Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1427535_0001.png
28. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 26. november 2014.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427535_0002.png
Spørgsmål 38
Ministeren bedes kommenter henvendelsen af 26. november 2014 fra Ivan Naurholm,
København N, jf. L 43 - bilag 9.
Svar
Henvendelsen fra Ivan Naurholm består af 3 dele, et følgebrev, et ark med beregninger
og et forslag til et nyt regelgrundlag for erhvervsmæssig persontrafik med personbiler.
Til følgebrevet vil jeg gerne bemærke, at Ivan Naurholm deler en opfattelse, der er kom-
met til udtryk i flere henvendelser og spørgsmål – nemlig at provenugevinsten ved at
ophæve den del af det offentlige tilskud, der vedrører værditabet på taxier, vil blive redu-
ceret, såfremt taxibranchen fremadrettet vælger biler med en lavere købspris. Denne op-
fattelse giver ikke retvisende udtryk for værdien af den del af tilskuddet, der bortfalder,
når taxier ikke længere kan frikøres.
Som anført i mit svar på spørgsmål 33, er provenuberegningerne helt uafhængige af, hvil-
ke bilmodeller taxibranchen fremadrettet vil vælge. Det skyldes, at det må forventes, at de
bilkøbere, der i dag køber frikørte taxier, vil fortsætte med at købe biler af samme størrel-
se og værdi. Det kan være biler, der har kørt som taxi, eller brugte biler indført fra udlan-
det.
De medsendte beregninger vil jeg ikke gå nærmere ind i. Dog vil jeg bemærke, at Ivan
Naurholm sammenligner værditabet for biler med høj årskørsel, med biler der har en lav
årskørsel. Dette giver ikke et retvisende billede. Biler med en høj årskørsel er typisk udsat
for et større årligt værditab end biler, der har en relativt lav årskørsel.
Ivan Naurholms forslag til et nyt regelgrundlag for erhvervsmæssig persontrafik med
personbiler vil jeg ikke gå nærmere ind i. Det ligger ikke inden for skatteministerens res-
sort. Jeg vil dog gerne anerkende det store arbejde, som Ivan Naurholm har lagt i forsla-
get.
Endelig bemærkes, at L 43 er et led i
Aftale om en vækstpakke
indgået mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti i juni 2014.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre er-
hvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set. Konsekvenser af
dette forslag kan ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
Side 2 af 2