Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1429465_0001.png
3. december 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 44 af 2. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Thomas Danielsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429465_0002.png
Spørgsmål
Ministeren tilkendegav under samrådet i ULØ 2/12-15 om L 43, at den tilrettelagte lov-
givningsproces gav mulighed for at ”hamstre” taxier, som så kan frikøres efter nuværende
regler. Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren mener, at man kan ”hamstre”
taxier, når man skal afmelde sin taxibevilling på sin vogn, for at kunne registrere en ny.
Svar
Lovforslaget er en del af
Aftale om en vækstpakke
fra juni 2014, som er indgået mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Kon-
servative Folkeparti.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt lavere er-
hvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set.
Forslaget om afgiftsharmonisering har isoleret set positive langsigtede effekter på sam-
fundsøkonomien og bidrager til finansieringen af de andre initiativer i vækstpakken. Kon-
sekvenserne af dette forslag kan således ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
Reguleringen af taximarkedet, herunder den antalsmæssige regulering gennem udstedelse
af bevillinger, betyder, at det ikke er muligt at gennemføre en egentlig ”hamstring” af nye
biler med henblik på frikørsel efter gældende regler.
Det har imidlertid været muligt for branchen at planlægge investeringer i nye taxier i for-
hold til de kommende regler i 6 måneder.
Side 2 af 2