Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1589459_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. januar 2016
Databeskyttelseskontoret
Kristian Gyde Poulsen
2015-0030-3755
1714999
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 147 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. august 2015.
Søren Pind
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Spørgsmål nr. 147 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere på beretning om datasikkerhed
og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af
beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015.
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2014-
15(1. samling), jf. REU alm. del - spm. 400.”
Svar:
1.1.
Det bemærkes indledningsvis, at nærværende besvarelse er koordine-
ret med Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Erhvervs- og Vækstmini-
steriet, Social- og Indenrigsministeriet samt Sundheds- og Ældreministeri-
et, som spørgsmålet også er stillet til. Justitsministeriet besvarer således
spørgsmålet samlet på regeringens vegne.
1.2.
Beretning nr. 4 om datasikkerhed indeholder en række anbefalinger
om og opfordringer til initiativer på databeskyttelsesområdet. Beretningen
indeholder desuden en række overordnede principper, som ifølge arbejds-
gruppen bør være grundlæggende for it- og dataarbejde.
Nedenfor under punkt 1.3 og 1.4 følger regeringens indledende bemærk-
ninger til beretningen. Derefter følger under punkt 2 regeringens bemærk-
ninger til visse af de overordnede principper, som ifølge arbejdsgruppen
bør være grundlæggende for it- og dataarbejde. Herefter følger under
punkt 3-7 regeringens bemærkninger til beretningens enkelte anbefalinger
om og opfordringer til initiativer på databeskyttelsesområdet.
1.3.
Det skal indledningsvis understreges, at databeskyttelse er et område,
som regeringen tager yderst alvorligt og ønsker at prioritere højt.
Beskyttelse af personoplysninger er af stigende betydning som følge af
samfundsudviklingen og de teknologiske muligheder. Et enigt Retsudvalg
har med sin beretning om datasikkerhed også bekræftet, at det er et områ-
de, der er bred enighed om at prioritere.
Det er også baggrunden for, at Justitsministeriet i samarbejde med Datatil-
synet er i gang med at se på Datatilsynets nuværende opgaver og ressour-
cer med henblik på at tilføre flere penge til Datatilsynet.
Regeringen er enig med Folketingets Retsudvalg i, at afsløringerne af
overvågning af en række kongelige og kendte personers brug af kreditkort
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
mv. skal tages alvorligt. Regeringen er også meget enig i, at det er nød-
vendigt at undersøge behovet for nye initiativer i forhold til beskyttelse af
personoplysninger.
Den tidligere justitsminister bad i 2014 sine embedsmænd om sammen
med Erhvervs- og Vækstministeriet (og andre relevante ministerier) at
kortlægge beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalin-
ger mv.
Kortlægningen, der i øjeblikket er i gang med at blive udarbejdet, vil skul-
le danne udgangspunkt for en bred politisk drøftelse. Den politiske drøftel-
se vil – som den tidligere justitsminister tilkendegav i forbindelse med be-
svarelsen af forespørgsel nr. F 36 om beskyttelse af danskernes personop-
lysninger den 3. juni 2014, hvor et enigt Folketing tilsluttede sig en vedta-
gelsestekst herom – også omfatte en samlet strategi til sikring af dansker-
nes personoplysninger, som regeringen vil udarbejde på baggrund af den
politiske drøftelse.
Den politiske drøftelse blev indledt på et møde den 16. september 2014,
hvor det også blev drøftet, hvordan den videre arbejdsproces bedst tilrette-
lægges. Det blev aftalt, at møderækken fortsætter, så snart kortlægningsar-
bejdet er afsluttet. Arbejdet med kortlægningen forventes afsluttet i inden
udgangen af februar 2016.
Den politiske drøftelse bør efter regeringens opfattelse omfatte alle de po-
litiske partier i Folketinget, ligesom drøftelsen bør omfatte flere af de
spørgsmål, som adresseres i Retsudvalgets beretning nr. 4 om datasikker-
hed.
1.4.
Der foregår i øjeblikket forhandlinger i EU om en ny forordning om
databeskyttelse, som skal erstatte det nugældende databeskyttelsesdirektiv
fra 1995, og som skal danne den fremtidige retlige ramme for databeskyt-
telse i EU.
Forslaget til en databeskyttelsesforordning indeholder en generel horison-
tal regulering af behandling af personoplysninger og skal gælde for både
den offentlige og den private sektor. Forslaget indeholder generelle prin-
cipper for databehandling samt regler om, hvornår behandling af personop-
lysninger kan ske. Forslaget giver den registrerede en række rettigheder,
ligesom det indeholder en indgående regulering af den dataansvarliges og
databehandlerens ansvar og pligter. Forslaget indeholder endvidere regler
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
om overførsel af oplysninger til tredjelande samt regler om uafhængige til-
synsmyndigheder. Endelig indeholder forslaget regler om klageadgang,
den registreredes mulighed for erstatning samt detaljerede regler om sank-
tioner for overtrædelse af forordningens bestemmelser.
En forordning gælder direkte – på samme måde som en lov – i medlems-
staterne, og danske myndigheder, virksomheder og borgere har således
pligt til at rette sig efter en forordning. Eventuelle nye krav på nationalt ni-
veau til beskyttelse af personoplysninger ville således meget vel kunne vi-
se sig at skulle ændres, hvis databeskyttelsesdirektivet bliver erstattet af en
ny databeskyttelsesforordning. Der blev i december 2015 opnået politisk
enighed om EU-Kommissionens forslag til en ny databeskyttelsesforord-
ning. Forordningen forventes formelt vedtaget i løbet af foråret 2016.
Det er på den baggrund – som også nævnt i Justitsministeriets besvarelse
af 1. maj 2014 af spørgsmål nr. 898 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
– ministeriets opfattelse, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at iværksætte
et arbejde med revision af regler på databeskyttelsesområdet på nuværende
tidspunkt.
Det bemærkes i den forbindelse, at det anføres i beretning nr. 4 om data-
sikkerhed, som Retsudvalget afgav den 15. januar 2015, at Danmark bør
påbegynde arbejdet med at gennemføre de dele af forordningen, der på nu-
værende tidspunkt er enighed om.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at arbejdet med at gennem-
føre forordningen allerede nu er i sin indledende fase.
2.1.
Beretning nr. 4 om datasikkerhed indeholder i afsnit 3.1 som nævnt en
række overordnede principper, som ifølge arbejdsgruppen bør være grund-
læggende for it- og dataarbejde.
Justitsministeriet kan i den forbindelse helt overordnet bemærke, at mini-
steriet anerkender størstedelen af disse principper, som allerede i dag også
er afspejlet i gældende ret, herunder i persondatalovens regler. Ministeriet
skal dog knytte følgende bemærkninger til enkelte af principperne:
2.2.
