Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1432075_0001.png
8. december 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 46 af 4. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432075_0002.png
Spørgsmål
På samrådet i Udvalget for Landdistrikter og Øer 2/12-14 redegjorde ministeren for, at
alle spørgsmål vedr. harmoniseringen af registreringsafgiften for taxier blev besvaret i regi
af forhandlingerne før vækstaftalen fra juni 2014. Ministeren bedes forholde sig til, om
ministeren mener, at det fremgik af de oplysninger, der tilgik forligskredsen, at det ville
koste 400 arbejdspladser i taxibranchen, at denne lovgivning skulle træde i kraft 1. januar
2015, at de taxivognmænd, der har købt biler og baseret deres dispositioner på den eksi-
sterende lovgivning, kommer i klemme og får en markant og negativ bagudrettet effekt,
samt om ministeren mener, på baggrund af de oplysninger der er tilflydt forligskredsen, at
forligskredsen selv skulle kunne regne disse problemer for branchen ud og stille spørgs-
mål om dem til forligsforhandlingerne?
Svar
Lovforslaget er en del af
Aftale om en vækstpakke
fra juni 2014, som er indgået mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Kon-
servative Folkeparti.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt lavere er-
hvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set.
Forslaget om afgiftsharmonisering har isoleret set positive langsigtede effekter på sam-
fundsøkonomien og bidrager til finansieringen af de andre initiativer i vækstpakken. Kon-
sekvenserne af dette forslag kan således ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
Som jeg har nævnt på samrådet i ULØ den 2. december 2014, er alle spørgsmål stillet i
forhandlingsforløbet blevet besvaret. Forligskredsen er informeret om de forventede
provenuvirkninger af forslaget, herunder at forslaget har provenuvirkning fra 2015, samt
at den fulde provenuvirkning forventes efter, at forslaget er fuldt indfaset i 2018. Der er
ikke i forhandlingsforløbet stillet specifikke spørgsmål til hverken beskæftigelseseffekter
eller ikrafttrædelsestidspunkt og indfasning for forslaget vedrørende afgiftsharmonisering.
Den i spørgsmålet nævnte effekt på beskæftigelsen er et skøn over den isolerede effekt af
afgiftsharmoniseringen på taxiområdet. Skønnet er behæftet med usikkerhed. Eksempel-
vis kan effekten reduceres i det omfang, vognmændene vælger at anskaffe billigere biler.
Der er desuden ikke taget højde for virkningerne af andre dele af vækstaftalen, der som
anført medfører en samlet forbedring af rammevilkårene for erhvervene og derigennem
højere vækst og beskæftigelse. Jeg henviser i øvrigt til mine besvarelser af L 43 – spørgs-
mål 13 og 28 samt SAU, alm. del, spørgsmål 41.
Jeg mener, idet jeg henviser til min besvarelse af L 43- spørgsmål 43, at der har været tale
om en passende omstillingsperiode for erhvervet, særligt når det tages i betragtning, at der
ikke foreslås ændringer for de køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter de gældende regler
inden den 1. januar 2015. Jeg mener således ikke, at det på det foreliggende grundlag kan
konkluderes, at forslagets ikrafttrædelsestidspunkt særskilt skulle forårsage problemer for
branchen.
Side 2 af 2