Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 , L 64 A , L 64 B
Offentligt
1427728_0001.png
28. november 2014
J.nr. 14-2328147
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 64 - Forslag til Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af
lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og for-
skellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af
afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre
særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, ind-
førelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler
på spiritus m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 26. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427728_0002.png
Spørgsmål
En spiritusflaskes sporbarhed afhænger af spiritusbanderolen, da parallelimport er lovligt i
EU. Derfor kan der let være flere importører af det samme produkt. Dermed skal der
indføres et nærmest tilsvarende klistermærke til afløsning af spiritusbanderolen. Ministe-
ren bedes redegøre for, om det ikke vil medføre unødvendig administration for SKAT og
virksomhederne?
Svar
Det er importøren, der er ansvarlig for, at afgiften på de spiritusholdige varer er betalt.
Importøren skal således have betalt afgiften, inden at denne sælger varerne videre til de-
tailhandlen.
Som det fremgår af mit svar på SAU spørgsmål nr. 9 til L 64 (2014-15), vil importøren
være registreret i det danske EMCS-system, hvorefter der vil være gennemsigtighed og
sporbarhed i forhold til de transaktioner, som denne foretager i detailhandlen.
Der er således ikke behov for at indføre en ordning tilsvarende banderolen.
Side 2 af 2