Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 96
Offentligt
1549908_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 28. september 2015
Sagsnummer: 2015-7673
Dato: 28. september 2015
Klik her for at angive tekst.
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om
fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i
Østersøen.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Sagsnr.: 15-7433-000001 / Dep Sagsnr:2015-7751
Den 28. september 2015
SONFEL/MAAN/BRRASM
MFVM 431
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder
for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen
KOM (2015) 413
Resumé
Forslaget omfatter fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste be-
stande i Østersøen i form af TAC/kvoter for 2016. I forhold til 2015 indebærer forslaget
en væsentlig reduktion i fiskerimulighederne efter torsk i østlige Østersø samt for bris-
ling. For torsk i den vestlige Østersø, har Kommissionen endnu ikke foreslået en TAC. For
sild i både den vestlige Østersø og for sild i den centrale Østersø er der tale om stignin-
ger. For laks foreslås der en stigning, og for rødspætte sker der også en større stigning i
fiskerimulighederne.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2015) 413 af 3. september 2015 fremsendt forslag til Rå-
dets forordning om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og
grupper af fiskebestande i Østersøen. Forslaget er oversendt til Rådet den 3. september
2015 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincip-
pet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebe-
stande og grupper af fiskebestande i Østersøen fastsætter fangstbegrænsninger for EU-
fiskeriet med henblik på at sikre et bæredygtigt fiskeri på kort og langt sigt.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøen
udarbejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) under hensyntagen til prin-
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1549908_0003.png
2
cipperne for TAC
1
-fastsættelse, som fremgår af Kommissionens meddelelse om høring
om fiskerimuligheder for 2016 - KOM (2015) 239. Det fremgår af disse principper, at
Kommissionen vil foreslå TAC og kvoter for 2016 på MSY
2
-niveau for bestande med fuld
analytisk rådgivning med MSY-estimater. Kun i tilfælde, hvor det vil indebære meget sto-
re reduktioner af fiskerimulighederne, som i høj grad vil have alvorlige sociale og økono-
miske konsekvenser for den omfattede fiskeflåde, vil udsættelse af målsætning om MSY-
niveau ifølge Kommissionen kunne blive udsat til senere år, men dog senest til 2020.
Er der fastsat en flerårig forvaltningsplan for en bestand, vil denne blive fulgt i Kommis-
sionens forslag om fiskerimuligheder, medmindre planen er blevet uanvendelig i forhold
til den fælles fiskeripolitik.
For bestande, hvor der ikke foreligger en fuld analytisk rådgivning, vil fiskerimuligheder
blive foreslået på basis af den foreliggende videnskabelige rådgivning og uden at gå på
kompromis med bevaringsbehovet for bestandene.
Ved rådgivning for bestande, som der ikke kan fastlægges biologiske værdier for, anven-
des den ”data begrænsede tilgang”. Denne tilgang er anvendt for rødspætte i den østlige
Østersø, mens den vestlige bestand er ændret til en fuld analytisk bestand. Derudover er
denne tilgang anvendt for sild i den botniske bugt og for torsk i østlig Østersø. Det be-
mærkes, at torsk i den østlige Østersø ikke er ”en data begrænset bestand”, men at det
er metoden for vurdering af databegrænsede bestande, som er lagt til grund for rådgiv-
ningen.
EU/Rusland
EU og Rusland indgik den 10.-12. juli 2006 en aftale om samarbejde på fiskeriområdet
og om bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen blev ratificeret af
EU den 4. juni 2009 og gælder i første periode i seks år. EU og Rusland har ikke opnået
enighed om fælles forvaltning for de fælles bestande, hvilket betyder, at EU’s rådigheds-
mængder for bestande fælles med Rusland også i 2016 vil blive fastsat selvstændigt.
Kommissionen har, hvor det er relevant i forslaget til fiskerimuligheder, fraregnet de teo-
retiske russiske andele. EU’s fælles bestande med Rusland er: Sild i den centrale Østersø,
torsk i den østlige Østersø, laks og brisling. I 2010 blev der opnået enighed om forde-
lingsnøglerne for laks (russisk andel = 1,9 % i ICES-områder 22-31 og 9,30 % i ICES-
område 32). For brisling er den russiske andel på 10,08 %. For torsk i den østlige Øster-
sø og sild i den centrale Østersø er EU-positionen, at de russiske andele skal baseres på
de historiske andele svarende til henholdsvis 5 % og 9,50 %, mens Rusland kræver hen-
holdsvis 15,80 % og 11,80 %.
