By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 97 Bilag 19
Offentligt
Ændringsforslag
til
2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, lov om tvungen administration af udlejningsejendomme og lov om byfornyelse og
udvikling af byer
(Forenkling og modernisering af lejelovgivningen) (L 97).
[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 3,
indsættes efter "formål": "bortset fra § 7".
[Sommerhuslejeres rettigheder bevares uden tinglysning]
2)
Efter
nr. 4
indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 8
udgår: ”og 3”.”
[Konsekvensrettelse]
3)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 24, stk. 2,
indsættes efter "anvendelse.": ”Det kan dog aftales, at
lejeren skal vedligeholde den have, som indgår i det lejede."
[Mulighed for at lejere i store ejendomme kan overtage vedligeholdelsen for en have, som indgår i det
lejede]
4)
I det under
nr. 23
foreslåede
§ 36
ændres i
stk. 2,
ordet ”bestemmelse” til: ”beslutning”.
[Præcisering]
5)
Efter
nr. 31
indsættes som nyt nummer:
”02. I
§ 47, stk. 1, litra c,
indsættes efter ”§ 63 b”: ”, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010,”,
og efter ”§ 63 a” indsættes: ”, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010”.”
[Konsekvensrettelse]
6)
Nr. 34
affattes således:
”34. I
§ 53, stk. 6,
udgår ”med bestemte beløb til bestemte tidspunkter eller”.
[Præcisering]
7)
Efter
nr. 35
indsættes som nye numre:
”03. I
§ 58, stk. 6,
indsættes efter ”§ 63 e”: ”, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010”.
04.
I
§ 58 a, stk. 4,
ændres ”og § 63 a til: ”samt § 63 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august
2010, ”.”
[Konsekvensrettelse]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8)
I den under
nr. 39
foreslåede ændring af
§ 62 b, stk. 1, 3. pkt.,
ændres ”§ 59 a, stk. 1, nr. 1” til: ”§ 59
a, stk. 2”.
[Konsekvensrettelse]
9)
Nr. 55
affattes således:
”55. I
§ 99, stk. 3,
ændres ”og 63” til: ”samt § 63, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010”.”
[Præcisering]
10)
Efter
nr. 66
indsættes som nye numre:
”05. I
§ 113 a, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter ”nr. 4”: ”og 6”.
06.
I
§ 113 a, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter ”efterlevet”: ”, eller når Grundejernes Investeringsfond har
fået indberetning om, at en ejer inden for en periode på 2 år både er idømt bøde eller fængselsstraf
efter § 6, og ikke har efterlevet én eller flere endelige huslejenævnsafgørelser”.
07.
I
§ 113 a, stk. 4, 8. pkt.,
ændres ”nr. 3-5”: til: ”nr. 3-6”.”
[Indberetning af oplysninger til Grundejernes Investeringsfond]
Til § 2
11)
I det under
nr. 14
foreslåede
§ 15, stk. 3,
indsættes efter ”§ 41, stk. 3”: ”, i lov om leje”.
[Præcisering]
12)
I den under
nr. 29
foreslåede ændring af
§ 25 a, stk. 1,
ændres ”§ 59 a, stk. 1, nr. 1” til: ”§ 59 a,
stk. 2”.
[Konsekvensrettelse]
13)
I den under
nr. 32
foreslåede ændring af
§ 27, stk. 5, 4. pkt.,
ændres ”og § 59 a, stk. 1, nr. 1, og
stk. 2, i lov om leje” til: ”samt § 59 a, stk. 2, og § 59 b, stk. 1, i lov om leje”.
[Konsekvensrettelse]
14)
I det under
nr. 34
foreslåede
§ 39
ændres i
stk. 1
”§ 59 a, stk. 1, nr. 3” til: ”§ 59 a, stk. 4”.
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
15)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 50 e, stk. 1, nr. 2,
ændres ”§ 59 a, stk. 1, nr. 5” til: ”§ 59
a, stk. 6”.
[Konsekvensrettelse]
16)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 50 g, stk. 2, nr. 2,
ændres ”§ 59 a, stk. 1, nr. 5” til: ”§ 59
a, stk. 6”.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at sikre sommerhuslejere den samme beskyttelse, som andre lejere har i henhold til lejelovens § 7
uden at skulle tinglyse lejeaftalen, foreslås det, at undtagelsen ikke omfatter lejelovens § 7. Med
forslaget opretholdes lejelovens § 7 for sommerhuslejere. Undtagelsen gælder alene for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sommerhuslejere og omfatter dermed ikke første led i bestemmelsen, som vedrører leje af bolig med
fuld kost og leje af hotelværelse.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til ændring af lejelovens § 7, hvorefter
det gældende § 7, stk. 3, ophæves, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 3
Med lovforslaget begrænses mulighederne for at aftale, at lejeren påtager sig dele af den udvendige
vedligeholdelse, idet dette ikke længere vil kunne ske i lejeaftaler om boliger i store ejendomme (7
eller flere boliger i ejendommen).