I forhold til princippet om, at virksomheder og offentlige myndigheder
bør have adgang til vejledning om lovgivning og regulering på databeskyt-
telsesområdet, har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Datatilsynet,
der er den statslige myndighed, som fører tilsyn med persondatalovens
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
overholdelse. Tilsynet har oplyst følgende:
”Det er forudsat i de almindelige bemærkninger til persondata-
loven, at Datatilsynet i første række bør tage sigte på at kunne
udøve sin virksomhed gennem generelle retningslinjer og ved
en serviceorienteret rådgivning og vejledning frem for en regu-
lering primært koncentreret om afgørelse af enkeltsager i et
traditionelt rekurssystem.
I praksis sikres dette bl.a. ved, at Datatilsynet løbende udarbej-
der vejledninger, retningslinjer og informationstekster. Endvi-
dere offentliggøres relevante afgørelser og udtalelser på tilsy-
nets hjemmeside.
Datatilsynet bidrager også med oplæg på konferencer og mø-
der, ligesom tilsynet dagligt besvarer spørgsmål fra medierne.
I forhold til konkrete myndigheder og virksomheder giver til-
synet rådgivning og vejledning i telefoniske og skriftlige svar
samt på møder.
Datatilsynet kan imidlertid konstatere, at der i stadig større om-
fang efterspørges vejledning og rådgivning også ud over det,
som må anses for tilsynets opgave efter den nuværende lov-
givning.
Der er således eksempler på, at myndigheder efterspørger bi-
stand til udformning af lovgivning, fordi databeskyttelsesregu-
leringen opleves som kompliceret. Der kan også være tale om
spørgsmål vedrørende myndigheders organisering og praktiske
tilrettelæggelse af databehandlinger. I forhold til private virk-
somheder ses der eksempler på forespørgsler om bistand til de-
taljeret at afdække spørgsmål vedrørende nye forretningsmo-
deller og tekniske løsninger, ligesom der rejses spørgsmål om
aftalemæssige forhold til leverandører mv.
Herudover er det nødvendigt for tilsynet løbende at prioritere
sin ressourceanvendelse, herunder også i forhold til at yde råd-
givning og vejledning, og endelig har det betydning, at tilsynet
er klagemyndighed for behandlinger af personoplysninger. Til-
synet kan således ikke udtale sig vejledende i forhold til en
myndighed eller virksomhed i tilfælde, hvor der i realiteten er
tale om en aktuel eller potentiel klage fra en registreret person.
Det er af afgørende betydning, at borgere, der eksempelvis
mener sig udsat for behandlinger af personoplysninger i strid
med loven, eller som ikke får de oplysninger, de mener at have
krav på efter reglerne om de registreredes rettigheder, kan få
Datatilsynets vurdering af forholdet ved en egentlig klagesags-
behandling.”
5
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
2.3.
I forhold til princippet om, at borgere bør kunne få oplyst, hvilke data
der er registreret om dem, hvorfor data registreres, hvem der har adgang til
disse data, hvem der har anvendt adgangen, og hvad data bliver brugt til,
bemærkes, at det følger af persondatalovens § 31, stk. 1, at hvis en person
fremsætter begæring herom, skal den dataansvarlige give den pågældende
meddelelse om, hvorvidt der behandles oplysninger om vedkommende.
Behandles sådanne oplysninger, skal der på en let forståelig måde gives
den registrerede meddelelse om, 1) hvilke oplysninger der behandles, 2)
behandlingens formål, 3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og 4)
tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.
Som nævnt i Justitsministeriets besvarelse af 11. oktober 2013 af spørgs-
mål nr. 1162 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg forpligter persondata-
lovens § 31 alene den dataansvarlige myndighed eller virksomhed til at gi-
ve borgeren oplysning om kategorierne af modtagere og ikke den konkrete
modtager.
Det bemærkes i den forbindelse, at en regulering af den registreredes ind-
sigtsret indgår i det forslag til en databeskyttelsesforordning, som i øje-
blikket er under forhandling i EU.
2.4.
I forhold til princippet om,
at
medarbejdere hos såvel offentlige myn-
digheder som private virksomheder udelukkende bør have adgang til de
følsomme og fortrolige personoplysninger, som er nødvendige for udførel-
sen af deres arbejde,
at
det bør sikres, at der løbende føres kontrol hermed,
og
at
der generelt bør gælde et
need to know-princip
i forhold til adgang til
følsomme og fortrolige personoplysninger, bemærkes det, at det følger af
persondatalovens § 41, stk. 3, at den dataansvarlige skal træffe de fornødne
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger
hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at
de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behand-
les i strid med loven.
Bestemmelsen i § 41, stk. 3, er uddybet i bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni
2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning (sikkerhedsbekendtgørelsen).
Det følger af bekendtgørelsens § 11, stk. 1, at kun de personer, som autori-
seres hertil, må have adgang til de personoplysninger, der behandles. Af §
11, stk. 2, følger, at der kun må autoriseres personer, der er beskæftiget
med de formål, hvortil personoplysningerne behandles. De enkelte brugere
må ikke autoriseres til anvendelser, som de ikke har behov for.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Sikkerhedsbekendtgørelsen gælder alene for offentlige myndigheder. Der
er ikke fastsat uddybende regler om behandlingssikkerhed i den private
sektor, hvorfor det er bestemmelsen i persondatalovens § 41, stk. 3, som
spørgsmål herom må afgøres efter.
Datatilsynet har imidlertid udtalt, at det er tilsynets opfattelse, at § 41, stk.
3, medfører, at der som udgangspunkt må stilles samme krav til datasik-
kerheden i den private sektor som i den offentlige forvaltning, og tilsynet
anbefaler generelt, at private dataansvarlige i videst muligt omfang tilrette-
lægger deres sikkerhedsforanstaltninger i overensstemmelse med sikker-
hedsbekendtgørelsen.
2.5.
For så vidt angår princippet om, at dansk registerforskning er af stor
betydning, men at borgernes ret til privatliv og datasikkerhed bør priorite-
res, f.eks. gennem anonymisering og pseudonymisering, har Sundheds- og
Ældreministeriet oplyst følgende:
”Udlevering af data, der indeholder personoplysninger om pa-
tienters helbredsforhold mv., til brug for forskning på sund-
hedsområdet, herunder registerforskning, bør som udgangs-
punkt ikke ske i personhenførbar form, medmindre det godtgø-
res, at et givent forskningsprojekt ikke kan gennemføres alene
på baggrund af ikke personhenførbare oplysninger.
På sundhedsområdet arbejdes der med øget brug af pseudony-
misering af personoplysninger til forskningsprojekter, eksem-
pelvis gennem såkaldte forskermaskine-løsninger.
Sundheds- og Ældreministeriet [støtter] på den baggrund […]
en yderligere brug af anonymisering og pseudonymisering.
Samtidigt er det vigtigt at fastholde, at visse forskningsprojek-
ter ikke lader sig gennemføre uden brug af personhenførbare
oplysninger, herunder f.eks. klinisk forskning, hvor øvrig lov-
givning i øvrigt bidrager til beskyttelsen af individet.”
2.6.
Hvad angår princippet om, at nødvendigheden af registrering til alle
tider bør overvejes, og at man bør stræbe efter mindst mulig registrering,
bemærkes det, at det følger af persondatalovens § 5, stk. 3, at oplysninger,
som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere,
end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne ind-
samles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles. Det følger
desuden af § 5, stk. 5, at indsamlede oplysninger ikke må opbevares på en
måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere
7
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplys-
ningerne behandles.
2.7.
Hvad angår princippet om, at forskning i datasikkerhed og kryptering
bør prioriteres, har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet, der har oplyst følgende:
”Forskning inden for cyber- og informationssikkerhed bliver
prioriteret. Dels er der med aftalerne om fordeling af forsk-
ningsreserven i 2014 og i 2015 afsat midler til forskning i cy-
bersikkerhed. Dels er der i National strategi for cyber- og in-
formationssikkerhed tre initiativer vedrørende forskning og
uddannelse i cyber- og informationssikkerhed:
Cyber- og informationssikkerhedsnetværk blandt uddannel-
ses- og forskningsinstitutioner (initiativ 4)
Styrket dialog mellem private og offentlige aftagere og de
relevante uddannelses- og forskningsinstitutioner (initiativ
5)
Nordisk samarbejde om forskning og uddannelse i cyber-
og informationssikkerhed (initiativ 20)”
2.8.
I forhold til princippet om,
at
der bør være grænser for, hvor indgri-
bende og omfattende et samtykke der kan gives på egne eller andres vegne
i forhold til salg og udnyttelse af følsomme og fortrolige persondata,
at
der
bør stilles krav om, at politikker om privatlivets fred forklares i et forståe-
ligt sprog, og
at
den registrerede eksplicit samtykker, førend personoplys-
ninger anvendes, har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Datatilsy-
net, der har oplyst følgende:
”For at der foreligger et gyldigt samtykke til behandling af per-
sonoplysninger efter persondataloven skal der være tale om en
”frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved
den registrerede indvilger i, at oplysninger, der vedrører den
pågældende selv, gøres til genstand for behandling”, jf. per-
sondatalovens § 3, nr. 8.
Heraf følger, at et samtykke skal meddeles i form af en
viljes-
tilkendegivelse
fra den registrerede person. Der er dog intet til
hinder for, at et samtykke meddeles af en person, som af den
registrerede er meddelt fuldmagt hertil. Der gælder ikke noget
formkrav til et samtykke. Der kan således være tale om såvel
skriftligt som mundtligt samtykke fra den registrerede.
Et samtykke skal endvidere være
frivilligt.
Samtykket må såle-
des ikke være afgivet under tvang.
Herudover skal der være tale om et
specifikt
samtykke. I kravet
8
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
herom ligger, at et samtykke skal være konkretiseret i den for-
stand, at det klart og utvetydigt fremgår, hvad det er, der med-
deles samtykke til. Det skal således af et meddelt samtykke
fremgå, hvilke typer af oplysninger der må behandles, hvem
der kan foretage behandling af oplysninger om den samtyk-
kende, og til hvilke formål behandlingen kan ske.
Endelig skal samtykket være
informeret
i den forstand, at den
samtykkende skal være klar over, hvad det er, vedkommende
meddeler samtykke til. Den dataansvarlige må således sikre
sig, at der gives den registrerede tilstrækkelig information til,
at den pågældende kan vurdere, hvorvidt samtykke bør medde-
les.
Ud over de ovennævnte krav skal de grundlæggende betingel-
ser i persondatalovens § 5 om saglighed, rimelighed og propor-
tionalitet altid være opfyldt. Et samtykke vil således ikke være
tilstrækkeligt til, at en behandling af personoplysninger lovligt
kan finde sted. Den dataansvarlige virksomhed eller myndig-
hed skal have et saglig formål med behandlingen, og de per-
sonoplysninger, der indsamles og registreres mv., må ikke væ-
re irrelevante eller uproportionale i forhold til formålet.
Datatilsynet har eksempelvis udtalt, at det normalt ikke kan an-
ses for sagligt og relevant, at en forretningsdrivende – selv om
der foreligger samtykke – registrerer en kundes personnum-
mer, hvis der er tale om et køb, hvor kunden betaler kontant for
et produkt, og produktet herefter udleveres, og hvor der heref-
ter ikke er nogen forbindelse mellem kunden og den forret-
ningsdrivende.
For så vidt angår kreditoplysningsbureauer og såkaldte adres-
serings- og kuverteringsbureauer indeholder persondataloven
et forbud mod, at disse virksomheder behandler følsomme op-
lysninger omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8, uanset om
der indhentes samtykke fra de registrerede personer.”
2.9.
I forhold til princippet om, at der bør være en indberetningspligt ved
tab af kontrol med følsomme og fortrolige personoplysninger, bemærkes
det, at det følger af Datatilsynets praksis vedrørende kravet om god data-
behandlingsskik i persondatalovens § 5, stk. 1, at der i tilfælde, hvor per-
sonoplysninger er kommet til uvedkommendes kendskab eller har været i
risiko herfor, som udgangspunkt skal ske underretning af de berørte perso-
ner. Der gælder derimod ikke en pligt til at underrette Datatilsynet i sådan-
ne tilfælde.
I forhold til teleområdet har Erhvervs- og Vækstministeriet oplyst følgen-
de:
9
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
”Det kan oplyses, at det følger af § 8, stk. 1, og stk. 2, nr. 2, i
lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (telelo-
ven), at erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler for ud-
bydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester om minimumskrav til behandling af persondata i
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, herunder at der
skal ske underretning til Erhvervsstyrelsen ved brud på per-
sondatasikkerheden. Kravet er en implementering af artikel 4.3
i e-Databeskyttelsesdirektivet 2002/58, der blev tilføjet ved
den seneste direktivændring i 2009.
Et brud på persondatasikkerheden skal i medfør af det nævnte
direktiv forstås som et sikkerhedsbrud, der fører til hændelig
eller ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring, ubeføjet videregivel-
se af eller adgang til persondata, der sendes, lagres eller på an-
den måde behandles i forbindelse med udbuddet af offentligt
tilgængelige kommunikationstjenester i unionen, jf. artikel 2,
litra h, i direktiv 2002/58/EF.
Reglernes anvendelsesområde er afgrænset til udbydere af of-
fentlige elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, dvs. i
praksis teleselskaberne.
De nærmere regler for underretningspligten og den faste pro-
cedure, som skal iagttages, følger af informationssikkerheds-
bekendtgørelsen og kommissionens forordning (EU) nr.
613/2013 af 24. juni 2013. Det følger bl.a. heraf, at en udbyder
senest 24 timer efter at have påvist et brud på persondatasik-
kerheden skal underrette Erhvervsstyrelsen herom samt frem-
sende nærmere angivne oplysninger om bruddet.
Hvis udbyderen ikke har mulighed for at fremskaffe alle de
påkrævede oplysninger om bruddet indenfor de første 24 timer,
skal udbyderen foretage en indledende underretning til Er-
hvervsstyrelsen. Denne indledende underretning skal ske se-
nest 24 timer efter påvisningen af bruddet. Udbyderen skal
herefter hurtigst muligt og senest tre dage efter den indledende
underretning lave en anden underretning til Erhvervsstyrelsen
indeholdende de manglende oplysninger om bruddet og om
nødvendigt ajourføre de oplysninger, som udbyderen afgav ved
den indledende underretning.
Foruden forpligtelsen til at underrette Erhvervsstyrelsen om
bruddet på persondatasikkerheden er udbyderen forpligtet til at
underrette en abonnent eller fysisk person, hvis bruddet kan
forventes at krænke personoplysninger eller privatlivets fred
for abonnent eller den fysiske person, medmindre Erhvervssty-
relsen finder det godtgjort, at udbyderen har gennemført pas-
sende teknologiske beskyttelsesforanstaltninger, og at disse
foranstaltninger er blevet anvendt på de data, som sikkerheds-
bruddet vedrørte.
10
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Underretningerne om brud på persondatasikkerheden til Er-
hvervsstyrelsen skal ske via et elektronisk format, der findes på
den fællesoffentlige indberetningsportal virk.dk.”
I det forslag til en databeskyttelsesforordning, som er omtalt under pkt. 1.4
ovenfor, indgår i øvrigt regler om underretningspligt i tilfælde af brud på
datasikkerheden. Det følger således af forslaget, at den dataansvarlige
uden unødig forsinkelse og – om muligt – senest 72 timer efter, at den da-
taansvarlige er blevet bekendt med et brud på persondatasikkerheden, skal
anmelde bruddet til den kompetente tilsynsmyndighed, medmindre det er
usandsynligt, at bruddet vil medføre en risiko for den registreredes ret-
tigheder eller frihedsrettigheder.
Det følger desuden af forslaget, at når sikkerhedsbruddet kan forventes at
medføre en høj grad af risiko for den registreredes rettigheder og friheds-
rettigheder, skal den dataansvarlige ligeledes uden unødig forsinkelse un-
derrette den registrerede om bruddet.
Forslaget indeholder visse undtagelser til udgangspunktet om underret-
ningspligt.
2.10.
Hvad angår princippet om, at lovgivningsinitiativer bør være tekno-
logineutrale, bemærkes det, at de generelle regler om behandling af per-
sonoplysninger i persondataloven er teknologineutrale. Lovens regler fin-
der således anvendelse på enhver form for behandling af personoplysnin-
ger, der falder inden for lovens anvendelsesområde. Justitsministeriet er i
øvrigt generelt enig i, at lovgivningsinitiativer – så vidt muligt – bør være
teknologineutrale.
2.11.
Hvad angår det sidste princip i beretningen om, at anvendelsen af
personoplysninger samt konsekvenser for privatlivets fred – herunder
hvordan negative konsekvenser for privatlivets fred kan undgås – bør
fremgå af bemærkninger til fremsatte lovforslag, bemærkes det, at det er et
helt centralt lovkvalitetskrav, at bemærkningerne til et lovforslag affattes
fyldestgørende og korrekt, jf. Justitsministeriets Vejledning om Lovkvali-
tet (2005), side 13.
Det betyder bl.a., at et fagministerium i de tilfælde, hvor et lovforslag gi-
ver anledning til mere omfattende overvejelser i forhold til f.eks. grundlo-
ven, EU-retten, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention eller al-
11
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
mindelige retsprincipper, bør redegøre for disse overvejelser i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, jf. vejledningen, side 23.
Det betyder ligeledes, at lovforslagets specielle bemærkninger normalt bør
indeholde oplysning om indholdet af de hidtil gældende regler, om de æn-
dringer heri, som lovforslaget vil medføre, om begrundelsen herfor samt
eventuelt om de virkninger, som den foreslåede ændring kan forventes at
få, jf. vejledningen, s. 24.
Det anførte gælder også, når lovforslaget vedrører anvendelsen af person-
oplysninger.
Princippet om, at anvendelsen af personoplysninger samt konsekvenser for
privatlivets fred bør fremgå af bemærkningerne til fremsatte lovforslag,
kan således allerede anses for indeholdt i Justitsministeriets Vejledning om
Lovkvalitet.
3.1.
Beretningens afsnit 3.2 indeholder en række anbefalinger og opfor-
dringer vedrørende tilsynet med overholdelse af persondataloven.
Arbejdsgruppen anbefaler bl.a., at det bør overvejes, hvorvidt Datatilsynets
kontrolbesøg skal være risikobaserede. Datatilsynet har hertil bemærket
følgende:
”Datatilsynet har i 2012 udarbejdet en inspektionsstrategi, der
fastlægger rammerne for tilsynets inspektionsindsats for 2013-
2015.
Det primære formål med Datatilsynets inspektioner er at fore-
tage konkret kontrol hos de inspicerede virksomheder og myn-
digheder og om nødvendigt at sikre en bedre overholdelse af
loven hos virksomheden eller myndigheden.
Som led i strategien har Datatilsynet derfor udvalgt kategorier
af virksomheder, myndigheder og databehandlinger, hvor til-
synet vurderer, at der er særligt behov for tilsyn.
Ved udvælgelsen er det navnlig tillagt vægt, at der foregår be-
handling af store mængder fortrolige eller følsomme personop-
lysninger. Der er endvidere lagt vægt på, at det for visse for-
mer for databehandlinger gælder, at de registrerede personers
rettigheder – eksempelvis retten til indsigt – er begrænset på
grund af tungtvejende hensyn til bl.a. forebyggelse og efter-
forskning af straffesager.
12
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Datatilsynet arbejder således allerede med en risikobaseret til-
gang til sin inspektionsindsats.
