Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
S 1247
Offentligt
1528861_0001.png
LHN Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig
Industriparken 1
6360 Tinglev
Att. Tage Hansen
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
6. maj 2015
Erik Blaabjerg
[email protected]
+45 7244 2764
15/05895-3
1/3
Hldv. 318 Torp - Tinglev, km. 14,112 v.v. - Partshøring vedr. afslag på lejlighedsvis brug af
markoverkørsel til majslabyrinten i 2015 på matr. nr. 417 Uge Ejerlav, Uge
Anmodning
Vejdirektoratet har den 30. marts modtaget en ansøgning om at kunne benytte en markoverkørsel
på hovedlandevej 318 som publikumsadgang til en planlagt majslabyrint på matr.nr. 417 Uge Ejer-
lav, Uge.
Partshøring
Nedenstående udkast til afgørelse sendes hermed i partshøring i henhold til Forvaltningslovens
§§19-21.
Bemærkninger til sagen skal sendes til e-mail
[email protected]
inden den 21. maj. (Høringsfristen kan
forkortes, hvis I svarer bekræftende herpå).
Hvis vi ikke har modtaget Jeres bemærkninger
senest den 20. maj 2015
går vi ud fra, at I ikke har
yderligere at bemærke. I må herefter forvente, at afgørelsen vil blive truffet i overensstemmelse
med udkastet.
Udkast til afgørelse
Vejdirektoratet påtænker efter Lov om offentlige veje § 71 stk. 2 at meddele afslag på det ansøgte,
da en benyttelse af overkørslen, der ligger ud over det, der er nødvendig for markens drift, ikke
vurderes at være hensigtsmæssig ud fra hensyn til trafiksikkerhed. Desuden har det landbrugsare-
al, hvorpå labyrinten vil være placeret, ligeledes adgang til den mindre trafikerede kommunevej
Hellevad-Bovvej.
Vejdirektoratets vurdering
Vejdirektoratet har på baggrund af det fremsendte materiale og de foreliggende oplysninger vurde-
ret sagen ud fra et konkret færdselsmæssigt hensyn.
Jf vejreglen om planlægning af veje og stier i åbent land, januar 2012, kap. 4.2.4 bør antallet
af adgange til det overordnede vejnet begrænses af hensyn til både trafiksikkerhed og frem-
kommelighed. Jf. kap 8.3.1 i førnævnte vejregel skal det overordnede vejnet give sikker frem-
kommelighed ved relativt høje hastigheder. Derfor er det bl.a. nødvendigt at begrænse antallet
af vejtilslutninger. Jf. kap 8.3.7 i førnævnte vejregel bør det overordnede vejnet være facade-
løst.
Ligeledes bør en ændret udnyttelse af eksisterende adgange overvejes. Publikumsadgang til
majslabyrinten medfører en udvidet benyttelse af overkørslen.
Vejdirektoratet
Teglgårdsparken 102
5500 Middelfart
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
S 1247 - 2014-15 (1. samling): Set i lyset af at den tyske landboforening i Sønderjylland de seneste 7 år har haft stor besøgssucces med deres majslabyrint, uden at dette har medført trafikale problemer, mener ministeren så, at det er rimeligt, at Vejdirektoratet nu vil forhindre landboforeningen i at bruge overkørslen til marken og dermed forhindre anlæggelsen af en 8. majslabyrint, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at turist og besøgssuccessen kan fortsætte?
1528861_0002.png
På nuværende tidspunkt er ulykkesbilledet på strækningen præget af bagendekollisioner, som
typisk ses på en strækning med mange overkørsler.
Undersøgelser har vist, at en reduktion i antallet af overkørsler på en vej reducerer antallet af ulyk-
ker
”En halvering af antallet af adgange til en vej, eksempelvis fra 20 til 10 adgange pr. km vej,
medfører typisk en reduktion i personskadeulykker på 25-30 % på den pågældende stræk-
ning. Effekten synes at forekomme uanset mængden af trafik på den overordnede vej i førsi-
tuationen".
(Jensen, Søren Underlien et al., 2010). Se evt. håndbogen i sin helhed på:
http://www.trafitec.dk/pub/Trafiksikkerhed_2010.pdf
Da eksistensen af overkørsler til en hovedlandevej således er med til at reducere trafiksikkerheden,
finder Vejdirektoratet det også begrundet, at benyttelse af markoverkørsler er med til at reducere
trafiksikkerheden og bør holdes på et minimum ud fra hensynet til trafiksikkerhed.