Da der imidlertid findes boliger i store ejendomme, herunder fritliggende parcelhuse, som tilsammen
udgør en stor ejendom, hvortil der for lejeren er knyttet en brugsret til en have, som det kan være
hensigtsmæssigt, at lejeren kan overtage vedligeholdelsen af, foreslås det, at muligheden for at aftale,
at lejeren har vedligeholdelsespligten til haven også bevares for sådanne ejendomme.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører en præcisering af den foreslåede § 36, stk. 2, i lov om leje, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 23.
Efter det foreslåede § 41, stk. 2, i lov om leje, kan beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne
træffe ”beslutning”. For at sikre et ensartet sprogbrug i loven præciseres det i det foreslåede, § 36, stk.
2, hvor der henvises til det foreslåede § 41, stk. 2, at beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne
efter § 41, stk. 2, kan træffe ”beslutning” og ikke ”bestemmelse”.
Til nr. 5
Der er tale om konsekvensændringer som følge af ophævelsen af de gældende regler i lejelovens
kapitel X A (§§ 63 a- 63 h), jf. lovforslagets § 1, nr. 41, og overgangsbestemmelsen hertil i
lovforslagets § 5, stk. 3.
Udlejeren kan i henhold til den nævnte overgangsbestemmelse efter omstændighederne forsat
opkræve hensættelser efter de gældende regler i lejelovens kapitel X A i en periode efter lovens
ikrafttræden. Det foreslås derfor, at henvisningerne til de gældende bestemmelser i lejelovens kapitel
X A i andre bestemmelser suppleres med en henvisning til den gældende lovbekendtgørelse, så det
også efter lovens ikrafttræden er muligt at finde de pågældende henvisninger.
Til nr. 6
Ændringsforslaget vedrører en præcisering af den foreslåede ændring af den gældende § 53, stk. 6, i
lov om leje, jf. lovforslagets § 1, nr. 34.
Efter den gældende regel i lejelovens § 53, stk. 6, kan der i lejeaftaler med fri husleje enten aftales en
regulering efter en trappelejeklausul eller efter nettoprisindeks.
For at tydeliggøre, at der fremover ikke kan vælges mellem flere reguleringsprincipper, men kun
aftales ét princip, nemlig regulering efter nettoprisindeks, er der i foreslåede bestemmelse indsat et
”alene”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Man er imidlertid efterfølgende blevet opmærksom på, at denne formulering indebærer en risiko for, at
”alene” vil kunne tolkes bredere end tilsigtet. Bestemmelsen er således blevet læst som en
udelukkelse af de eksisterende muligheder for at kombinere en aftalt regulering efter stk. 6 med en
løbende regulering for ændringer i skatter og afgifter. Dette har ikke været hensigten.
På den baggrund foreslås det, at ordet ”alene” udgår af den foreslåede bestemmelse. Efter den
gældende retstilstand er det i dag den generelle opfattelse, at det er en forudsætning for at anvende
en sådan kombinationsregulering, at den udtrykkeligt fremgår af lejeaftalen. Forslaget ændrer ikke
herpå.
Til nr. 7
Der henvises til bemærkningerne til nr. 5.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af de gældende §§ 59 a – 59 f i lov
om leje og indsættelsen af de nye bestemmelser i § 59 a og § 59 b i samme lov, jf. lovforslagets § 1,
nr. 38.
Til nr. 9
Da formuleringen af lovforslagets § 1, nr. 55, om en ændring i lejelovens § 99, stk. 3, kan give
anledning til tvivl, præciseres det, at den indsatte henvisning til den gældende lovbekendtgørelse
alene relaterer sig til henvisningen til lejelovens § 63.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 66, foreslås det at skærpe frakendelsesreglerne i relation til overtrædelser af
dusørbestemmelsen i lejelovens § 6, med det præventive sigte at nedbringe antallet af udlejere, der
opkræver dusør i strid med § 6. Det foreslås således, at hvis en ejer inden for en periode på 2 år er
dømt for overtrædelse af § 6 og inden for samme periode ikke har overholdt én eller flere endelige
huslejenævnsafgørelser, skal ejeren kunne frakendes retten til at administrere egne
udlejningsejendomme og til at bestemme, hvem der skal administrere dem efter lejelovens § 113 a,
stk. 1.
