By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 97 Bilag 18
Offentligt
1498668_0001.png
 
By og Boligudvalget
Folketinget
1217 København K
 
20. februar 2015
Side 1 af 2
Til medlemmerne af Folketingets
By og Boligudvalg
Jeg skal takke for Ministeriets svar af 19. februar 2015, som jeg imidlertidig kun delvis anser som
fyldestgørende i forhold til det samlede indhold af min henvendelse af 15. februar 2015.
Jeg skal derfor høfligst anmode om, at følgende besvares af
Ministeriet
for
By, Bolig og Landdistrikter:
1. Er
Ministeriet
for
By, Bolig og Landdistrikter
enig i der ved en regulering af huslejen efter
nettoprisindekset kan ske årlig negativ regulering af huslejen, og dermed en for udlejer faldende
nominel husleje?
2. Mener
Ministeriet
for
By, Bolig og Landdistrikter,
at en fremtidig potentiel set negativ årlig
regulering af huslejen (faldende nominel husleje) iht. en indgået aftale om regulering efter
nettoprisindekset er rimelig for Udlejere, når Udlejer omvendt vedr. ejendommens udgiftsposter
til f.eks. administration og vicevært samtidig kan/vil opleve positive årlige stigningstakter i
ejendommens samlede driftsudgifter?
3.
Ministeriet
for
By, Bolig og Landdistrikter
har i andre besvarelser henvist til at regulering efter
nettoprisindekset sikrer en fastholdelse af værdien af huslejen. Dette vil isoleret set tilsvarende
kunne besvares af Ministeriet omkring situationen med en negativ udvikling i nettoprisindekset
(deflation).
Imidlertidig har Udlejere sædvanligvis en belåning (f.eks. realkreditlån) i de ejendomme som
udlejes, hvilken gæld optages i nominelle beløb, hvis værdi ved en negativ udvikling i
nettoprisindekset (deflation), betyder en højere gæld målt i reale pris-termer, og deraf for
Udlejer isoleret set højere låneomkostninger/ejendomsudgifter målt i reale priser.
A. Mener
Ministeriet
for
By, Bolig og Landdistrikter
det er rimeligt i sammenhæng
med omtalte situation (mismatch i udviklingen mellem reale indtægter og reale
udgifter) - at fastholde, at Udlejere af ejendomme taget i brug efter
31.12.1991 fremover alene kan vælge at regulere huslejen efter
nettoprisindekset ?
B. Mener
Ministeriet
for
By, Bolig og Landdistrikter
at omtalte situation vil virke
negativt for nyinvesteringer indenfor byggeriet?
4. Hvilken økonomisk størrelsesorden vurderer
Ministeriet
for
By, Bolig og Landdistrikter
de
eventuelle negative økonomiske konsekvenser for nybyggeriet/erhvervslivet kan opgøres til,
forårsaget af en afskaffelse af muligheden for at anvende trappeleje som husleje-
reguleringsprincip, når der tages højde for, at potentielt set færre nye ejendomsprojekter vil
blive gennemført, når Udlejer
enten:
A)
ikke vælger at indgå aftale om lejeregulering
eller
B)
vælger at indgå aftale om lejeregulering i.h.t. udviklingen i nettoprisindekset, som kan betyde et
nominel set faldende huslejeniveau, målt år mod år?
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
 
 
Ministeriet bedes for fuldstændighedens skyld også inddrage effekten fra følgende i
betragtningen:
A)
de af ovennævnte afledte forringede finansieringsvilkår for potentielle nye
ejendomsprojekter, som på denne baggrund ikke gennemføres
B)
investorers, herunder
Pensionkassers mulige lavere investeringslyst på baggrund af forbud mod huslejeregulering
med bestemte beløb på bestemte tidspunkter (trappeleje).
Jeg skal fortsat opfordre til, at en afskaffelse om reglen om trappeleje ikke bør omfatte lejemål taget i
brug/opført efter 31.12.1991.
Med venlig hilsen
Thomas Havemann
B2 HOLDING A/S