Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4
Offentligt
1413426_0001.png
28. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbage-
rulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elaf-
giften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 28. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og Torsten Schack Pedersen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413426_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende et juridisk notat, der tydeligt begrunder afgiftsniveauet for bioo-
lier, og som samtidigt skitserer Folketingets handlemuligheder i forhold til at fastsætte en
dansk afgiftssats?
Svar
For så vidt angår den juridiske baggrund for fastsættelse af afgiftsniveauet for bioolier
henvises til besvarelsen af spørgsmål 27.
Eftersom den nuværende fritagelse indebærer ikke-godkendt støtte, må bioolier mv. på-
lægges den almindelige energiafgift indtil videre.
Der er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt et niveau for en reduceret sats, der ikke inde-
holder overkompensation.
Meget foreløbigt kan siges, at hvis bioolierne mv. skal være konkurrencedygtige i forhold
til de fossile brændsler, skal de have en meget lav sats, og dermed vil der være en for-
modning for overkompensation. En sats, der ikke indeholder overkompensation, vil
formentlig ikke gøre dem konkurrencedygtige i forhold til de fossile brændsler.
Såfremt Folketinget efterfølgende vedtager en lavere afgiftssats for bioolier mv. vil den
lavere afgiftssats skulle notificeres/anmeldes efter statsstøttereglerne. Er betingelserne i
gruppefritagelsesforordningen opfyldt, dvs. overholdes minimumssatserne efter energibe-
skatningsdirektivet og sker der ikke overkompensation, kan det ske efter gruppefritagel-
sesforordningen. I så fald skal Kommissionen orienteres om den lavere afgiftssats ved en
anmeldelse. Kommissionen har ikke herved godkendt ordningen, og der er således en vis
juridisk usikkerhed, idet Kommissionen efterfølgende vil kunne underkende ordningen,
hvis betingelserne ikke er overholdt.
Overholdes minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet ikke, vil en notifikation igen
foretaget efter lovforslagets vedtagelse være omfattet af Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Det er stadig en forudsætning for en
godkendelse, at der ikke sker overkompensation. I den situation vil en ikrafttrædelse af de
nye regler skulle afvente Kommissionens endelige godkendelse heraf.
Forud for en formel notifikation af den lavere afgiftssats vil der inden lovforslagets frem-
sættelse kunne foretages en præ-notifikation, hvor Kommissionen vil kunne begynde at
undersøge sagen, således at den videre behandling af sagen vil kunne gå lidt hurtigere. En
præ-notifikation vil skulle efterfølges af en formel notifikation.
Side 2 af 2