Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1538084_0001.png
MANDAG 20. JULI 2015
3
HOVEDREDAKTION
Nørregade 11-19 · 3700 Rønne · [email protected]
JOURNALISTER
Torben Ø. Møller 5690 3022 · Jens Stubkjær 5690 3034 · Flemming Kofoed 5690 3027 · Louise Maria Haslev 5690 3004
REDIGERING & LAYOUT
Louise Wium Gotthardt 5690 3004
BORNHOLM
At Søfartsstyrelsen undersøger hændelsen, indebærer ikke i sig selv nogen kritik af forløbet. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
Bornholms Tidende har fået aktindsigt i førerrapport:
Vand på bildækket,
når bølgerne slår op
Af Jens Stubkjær
UVEJR
Der var en vindhastighed på 22 m/sek og en
gennemsnitlig bølgehøjde på 3,9 meter, da
rederiet Færgen forrige torsdag sendte Leo-
nora Christina afsted på en tur mod Ystad,
hvor hurtigfærgen fik slået en lækage i bov-
porten. Kaptajnen valgte herefter at sejle til-
bage til Rønne.
Det fremgår af en såkaldt førerrapport fra
rederiet til Søfartsstyrelsen, som Bornholms
Tidende har fået aktindsigt i.
”Skibet arbejder hårdt i søen og farten re-
duceres til under 20 knob.
Kl. 15.16 får skibet en slamming og der
kommer en alarm ”Bow leakage”.
Overstyrmanden går sammen med en
skibsassistent ned på bildækket for at besig-
tige bovrampen.
Overstyrmanden kontakter føreren og
meddeler, at der er skade på pakningen til
bovrampen og at der kommer vand på bil-
dækket, når bølgerne slår op.
Kl. 15.27 er skibet vendt rundt således, at
søen ikke længere kan nå bovrampen”, hed-
der det i førerraporten.
vendt
º
Kl. 15.27 er skibet søen
rundt således, at
ikke længere kan nå
bovrampen.
Førerrapport om Leonora Christina
gen får lov at sejle igen fra fredag morgen.
Senere skal bovporten repareres endeligt.
Søfartsstyrelsens undersøgelse af hæn-
delsen fortsætter i denne uge, oplyser syns-
chef Lars G. Nielsen til Bornholms Tidende.
At Søfartsstyrelsen undersøger hændel-
sen indebærer ikke i sig selv nogen kritik af
hændelsesforløbet.
Ingen fare
– Der var intet sikkerhedsmæssigt uforsvar-
ligt ved det. Og derfor heller ikke grund til at
føle sig utryg. Sådan kommenterede Lindy
Kjøller, salgs-og marketingchef hos Færgen,
da Bornholms Tidende i sidste uge forelagde
ham kritik af sejladsen fra en passager og til-
føjede:
– Vi sejler aldrig ud i forhold, der ikke er
til sikker sejlads. Sikkerheden kommer for
os før alt andet. De vejrprognoser, der var for
Østersøen på det tidspunkt, viste sig også at
holde, lød det fra Lindy Kjøller.
Undersøgelse
Det fremgår tillige, at der var 855 passager og
30 besætningsmedlemmer ombord. Skaden
på færgen beskrives som: ”Slamming af bov-
rampe, 1,5 meter pakning samt spor til pak-
ning deformeret. Indtrykning i styrbord
forepeak.”
Efter skaden udførte Sydhavnens Motor-
værksted en midlertidig reparation. Og fær-
Farten reduceres
Af førerrapporten kan man også se, at hvis
færgen var fortsat på kursen mod Ystad, så
ville der fortsat være kommet mere vand ind
på vogndækket.
I førerrapporten står bl.a.: