Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94 Bilag 8
Offentligt
1491963_0001.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 135
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 135 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 135 (alm. del)
I Naturplan Danmark står, at ”en udpegning på kortet medfører således ikke ny
regulering, der stiller erhvervsinteresser i arealanvendelse ringere, og vil derfor
heller ikke gøre det vanskelige at udvide husdyrproduktionen”. Kan ministeren
garantere, at der ikke vil være konsekvenser af Det Grønne Danmarkskort i
forbindelse med administration af anden lovgivning, således at landmænd, der får
jord udpeget til det Grønne Danmarkskort eller som ligger i nærheden af sådanne
arealer ikke kommer til at opleve sagsforløb, hvor udpegningerne får konsekvenser
for kommunernes sagsbehandling og afgørelser?
Svar
Med L 94 om bl.a. Grønt Danmarkskort får kommunerne til opgave at udpege et
Grønt Danmarkskort. Grønt Danmarkskort vil vise, hvor naturen findes i dag, og
hvordan den kan udvikles. Grønt Danmarkskort vil dermed udgøre den samlede
strategiske ramme, som den fremtidige naturindsats ønskes fokuseret indenfor, og
vil derfor skulle samtænkes med de udpegninger, som kommunerne allerede i dag
er forpligtet til at foretage af fx skovrejsningsområder, grønne korridorer
(økologiske forbindelser) og potentiel ny natur.
Jeg kan med hensyn til de nærmere retsvirkninger af Grønt Danmarkskort henvise
til vedlagte notat af 11. december 2014 fra Naturstyrelsen. Som det fremgår heraf,
vil udpegningen af et Grønt Danmarkskort i sig selv ikke have betydning for
behandlingen af sager efter f.eks. husdyrlovgivningen.
./.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0002.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 135
Offentligt
NOTAT
Biodiversitet og arter
J.nr. NST-4101-00761
Ref. bpc
Den 11. december 2014
Retsvirkning af et Grønt Danmarkskort som foreslået i L 94
Med udkast til lovforslag om bl.a. Grønt Danmarkskort foreslås en ændring af
planloven, så kommunerne fremover i kommuneplanerne skal udpege arealer, der
vil indgå i et Grønt Danmarkskort. Et Grønt Danmarkskort vil vise, hvor naturen
findes i dag, og hvordan den kan udvikles, bl.a. baseret på de udpegninger som
kommunerne allerede i dag medtager i deres kommuneplaner.
Det fremgår af Naturplan Danmark, at ”Grønt Danmarkskort medfører ikke, at
lodsejere får pligt til at etablere natur eller iværksætte naturpleje inden for kortet.
En udpegning på kortet medfører således ikke ny regulering, der stiller
erhvervsinteresser i arealanvendelsen ringere og vil derfor heller ikke gøre det
vanskeligere at udvide husdyrproduktionen.”
Udpegningen til Grønt Danmarkskort lægger sig juridisk tæt op af den
eksisterende forpligtelse i kommuneplanen til at fastsætte retningslinjer for
”varetagelsen af naturbeskyttelsesinteresserne” inden for kommunens grænser.
Kommunerne planlægger allerede i dag for naturinteresser i det åbne land og
foretager en udpegning af de relevante områder. Eksempler herpå er, hvor der
ønskes ny skov på sigt (skovrejsningsområder), hvor der ligger naturområder med
særlige naturbeskyttelsesinteresser, og hvor der kan laves grønne korridorer
(økologiske forbindelser)
.
Med et Grønt Danmarkskort tilføjes to nye forpligtelser,
som skal sikre at kommunerne fremover udpeger mere ensartet og strategisk for
naturen:
1) Styrket fokus på at skabe sammenhæng mellem de eksisterende
naturarealer – også på tværs af kommunegrænser.
2) Sikring af ensartethed i de kommunale udpegninger (ved brug af nationale
kriterier og et nyt forbedret fagligt grundlag – de Digitale Naturkort).
Grønt Danmarkskort vil dermed udgøre den samlede strategiske ramme, som den
fremtidige naturindsats ønskes fokuseret indenfor, og vil derfor skulle samtænkes
med de udpegninger, som kommunerne allerede i dag er forpligtiget til at
håndtere. Udpegningen til Grønt Danmarkskort bidrager hermed til et bedre
overblik over, hvor erhvervesinteresser fremover kan udvikle sig. Planlægningen
og den langsigtede indsats åbner derfor mulighed for større investeringssikkerhed
såvel for landbrugserhvervet som for naturindsatsen.
Udpegning til Et Grønt Danmarkskort og retsvirkning for borgere og
erhverv
Udpegningerne til et Grønt Danmarkskort bliver som nævnt foretaget i
kommuneplanens retningslinjer. Kommuneplanens retningslinjer har ingen
direkte retsvirkninger for borgerne, men udgør bl.a. grundlaget for behandling af
en række sager, herunder den konkrete administration i det åbne land. Det betyder
helt konkret, at en udpegning af områder til Grønt Danmarkskort ikke i sig selv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0003.png
har retsvirkning for fx den landmand, som eventuelt har sin jord inden for
udpegningen. Sådan forholder det sig også i dag, hvor kommunerne udpeger fx
skovrejsningsområder og grønne korridorer, som indtegnes på kort i
kommuneplanen, men ikke har retsvirkning for borgere og virksomheder.
Selvom kommuneplanen som udgangspunkt ikke har retsvirkning over for borgere
og virksomheder, er kommunerne efter planloven forpligtet til at virke for
kommuneplanens gennemførsel i sin administration af konkrete afgørelser om fx
landzonetilladelse til at foretage udstykning.
I nogle sager kan planlovens virke for bestemmelser ikke tillægges betydning. Det
drejer sig om de sager, hvor Folketinget i forbindelse med vedtagelse af den
relevante lovgivning har fastlagt hvilke elementer, der skal indgå i afvejning af de
enkelte sager. Det drejer sig fx om husdyrgodkendelseslovgivningen. Baggrunden
herfor er, at Folketingets behandling af en lov (fx planlov) ikke kan ændre ved det,
som Folketinget har vedtaget i forbindelse med vedtagelse af en anden lov (fx
husdyrlov) med mindre det udtrykkeligt fremgår, at den pågældende lovgivning
har betydning for andre love. Dette er ikke tilfældet i lovforslaget om et Grønt
Danmarkskort. Kommuneplanens udpegninger og retningslinjer kan således ikke
tilsidesætte sektorlovgivningen. Kommunen skal derfor træffe sine afgørelser
inden for de rammer, som den gældende sektorlovgivning fastlægger.
Særligt om husdyrgodkendelseslovgivningen skal der henvises til, at den i vid
udstrækning normerer kommunalbestyrelsernes skønsbeføjelser for varetagelsen
af naturinteresserne i medfør af kommuneplanen i forhold til godkendelsespligtige
husdyrbrug. Det er derfor efter disse regler og ikke planloven og et Grønt
Danmarkskort, at kommunerne skal afgøre sager om fx udvidelse af husdyrbrug.
I andre sager end ovennævnte, hvor kommunalbestyrelserne ved Folketingets
vedtagelse af den relevante lov er tillagt videregående skønsbeføjelser, og hvor
sektorlovgivningen ikke nærmere angiver, hvilke kriterier, der skal lægges vægt på,
eller hvor forholdet alene reguleres af planloven, kan der efter omstændighederne
lægges vægt på udpegningen af et Grønt Danmarkskort. I afvejningen af hensynet
til flere interesser indgår det almindelige forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip, det vil sige, at den vægt, som det Grønne Danmarkskort
tillægges, skal være proportionalt i forhold til andre interesser i arealanvendelsen.
Det må normalt antages, at der skal foreligge aktuelle planer om gennemførelse af
naturgenopretningsprojekter e.lign. af en vis tyngde i kombination med det
Grønne Danmarkskort, før der kan lægges væsentlig vægt på dette.
Der kan f.eks. være tale om, at hensynet til at gennemføre aktuelle projekter af
væsentlig betydning for naturen i kombination med det Grønne Danmarkskort
efter en konkret vurdering findes at veje tungere end hensynet til et etablere anlæg
til fritidsformål e.lign.
En række af kommunens afgørelser efter bl.a. naturbeskyttelses- og planloven vil
kunne påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, som i sine afgørelser om fx
kommunens landzonetilladelser og efter husdyrgodkendelsesreglerne vil
efterprøve både retlige spørgsmål (om fx procedurer er overholdt) og om
kommunens afvejning i den konkrete sag er korrekt. Nævnet vil således fx kunne
ændre en tilladelse til et afslag og omvendt.
Realisering af Et Grønt Danmarkskort og retsvirkning for borgere og
erhverv
Realiseringen af et Grønt Danmarkskort sker gennem kommunernes
administration af kommuneplanens retningslinjer, idet et Grønt Danmarkskort
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bidrager til overblik over naturens reelle og potentielle udviklingsmuligheder og til
overblik over udviklingen af de berørte erhvervs udviklingsmuligheder.
Ud over kommunernes administration af retningslinjerne for et Grønt
Danmarkskort vil også statens, Naturfondens og privates indsats for naturpleje,
naturgenopretningsprojekter, vådområdeprojekter og skovrejsning m.v. indgå i
realiseringen af et Grønt Danmarkskort. For private betyder det, at lodsejere kan
betjene sig af eksisterende tilskudsmuligheder, som findes nationalt og under EU’s
Landdistriktsprogram, til f.eks. at finansiere en omlægning af landbrugs- eller
skovbrugsdriften til mere naturvenlig drift, udtagning af lavbundsarealer og
skovrejsning.
Det må forventes, at noget af den potentielle natur, som udpeges for at skabe
sammenhæng mellem eksisterende værdifulde naturområder, over årene selv vil
udvikle sig til værdifuld natur, idet lodsejeren lader denne udvikling finde sted.
Det kan ikke afvises, at der i sådanne områder kan være ønske fra lodsejere
(skovejere eller landmænd) om ændret arealanvendelse (fx udvidelse af
husdyrbrug eller bebyggelse i skov). I givet fald vil kommunen, som beskrevet
ovenfor, ud fra den relevante sektorlovgivning skulle træffe afgørelse og heri
inddrage kommuneplanens retningslinjer. Det er forventningen, at jo mere
værdifuld natur, som findes på arealerne, jo tungere vil den eksisterende
lovgivning (§ 3- og Natura 2000-reglerne) veje i afgørelsen i f.t. kommuneplanens
retningslinjer for et Grønt Danmarkskort.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0005.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 136
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 136 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 136 (alm. del)
Kan ministeren slå fast, at der – som det er tilfældet med nationalparker –
kommer til at gælde de samme regler indenfor som uden for det Grønne
Danmarkskort?
Svar
Formålet med lovforslaget er, at kommunerne udpeger et Grønt Danmarkskort,
som skal udgøre den overordnede strategiske og planlægningsmæssige ramme for
den fremtidige naturindsats. Lovforslagets punkt om Grønt Danmarkskort
indeholder ikke nye regler, som i sig selv begrænser lodsejeres råderet over deres
jorder. Der kommer således til at gælde de samme regler inden for som uden for
Grønt Danmarkskort.
Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 135.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0006.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 137
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 137 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 137 (alm. del)
I Naturplan Danmark står, at ”de gode resultater beror på, at der findes opbakning
fra både landmændene og lokalbefolkningen”. Hvordan vil ministeren sikre, at der
sker inddragelse af lodsejere i forbindelse med udpegning af det Grønne
Danmarkskort?
Svar
Reglerne om udpegningen af Grønt Danmarkskort bliver med L 94 en del af
planloven. Det er et af planlovens hovedformål, at offentligheden i videst muligt
omfang inddrages i planlægningsarbejdet. Efter planloven er kommunerne
forpligtede til at offentliggøre planforslag med en frist på 8 uger med mulighed for
indsigelser og høringssvar. I denne periode kan borgere, lodsejere, staten, andre
kommuner, interesseorganisationer, erhvervsvirksomheder m.v. kommentere på
planens indhold. Der vil derfor også være mulighed for at kommentere på forslaget
til de konkrete udpegninger af områder til Grønt Danmarkskort. Kommunen er
ikke efter planloven forpligtet til at ændre i planen på baggrund af indsigelserne.
Jeg er meget enig i, at den lokale forankring af naturindsatsen er rigtig vigtig. Jeg
er også opmærksom på, at øget lokal inddragelse i udpegningen af Grønt
Danmarkskort kan styrke kvaliteten af udpegningen og det efterfølgende arbejde
med at realisere Grønt Danmarkskort.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0007.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 138
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 138 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 138 (alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvor mange bedrifter, der efter miljøministeriets vurdering
vil blive ramt så hårdt af et forbud mod at gødske og sprøjte arealer omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, at det udgør eller har karakter af ekspropriation?
Svar
Et forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer gennemføres
som generel, erstatningsfri regulering. Det kan dog ikke helt udelukkes på forhånd,
at enkelte bedrifter kan blive ramt så atypisk hårdt, at der i det konkrete tilfælde
vil være tale om ekspropriation.
Det er efter domspraksis om indholdet af grundlovens § 73 om ekspropriation en
meget konkret vurdering fra sag til sag, hvornår der foreligger ekspropriation. Det
er derfor ikke muligt på forhånd at sige, hvor mange bedrifter, der vil kunne blive
ramt så atypisk hårdt, at det vil udgøre ekspropriation.
