Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
S 347
Offentligt
1427818_0001.png
1. december 2014
J.nr. 14-5063654
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 347 af 21. november 2014, indleveret af Anne-Mette
Winther Christiansen (V).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427818_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er rimeligt, at private virksomhedsejere, som har dedikeret sig til
at opbygge en virksomhed med en sund økonomi, skal straffes med en høj arveafgift ved
et generationsskifte?
Svar
Ved overdragelse af en virksomhed som led i et generationsskifte skal der betales bo- eller
gaveafgift, hvis overdragelsen sker helt eller delvist ved arv eller gave. Overdrages virk-
somheden til nærtstående familiemedlemmer eller visse medarbejdere, udgør afgiften 15
pct. Sker overdragelsen til andre, skal der ved arv betales tillægsboafgift på 25 pct., og ved
gave indkomstbeskattes gavens værdi hos modtageren.
Der kan gives henstand med betaling af bo- og gaveafgift i op til 15 år, når arven eller
gaven består af erhvervsvirksomhed, og det skønnes rimeligt af hensyn til virksomhedens
kapitalforhold og dens fortsatte beståen. For fast ejendom er der ingen tidsbegrænsning
på henstandsperioden. Henstandsbeløbet forrentes med en rente svarende til diskontoen
plus 1 pct. p.a., dog mindst 3 pct. p.a.
Bo- og gaveafgiften kan ses på linje med beskatningen af kapitalindkomst og virker i den-
ne forstand på samme måde som fx selskabsskat og aktieindkomstskat af det afkast, der
tilfalder aktionærerne. Omvendt kan opsparing også ses som en form for forsikring i lyset
af usikkerhed om den enkeltes faktiske levetid. Dette kan tale for, at en del af arven er
”uplanlagt”, og at beskatning af arv og gave er mindre forvridende end andre skatter på
kapitalindkomst. Beskatningen af arv og gave trækker endvidere i retning af at mindske
forskelle i formue og indkomst.
En afskaffelse af bo- og gaveafgiften for virksomheder, der kan overdrages med skatte-
mæssig succession, vil have betydelige provenumæssige konsekvenser. Det skønnes med
stor usikkerhed, at en afskaffelse eller lempelse vil medføre et umiddelbart mindreprove-
nu i størrelsesordenen 1 – 1 �½ mia. kr. årligt. Efter tilbageløb skønnes mindreprovenuet
til 0,8 – 1,1 mia. kr. årligt.
Hertil kommer, at det vil være vanskeligt at sikre, at fritagelsen alene tilfalder arvinger, der
har til hensigt at drive virksomheden videre. Der vil således være behov for komplekse
værnsregler, som vil være vanskelige at administrere.
En afskaffelse af bo- og gaveafgiften i forbindelse med generationsskifte er derfor efter
regeringens opfattelse ikke den rette vej at gå. Derimod har regeringen – bl.a. sammen
med Venstre – gennemført flere andre initiativer, der giver mere gunstige skattevilkår ved
generationsskifte.
Som led i
Vækstplan DK
fra april 2013 blev henstandsordningen lempet ved en nedsættel-
se af mindsterenten fra 6 pct. til de nuværende 3 pct., hvilket indebærer en betydelig sam-
let likviditetsforbedring for de virksomheder, der får henstand. Hensynet bag rentened-
sættelsen er at gøre det likviditetsmæssigt lettere for virksomheden at gennemføre et ge-
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427818_0003.png
nerationsskifte, idet renteniveauet er fastsat under hensyntagen til virksomhedernes egen
lånerente.
Med
Vækstplan DK
blev der desuden afsat en ramme på 300 mio. kr. med henblik på at
forbedre forholdene for de erhvervsdrivende fonde, så overdragelse af virksomheder
hertil kan ske med skattemæssig succession.
Med de initiativer, regeringen har iværksat, mener jeg, at der samlet set er sikret en rimelig
balance i mulighederne for at overdrage en virksomhed ved et generationsskifte.
Side 3 af 3