By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 97 Bilag 14
Offentligt
1496650_0001.png
 
By og Boligudvalget
Folketinget
1217 København K
 
15. februar 2015
Side 1 af 2
Til medlemmerne af Folketingets
By og Boligudvalg
Vedr. bemærkninger til lovforslag nr. L 97 fremsat den 17. december 2014.
Overordnet skal vi i vores arbejde med opførsel af nye ejendomme, herunder som bruger af
lejelovgivningen protestere mod forslag om Forbud mod aftalte trappelejestigninger i ejendomme opført
efter 1991.
Det bemærkes:
Ministeriet har tilkendegivet den opfattelse, at trappeleje aftaler kun bliver anvendt i et meget begrænset
omfang, hvilket er en grundlæggende urigtig oplysning, idet trappelejeaftaler anvendes i et meget bredt
omfang, og anvendes overvejende i ejendomme opført efter 1991, d.v.s regulering med bestemte beløb
til bestemte tidspunkter anvendes i dag i indtil flere hundrede tusinde lejemål.
En afskaffelse af muligheden for at aftale trappeleje, betyder at mange udlejere, der på baggrund af
denne regel har investeret - også til positiv gavn for den danske samfundsøkonomi – i opførelse af
ejendomme efter 31.12.1991 bliver:
1.
Frataget en mulighed for at aftale en indslusningsleje (lavere end markedslejen) med en senere
trappeleje regulering, hvilket giver en afgørende og nødvendig sikkerhed for bygherre samt
mulighed for opnåelse af finansieringstilsagn til igangsættelse af nybyggerier, idet
indslusningsleje sikrer en nyopført ejendom kan udlejes, når et boligprojekt står færdigopført.
Dette er en helt normal betingelse fra finansieringskilder i synliggørelsen af et givent projekts
fremtidige rentabilitet og belåningsmulighed baseret på et vurderet fremtidigt minimum
lejeniveau. Afskaffelse af muligheden for at aftale trappeleje i nyopførte ejendomme
vil givetvis
og i et betydeligt omfang betyde færre fremtidige nyopførte ejendomsprojekter til
væsentlig skade for samfundsøkonomien, herunder for skabelsen af arbejdspladser
indenfor byggeriet m.m.
2. Frataget en administrativ enkel reguleringsregel.
En afskaffelse af muligheden for
trappeleje, vil desuden betyde højere administrationsomkostninger.
Dette er ikke rimeligt,
og understøtter ikke investeringer i opførelse af nye ejendomme.
Afskaffelse af muligheden for at aftale trappeleje i nyopførte ejendomme må forventeligt medføre
højere 1. års lejepriser i nyopførte ejendomme, idet udlejer forventeligt må sikre/udbyde til en
højere 1. års leje, såfremt udlejer alene kan vælge at regulere lejen efterfølgende efter
nettoprisindekset,
hvilket fremover vil resultere i en ringere regulering af huslejen, som endda kan
vise sig at blive en negativ regulering (nedsættelse af huslejen) ved deflation, hvilket i øvrigt må være et
helt aktuelt scenarie at forholde sig til. Jvf. ”Nyt fra Danmarks Statistik” af 21.01.2015 faldt priserne i
december i EU i forhold til samme måned året før.
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
 
 
Har medlemmerne af Folketingets By og Boligudvalg forholdt sig til de givetvis ret markante negative
påvirkninger af nybyggeriet - med afsæt i begrænsede finansieringsvilkår for potentielle nye
ejendomsprojekter - med ”kommende” lejekontrakter, hvis huslejeniveau deflateres efter
nettoprisindekset (et faldende lejegrundlag), ellers kan jeg kun opfordre Udvalget hertil.
En ændring af reglen bør derfor ikke omfatte lejemål taget i brug/opført efter 31.12.1991, hvor
der på nuværende tidspunkt er mulighed for at aftale trappeleje.
Vi foreslår derfor, at der bliver fremsat et ændringsforslag til L97, hvor
muligheden for at aftale regulering af lejen med bestemte beløb til bestemte tidspunkter (trappeleje)
opretholdes for ejendomme taget i brug efter 31.12.1991.
Med venlig hilsen
Thomas Havemann
B2 HOLDING A/S