Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
S 429
Offentligt
1433804_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Annette Vilhelmsen har den 3. december 2014 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 429 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål S 429:
Er ministeren opmærksom på det innovationspotentiale, der ligger i at professi-
onsbachelorer finder beskæftigelse i den private sektor, og har ministeren en inten-
tion om, at institutioner som erhvervsakademier og professionshøjskoler, der di-
rekte arbejder med anvendelsesorienteret forskning og udvikling, i højere grad får
ressourcer, som sætter dem i stand til at løfte denne opgave?
Begrundelse
Ifølge en ny analyse (Damvad, september 2014) af professionsuddannede i den
private sektor drejer det sig om 14 pct. (40.000 personer), og en tredjedel af denne
gruppe er iværksættere. Det er langt flere iværksættere end i andre grupper på ar-
bejdsmarkedet.
Svar:
Jeg finder det glædeligt, at så mange professionsbachelorer finder beskæftigelse i
den private sektor, og jeg er helt enig i, at der kan ligge et markant innovationspo-
tentiale i privatbeskæftigede professionsbachelorer. Der er både i Uddannelses- og
Forskningsministeriet og hos professionshøjskolerne stort fokus på arbejdet med
praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning, udvikling og forskning.
Ministeriet har i Innovationsstrategien
Danmark – Løsningernes Land
afsat 40
mio. kr. til at understøtte innovationsprojekter på professionshøjskoler og er-
hvervsakademier for at fremme praksisbaserede innovations- og videnaktiviteter.
Det har været et krav, at aktiviteterne blev gennemført i samarbejde med private og
offentlige virksomheder, og at innovationsprojekterne havde fokus på konkrete,
praktiske udfordringer hos disse samarbejdspartnere.
De praksisnære innovationsprojekter blev afsluttet her i efteråret 2014, og Styrel-
sen for Videregående Uddannelser er i øjeblikket ved at evaluere resultaterne med
henblik på at kortlægge effekterne indenfor tre overordnede områder:
-
-
-
De deltagende virksomheders udbytte.
Udvikling af praksisnære aktiviteter i undervisningen.
Styrkelsen af de studerendes innovative kompetencer.
11. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/022888-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433804_0002.png
I professionshøjskolernes udviklingskontrakter fra 2013-14 indgik der et pligtigt
mål for øget innovationskapacitet samt et pligtigt mål om styrket udviklings- og
evidensbasering. Der vil ligeledes i de nye udviklingskontrakter være fokus på ud-
viklings- og evidensbaseringen af uddannelserne på professionshøjskolerne. Det
skal blandt andet sikres gennem de godt 320 mio. kr., der er afsat årligt fra 2013-
2017 til et kvalitetsløft af udviklings- og evidensbaseringen af uddannelserne på
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne.
Der er således både fra ministeriet og institutionerne et klart fokus på arbejdet med
praksisnær og anvendelsesorienteret forskning og udvikling, der kan understøtte
professionshøjskolernes uddannelser og på denne måde styrke dimittendernes
praksisnære- og anvendelsesorienterede kompetencer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2