Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 98 Bilag 4
Offentligt
1494215_0001.png
5. februar 2015
J.nr. 14-0660343
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 98 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, kursgevinstloven, sel-
skabsskatteloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love. (Exitskat og hen-
stand for fysiske personer, gennemførelse af ændring af moder-/datterselskabsdirektivet,
justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne og opgørelsesprincipper for fordringer og
gæld m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494215_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabs-
skatteloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love (Exitskat og
henstand for fysiske personer, gennemførelse af ændring af moder-
/datterselskabsdirektivet, justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne og
opgørelsesprincipper for fordringer og gæld m.v.) (L 98)
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 2, stk. 7, § 65 C, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 65 C, stk. 2,
i
§ 65 D, stk. 1, 1.
pkt.,
og i
§ 65 D, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”25 pct.” til: ”22 pct.”
[Udvidelse så også indkomstskattesatsen for begrænset skattepligt af royalty ned-
sættes til 22 pct.]
2)
Nr. 4
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
I de under
nr. 5
foreslåede
§§ 73 B
og
73 C
indsættes i
§ 73 B, stk. 1, 1. pkt.,
og i
§ 73 C, stk. 4, 1. pkt.,
efter ”herunder efter en”: ”eventuel”.
[Præcisering af, at der henvises til en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst]
4)
I de under
nr. 5
foreslåede
§§ 73 B
og
73 C
ændres i
§ 73 C, stk. 1, 2. pkt.,
”Henstandssaldoen” til: ”Henstandsbeløbet”.
[Sproglig ændring for at sikre, at der anvendes en ensartet terminologi]
Til § 4
5)
I de under
nr. 1
foreslåede
§§ 17
og
18
indsættes i
§ 17, stk. 2, 3. pkt.,
efter
”udsættelse med”: ”indgivelse af ”.
[Præcisering af, at udsættelsen vedrører indgivelsen af selvangivelsen]
Til § 13
6)
I
stk. 2
ændres ”§ 1, nr. 4” til: ”§ 1, nr. 01”.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2]
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494215_0003.png
7)
Stk. 3
affattes således:
”Stk. 3.
§ 1, nr. 5, har virkning for skattebetalinger vedrørende aktiver, der ef-
ter kildeskattelovens § 10, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, anses for afhæn-
det den 1. marts 2015 eller senere. § 4 har virkning for skattebetalinger vedrørende
indestående på konto for opsparet konto, der anses for overført efter virksomheds-
skattelovens § 15 c den 1. marts 2015 eller senere.”
[Omformulering af ordlyden med henblik på tydeliggørelse]
8)
I
stk. 12, 2. pkt.,
ændres ”kildeskattelovens § 10” til: ”kildeskattelovens §
10 i lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010”.
[Præcisering af, at det er den gældende § 10 i kildeskatteloven, der henvises til]
9)
I
stk. 12, 5. pkt.,
ændres ”overførselstidspunktet m.v.” til: ”tidspunktet for
overførslen m.v.”
[Tydeliggørelse af, at reglen også vedrører aktiver, der er beliggende i udlandet]
10)
I
stk. 13
ændres 5 steder ”§ 4, nr. 2” til: ”§ 4”.
[Konsekvensændring, da § 4 kun indeholder ét nummer]
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494215_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Personer, der ikke er undergivet fuld skattepligt til Danmark, er begrænset skatte-
pligtige af royalty, der erhverves fra kilder i Danmark, jf. kildeskattelovens § 2,
stk. 1, nr. 8. Indkomstskatten udgør 25 pct. af royaltybeløbet, jf. kildeskattelovens
§ 2, stk. 7.
I kildeskattelovens § 65 C er fastsat, at den, der udbetaler royalty til en person, der
er begrænset skattepligtig af den modtagne royalty, skal indeholde en kildeskat på
25 pct.
Ved § 1, nr. 4, i lovforslaget er det foreslået, at kildeskattesatsen efter kildeskatte-
lovens § 65 C nedsættes fra 25 pct. til 22 pct. Nedsættelsen er foreslået i konse-
kvens af den gradvise nedsættelse af selskabsskattesatsen, således at den fra 2016
udgør 22 pct. Hertil kommer, at det kan udgøre en diskrimination i strid med EU-
rettens regler om kapitalens fri bevægelighed, hvis royaltybeskatningen af uden-
landske selskaber er hårdere end royaltybeskatningen af danske selskaber.
Ved en utilsigtet fejl indgår der i det fremsatte lovforslag ikke et forslag om ned-
sættelse af selve indkomstskatten. Det er kun kildeskattesatsen, der er foreslås
nedsat til 22 pct. På den baggrund foreslås det, at også indkomstskattesatsen for
royaltybetalinger til begrænset skattepligtige personer nedsættes til 22 pct.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1. De fore-
slåede ændringer i lovforslagets § 1, nr. 4, er indeholdt i ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig præcisering af, at reglen om adgang til at vælge hen-
stand dækker den situation, hvor personen er skattemæssigt hjemmehørende i
EU/EØS som følge af en eventuel eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig tilretning, da det i den pågældende sammenhæng er
mere korrekt at anvende ordet beløb i stedet for saldo.
Til nr. 5
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494215_0005.png
Det foreslås præciseret, at bestemmelsen drejer sig om den situation, hvor det er
selve indgivelsen af selvangivelsen, der gives udsættelse med.
Til nr. 6
Det foreslås, at der foretages en redaktionel ændring som konsekvens af, at lov-
forslagets § 1, nr. 4, udgår og indsættes i ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en sproglig omformulering med det formål at tydeliggøre, at lov-
forslagets § 1, nr. 5, og § 4 omhandler exitskatten af henholdsvis aktiver, der er
afhændet, og indestående på konto for opsparet overskud den 1. marts 2015 eller
senere. Nyaffattelsen ændrer ikke selve indholdet af bestemmelsen.
Til nr. 8
Det foreslås præciseret i ikrafttrædelsesbestemmelsen, at henvisningen til kilde-
skattelovens § 10 er en henvisning til den gældende § 10 i kildeskatteloven.
Til nr. 9
Der foreslås en sproglig omformulering for at tydeliggøre, at reglen også dækker
de tilfælde, hvor det aktiv, der er blevet exitbeskattet, befandt sig i udlandet og
dermed ikke formelt set er blevet overført fra Danmark til udlandet.
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer, da lovforslagets § 4 alene indeholder ét
nummer.
Side 5 af 5