Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
S 523
Offentligt
1485419_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Sagsnr.
2015 - 42
Doknr.
197693
Dato
13-01-2015
Medlem af Folketinget Finn Sørensen (EL) har d. 5. januar 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. S 523 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 523:
”I Altinget den 14. december 2014 er kommunaldirektør i Århus Kommune og formand
for foreningen af danske kommunaldirektører citeret for følgende: »For mig er det
demokratiets væsen, at de, der vinder valget, også vinder magten til at kunne bruge
embedsapparatet til at få deres politik igennem. Vi er her ikke for nøje at afveje, at alle
får samme oplysninger. Vi er her for, at dem, der vinder det demokratiske mandat, kan
gennemføre deres politik,«, Er ministeren enig i denne holdning til det kommunale
embedsværks rolle, eller mener ministeren, at det er skadeligt for demokratiet, hvis
embedsværket ikke sørger for at oplyse kommunalbestyrelsesmedlemmerne på lige
fod med borgmesteren?”
Svar:
Det er naturligvis grundlæggende for lokaldemokratiets virke, at kommunalbestyrel-
sesmedlemmer modtager alle relevante oplysninger i de sager, som behandles, og
dette er da også forudsat i den kommunale styrelseslov.
Med hensyn til den artikel, der citeres i spørgsmålet, har jeg noteret mig, at blandt
andet følgende fremgår efter det i spørgsmålet citerede afsnit:
”Han understreger dog i samme vending, at det i en kommune altid skal ske under
hensyntagen til oplysningspligten over for kommunalbestyrelsen.”
Jeg opfatter denne sætning således, at de synspunkter, som kommunaldirektøren
citeres for i artiklen, ikke skal tages som udtryk for en opfordring til, at der sker en
tilsidesættelse af den kommunale styrelseslov.
Det er således også min opfattelse, at det er afgørende for kommunestyret, at de reg-
ler, der fastsat i den kommunale styrelseslov, herunder om kommunalbestyrelsesmed-
lemmers adgang til informationer, overholdes.
Om reglerne i den kommunale styrelseslov kan bl.a. oplyses følgende:
Kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed og udvalg. Borgmesteren
og kommunens administration er i alle henseender underlagt kommunalbestyrelsen.
Borgmesteren varetager rollerne som øverste daglige leder af administrationen, for-
mand for kommunalbestyrelsen og formand for økonomiudvalget. Dertil har borgme-
steren endvidere flere koordinerende beføjelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485419_0002.png
Tilsvarende har udvalgsformændene en række opgaver. Herunder skal udvalgsfor-
manden – ligesom borgmesteren i forhold til kommunalbestyrelsen – forberede, ind-
kalde til og lede udvalgets møder.
Således har særligt borgmesteren – men også udvalgsformændene – efter lovgivnin-
gen en række vigtige funktioner i kommunestyret. Varetagelsen af disse funktioner
forudsætter en kontakt med den kommunale forvaltning, som menige medlemmer af
kommunalbestyrelsen ikke har, men som ikke giver borgmesteren eller udvalgsfor-
mændene særlige rettigheder i forhold til forvaltningen. Forvaltningen skal således
betjene den samlede kommunalbestyrelse henholdsvis det samlede udvalg.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer har efter kommunestyrelsesloven en række ret-
tigheder til information og bistand fra forvaltningen.
Jeg kan herom henvise til den tidligere økonomi- og indenrigsministers svar af 27.
april 2012 (vedlagt) på udvalgets spørgsmål nr. 124 (Alm. del) i Folketingsåret 2011-
12. I svaret redegøres for rammerne for den kommunale administrations information
og bistand til kommunalbestyrelsesmedlemmerne.
Redegørelsen omtaler bl.a. adgangen til information i forbindelse med kommunalbe-
styrelsens og udvalgenes møder, officialprincippet, som omhandler sagernes oplys-
ning, og retten til sagsindsigt, som giver ethvert medlem af kommunalbestyrelsen ret
til at gennemse sagsmateriale, der i endelig form foreligger i kommunens administrati-
on.
Disse rammer giver efter min opfattelse kommunalbestyrelsens medlemmer – herun-
der medlemmer af det politiske mindretal – gode muligheder for at træffe beslutninger
på et tilstrækkeligt oplyst grundlag og for at orientere sig om relevante forhold i den
kommunale administration.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2