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det største
udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt
.
1
2
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1549908_0004.png
3
Fiskerimuligheder
ICES har i forhold til tidligere år ændret sin rådgivning for torsk fra at dække de to for-
valtningsområder til at dække henholdsvis den vestlige og den østlige bestand. Den nye
metode komplicerer fastsættelse af kvoter for de to forvaltningsområder, idet en del af
den såkaldte østbestand er udbredt i underområde 24, som tilhører det vestlige forvalt-
ningsområde. ICES har i sin rådgivning ikke fratrukket det rekreative fiskeri, hvilket der
også skal tages højde for i den endelige kvotefastsættelse.
Kommissionen har som oven for nævnt ikke angivet fiskerimuligheder for torsk i område
22-24, idet Kommissionen afventer yderligere videnskabelig rådgivning (ifølge oplysnin-
ger fra Kommissionen om rekreativt fiskeri), samt en udmelding fra BALTFISH
3
om ind-
stilling om indførelse af eventuelt supplerende forvaltningstiltag for underområde 22-24
for denne bestand. Følges den foreliggende rådgivning, vil dette indebære en reduktion
på ca. 50 %. For forvaltningsområde 25-32 (den østlige Østersø) har Kommissionen fo-
reslået en kvote for torsk for forvaltningsområdet som sådant, og har derfor ikke taget
hensyn til andelen af østtorsk, som fiskes i område 24 under det vestlige forvaltningsom-
råde. Kommissionen henviser til, at torskeforvaltningsplanen (Rådets forordning
1098/2007) ikke kan anvendes, da ICES ikke har kunnet fastsætte biologiske reference-
punkter, hvilket gør det umuligt at anvende torskeforvaltningsplanen for denne del af
Østersøen. ICES har i sin rådgivning anvendt princippet for ”databegrænsede bestande”
for rådgivningen for den østlige torskebestand.
Forslaget indebærer desuden forøgelser af kvoten for rødspætte, som stiger med 18 %,
mens kvoten for den vestlige sild stiger med 12 %. Kvoten for laks foreslås øget med 10
%, og for brisling foreslås en nedgang på 14 %.
For fiskerier i Østersøen trådte landingsforpligtigelsen for fiskerier efter bestande omfat-
tet af fangstbegrænsninger i kraft fra 1. januar 2015, jf. grundforordningen 1380/2013. I
forbindelse med vedtagelsen af forordningen om fiskerimuligheder i Østersøen for 2015
blev der taget højde for, at de omfattede kvoter skulle dække fangsterne (i stedet for
landinger). Dog indføres landingsforpligtigelsen for rødspætte først fra 1. januar 2017.
Kommissionens forslag om en ny flerårig forvaltningsplan for torsk, sild og brisling for-
ventes vedtaget inden årets udløb. Forslaget indeholder MSY-værdier for fiskeridødelig-
hed, som fastsættes som et interval samt mindsteværdier for gydebiomasse. Da planen
ikke er vedtaget, har Kommissionen ikke anvendt den i sine forslag til fastsættelse af fi-
skerimuligheder.
Nedenfor er angivet en samlet oversigt over fiskerimuligheder for 2016.
BALTFISH er et regionalt samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Østersøen, som dels finder sted i BALT-
FISH Forum, hvor BSAC, ICES og Kommissionen deltager ud over de berørte medlemslande. Dels finder samar-
bejdet sted i BALTFISH High Level Gruppen, hvor fiskeridirektørerne og repræsentanter fra Kommissionen del-
tager.
3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1549908_0005.png
4
Oversigt over den biologiske rådgivning, Kommissionens forslag om fiskerimuligheder,
anvendt princip, procentuel ændring 2015-2016 samt konsekvenser for Danmark
Biologisk rådgiv-
ning (tons), æn-
dring i forhold til
TAC 2015 og prin-
cip for rådgivning
Rådgivningen gives
på baggrund af MSY
tilgang med FMSY
=0,32 og dækker
Skagerrak/Kattegat
og område 22-24.