Det indgår imidlertid tillige i tilsynets vurdering, at der i for-
hold til visse typer af databehandlinger fra politisk side tidlige-
re har været tilkendegivelser om, at der bør føres et aktivt til-
syn. Det gælder eksempelvis tv-overvågningsområdet. I tilsy-
nets inspektionsaktiviteter indgår også koordinerede indsatser,
som besluttes på EU-niveau i de fælles tilsynsmyndigheder in-
den for eksempelvis Schengen-samarbejdet.
Endelig må det ved planlægning af inspektionsindsatsen vurde-
res, hvad der realistisk set er mulighed for, at sætte fokus på
med de forhåndenværende ressourcer.
I den forbindelse bemærkes, at Datatilsynet har inspektions-
kompetence i forhold til den offentlige forvaltning, dvs. de
statslige, kommunale og regionale myndigheder.
I forhold til den private sektor har Datatilsynet som udgangs-
punkt adgang til at foretage inspektioner, når der er anmeldel-
sespligt til tilsynet. Der er aktuelt over 10.000 anmeldte be-
handlinger fra private dataansvarlige, som hermed er underlagt
Datatilsynets inspektionskompetence.
Herudover har tilsynet inspektionskompetence over for private
dataansvarlige, der foretager behandlinger af personoplysnin-
ger i forbindelse med tv-overvågning. Inspektioner på tv-
overvågningsområdet har udgjort en markant del af tilsynets
inspektionsvirksomhed i de seneste år.”
3.2.
Det anbefales desuden i beretningen, at der iværksættes en undersø-
gelse af, hvordan man kan styrke den tværfaglige videnopsamling og råd-
givning af offentlige institutioner og private virksomheder.
Som nævnt vil regeringen på baggrund af den under punkt 1.3 ovenfor
nævnte politiske drøftelse udarbejde en samlet strategi til sikring af dan-
skernes personoplysninger. Spørgsmålet om tværfaglig videnopsamling og
rådgivning af offentlige institutioner og private virksomheder vil være et af
de emner, der vil skulle ses nærmere på i den forbindelse.
Det kan desuden oplyses, at der som led i en opprioritering af databeskyt-
telsesområdet er blevet oprettet et nyt Databeskyttelseskontor, der navnlig
vil få ansvaret for persondatalovgivningen. Kontoret har bl.a. ansvaret for
rådgivning af andre ministerier om persondataretlige spørgsmål, koordina-
tion af regeringens politik på området og for at repræsentere Danmark i di-
verse internationale fora, hvor persondatabeskyttelse behandles.
13
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 ovenfor om Datatilsynets rådgivning og
vejledning.
3.3.
Det anbefales herudover, at det overvejes, om der bør etableres en
klageinstans til at behandles klager over Datatilsynets afgørelser.
Det bemærkes hertil, at Datatilsynet består af et råd – benævnt Datarådet –
og et sekretariat. Datarådet består af en formand og 6 andre medlemmer,
der er udpeget af justitsministeren. Datarådet fastsætter selv sin forret-
ningsorden.
Af Datarådets forretningsordenen fremgår bl.a., at rådet behandler og træf-
fer afgørelse i sager 1) af principiel karakter, 2) af betydelig almindelig in-
teresse eller med betydelige følger for en offentlig myndighed eller privat
virksomhed m.v., 3) der af andre særlige grunde findes at burde afgøres af
rådet, og 4) som et rådsmedlem ønsker optaget til rådsbehandling.
Som nævnt i Justitsministeriets besvarelse af 30. oktober 2014 af spørgs-
mål nr. 1604 (Alm. del) fra Retsudvalget fremgår det ikke direkte af det
nugældende databeskyttelsesdirektiv, om der inden for de rammer, der føl-
ger af direktivet, kan etableres en almindelig klageinstans til at behandle
klager over Datatilsynets afgørelser. Det er imidlertid Justitsministeriets
umiddelbare vurdering, at direktivet ikke generelt er til hinder for etable-
ring af en sådan ordning.
Som det også fremgår af den nævnte besvarelse, indeholder det forslag til
en generel databeskyttelsesforordning, som i øjeblikket forhandles i EU,
regler om uafhængige tilsynsmyndigheder. Forordningsforslaget indehol-
der – i forhold til de tilsvarende regler i det gældende databeskyttelsesdi-
rektiv – mere detaljerede krav til de nationale tilsynsmyndigheders organi-
sering og uafhængighed.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at den nærmere ind-
retning af tilsynssystemet på databeskyttelsesområdet bør afvente den
kommende databeskyttelsesforordning.
Datatilsynet har om spørgsmålet om etablering af en klageinstans i øvrigt
bemærket følgende:
14
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
”Datatilsynsmyndighederne i EU er organiseret på forskellig
vis. Den danske model med et råd og et sekretariat findes så
vidt vides ikke i andre EU-lande.
I forbindelse med persondatalovens tilblivelse blev det drøftet,
om der skulle etableres en ordning med et ankenævn, eller om
registerlovenes ordning med et råd skulle videreføres. Regi-
stertilsynets repræsentant i det lovforberedende udvalg indgik i
det flertal, der støttede den nuværende model. Der henvises
herved til forarbejderne til persondataloven.
Af de i forarbejderne anførte grunde er det fortsat tilsynets op-
fattelse, at en ordning med etablering af et klageorgan i forhold
til Datatilsynet er unødvendig og vil være uhensigtsmæssig.
Den norske model med et klagenævn er tilsynet bekendt heller
ikke meget udbredt. Flere lande har en databeskyttelseskom-
missær eller eventuelt en kommission bestående af flere kom-
missærer.
I Sverige havde Datainspektionen frem til januar 2008 et råd
(styrelse). Dette er imidlertid blevet erstattet af et såkaldt ”in-
synsråd”, som skal følge tilsynets arbejde, som nu ledes af ge-
neraldirektøren.”
4.
Beretningens afsnit 3.3 indeholder anbefalinger og opfordringer vedrø-
rende sanktionsmuligheder ved brud på datasikkerhed.
Det anføres bl.a., at arbejdsgruppen er enig om, at Datatilsynets nuværende
sanktionsmuligheder ikke er tilstrækkelige, og at der er behov for, at yder-
ligere sanktionsmuligheder indføres. Arbejdsgruppen opfordrer desuden
til, at det undersøges, om anvendelsesområdet for de nuværende straffebe-
stemmelser på området er tilstrækkeligt dækkende, samt om strafniveauet
er tilstrækkeligt.
Særligt for så vidt angår spørgsmålet om at tillægge Datatilsynet mulighed
for at udstede administrative bøder, kan der henvises til Justitsministeriets
besvarelse af 7. november 2014 af spørgsmål nr. 1605 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg. Som det fremgår heraf, ville en sådan ordning inde-
bære grundlovsmæssige betænkeligheder.
