Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1537340_0001.png
09-06-2015
Danmark har brug for en Vejfond
Af Thomas B. Olsen og Helle Michelsen Dansk Vejforening.
Vi står over for et Folketingsvalg. Velfærdsydelser og uddannelse bliver debatteret. Men hvor er
debatten om infrastrukturen i Danmark, særligt inden for vejområdet? For uanset om den næste
regering bliver rød eller blå, så har vi en vejsektor, der halter efter. I Dansk Vejforening mener vi,
at infrastrukturen i Danmark skal ses ud fra et langsigtet perspektiv. I stedet for at planlægge
infrastrukturen bare få år frem skal vi planlægge meget længere. En langsigtet planlægning kræver
en tilsvarende langsigtet finansiering. Dansk Vejforening foreslår derfor, at en Vejfond som parallel
til den eksisterende Togfond bør indgå i et nyt regeringsgrundlag. Vejfonden skal over en årrække
på 25 år afsætte 5 mia. kr. om året til vedligehold og udvikling af de danske veje. Den vil være et
stærkt signal til erhvervslivet om, at en ny regering vil støtte vækst og udvikling, også i områder
der i dag og i fremtiden er helt afhængige af en effektiv vejstruktur.
Tilbage i 2009 vedtog et bredt politisk flertal at etablere Infrastrukturfonden, som skulle finansiere
de kommende års investeringer i bane- og vejinfrastruktur. Hensigten med den var at anvende to
tredjedele af dens midler på baneområdet og en tredjedel på veje. En fordeling der holdt
nogenlunde stik indtil 2011. SRSF regeringen etablerede efterfølgende Togfonden. Fra 2012 til i
dag er der ikke tilført Infrastrukturfonden nye midler. Der er til gengæld tilbageført midler fra
billiggjorte projekter. Midler der altovervejende er blevet afsat til baneområdet, især
elektrificering. Det er dog værd at bemærke, at trængslen på vejene i denne periode ikke er blevet
mindre, tværtimod er den blevet større. Der er tal, der beviser, at hver gang DSB sidste år fragtede
passagererne én ekstra kilometer, drønede landets bilister 26 kilometer ekstra på landets veje.
Dansk Vejforening vurderer derfor, at en Vejfond vil kunne komme trængslen i byerne til livs. Samt
vil en Vejfond kunne finde finansiering til, at vi kan udbygge infrastrukturen på det overordnede
vejnet, så det passer til kommende års behov for bedre fremkommelighed til eksempelvis
supersygehuse, havne samt ændrede forhold for selvkørende biler. En Vejfond vil også kunne
realisere en ekstra ringvej i Hovedstadsområdet, en havnetunnel i København og en midtjysk
motorvej. Og lad os ikke glemme udkantsområderne. Socialdemokraterne lover i deres
valggrundlag ”Et helt Danmark”. De vil sikre, at det stadig er attraktivt at bo og arbejde over hele
landet. Det bakker vi op om i Dansk Vejforening. Men det kræver, at vi via et stærkere vejnet
skaber en bedre mobilitet mellem byerne. Til sidst har vi det milliardstore kommunale
vedligeholdelsesefterslæb. Det koster to til tre gange så meget at rette op på en forfalden vej som
at vedligeholde i tide. Dette skal Vejfonden også rette op på. Dansk Vejforening opfordrer derfor
politikerne til at opprioritere vejnettet. Indfør en Vejfond.
1
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse af 17/6-15 vedrørende en Vejfond, fra Dansk Vejforening
1537340_0002.png
Kontakt:
Konsulent
Helle Michelsen
Dansk Vejforening
Lautrupvang 2, 2750 Ballerup
Tlf. 22 24 76 88 / 26 16 82 32
Mail:
[email protected]
2