Maksimal fangst
52.547 t hvor 50 %
til 22-24 = 26.274 t
Rådgivningen base-
ret på MSY tilgang
med FMSY =0,22.
Maksimal fangst
201.000. EU andel
177.505 t(+ 8,6 %)
Procentuel
ændring
2015/2016
(%)
Art
(område)
Kort biologisk status
Kommissionens
forslag for
2016 (tons)
TAC 2015
DK andel
af EU
TAC (%)
Sild i den
vestlige
Østersø
(22-24)
Bestanden er i en lav-
produktiv periode med
lav rekruttering. Fiske-
ridødeligheden er under
F
MSY
0,32
24.797
22.220
12 %
(14 %)
Sild i den
centrale
Østersø
(25-27,
28.2, 29
og 32)
Fiskeridødeligheden lig-
ger under MSY med
stabil biomasse. 2014-
årgangen er vurderet til
at være meget stor i
forhold til tidligere år.
177.505
163.451
8,6
(2 %)
Torsk i
den østli-
ge Østersø
(25-32)
Rådgivningen base-
ret på metoden for
data begrænset til-
gang. Maksimal
fangstmængde
29.220 t jf. ICES
rådgivning baseret
på den østlige be-
stand. EU andel
27.143 t
Rådgivningen base-
ret på MSY tilgang
med yderligere re-
striktioner på grund
af bestandssituatio-
nen.
Biomassen er faldende.
Der bliver færre store
torsk, mens andelen af
mindre torsk stiger,
men de vokser ikke og
er tynde.
41.143
51.429
- 20 %
(22 %)
Torsk i
den vest-
lige Øster-
sø (22-24)
Gydebiomassen er un-
der BMSY B
trigger
.
Fi-
skeridødeligheden an-
tages at vil ligge på
0,52, og langt over
FMSY =0,26.
Fiskeridødeligheden har
siden 2008 været fal-
dende og biomassen
stigende. Bestandene
blev videnskabeligt
evalueret i 2015, hvor
den vestlige bestand
blev opgraderet til en
fuld analytisk bestand,
og TAC-rådgivning for
denne bestand er ste-
Pm (det vil sige
afventer forslag)
15.900
pm
(43 %)
Rødspætte
(22-32)
Rådgivning baseret
på FMSY=0,37 for
vestlige del (Katte-
gat, Sundet og
Bælterne) og data
begrænset for om-
råde 25-32.
4.034
3.409
18 %
(71 %)
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1549908_0006.png
5
Art
(område)
Biologisk rådgiv-
ning (tons), æn-
dring i forhold til
TAC 2015 og prin-
cip for rådgivning
Rådgivningen base-
ret på F=0,1, jf. ud-
kast til forvaltnings-
plan. ICES anbefaler
kvote på max
116.000 stk.. EU
andel 113.796 stk.
Kort biologisk status
Kommissionens
forslag for
2016 (tons)
TAC 2015
Procentuel
ændring
2015/2016
(%)
DK andel
af EU
TAC (%)
get betydeligt.
Ingen nævneværdig
ændring i bestanden i
forhold til sidste år.
ICES anbefaler forvalt-
ning med udgangspunkt
i de enkelte flodbestan-
de.
Gydebiomassen er over
MSY B
trigger
. Årgangen
vurderes at være me-
get god, og det ser ud
til at de kommende år-
gange bliver større.
ICES foreslår område-
baseret forvaltning for
de pelagiske arter i om-
råde 25-26 af hensyn til
fødegrundlaget for
torsk. Fiskeridødelighed
i 2014 er estimeret til
F=0,36. FMSY er nedju-
steret fra 0,29 til 0,26
pga. af ændring i vur-
dering af biomassen.
Laks (22-
31)
(stk.)
105.850 stk.
95.928 stk.
10 %
(20 %)
Brisling
(22-32)
Rådgivningen base-
ret på FMSY = 0,26.
Aktuel F= 0,36.
Maksimal fangst
205.000. Til EU ef-
ter fradrag til Rus-
land 184.336
(-14 %)
184.336
213.581
- 14 %
(9 %)
Andre elementer
Forslaget indeholder endvidere regler for år-til-år fleksibilitet. Det fremgår heraf, at de
hidtidige regler om år-til-år fleksibilitet jf. Rådets forordning (EF) nr. 847/96 kun anven-
des, når medlemsstaterne ikke anvender den mulighed for år-til-år fleksibilitet, som
fremgår af den nye grundforordning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.
Ifølge Kommissionen indebærer forslaget samlet set en reduktion på 15 % i fiskerimulig-
heder målt i tons sammenlignet med 2015, ekskl. den vestlige torsk, hvor der endnu ikke
er et TAC-forslag
Fastsættelse af fiskerimuligheder har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For
så vidt angår fiskerimuligheder for 2016 er det af økonomisk betydning for fiskerne, at
kvoterne for den østlige torskebestand samt brisling reduceres, mens de foreslåede stig-
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1549908_0007.png
6
ninger i fiskerimuligheder for rødspætter, laks og sild omvendt set ikke er af tilsvarende
positiv betydning for de danske fiskere. Dette skyldes, at især torskekvoten udgør en
væsentlig del af værdien af fiskeriet i Østersøen for Danmark. Størrelsen af TAC for
torsk i den vestlige Østersø, som Kommissionen på nuværende tidspunkt ikke har frem-
lagt forslag til, men hvor rådgivningen lægger op til en kraftig reduktion, har således
økonomisk betydning for mange danske fiskere i Østersøen. Konsekvenserne for brutto-
indtjeningen vil blandt andet afhænge af udviklingen i afsætningspriserne samt omkost-
ninger, herunder brændstof. Fiskerimulighedernes størrelse har selvsagt også afledte er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for forarbejdningsindustrien.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri), og der er indkommet følgen-
de bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforenings Producent Organisation (DFPO) anfører, at med hensyn til
fastsættelse af TAC deler foreningen det syn, som et flertal af medlemmerne i BSAC
4
tidligere har givet udtryk for.
DFPO fastslår, at højeste prioritet gælder forvaltningen af fiskeriet efter torsk i den vest-
lige Østersø. Det er afgørende for foreningens medlemmer, at TAC i dette forvaltnings-
område fastsættes som uændret i forhold til TAC for 2015. DFPO henviser til begrundel-
sen, som fremgår af BSAC’s bemærkninger. DFPO er således enig med BSAC i, at de
nye referencepunkter ICES for såvel B
lim
og B
pa
for torsk i område 22-24 ikke er korrek-
te. Dertil kommer, at gydebiomassen vil være den højeste i 2016 siden år 2000. Med en
forudsætning om uændret TAC på 15.900 tons vil TAC for forvaltningsområde 22-24
kunne sammensættes med 8.900 tons fra den vestlige bestand suppleret med 7.000
tons torsk af østlig oprindelse. Der er DFPO’s opfattelse, at en uændret TAC på ingen
måder vil være til hinder for en fortsat vækst i bestanden.
For så vidt angår den overordnede forvaltning af torsk i vestlig Østersø er DFPO ikke af-
visende over for at indføre supplerende forvaltningstiltag forudsat, at nye tiltag kan ind-
føres i respekt af det fiskeri, som allerede er bragt på randen af sammenbrud, og forud-
sat, at TAC fastholdes og reguleringer tillader, at det historiske fiskeri kan fortsætte på
uforandrede vilkår.
DFPO tilslutter sig BSAC’s positionspapir om, at TAC for torsk i område 25-32 forbliver
uændret i 2016 i forhold til 2015.
DFPO er enig i BSACs anbefaling om, at 50 % af den anbefalede fangstmængde for sild i
område 22-24 og Skagerrak/Kattegat allokeres til område 22-24.
Det Rådgivende Råd for Østersøen(BSAC) er sammensat af repræsentanter fra erhvervet, NGO’er og andre in-
teresseorganisationer i henhold til næremere fastsatte EU-regler herom. Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation henviser til BSCA’s breve til Kommissionen af henholdsvis deb 8. juli 2015 og den 11. september
2015.
4
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1549908_0008.png
7
DFPO støtter BSAC’s tilkendegivelse om, at TAC for brisling for 2016 fastsættes som
uændret i forhold til 2015, hvilket svarer til, at værdien for fiskeridødelighed er F=0,32,
som også er værdien for forsigtighedsprincippet.
DFPO erklærer sig enig i BSAC’s position om, at TAC for rødspætte fastsættes 20 % hø-
jere end TAC for 2015.