En ekspropriationsvurdering er således en helhedsvurdering, hvori der indgår en
række faktorer som vægtes i forhold til hinanden. I vurderingen af, om et forbud
mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer i et konkret tilfælde udgør
ekspropriation, indgår blandt andet, hvor stor en del af bedriftens landbrugsareal,
der berøres af forbuddet, hvilke konsekvenser forbuddet har for driften på de
pågældende arealer, hvilke økonomiske konsekvenser forbuddet vil have for
bedriften, herunder om forbuddet vil forhindre en rimelig økonomisk udnyttelse af
den pågældende ejendom, og om forbuddet rammer den pågældende bedrift
væsentlig anderledes end andre bedrifter.
Som det fremgår af det fremsatte lovforslag (L94) forventes det foreslåede forbud
kun i helt særlige tilfælde at udgøre ekspropriation. Hvis det viser sig, at enkelte
bedrifter – efter en vurdering fortaget på baggrund af de ovennævnte faktorer –
bliver ramt så atypisk hårdt, at det udgør ekspropriation, vil der i det konkrete
blive meddelt dispensation fra forbuddet, således at gødskning og sprøjtning kan
fortættes i overensstemmelse med hidtidig lovlig drift på de pågældende arealer,
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller blive foretaget ekspropriation, således at den pågældende får erstatning i
overensstemmelse med reglerne i grundloven.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0009.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 139
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 139 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 139 (alm. del)
Det fremgår af udkastet til lovforslag om ændring af naturbeskyttelsesloven, at det
ikke er tilstrækkeligt at være økonomisk hårdt ramt af et forbud mod gødskning og
sprøjtning på § 3 arealer, for at indgrebet er udtryk for ekspropriation. Kan
ministeren oplyse, hvilke andre kriterier, der vil indgå i vurderingen af, om
forbuddet udgør eller har karakter af ekspropriation?
Svar
Der henvises til besvarelsen af MIU spørgsmål nr. 138 (alm. del).
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0010.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 140
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 140 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 140 (alm. del)
Kammeradvokaten har i forbindelse med randzoneloven vurderet, at såfremt 5 %
eller mere af en bedrifts samlede areal, skal udlægges som randzoner, taler det for
at indgrebet har karakter af ekspropriation. Vil ministeren oplyse, om et
tilsvarende ”5 %-loft” indgår i miljøministeriets vurdering af, hvorvidt forbuddet
mod at gødske og sprøjte arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, udgør
ekspropriation for en given bedrift? Ministeren bedes samtidig oplyse antallet af
bedrifter, hvor § 3 arealer med en gødningskvote udgør 5 % eller mere af
bedriftens samlede areal.
Svar
Det foreslåede forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer
indeholder ikke – som det er tilfældet i randzoneloven – et afskæringskriterium,
sådan at forbuddet maksimalt får virkning på en procentdel af en bedrifts
landbrugsareal.
Det foreslåede forbud kan således i relation til spørgsmålet om ekspropriation ikke
direkte sammenlignes med forbuddet i randzoneloven, da det forbud, jeg foreslår,
retter sig mod arealer med en tilstand, som alene er forenelig med ekstensiv
landbrugsdrift. Det er således ikke intensive landbrugsarealer, som f.eks.
kornmarker, som vil blive berørt af det foreslåede forbud. Endvidere omfatter det
foreslåede forbud ikke enhver form for drift af arealerne, men alene gødskning og
sprøjtning. Arealerne kan fortsat anvendes til f.eks. afgræsning og høslæt i det
omfang, dette er foreneligt med naturbeskyttelseslovens § 3.
Jeg har forespurgt Naturstyrelsen om antallet af bedrifter, hvor § 3-beskyttede
arealer med en tildelt gødskningsnorm udgør 5 % eller mere af bedriftens samlede
landbrugsareal. Naturstyrelsen har oplyst, at for ca. 5.300 bedrifter udgør § 3-
beskyttede arealer med en tildelt gødskningsnorm 5 % eller mere af bedriftens
samlede landbrugsareal. Det svarer til cirka halvdelen af de bedrifter, der forventes
berørt af et forbud mod gødskning og sprøjtning.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er vigtigt at understrege, at det ikke i sig selv er afgørende for en vurdering af,
om forbuddet mod gødskning og sprøjtning i et konkret tilfælde udgør et
ekspropriativt indgreb, om mere end 5 % af den pågælde bedrifts landbrugsreal
omfattes af forbuddet. Ekspropriationsvurderingen er en helhedsvurdering. Jeg
henviser i denne forbindelse til besvarelsen af MIU spørgsmål nr. 138 (alm. del).
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0012.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 141
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 141 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 141 (alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvem der kommer til at behandle og afgøre ansøgninger om
dispensation fra forbuddet mod at gødske og sprøjte på § 3 arealer, og herunder
om der vil være mulighed for at klage over afgørelsen?
Svar
Lovforslaget indeholder en adgang for kommunalbestyrelsen til, efter den
almindelige bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 3, at dispensere til
enkeltforanstaltninger med sprøjtning mod invasive arter, herunder arter, der
efter anden lovgivning er pligt til at bekæmpe, som f.eks. kæmpebjørneklo.
Endvidere kan der dispenseres til sprøjtning mod arter som er giftige at spise for
græssende dyr. Kommunalbestyrelsens afgørelser herom er omfattet af den
almindelige adgang i naturbeskyttelseslovens § 78 til at klage til Natur- og
Miljøklagenævnet.
Lovforslaget indeholder herudover adgang for miljøministeren til at dispensere fra
forbuddet mod gødskning og sprøjtning og til at foretage ekspropriation i sager,
hvor forbuddet må anses for at være ekspropriativt. Jeg forventer at delegere
kompetencen til at træffe afgørelse i disse sager til Naturstyrelsen.
Afgørelse om ekspropriation kan, for så vidt angår ekspropriationserstatningens
størrelse, påklages af ejer og bruger af det pågældende areal til
Taksationskommissionen nedsat efter naturbeskyttelsesloven.
Afgørelse om dispensation i disse sager kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed. Enhver der har retlig interesse kan indbringe Naturstyrelsens
vurdering, såfremt kompetencen delegeres til Naturstyrelsen, af at forbuddet i et
konkret tilfælde ikke udgør et ekspropriativt indgreb, for domstolene.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0013.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 142
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 28. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 142 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 142 (alm. del)
Vil ministeren gøre rede for, hvilke konsekvenser et forbud mod gødskning og
sprøjtning vil have for plejen af de beskyttede områder?
Svar
Indledningsvis vil jeg slå fast, at et forbud mod gødskning og sprøjtning ikke vil
omfatte gødning afsat fra græssende dyr. Et forbud forhindrer derfor ikke, at der
fortsat kan ske pleje af arealet ved afgræsning i overensstemmelse med hidtil lovlig
drift i overensstemmelse med naturbeskyttelseslovens § 3.
Det kan dog ikke udelukkes, at nogle landmænd vil ophøre med afgræsning som
følge af et forbud, f.eks. som følge af, at foderværdien bliver for lav til at opretholde
den hidtidige drift.
I sådanne tilfælde kan konsekvensen være, at arealet over tid vil gro til, hvis ikke
anden vedligeholdelse af arealet finder sted. Det kan efter omstændighederne have
betydning for naturværdierne samt lokalt ændre på landskabsbilledet, herunder
påvirke de landskabsmæssige og kulturhistoriske værdier.
På arealer, hvor afgræsningen måtte ophøre, vil den almindelige rydningspligt på
landbrugsjorde,( jf. lov om drift af landbrugsjorder, jf. LBK nr. 191 af 12. marts
2009) i mange tilfælde betyde, at arealerne regelmæssigt skal ryddes for opvækst
(minimum hvert 5 år for træer og buske). Rydningspligten gælder på alle
ubebyggede og ubefæstede arealer, der kan anvendes til jordbrugsmæssige formål,
dvs. at arealerne kan ryddes med almindelige landbrugsmaskiner. Derudover vil
der for græsarealer og udyrkede arealer, hvor der søges grundbetaling (tidligere
enkeltbetaling) også gælde et krav om, at plantedækket skal slås mindst en gang
årligt. Slåning eller rydning er ikke optimal naturpleje, men det forhindrer, at et
areal gror til i krat.
Det er samtidig min forhåbning, at landbruget – også på beskyttede naturarealer
hvor der ikke er rydningspligt m.v. efter disse bestemmelser – vil fortsætte med at
bidrage til at vedligeholde vores værdifulde lysåbne natur ved bl.a. afgræsning.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil i den forbindelse nævne, at landmændene med den foreslåede ikrafttræden
af et forbud per 1. september 2017 vil have over 2 år (og altså tre
dyrkningssæsoner) til at foretage de ændringer der evt. måtte skulle til på
bedriften for at tilpasse sig forbuddet.
I det omfang, at afgræsning af arealerne vil ophøre, vil jeg henvise til Århus
Universitets vurdering af, at effekterne ved fortsat gødskning og sprøjtning vil
være mere alvorlige end effekterne af eventuelt ophørt afgræsning.
Regeringen målrettede i landdistriktsprogrammet 2014 – 2015 tilskudsordningen
”tilskud til pleje af græs- og naturarealer”
til særlig udpegede arealer indenfor
Natura 2000-områderne. Dette vil derfor også gælde § 3-arealer, der ligger
indenfor særlig udpegede Natura 2000-områder, hvilket dog vil være en begrænset
del af de berørte § 3-arealer.
Det vil også være muligt efter ordningen at give tilskud til § 3-beskyttede arealer
med en god naturkvalitet (HNV-score på 5 eller derover) også udenfor Natura
2000-områder, såfremt der er overskydende midler til rådighed.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0015.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 143
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 28. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 143 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 143 (alm. del)
Når § 3 arealerne ikke længere kan gødskes og sprøjtes, vil det i flere tilfælde ikke
længere være rentabelt at tage slæt eller have græssende dyr på arealerne.
Hvordan vil miljøministeren forhindre, at disse arealer, der i mange tilfælde har
været plejet i en årrække, gror til og opnår en uønsket struktur?
Svar
Jeg kan henvise til mit svar på MIU alm. del spørgsmål nr. 142.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0016.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 144
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 28. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 144 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 144 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for, om en øget tilgroning med f.eks. siv og krat på ferske
enge og strandenge, der ikke længere bliver plejet, vil have konsekvenser for de
landskabelige og kulturhistoriske værdier i landskabet?
Svar
Jeg kan henvise til mit svar på MIU alm. del spørgsmål nr. 142.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0017.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 145
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 28. januar 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 145 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 145 (alm. del)
Hvordan forestiller ministeren sig, at landmænd, der hidtil har anvendt § 3 arealer
med en gødningskvote som græsningsareal for deres kvæg, fremover har
græsningsarealer med en tilstrækkelig høj foderproduktion, der sikrer at dyrene
ikke taber sig, når de afgræsser arealerne?
Svar
Den i lovforslaget foreslåede ikrafttræden af forbuddet per 1. september 2017 giver
de berørte landmænd over 2 år (og altså tre dyrkningssæsoner) til at foretage de
ændringer, som måtte være nødvendige for at tilpasse bedriften de nye regler.
I løbet af denne tid, der er for den enkelte til at tilpasse sig de nye regler, vil der
være flere muligheder for at finde den bedste løsning herunder at supplere helt
eller delvist med grovfoder ved at købe det i stedet for at producere det selv,
forpagte græsarealer, omlægge arealer til græs, som kan anvendes til afgræsning,
eller andre løsninger.
Når der ikke længere må gødskes på de berørte § 3 arealer, så vil foderværdien
falde over en årrække. Det skal dog bemærkes, at ferske enge under normale
forhold har en naturlig god foderværdi sammenlignet med andre halvkultur og
naturtyper.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0018.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 146
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 28. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 146 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 146 (alm. del)
Hvordan forestiller ministeren sig, at landmænd, der hidtil har kunnet lave
grovfoder til deres kvægbesætninger på § 3 arealerne med gødningskvote,
fremover skal kunne sikre, at de har vinterfoder til deres dyr?
Svar
Jeg henviser til min besvarelse af MIU alm. del spørgsmål nr. 145.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0019.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 147
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 9. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 147 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Mathiesen (V).
Spørgsmål nr. 147 (alm. del)
Ministeren understreger i Naturplan Danmark, at det er afgørende at landbruget
er medspillere, hvis opgaven med at pleje den danske natur for alvor skal løftes.
Mener ministeren, at den bedste måde at gøre landbruget til medspillere på er ved
at indføre erstatningsfri, byrdefulde restriktioner i driften af § 3 arealer i form af et
forbud mod at gødske og sprøjte arealerne, og derefter tage for givet, at de
samme landmænd vil fortsætte med at pleje arealerne, selvom om denne pleje ikke
længere er rentabel?
Svar
Regeringen har taget en række vækstinitiativer til gavn for landbruget, og med
Naturplan Danmark har regeringen taget en række initiativer, der skal bidrage til
en bedre og mere sammenhængende natur. Regeringen understøtter herved både
vækst og beskæftigelse i landbruget og udvikling af en mangfoldig natur.
Landbruget spiller en vigtig og aktiv rolle i forbindelse med vedligeholdelsen af
vores lysåbne natur. Den indsats vil regeringen fortsætte med at understøtte.