Spørgsmålet om Datatilsynets sanktionsmuligheder bør efter Justitsmini-
steriets opfattelse i øvrigt henskydes til den under pkt. 1.3 ovenfor nævnte
politiske drøftelse.
15
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
I forhold til arbejdsgruppens opfordring til, at offentlige myndigheder og
private virksomheder bør gøres til genstand for samme sanktionsmulighe-
der, bemærkes det, at persondatalovens § 70 indeholder bestemmelser om
strafansvar for overtrædelse af lovens regler. Bestemmelsen sondrer mel-
lem, om behandlingen udføres for private eller for offentlige myndigheder.
Overtrædelse af reglerne om behandling af personoplysninger, som udfø-
res for private, er i langt videre omfang strafbelagt end overtrædelse af
reglerne om behandlinger, som udføres for offentlige myndigheder.
Det fremgår af forarbejderne til persondataloven, at baggrunden for, at der
gælder separate straffebestemmelser for behandling af personoplysninger,
der udføres for henholdsvis private og for offentlige myndigheder, bl.a. er,
at man havde en tilsvarende ordning i de tidligere gældende registerlove,
idet der i bl.a. straffeloven er fastsat en række bestemmelser om tjeneste-
ansvar for personer i offentlig tjeneste eller hverv mv. (se kapitel 16 om
forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv., herunder §§ 152-152 f om
tavshedspligt), ligesom der også er mulighed for at pålægge offentligt an-
satte et disciplinært ansvar (jf. betænkning nr. 1345/1997 om behandling af
personoplysninger, s. 389).
Det bemærkes, at overtrædelse af persondataloven kan begås af både fysi-
ske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, hvis de gene-
relle betingelser herfor er opfyldt, jf. nedenfor.
Strafansvaret for offentlige myndigheder som sådan er imidlertid undergi-
vet den begrænsning, der følger af den generelle bestemmelse i straffelo-
vens § 27, stk. 2. Efter denne bestemmelse kan statslige myndigheder og
kommuner alene straffes i anledning af overtrædelser, der begås ved udø-
velse af virksomhed, der svarer til eller kan sidestilles med virksomhed
udøvet af private.
Som argumenter mod strafansvar for offentlige myndigheder er det gene-
relt bl.a. blevet anført,
at
en bøde til en statslig myndighed kan siges at væ-
re uden præventiv værdi, idet bøden tilfalder statskassen,
at
offentlige
myndigheder i modsætning til den private sektor ved grundloven og lov-
givningen i øvrigt er pålagt at udføre bestemte opgaver, og at en myndig-
hed derfor ikke uden videre blot kan standse sin virksomhed for derved
straks at bringe en eventuel ulovlig tilstand til ophør,
at
de bevillingsretlige
regler indebærer, at en myndighed ikke uden videre kan skaffe midler til at
afhjælpe en ulovlig tilstand, hvis der ikke er mulighed herfor inden for de
økonomiske rammer, der er stillet til rådighed, samt
at
der inden for den
16
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
offentlige sektor gælder særlige regler om fordeling af ansvar, ligesom det
er en tjenestepligt at overholde retsregler, herunder også regler der er straf-
feretligt sanktioneret, jf. Straffelovrådets betænkning nr. 1289/1995 om ju-
ridiske personers bødeansvar, side 69.
Når statslige myndigheder og kommuner ikke desto mindre kan straffes i
anledning af overtrædelser, der begås ved udøvelse af virksomhed, som
svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private, skyldes
det hensynet til i henseende til straf at ligestille offentlige myndigheder
med private aktieselskaber mv., når myndighederne udøver virksomhed af
samme art. Det ville således være utilfredsstillende, hvis en offentlig myn-
dighed kunne overtræde lovgivningen og gå fri for straf i tilfælde, hvor en
tilsvarende overtrædelse begået af en privat virksomhed ville medføre
strafansvar. Der henvises til Straffelovrådets betænkning nr. 1289/1995 om
juridiske personers bødeansvar, side 69-70.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke, at offentlige myndigheder
og private virksomheder bør gøres til genstand for samme sanktionsmulig-
heder.
5.
Beretningens afsnit 3.4 indeholder opfordringer vedrørende samling af
ansvaret for datasikkerhed.
Det bemærkes hertil, at spørgsmål om adgangen til at behandle personop-
lysninger er reguleret i både de generelle regler i persondataloven og en
række særlige regler i den øvrige lovgivning, f.eks. lovgivningen på sund-
hedsområdet og det finansielle område.
Det følger i den forbindelse af persondatalovens § 2, stk. 1, at regler om
behandling af personoplysninger i anden lovgivning, som giver den regi-
strerede en bedre retsstilling, går forud for reglerne i persondataloven.
Omvendt følger det af bestemmelsen, at loven finder anvendelse, hvis reg-
ler om behandling af personoplysninger i anden lovgivning giver den regi-
strerede en dårligere retsstilling. Dette gælder ifølge lovens forarbejder
dog ikke, hvis den dårligere retsstilling har været tilsigtet og i øvrigt ikke
strider mod databeskyttelsesdirektivet.
Det er regeringens opfattelse, at det er mest hensigtsmæssigt, at der på sær-
lige områder, f.eks. sundhedsområdet eller det finansielle område, kan ske
en regulering af adgangen til at behandle personoplysninger, som enten
udvider eller indskrænker den beskyttelse, der følger af de generelle regler
17
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
i persondataloven. Det er desuden regeringens opfattelse, at en sådan regu-
lering mest naturligt hører under den minister, som har ansvaret for og den
største ekspertise til rådighed vedrørende det område, der reguleres.
Som nævnt ovenfor under pkt. 3.2 er der i øvrigt i Justitsministeriet blevet
oprettet et nyt Databeskyttelseskontor, der navnlig har ansvaret for person-
datalovgivningen.
6.1.
Beretningens afsnit 3.5 indeholder en række anbefalinger og opfor-
dringer vedrørende tekniske krav til sikring af følsomme og fortrolige per-
sonoplysninger.
6.2.
I forhold til anbefalingerne vedrørende implementering af
privacy by
design
har Finansministeriet bemærket følgende:
”Finansministeriet er enig med arbejdsgruppen i, at hensynet
til borgernes privatliv er et væsentligt princip, når it-systemer
udvikles og designes. Netop derfor er der i den nationale stra-
tegi for cyber- og informationssikkerhed indskrevet i initiativ
2, at de statslige myndigheder som grundlæggende præmis skal
arbejde med privatlivsbeskyttelse, jf. overvejelserne bag ”pri-
vacy-by-design” ved nyudvikling af nye it-projekter. Ligeledes
fremgår det i samme initiativ, at der i 2015 skal indarbejdes
krav om en privatlivsrelateret og sikkerhedsmæssig risikovur-
dering i Statens It-projektmodel.
