Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1540412_0001.png
Til Beskæftigelsesudvalget og Finansudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
18.august 2015
Kære udvalgsmedlemmer,
J.nr. 2015-3151
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har oplyst mig om, at der i
begyndelsen af året var en ekstraordinær situation vedr. it-understøttelsen af be-
skæftigelsesindsatsen. Bl.a. blev der i januar 2015 foretaget en stor datakonverte-
ring fra kommunale it-systemer til det fælles datagrundlag i STAR, og en række
kommuner tog et nyt kommunalt it-system i brug. Jeg ved, at Beskæftigelsesudval-
get tidligere er blevet orienteret herom.
I forlængelse af den ekstraordinære situation på it-området er der konstateret fejl og
forsinkelser i kommunikationen fra jobcentrene til arbejdsløshedskasserne om un-
derretningspligtige hændelser, herunder negative underretningspligtige hændelser.
En
almindelig underretningspligtig hændelse
betyder, at jobcenteret har pligt til at
oplyse arbejdsløshedskassen omkring et medlems situation til brug for sagsbehand-
lingen. Fx at et ledigt medlem har fået en løntilskudsansættelse i en given periode.
En
negativ underretningspligtig hændelse
omfatter situationer, hvor jobcenteret
skal underrette a-kassen med henblik på en decideret rådighedsvurdering, herunder
en vurdering af eventuelle sanktioner for selvforskyldt ledighed, og hvor a-kassen
skal give en tilbagemelding til jobcentret om resultatet.
Konsekvensen af, at underretningerne ikke er sendt rettidigt til arbejdsløshedskas-
serne, er dermed, at ledige medlemmer kan have modtaget en ydelse, som de må-
ske ikke ville have været berettiget til, hvis a-kasserne havde modtaget underret-
ningerne rettidigt.
STAR har oplyst til mig, at fejl og forsinkelser i underretningerne foranlediget af
den omtalte konvertering er rettet løbende i løbet af 1. halvår 2015. Uhensigtsmæs-
sighederne i det kommunale it-system, der gav anledning til manglende underret-
ninger i 1. halvår 2015, er rettet 29. juni 2015.
Som konsekvens af disse fejlrettelser og forsinkelser i underretningerne har STAR
oplyst mig om, at arbejdsløshedskasserne vil skulle behandle underretninger, hvor-
af nogle er op til omkring 2 år gamle. STAR har oplyst mig om, at sagerne som
udgangspunkt skal behandles efter de almindeligt gældende regler, men dog såle-
des, at fejl og forsinkelser i underretningerne ikke kommer medlemmerne til skade
for så vidt angår allerede udbetalte ydelser eller i forhold til medlemmer, der er
overgået til efterløn.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Orientering om en ekstraordinær situation vedr. it-understøttelsen af beskæftigelsesindsatsen samt fejl og forsinkelser i kommunikationen fra jobcentrene til arbejdsløshedskasserne om underretningspligtige hændelser
De økonomiske konsekvenser af de manglende underretninger til arbejdsløsheds-
kasserne kan ikke estimeres endeligt på nuværende tidspunkt. Det skønnes dog
med usikkerhed, at staten er påført et
bagudrettet
tab i størrelsesordenen 3-6 mio.
kr., da allerede udbetalte ydelser som altovervejende hovedregel ikke kan kræves
tilbagebetalt fra medlemmet. Ydelser kan alene kræves tilbagebetalt, hvis med-
lemmet har givet urigtige oplysninger eller fortiet omstændigheder, eller hvis med-
lemmet indså eller burde have indset, at ydelser var udbetalt med urette. STAR vil
dog først kunne estimere de endelige tab, når a-kasserne har behandlet sagerne.
Der vil som udgangspunkt ikke være et væsentligt
fremadrettet
tab, idet alle under-
retningerne nu behandles, bortset fra de sager, hvor borgeren er overgået til efterløn
Det begrænsede
fremadrettede
tab kan først estimeres, når a-kasserne har behandlet
underretningerne.
STAR har ligeledes oplyst, at det overvejes, hvordan tilsvarende fejl og mangler
kan undgås ved kommende ændringer i it-systemerne, samt at STAR også er i dia-
log med KL og de kommunale it-leverandører herom.
Endelig har STAR oplyst mig om, at der som følge af it-problemerne i starten af
året også har været problemer med den interne kommunikation i kommunen mel-
lem jobcentret og kommunens ydelsescenter. For kommuner, der anvender det
kommunale it-system Opera, blev der foretaget datagenopretning i marts 2015. For
kommuner, der anvender det kommunale it-system WorkBase, er problemet endnu
ikke løst i fuldt omfang. KMD har oplyst til STAR, at kommunerne er orienteret
om at skulle håndtere sagerne manuelt. STAR har oplyst mig om, at styrelsen føl-
ger udviklingen tæt.
Disse problemer kan have givet anledning til forsinkelser i kommunens behandling
af rådighedsanmodninger.
Jeg følger naturligvis udviklingen tæt og vil orientere BEU og FIU, hvis de øko-
nomiske konsekvenser ændres væsentligt i forhold til det oplyste.
Jeg finder det ikke tilfredsstillende, at fejl, mangler og uhensigtsmæssigheder i
kommunernes it-systemer har givet anledning til forsinkelser i underretningerne fra
jobcentrene til arbejdsløshedskasserne samt i forhold til rådighedsvurderinger på
kontanthjælpsområdet, hvilket jeg også har understreget overfor STAR.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2