Hovedparten af indsatserne i Naturplan Danmark er derfor baseret på frivillige
aftaler mellem lodsejere og staten og kompensation til de landmænd, der lægger
jord til nye naturprojekter, ligesom der kan opnås tilskud til pleje af græs- og
naturarealer.
Det kan være mindre attraktivt for nogle landmænd at fortsætte driften af en del af
de naturarealer, der ikke længere må sprøjtes og gødes, og at det kan betyde, at
driften af nogle at disse arealer fremadrettet vil ophøre.
Med Naturplan Danmark tager regeringen imidlertid en række initiativer for
generelt at øge plejen af vores naturarealer. Regeringen vil blandt andet styrke den
opsøgende og faciliterende indsats for at øge kendskabet blandt lodsejere om
tilskudsmuligheder og regler for naturpleje. Regeringen vil desuden gøre det mere
attraktivt for lodsejere at indgå aftaler om naturpleje inden for rammerne af
landdistriktsprogrammet ved at forhøje støttesatserne til pleje af naturarealer og
forenkle kontrolreglerne. Det forventes på den baggrund, at ca. 90.000 ha
naturarealer vil blive plejet med tilskud fra landdistriktsprogrammet i 2020, og jeg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
har bestemt en positiv forventning om et samarbejde med landbruget herom.
Der
er dog endnu ikke er truffet beslutning om den endelige udformning af
landdistriktsprogrammet for 2016-2020.
Med hensyn til det i spørgsmålet anførte om, at der er tale om byrdefulde
restriktioner, kan jeg henvise til Naturstyrelsens beregninger, hvorefter godt 80 %
af de berørte bedrifter vil have et tab på op til 7.500 kr. om året. I sager, hvor
forbuddet må anses for at være ekspropriativt, vil der blive meddelt dispensation
eller udbetalt erstatning.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0021.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 148
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 28. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 148 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 148 (alm. del)
Kan ministeren garantere, at de arealer, der bliver omfattet af det vidtgående
forbud mod gødskning og sprøjtning, fremover vil kunne opnå tilskud til
naturpleje?
Svar
Tilskud til naturpleje gives via ordningen i det nuværende landdistriktsprogram
”tilskud til pleje af græs- og naturarealer”, der har til formål at yde tilskud til ejere
og forpagtere af græs- og naturarealer til at pleje arealerne med et højt
naturindhold.
Regeringen målrettede i landdistriktsprogrammet 2014 – 2015 tilskudsordningen
”tilskud til pleje af græs- og naturarealer” til særlig udpegede arealer indenfor Natura
2000-områderne. Dette vil derfor også gælde § 3-arealer, der ligger indenfor særlig
udpegede Natura 2000-områder, hvilket dog vil være en begrænset del af de berørte §
3-arealer.
Det vil også være muligt efter ordningen at give tilskud til § 3-beskyttede arealer med
en god naturkvalitet (HNV-score på 5 eller derover) også udenfor Natura 2000-
områder, såfremt der er overskydende midler til rådighed.
Ovennævnte tilskudsordning til naturpleje indgår i regeringens netop lancerede
naturplaner og forudsættes fremover finansieret af landdistriktsprogrammet for
2016-2020. Det foreslåede forbud mod sprøjtning og gødskning på § 3-arealer
foreslås først at træde i kraft 1. september 2017.
Jeg henviser derudover til min besvarelse af MIU spørgsmål nr. 147 (alm. del).
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0022.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 149
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 149 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 149 (alm. del)
Der er knap 400.000 ha beskyttede § 3 arealer. Mener ministeren, at det planlagte
forbud mod at gødske og sprøjte § 3 beskyttede arealer, der alene vedrører de mest
kulturprægede § 3 arealer med det mindste potentiale for en høj biodiversitet, er et
udtryk for en målrettet naturforvaltning?
Svar
Jeg mener, at det er udtryk for en målrettet naturforvaltning at styrke
biodiversiteten på de allerede beskyttede naturområder – herunder ferske enge,
som jo samtidig er arealer, der udnyttes ekstensivt af landbruget. Dette fremgår
også af Naturplan Danmark og er i overensstemmelse med anbefalingerne fra
Natur- og Landbrugskommissionen.
De § 3-beskyttede enge er vigtige levesteder for en del af Danmarks biodiversitet
som fugle, vilde blomster, insekter og padder, hvoraf flere er fredede, rødlistede
og/eller omfattet af EU’s naturdirektiver. En forbedring af levestederne på disse
enge er derfor et væsentligt skridt på vejen mod at bidrage til opfyldelsen af
Danmarks arbejde for at standse tilbagegangen i vores biodiversitet inden 2020.
