Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94 Bilag 5
Offentligt
1486390_0001.png
FORBUD MOD GØDSKNING OG SPRØJTNING
PÅ § 3-BESKYTTEDE AREALER
– En del af L 94 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
og lov om naturbeskyttelse.
Landbrug & Fødevarer har været meget i pressen og givet indtryk
af, hvor stort et problem det vil være for landbruget, hvis denne
lovændring bliver vedtaget. Danmarks Naturfredningsforening vil
gerne give dig et nuanceret billede af de fremførte påstande.
PÅSTAND:
§ 3-arealerne er kun vejledende registreret, og denne registrering
er ikke bindende. Der kan stilles spørgsmålstegn ved, om et så indgribende
forslag kan gennemføres på dette grundlag.
SVAR:
Danmarks Naturfredningsforening mener, at der pt. findes det mest
opdaterede kortgrundlag for § 3 og grundlaget derfor ikke bliver meget bedre
end det, der foreligger nu, medmindre det besluttes fysisk at besigtige alle
danske § 3-områder (hvoraf skønsmæssigt 70-80 % aldrig er blevet besøgt).
Det er rigtigt, at § 3-arealerne er vejledende registreret og dermed ikke binden-
de. Naturstyrelsen har de sidste 4 år (2011-14), lavet et stort § 3-eftersyn, hvor
samtlige § 3-arealer i Danmark er blevet gennem-gået og kortlagt. Alle kommu-
nerne har af Naturstyrelsen fået overleveret en ”pakke” med § 3-natursager,
som kommunen så kunne kommentere – var den § 3-natur, som Naturstyrelsen
havde registreret, rigtig, eller havde kommunen nogle oplysninger om ændret
og dermed lovlig drift på nogle arealer? Denne store opgave med at kortlægge
al § 3-natur er færdig, og Naturstyrelsen arbejder pt. på afrapporteringen.
PÅSTAND:
Der er fortsat stor usikkerhed om de konkrete § 3-registreringer, dels
fordi mange arealer alene er registreret via luftfoto, dels er der ikke fuldstændig
klare retningslinjer for, hvornår et areal er beskyttet, og hvornår det ikke er.
SVAR:
Danmarks Naturfredningsforening kan ikke genkende Landbrug & Føde-
varers bemærkning om de uklare retningslinjer for, hvornår et areal er beskyt-
tet efter § 3 eller ej. Det er kommunen (eller Naturstyrelsen), der ved besigti-
gelse fastlægger, om et areal lever op til beskyttelsen. Er en lodsejer i tvivl om
et areal er korrekt registreret, kan han henvende sig til kommunen, for at få
området besigtiget. Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødeva-
rer imødekom senest i 2011 kritikken ved i fællesskab med Naturstyrelsen af
lave en folder om § 3-natur, der blev sendt til landets 90.000 jordbrugere.
Danmarks Naturfredningsforening mener, at den registrering af § 3-naturen,
som der pt. foreligger, er den mest retvisende og opdaterede der har været
siden 1992, hvor § 3-beskyttelsen trådte i kraft.
Det er korrekt, at mange af arealerne er registreret ud fra luftfotos, men alle
de arealer, hvor der var en uoverensstemmelse mellem § 3-registrering i det
eksisterende kortmateriale, og det som kunne ses på de nyeste luftfotos, er
blevet besigtiget af en natur- og botanik kyndig person. Jf. ovenfor, har alle
kommunerne fået mulighed for at komme med yderligere oplysninger til de
registreringer som Naturstyrelsen har lavet. På den måde er div. lovlig drift på
§ 3-arealer blevet registreret.
PÅSTAND:
I mange tilfælde vil det ikke være rentabelt at afgræsse eller tage
høslæt på arealerne længere. Det betyder færre køer på græs, og dermed min-
dre naturpleje.
SVAR:
Danmarks Naturfredningsforening mener, at DCEs vurderinger er
korrekte og at den positive effekt af sprøjte- og gødskningsophør overstiger
effekten af eventuelt færre græssende kvæg. Årsagen er, at særligt gødske-
de enge som oftest er tømt for artsindhold og kun tilgodeser de allermest
almindelige arter. Jf. et notat (Notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og
Energi. Vurdering af omfang og konsekvenser af sprøjtning og gødsk-ning af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486390_0002.png
§ 3-beskyttede naturarealer. Rekvireret af Natur- og Landbrugskommissionen.
Den 13.12.2012) udarbejdet af DCE under Aarhus Universitet, bestilt af Natur-
og Landbrugskommissionen, fremgår det, at ”… forbuddet på arealerne (vil) få
betydning for den landbrugsmæssige udnyttelse af områderne, enten i form af en
mere ekstensiv drift eller ophør af afgræsning”, dog vil ”Effekten af fortsat gødsk-
ning og sprøjtning være mere alvorlige end effekterne af eventuel ophørt græsning.
