kontrollen i grænseområderne i forhold til de gældende regler for Schengen-området, til justitsministeren
Ved bekendtgørelse nr. 640 af 12. maj 2015 om kontrol af ulovligt ophold
efter indrejse (kontrolbekendtgørelsen) er der fastsat nærmere regler om
intensiteten, hyppigheden og selektiviteten af politiets kontrol i de grænse-
nære områder med henblik på at sikre, at kontroller sker i overensstemmel-
se med Schengen-reglerne.
I kontrolbekendtgørelsens § 2 er der således fastsat regler for omfanget af
politiets kontrol i de grænsenære områder. F.eks. kan kontrol på veje efter
bestemmelsens stk. 4 højst udføres 90 timer om måneden og højst 6 timer
om dagen på samme vej.
Det følger dog af kontrolbekendtgørelsens § 3, at udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren i særlige tilfælde, hvis der foreligger en væsentlig
stigning i antallet af tilfælde af ulovligt ophold, eller hvor der inden for
kort tid kan forventes en sådan stigning, kan beslutte at fravige de i § 2
fastsatte begrænsninger i en periode på op til 4 uger.
4.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, ønsker regeringen at styrke
kontrollen i grænseområderne inden for rammerne af Schengen-
samarbejdet.
Regeringen vil, som det fremgår af finanslovforslaget ”Stramme rammer –
klare prioriteter”, drøfte med Folketingets partier, hvordan man kan styrke
politiet og sikre gode rammer for, at politiet kan agere professionelt, effek-
tivt og til gavn for borgerne. Et af de emner, som regeringen i den forbin-
delse ønsker at drøfte, er styrkelse af indsatsen i Danmarks grænseområ-
der.
Det bemærkes, at svaret på det foreliggende spørgsmål er enslydende med
Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende
forslag til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L
29) fra Folketingets Europaudvalg.
3