Det er oplyst, at der over 6 weekender i 2015 vil være ca. 20-50 besøgende pr. dag. Selv om det
ikke i sig selv er voldsomt store tal, er det dog en væsentlig forøgelse af den typiske benyttelse af
en markoverkørsel, der alene er anlagt med henblik på den færdsel, der er fornøden for jordens
drift. Jf. vejlovens § 71 stk. 2.
Derudover er der tale om så mange biler, at man ikke kan afvise, at der vil kunne være højre- eller
venstresvingende bilister på hovedlandevejen, som må holde og afvente, at andre biler kører ud fra
marken via overkørslen. Forhold, som ligeledes kan være med til at forringe trafiksikkerheden.
Ydermere vil venstresvingende trafikanter på Aabenraavej, der afventer fri passage til deres
svingmanøvre, være ekstra udsat for bagendekollisioner.
Overkørslen er beliggende på en lige strækning med en tilladt hastighed på 80 km/t. Der er på en
målestation i km 12/930, i 2014, målt en gennemsnitshastighed på 87,9 km/t og en 85% fraktilha-
stighed på 98,3 km/t. Dette er også medvirkende til, at Vejdirektoratet ikke ønsker at tillade en ud-
videt anvendelse af overkørslen, da høj hastighed, og hyppig anvendelse af markoverkørsler kan
medføre ulykker med alvorlige personskader.
Derudover har det i Vejdirektoratets vurdering også haft betydning, at der findes en alternativ ad-
gang via den mindre trafikerede kommunevej: Hellevad-Bovvej.
Sagens indhold / Baggrund for afgørelse
Ejendommen har matr.nr. 417 Uge, der tilgrænser hovedlandevej nr. 318 Torp – Tinglev, i km
13,925 – 14,540 venstre vejside.
Der er i Vejdirektoratets adgangsfortegnelse registreret følgende markoverkørsler for hovedlande-
vej 318:
Km 13,994 v.v. Markoverkørsel
Km 14,112 v.v. Markoverkørsel
Km 14,332 v.v. Markoverkørsel
Km 14,500 v.v. Markoverkørsel
2
S 1247 - 2014-15 (1. samling): Set i lyset af at den tyske landboforening i Sønderjylland de seneste 7 år har haft stor besøgssucces med deres majslabyrint, uden at dette har medført trafikale problemer, mener ministeren så, at det er rimeligt, at Vejdirektoratet nu vil forhindre landboforeningen i at bruge overkørslen til marken og dermed forhindre anlæggelsen af en 8. majslabyrint, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at turist og besøgssuccessen kan fortsætte?
1528861_0003.png
Af trafikale forhold kan følgende oplyses:
For den pågældende strækning er der en tilladt hastighed på 80 km/t. Der er på en måle-
station i km 12/930, i 2014, målt en gennemsnitshastighed på 87,9 km/t og en 85% fraktil-
hastighed på 98,3 km/t.
For den pågældende strækning er en årsdøgntrafik på 3202 biler og julidøgntrafik på 2849
biler (niveau 2014).
Der er registreret 2 stk. uheld i perioden 2009 til 2014 på strækningen fra km 13,600 til km
14,580. Begge uheld er bagendekollisioner, men ingen af uheldene ses umiddelbart at
vedrøre adgangsforholdene ved den pågældende overkørsel.
Retsgrundlag
Henvisninger til vejloven refererer til Lov om offentlige veje (Lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. no-
vember 2011).
Henvisninger til forvaltningsloven refererer til Bekendtgørelse om Forvaltningsloven (Lovbekendt-
gørelse nr. 1365 af 7. december 1997).
Klagevejledning
Når der er truffet en afgørelse i sagen, kan Vejdirektoratets afgørelse indbringes for Transportmini-
steriet, Center for Veje og broer, Frederiksholms Kanal 27F, 1220 København K eller
[email protected]
Bemærkning vedrørende naturbeskyttelsesloven
I ansøgningen er det nævnt, at labyrinten er placeret langt væk fra arealer, der er omfattet af na-
turbeskyttelsesloven. Dertil tillader Vejdirektoratet sig at bemærke, at naturbeskyttelseslovens for-
bud mod friluftsreklamer gælder alle arealer i åbent land og ikke kun bestemte naturtyper.
Orientering
Hvad angår kommunevejen Hellevad-Bovvej, henvises der til Aabenraa Kommune som vejmyndig-
hed.
Venlig hilsen
Erik Blaabjerg, Landinspektør
3