Finansministeriet er optaget af at sikre, at både nye og gamle
it-systemer har et passende sikkerhedsniveau, men finder, at et
krav med tilbagevirkende kraft om at ændre eksisterende it-
systemer, så de lever op til principperne bag privacy-by-design
vil være særdeles omkostningstungt. Ældre systemer er gene-
relt set konstrueret med sikkerhedsmodeller, der ikke lever op
til principperne bag privacy-by-design, men er løbende tilpas-
set tidens sikkerhedsudfordringer. Det kan derfor blive særde-
les omkostningsfuldt at skulle tilpasse alle disse systemer, så
de lever op til principperne bag privacy-by-design.”
6.3.
I forhold til anbefalingerne vedrørende sikkerhedsstandarden
ISO27001 har Finansministeriet bemærket følgende:
”Finansministeriet noterer sig, at arbejdsgruppen støtter op om
implementeringen af ISO27001. For at sikre en hurtig over-
gang til den nye standard, er det i strategien for cyber- og in-
formationssikkerhed blevet fastlagt, at alle statslige myndighe-
der skal have implementeret standarden primo 2016.
18
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Finansministeriet vurderer, at det ikke er praktisk muligt, at al-
le statslige myndigheder har gennemført implementeringen af
ISO27001 hurtigere end det i strategien fastlagte tidspunkt.”
6.4.
I forhold til anbefalingerne vedrørende kontrol af rollebaseret adgang
bemærkes det, at det følger af den under pkt. 2.4 ovenfor nævnte sikker-
hedsbekendtgørelses § 17, stk. 1 og 2, at det skal sikres, at autoriserede
personer fortsat opfylder betingelserne i § 11, stk. 2 og 3, og § 16 for at
være autoriserede, og at kontrol heraf skal foretages mindst en gang hvert
halve år.
Finansministeriet har i forhold til anbefalingerne vedrørende kontrol af rol-
lebaseret adgang bemærket følgende:
”Som følge af initiativ 7 i cyber- og informationssikkerheds-
strategien vil Digitaliseringsstyrelsen sikre en systematisk erfa-
ringsudveksling af sikkerhedsmæssige krav mellem relevante
myndigheder, der udbyder og indgår kontrakter på it-området.
Endvidere vil styrelsen udarbejde en liste over sikkerhedsmæs-
sige krav, som myndighederne kan bruge som inspiration i ar-
bejdet med it-driftskontrakter. I forbindelse med dette arbejde
vil styrelsen udarbejde sikkerhedsmæssige standardklausuler,
som kan benyttes i it-driftskontrakter. I den forbindelse vil sty-
relsen vurdere behovet for særskilte standardklausuler om kon-
trol med brugeradgange.”
7.1.
Beretningen indeholder endelig i afsnit 3.6 en række øvrige bemærk-
ninger.
7.2.
Arbejdsgruppen anbefaler bl.a., at der igangsættes en udredning af, om
der bør være grænser for, hvad der kan samtykkes til, og i så fald, hvor
grænserne for samtykke bør drages.
Det bemærkes hertil, at der som nævnt for tiden pågår forhandlinger i EU-
regi om en forordning på databeskyttelsesområdet, som skal erstatte det
nugældende databeskyttelsesdirektiv. Der lægges med forordningsforslaget
op til at regulere kravene til et samtykke til behandling af personoplysnin-
ger. På den baggrund finder Justitsministeriet det ikke hensigtsmæssigt at
iværksætte en udredning som den foreslåede på nuværende tidspunkt.
Der henvises i øvrigt til det ovenfor under pkt. 2.8 anførte.
7.3.
Det anbefales desuden, at der foretages en kortlægning af eksisterende
offentlige registre, og at det i den forbindelse bør overvejes, om der i nogle
19
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
tilfælde registreres og opbevares mere data end nødvendigt.
Justitsministeriet bemærker hertil, at arbejdet med en sådan kortlægning
må antages at være endog særdeles ressourcekrævende.
Hertil kommer, at det følger af persondatalovens § 5, stk. 4, at behandling
af oplysninger skal tilrettelægges således, at der foretages fornøden ajour-
føring af oplysningerne, og at der skal foretages den fornødne kontrol for
at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger. Der
påhviler således den enkelte dataansvarlige myndighed eller virksomhed
mv. en forpligtelse til om nødvendigt at foretage kontrol med og ajourfø-
ring af oplysninger.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke planer om at iværksætte en
kortlægning som den foreslåede.
7.4.
I forhold til anbefalingen om, at der udarbejdes en national strategi for
informations- og datasikkerhed for den samlede offentlige sektor, bemær-
kes, at den kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elek-
troniske betalinger mv., som den tidligere justitsminister bad sine em-
bedsmænd om at foretage sammen med Erhvervs- og Vækstministeriet (og
andre relevante ministerier), som nævnt vil skulle danne udgangspunkt for
en politisk drøftelse. Regeringen vil på baggrund af den politiske drøftelse
som nævnt udarbejde en samlet strategi til sikring af danskernes personop-
lysninger.
Finansministeriet har i forhold til anbefalingen om udarbejdelse af en nati-
onal strategi for informations- og datasikkerhed bemærket følgende:
”Finansministeriet er enig i, at der skal arbejdes ensartet og sy-
stematisk med sikkerhed på tværs af hele den offentlige sektor.
Regeringen, KL og Danske Regioner har i forbindelse med de
årlige økonomiaftaler aftalt, at arbejdet med informationssik-
kerhed skal styrkes yderligere med henblik på at sikre fortro-
lighed om personfølsomme oplysninger og et højt sikkerheds-
niveau i den digitale infrastruktur. Dette samarbejde forventes
styrket i den kommende Digitaliseringsstrategi, der udarbejdes
i samarbejde mellem staten, kommunerne og regionerne og
forventes lanceret primo 2016.
Yderligere fremgår det af cyber- og informationssikkerheds-
strategien, at Digitaliseringsstyrelsen sammen med de fællesof-
fentlige parter vil vurdere, om der i staten, kommuner og regi-
oner er behov for yderligere indsats i forhold til implemente-
20
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
ring af ISO27001, når effekterne af initiativerne fra strategien
kan vurderes.”
7.5.
I forhold til det af arbejdsgruppen anførte om, at brugen af cpr-
nummeret bør gennemgå en grundlæggende revidering, har social- og in-
denrigsministeren bemærket følgende:
”Det er ikke min opfattelse, at der er behov for, at det nuvæ-
rende personnummersystem afvikles eller revideres.