DFPO støtter, at fastsættelsen af TAC for sild i den centrale Østersø sker i overens-
stemmelse med rådgivningen, som det fremgår af BSAC’s positionspapir.
BSAC har tilkendegivet, at TAC for laks i område 22-31 bør være 116.000 stk., hvilket
DFPO tilslutter sig.
DFPO bemærker i relation til de gældende tekniske regler, at disse må bringes i over-
ensstemmelse med indførelsen af landingsforpligtelsen. Det skal være muligt for fisker-
ne at anvende redskaber med selektive egenskaber, som passer til fiskeperiode, område
og kvotemulighed. Fiskerne bør være frit stillet med hensyn til at anvende BACOMA eller
T90, og såfremt der ikke kan opnås enighed om at fjerne forpligtelsen til at anvende be-
stemte typer redskaber, foreslår DFPO at reducere maskevidden fra de nuværende 120
mm til 110 mm.
Med hensyn til det rekreative fiskeri skriver BSAC, at dette fiskeri ikke skal indgå i kvo-
tesystemet for torsk, hvilket DFPO støtter.
Marine Ingredients Denmark (MiD) bemærker, at Kommissionen lægger op til at reducere
TAC’en for brisling med 14 % til 184.336 t på grund af en nedjustering af FMSY fra 0,29
til 0,26 for at opretholde et fiskeri i overensstemmelse med MSY-målet. Marine Ingredi-
ents Denmark anfører, at ICES har vurderet, at gydebiomassen er langt over MSY-B
trigger
samt at årgangen vurderes til at være god, og at små brislinger observeres i store
mængder i Østersøen. På den baggrund finder Marine Ingredients Denmark, at TAC for
brisling i Østersøen fastsættes på samme niveau som i 2015, hvilket er 213.581 tons.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri og
noterer sig med tilfredshed den positive udvikling for sild, laks og rødspætte, idet man
samtidig er bekymret for situationen for både den vestlige og den østlige torskebestand.
Som generelt princip kan regeringen tilslutte sig, at kvoterne i Østersøen fastsættes på
grundlag af videnskabelig rådgivning, målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte
(MSY) i henhold til reformen af den fælles fiskeripolitik, samt forvaltningsplaner.
Regeringen finder, at det i den særlige situation med ændret rådgivningsregime for
torskebestandene i Østersøen er vigtigt, at der anvendes en ensartet metode for TAC-
fastsættelsen for torsk i henholdsvis den østlige og vestlige Østersø for så vidt angår
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Grundnotat om fastsættelse for 2016 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1549908_0009.png
8
spørgsmålet om bestands- eller forvaltningsområdetilgang, og at relativ stabilitet opret-
holdes.
Bestanden af vestlige østersøtorsk er fortsat under målsætningen for bæredygtig udnyt-
telse, og regeringen vil derfor overveje at indføre eventuelle supplerende tiltag i samar-
bejde med andre relevante medlemsstater, hvis dette vurderes nødvendigt i forhold til at
understøtte fortsat positiv udvikling af bestanden.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til TAC for torsk i den
østlige Østersø, da bestandssituationen stadig ikke er tilfredsstillende. Forslaget for øst-
torsk hænger dog sammen med kvoten for vesttorsk, og en endelig stillingtagen må så-
ledes ses i sammenhæng med TAC-forslag for vesttorsken.
Regeringen finder det også vigtigt, at det for hver TAC eller som generel erklæring bliver
angivet, om bestanden er inden for sikre biologiske grænser. Dette skaber en ensartet
anvendelse af grundforordningens regel for, hvilke bestande som kan omfattes af fleksi-
bilitetsreglen om afskrivning på målarter, og som især kan være relevant i forhold til bi-
fangster af sild i brislingefiskeriet
5
.
Endelig ser regeringen frem til, at Kommissionens forslag til en ny flerartsforvaltnings-
plan for torsk, sild og brisling snart kan vedtages.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der kan opnås politisk enighed om forslaget på rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 22.-23. oktober 2015.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Grundforordningen giver imidlertid mulighed for – ved overskridelse af kvoten for de pågældende bestande el-
ler for fangster, som en medlemsstat ikke har kvote for – afskrivning af bifangster på op til 9 % af kvoten for
målarten. Det kræver imidlertid, at bestanden af ikke-målarter ligger inden for sikre biologiske grænser.
5