Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4
Offentligt
1413430_0001.png
28. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbage-
rulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elaf-
giften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 28. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og Torsten Schack Pedersen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413430_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren begrunde, hvorfor en fortsat afgiftsfritagelse for bioolier indeholder
overkompensation, når den primære substitution vil foregå med ligeledes afgiftsfritagne
biomasser, jf. lovforslagets bemærkninger om ventede adfærdsændringer?
Svar
Energibeskatningsdirektivets artikel 16, stk. 1, giver medlemslandene mulighed for at
anvende afgiftsfritagelse eller reduceret afgift for bl.a. bioolier under visse betingelser. Det
er bl.a. en betingelse, at bioolieleverandørerne ikke får overkompensation i forhold til de
ekstra omkostninger, der måtte være ved at levere bioolier (VE-brændsel) frem for fossilt
brændsel, jf. artikel 16, stk. 3.
Idet bioolier mv. er omfattet af energibeskatningsdirektivet, er sammenligningsgrundlaget
i statsstøttesammenhæng de andre energiprodukter, der ligeledes er omfattet af energibe-
skatningsdirektivet, dvs. de afgiftsbelagte fossile brændsler, herunder mineralolieproduk-
ter.
Side 2 af 2