For at sikre, at der tilvejebringes oplysninger om de enkelte forhold, der kan begrunde
rettighedsfrakendelse, forudsættes det med ændringsforslaget, at Rigsadvokaten i medfør af
retsplejelovens § 99, stk. 2, og inden for rammerne af persondataloven fastsætter en
indberetningsordning, hvorefter anklagemyndigheden indberetter oplysning om, at ejeren er straffet i
medfør af § 6, til Grundejernes Investeringsfond. Grundejernes Investeringsfond registrerer allerede
efter de gældende regler indberetninger fra huslejenævnene om ejeres manglende efterlevelse af
afgørelser, jf. § 113 a, stk. 4.
Oplysninger om, at udlejeren er idømt straf for overtrædelse af lejelovens § 6, er oplysninger om
strafbare forhold. Det forudsættes, at Grundejernes Investeringsfond indretter deres virksomhed, så
persondatalovens såvel som sikkerhedsbekendtgørelsens regler om behandling af personoplysninger
vedr. strafbare forhold overholdes. Persondatalovens regler skal fx påses, når der foretages
behandling af personoplysninger, som helt eller delvist sker ved elektronisk databehandling, eller når
der sker ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For den offentlige forvaltning må der ikke behandles oplysninger om strafbare forhold, medmindre det
er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver, jf. persondatalovens § 8, stk. 1.
Videregivelse af sådanne oplysninger kan dog ske, hvis videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
en myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe, jf.
persondatalovens § 8, stk. 2, nr. 3.
En række grundlæggende krav skal være opfyldt, når der sker behandling af personoplysninger, der er
omfattet af persondataloven. God databehandlings-skik skal overholdes. Der må kun samles
oplysninger, der tjener et sagligt formål i sager om rettighedsfrakendelse. De indsamlede oplysninger
må ikke behandles på en måde, der er uforenelig med formålet. Der må ikke samles flere oplysninger
end nødvendigt. Der må ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger. Indsamlede oplysninger
skal slettes, når de ikke længere er nødvendige. Dette indebærer blandt andet, at alle registrerede
oplysninger om en sag skal slettes, når den på grund af den 2-årige tidsfrist ikke længere kan indgå i
grundlaget for en frakendelse. Når der sker registrering af personoplysninger, eller når indsamlede
oplysninger videregives med henblik på registrering, skal der gives underretning til den person, som
de registrerede oplysninger vedrører. Underretningen skal indeholde nærmere bestemte oplysninger,
herunder om den dataansvarliges identitet, formålet med behandlingen af oplysningerne, reglerne om
indsigt i og berigtigelse af oplysninger. Grundejernes Investeringsfond skal ikke føre tilsyn med, om de
oplysninger, der indberettes af politiet i tilknytning til en bestemt ejer, opfylder de formelle og materielle
betingelser for at kunne danne grundlag for en sag om rettighedsfrakendelse.
Når Grundejernes Investeringsfond har konstateret, at den samme ejer inden for en 2-årig periode
dels er idømt straf efter § 6, dels ikke har efterlevet én eller flere huslejenævnsafgørelser, gives der
underretning herom til det eller de huslejenævn, der har indberettet sagen eller sagerne. Det
forudsættes, at de involverede huslejenævn indretter deres virksomhed, så persondatalovens såvel
som sikkerhedsbekendtgørelsens regler om behandling af personoplysninger vedr. strafbare forhold
overholdes.
Det eller de involverede huslejenævn foretager herefter en vurdering af, om betingelserne for at
foretage politianmeldelse med henblik på rettighedsfrakendelse er opfyldt, dvs. om der foreligger en
eller flere ikke-efterlevede endelige huslejenævnsafgørelser inden for en toårsperiode, hvor ejeren er
dømt for overtrædelse af dusørbestemmelsen. Er der blandt de involverede nævn enighed om, at
betingelserne er opfyldt, indgives der politianmeldelse. Sag om rettighedsfrakendelse, kan alene
rejses, hvis huslejenævnet har anmodet herom.
Til nr. 11
I det foreslåede § 15, stk. 3, i boligreguleringsloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 14, præciseres
henvisningen til § 41, stk. 3, så det fremgår af, det er tale om bestemmelsen i lejeloven.
Til nr. 12-16
Der henvises til bemærkningerne til nr. 8.