Personnummeret er en ti-cifret kode, som tjener til entydigt at
identificere en person, f.eks. i et it-system. Det er personnum-
meret ganske effektivt til. Uden personnummeret var det ikke
muligt hurtigt og enkelt at skelne den ene Jens Hansen fra den
anden.
Det har derimod aldrig været meningen med personnummeret,
at det skulle tjene som eneste middel til autentifikation – altså
til at fastslå eller bekræfte, at en person er den, vedkommende
udgiver sig for at være.
Autentifikation skal i stedet ske ved hjælp af NemID, som net-
op er kendetegnet ved to-faktor kontrol, og som indebærer et
helt andet sikkerhedsniveau. NemID benyttes derfor også til
autentifikation i alle offentlige digitale løsninger og i vidt om-
fang også i det private erhvervsliv. Det kan tilføjes, at Social-
og Indenrigsministeriet i dag stiller krav om anvendelse af
NemID i forbindelse med virksomheders og myndigheders
selvbetjeningsløsninger, hvorfra der foretages opslag i CPR.
Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af justitsmini-
sterens besvarelse af spørgsmål 1305 (Alm. del) af 23. januar
2015 fra Folketingets Retsudvalg, at Rigspolitiet har oplyst, at
politiet tidligere modtog en del anmeldelser om svindel på in-
ternettet ved brug af CPR-nummer som eneste autentifikation
ved nethandel, herunder særligt ved køb af mobiltelefoner og
tablets hos teleudbydere eller optagelse af såkaldte ekspres- el-
ler mikrolån hos finansieringsselskaber.
Det fremgår også af besvarelsen, at Rigspolitiet har oplyst, at
teleudbydere, finansieringsselskaber og andre handlende på in-
ternettet dog i dag næsten altid stiller krav om anvendelse af
NemID som autentifikation, og at politiet i dag kun sjældent
modtager anmeldelser om svindel på internettet, hvor et CPR-
nummer er anvendt som eneste grundlag for autentifikation.
Det fremgår af besvarelsen af spørgsmålet, at det på den bag-
grund er Rigspolitiets vurdering, at bl.a. udbredelsen af NemID
som middel til autentifikation har nedbragt risikoen for identi-
tetsmisbrug.
21
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Det er derfor også positivt, at Social- og Indenrigsministeriet
på nuværende tidspunkt alene har modtaget 33 ansøgninger om
nyt personnummer som følge af identitetsmisbrug, hvori per-
sonnummeret indgår.
At afskaffe personnummeret som samme, gennemgående sy-
stemnøgle i offentlige og private it-systemer vil være meget
dyrt og ineffektivt, og der er efter min opfattelse ikke behov
for at afskaffe personnummeret som systemnøgle og erstatte
det af en anden nøgle.
Det kan tilføjes, at Datatilsynet har gennemført en egen drift-
undersøgelse af den hændelse, som omtales i udvalgets beret-
ning, hvor 900.000 personnumre på en lukket del af CPR-
kontorets hjemmeside var tilgængelig for virksomheder i ca.
50 minutter. Datatilsynet har ved brev af 15. maj 2015 udtalt
følgende:
”I det konkrete tilfælde, hvor et meget stort antal personnumre
blev gjort tilgængelige for uvedkommende sammen med navne
og adresser, finder Datatilsynet det skete meget kritisabelt.
Datatilsynet skal herved henvise til, at offentliggørelse af op-
lysninger om personnummer i kombination med navn og
adresse i værste fald ville kunne få alvorlige konsekvenser for
en berørt person.
Det er endvidere Datatilsynets opfattelse, at der navnlig i situ-
ationer, hvor der er en potentiel risiko for offentliggørelse af
fortrolige og/eller følsomme personoplysninger, skal udvises
særlig påpasselighed, både for så vidt angår tilrettelæggelsen
af arbejdsgange og for så vidt angår indretningen af myndig-
hedens systemer.
Datatilsynet har i øvrigt noteret sig det af CPR-kontoret oply-
ste om:
at listen blev fjernet fra cpr.dk umiddelbart efter, at CPR-
kontoret blev bekendt med, at listen indeholdt oplysninger
om personnumre,
at CPR-kontoret i sine logfiler har kunnet konstatere, at li-
sten er downloadet maksimalt 18 gange,
at CPR-kontoret rettede henvendelse til alle de virksomhe-
der, som kontoret umiddelbart kunne konstatere havde
downloadet listen, og meddelte, at listen skulle destrueres,
at CPR-kontoret kontaktede virksomheder tilmeldt nyheds-
brevet om opdateringer af Robinson-listen og meddelte, at
virksomheder, der havde downloadet listen, skulle destrue-
re denne og give CPR-kontoret skriftlig meddelelse derom,
22
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at kommentere på beretning om datasikkerhed og redegøre for, hvilke initiativer ministeren på baggrund af beretningen agter at tage jf. beretning nr. 4 af 15. januar 2015, til justitsministeren, forsvarsministeren, finansministeren, erhvervs- og vækstministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
at CPR-kontoret efterfølgende har modtaget bekræftelse
på, at alle downloadede lister i forbindelse med sikker-
hedshændelsen er blevet destrueret,
at CPR-kontoret ved søgninger på internettet ikke har kun-
net konstatere, at den pågældende fil er tilgængelig, samt
at CPR-kontoret løbende holder øje hermed med henblik
på i givet fald straks at fjerne oplysningerne fra eventuelle
hjemmesider, og at Center for Cybersikkerhed støtter CPR
kontoret i denne proces.
Endelig har Datatilsynet noteret sig det oplyste om:
at CPR-kontoret har offentliggjort en pressemeddelelse
med sammenfattende oplysninger til borgerne om sikker-
hedshændelsen,
at CPR-kontoret som følge af sikkerhedshændelsen umid-
delbart har indført en intern procedure med dobbeltkontrol
af Robinson-listen, før denne lægges på cpr.dk.
at CPR-kontoret er i dialog med CSC Danmark A/S om
passende sikkerhedsforanstaltninger, samt
at interne retningslinjer og forretningsgange vedrørende
produktion og levering af Robinson-listen vil blive revide-
ret med henblik på at undgå, at situationen gentager sig.”
Social- og Indenrigsministeriet har taget Datatilsynets udtalelse
til efterretning. Som det fremgår af udtalelsen, har CPR-
kontoret truffet foranstaltninger for at undgå, at en sådan meget
beklagelig situation gentager sig.”
8.
Jeg ser frem til den politiske drøftelse om databeskyttelse med
Folketingets politiske partier og til arbejdet med at udarbejde en
samlet strategi til sikring af danskernes personoplysninger.
23