De ferske enge er oftest beliggende i tilknytning til vandløb, søer og moser mv. og
et ophør med gødskning og sprøjtning af de beskyttede naturtyper vil derfor også
medvirke til samlet set at styrke naturens kvalitet og sammenhæng.
I et baggrundsnotat til Natur- og Landbrugskommissionen fra den 13. december
2012 redegør DCE for sammenhængen mellem tab af artsrigdom og tilført
kvælstof. Heraf fremgår, at der kan forventes en reduktion i artsantallet med netto
44 % over en årrække på under 20 år. Her er altså tale om forskellen på en eng, der
gødes, og en eng, der ikke er blevet gødet. Der ses således en tydelig negativ
sammenhæng mellem tilførsel af kvælstof og artstab.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0023.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 150
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 150 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 150 (alm. del)
DCE, Århus Universitet vurderer i et notat til NaturErhvervstyrelsen, at
strandenge og enge vil gro til på under 5 år ved ophør med landbrugsdrift. Kan
ministeren oplyse, om en eng, der ikke længere gødes, men heller ikke længere
bliver afgræsset eller får taget høslæt, og dermed gror til, bliver ved med at være en
naturtype, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, der har oplyst følgende, hvilket jeg
kan henholde mig til:
”Udgangspunktet for om en eng er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, er om
det konkrete areal opfylder lovens definitioner af en beskyttet eng, herunder f.eks.
arealstørrelse, plantevækst, jordbund og fugtighed.
Der er en lang række faktorer, der påvirker, hvor hurtigt et engareal vokser til efter
ophør af græsning eller høslæt mv., herunder fx jordens næringsindhold, hvor
fugtigt arealet er, og hvilken plantevækst, der i forvejen er på arealet. Uudnyttede
enge vil i mange tilfælde udvikle sig til mose, rørsump, krat eller sumpskov og på
de mere tørre partier mod mere eller mindre tilgroede overdrev. I mange tilfælde
vil arealet således vedblive med at være omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3,
også selvom arealet måtte udvikle sig til en anden naturtype, men det vil til enhver
tid bero på en konkret vurdering af det enkelte tilfælde”.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0024.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 151
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 151 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 151 (alm. del)
Kan ministeren bekræfte, at såfremt en eng gror til og efterfølgende vokser ud af §
3 beskyttelsen, så kan den lovligt inddrages i landbrugsdrift igen?
Svar
Jeg kan bekræfte, at hvis et område vokser ud af § 3-beskyttelsen, hvilket typisk
sker ved, at vegetationen ikke længere opfylder de kriterier, som fremgår af loven
og dermed ikke længere er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 og det i øvrigt
ikke er omfattet af anden lovgivning, som forhindrer det, så kan området
inddrages i landbrugsdrift.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491963_0025.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 152
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00761
Den 23. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 9. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 152 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 152 (alm. del)
Kan ministeren bekræfte, at det foreslåede forbud mod at gødske arealer omfattet
af naturbeskyttelseslovens § 3, vil medvirke til at reducere udledningen af kvælstof
til vandmiljøet yderligere? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, om denne
yderligere kvælstofreduktion vil blive modregnet i det samlede indsatskrav f.eks.
som et reduceret krav om efterafgrøder?
Svar
Det foreslåede forbud mod gødskning af § 3-områder vil reducere
kvælstoftilførslen til kystvande med ca. 200 tons kvælstof/år i gennemsnit. Det
sker, fordi det samlede kvælstofforbrug på landsplan reduceres i samme
størrelsesorden som den mængde kvælstof, der tidligere blev benyttet på § 3-
arealerne. Hvis det samlede kvælstofforbrug på landsplan ikke ændres, vil
forbuddet mod gødskning på § 3-arealer i stedet føre til, at kvælstofnormerne på
det resterende landbrugsareal ville blive højere. Dette ville samlet set betyde en
forøgelse af nitratudvaskningen til vandmiljøet, da der i et almindeligt sædskifte
udvaskes en større del af den tilførte gødning end på § 3- arealer, hvor
naturarealerne i højere grad optager og tilbageholder det tilførte kvælstof.
Kvælstofeffekten vil ikke blive modregnet i det nuværende efterafgrødekrav, men
vil blive indregnet i kvælstofindsatsen i de kommende 2. generations
vandområdeplaner, hvilket derved mindsker den nødvendige fremtidige indsats
med fx efterafgrøder mv.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk