Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 44
Offentligt
1429393_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Indfødsretskontoret
Josefine Juel Schiøtt
2014-0037-0091
1383435
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt statsborgerskab og
betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) (L 44), som Folketingets
Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. november 2014.
Mette Frederiksen
/
Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Indfødsretsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) (L
44):
”Vil ministeren oplyse, hvorledes ministeren forholder sig til
de anbefalinger, der er indeholdt i høringssvar af 7. oktober
2014 fra Sydslesvigsk Forening? Vil ministeren endvidere yde
teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag, der om-
fatter høringssvarets anbefalinger om erhvervelse af dansk
statsborgerskab for personer fra det danske mindretal i Sydsle-
svig m.fl.?”
Svar:
1.
Som det fremgår af Justitsministeriets bemærkninger på side 11 i hø-
ringsoversigten (L 44, bilag 1), er der allerede lempeligere regler for
dansksindede sydslesvigere på flere punkter. Der henvises til cirkulære-
skrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om naturalisation.
Af cirkulæreskrivelsens § 13 om ophold fremgår det, at de almindelige op-
holdskrav kan lempes for dansksindede sydslesvigere. Dansksindede syd-
slesvigere kan således optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse
efter 2 års uafbrudt ophold i Danmark. Ved en dansksindet sydslesviger
forstås i denne sammenhæng en person, som er født i Sydslesvig, som helt
eller delvist har gået i dansk skole, og som under ophold i Sydslesvig som
voksen har vist tilknytning til danske forhold, jf. cirkulæreskrivelsens bilag
1, pkt. 5.
Endvidere følger det af pkt. 22 i cirkulæreskrivelsens bilag 3 om dansk-
kundskaber, at personer født i Sydslesvig, som helt eller delvist har gået i
dansk skole, og som under ophold i Sydslesvig har vist tilknytning til dan-
ske forhold, ikke yderligere skal dokumentere deres danskkundskaber mv.
Endelig følger det af pkt. 5 i cirkulæreskrivelsens bilag 4 om statsborger-
skabsprøven, at personer født i Sydslesvig, som helt eller delvist har gået i
dansk skole, og som under ophold i Sydslesvig har vist tilknytning til dan-
ske forhold, ikke skal dokumentere, at de har bestået en statsborgerskabs-
prøve.
2.
For så vidt angår udformning af et ændringsforslag, der imødekommer
ønskerne i høringssvaret fra Sydslesvigsk Forening, bemærkes det, at lov-
forslag L 44, som forudsat ved den politiske aftale om dobbelt statsborger-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skab fra juni måned 2014, gør op med de gældende regler om fortabelse af
dansk indfødsret i forbindelse med erhvervelse af andet statsborgerskab og
med reglerne om løsning fra hidtidige statsborgerskaber som betingelse for
erhvervelse af dansk indfødsret, mens forslaget ikke i øvrigt ændrer på de
indholdsmæssige betingelser for erhvervelse af dansk indfødsret.
Som Justitsministeriet har forstået høringssvaret fra Sydslesvigsk For-
ening, ønsker man blandt andet, at de eksisterende betingelser om ophold
og bopæl i Danmark, som betingelse for optagelse på et lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, ikke skal finde anvendelse på medlemmer af det dan-
ske mindretal bosat i Sydslesvig.
De indholdsmæssige betingelser for optagelse på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse fremgår ikke i dag af indfødsretsloven, men er fastlagt ved
den politiske aftale af 23. maj 2013 mellem de daværende regeringspartier
(Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre) og En-
hedslisten. Aftalen fremgår af cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013
om naturalisation.
Da forslagene i høringssvaret fra Sydslesvigsk Forening således ikke di-
rekte vedrører spørgsmålet om dobbelt statsborgerskab og heller ikke i øv-
rigt vedrører spørgsmål, som i dag er reguleret i indfødsretsloven, vil det
efter min opfattelse ikke være naturligt at adressere disse i et ændringsfor-
slag til L 44.
3