Tak for ordet, formand, tak for spørgsmålet.
Man kan sige, at der i hvert fald er en forskel på, hvordan spørgeren og hvordan regeringen definerer begrebet intelligent, tror jeg, i denne sammenhæng, og hvordan en intelligent kontrol skal udføres.
Den toldkontrol, der i dag udføres, indebærer, at Danmark i samarbejde med vores nabolande udfører en effektiv toldkontrol.
Den er baseret på en mobil, fleksibel og efterretningsbaseret indsats.
Det ser regeringen ingen grund til at ændre på, fordi det er, for nu at benytte mig af spørgerens egne formuleringer, lige præcis det, der er intelligent grænse- og toldkontrol, hvor SKAT tager sig af de opgaver, der relaterer sig til kontrol af varer, primært i forhold til told, moms og afgifter, og politiet tager sig af personkontrol, overholdelse af færdselsloven, udlændingeloven m.v.
Begge myndigheders samarbejde baserer sig netop på den føromtalte mobile, intelligente efterretningsbaserede tilgang, som på en gang giver gode resultater og er uforudsigelig for dem, som ikke overholder reglerne, dem, der ikke holder sig inden for EU-reglerne.
Jeg ved, at SKAT hele tiden arbejder på at udbygge det eksisterende samarbejde med relevante ressortministerier, med relevante myndigheder, f.eks.
også – og det er nok så væsentligt – udenlandske myndigheder og EU.
Fokus er således på, at SKAT har det bedst mulige beslutningsgrundlag og kan lave de bedst mulige analyser, så indsatsen kan optimeres, og ressourcerne anvendes netop der, hvor de så har en effekt.
Det arbejde og ikke mindst samarbejdet på tværs af myndigheder, samarbejdet på tværs af lande kombineret med SKATs arbejde med f.eks.
mobile teams og anvendelse af scannere gør, at indsatsen lige præcis bliver det, som spørgeren efterlyser, nemlig intelligent.