Ophørt græsning kan således ikke begrundes fortsat gødsknings- eller sprøjteprak-
sis, hverken for engarealer eller andre § 3-arealer”. Derudover skriver DCE, at det
”Overvejende er ferske enge, der gødskes og sprøjtes.” og at ”… for de fer-ske enge
vurderes det ud fra modelberegninger, at gødskning og sprøjtning kan have forårsa-
get et nettotab på mere end 44 % af artsrigdommen”.
PÅSTAND:
Forbuddet vil reducere arealernes dyrkningsværdi markant. Dette vil især
ramme kvægbedrifter hårdt pga. af manglende grovfoder og harmoniareal. Indgre-
bet vil for en del bedrifter have ekspropriationslignende karakter.
SVAR:
DN mener at det er forkert at tale om dyrkningsværdi, når det drejer sig om
natur, uanset at de enkelte landbrug kan have gødsket og sprøjtet naturen i en
årrække. Dyrkning er noget, der foregår på landbrugsjord i omdrift. Selv om kul-
turenge fortsat kan omlægges med 7-10 års interval, hvis dette er dokumenteret
praksis fra før 1992, så er der kun tale om omlægning. Ikke dyrkning. DN finder ikke,
at et politisk ønsker at komme nærmere målet om stop for tab af biodiversitet, ved
et forbud mod gødning og sprøjtning i naturen, kan få ekspropriationskarakter. Enge
har desuden igennem tusindvis af år leveret grovfoder til husdyr, heraf mundhel-
det ”eng er agers moder”. Danmarks Naturfredningsforening arbejder positivt for
at fjerne de mest åbenlyse forhindringer for naturpleje og peger på, at de gennem
små ændringer i national lovgivning, kan fjernes. Det arbejde pågår allerede, idet
Naturstyrelsen pt. er i gang med at udarbejde en analyse (endnu kun i udkast) af de
udfordringer, som landbruget kan have med naturpleje. Heri gennemgås 20 punkter,
hvor der kan være forhindringer for at lave naturpleje.
PÅSTAND:
Videncenter for Landbrug har foreløbig beregnet et gennemsnitlige
driftstab på 1.500 kr. pr. ha – dette tal dækker dog over betydelige variationer, og
på en lang række bedrifter, vil tabet være væsentligt højere (op til 5.000 kr. pr. ha).
Dertil skal lægges en voldsom værdiforringelse af jorden på 50-75 %. Videncenter
for Landbrug vurderer desuden, at det gennemsnitlige værditab vil være på 40.000
kr. for de i alt ca. 45.000 hektar jord, der forventes at blive omfattet, altså i alt ca.
1.8 milliarder.
SVAR:
Danmarks Naturfredningsforening fastslår, at hverken forbuddet mod sprøjt-
ning eller forbuddet mod gødskning forhindrer landbrugsmæssig drift af arealerne,
ligesom gødskningsforbuddet reelt vil hjælpe på at nå helt i mål på kvælstofsiden
af vandplanerne. Et tab på op til 5.000 kr. pr. hektar fordrer, at engen altid har været
omlagt lovligt med 7-10 års mellemrum. Dette éne år med mulighed for at så og
høste korn med græs i udlæg kan muligvis give et tab i denne størrelsesorden.
Men alle de øvrige år vil tabet være langt mindre. Ulovlige omlægninger, eller en
omlægningspraksis også før 1992, som ikke kan dokumenteres, kan dog ikke danne
grundlag for beregninger af driftstab. Danmarks Naturfredningsforening vil des-
uden erindre om, at landbruget i flere omgange har fået ”rabat” i forhold til miljømål-
sætninger. Senest med reduceringen af de vedtagne randzoner fra 10 m til 9 m, og
før da med reduktionen af kvælstofmålet fra 19.000 tons N til 7.800 tons N. Det
estimerede tab på op til 5.000 kr. pr. ha i driftstab vil formentlig også dække over
arealer, der bliver mere værd som følge af mere jagtbart vildt i takt med at naturen
kommer sig naturligt. Ifølge miljøminister Kirsten Brosbøls svar om ovenstående, på
det åbene samråd d. 13. november 2014, fremgår det, at vækstpakken samlet set
vil give landbruget et plus, også selv om der er et landbrugsmæssigt tab ved ikke at
sprøjte og gødske § 3-arealer.
Ovenstående udsagn er hentet fra Landbrug & Fødevarers egen hjemmeside om forbuddet mod
sprøjtning og gødskning på § 3-arealer:
http://www.lf.dk/For_medlemmer/P-nyhedsbrev/2014/40/para_3.aspx#.VJQQDl4AA
Samt fra Videncenter for Landbrugs hjemmeside:
http://www.vfl.dk/Nyheder/NaturplanKoster.htm#.VJQQ8V4AA