Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94 Bilag 15
Offentligt
1493142_0001.png
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål A
og B til L94 og alm del samrådsspørgsmål N og O
stillet af Folketingets Miljøudvalg
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål A til L94
Vil ministrene redegøre for de økonomiske
udfordringer for landbruget i forbindelse med L94,
samt hvilke overvejelser der gøres omkring den
økonomiske kompensation til landbruget?
Samrådsspørgsmål B til L94
Ministrene bedes redegøre for regeringens
overvejelser omkring vækst. Hvordan stemmer
tiltagene i L 94 overens med regeringens ønske om
vækst i forlængelse af regeringens vækstpakke, hvor
landbruget blev styrket med halveringen af
randzonearealet, når dette, jf. udtalelse under
besvarelse af samrådsspørgsmål D den 13. november
2014 blot modregnes i dette lovforslag?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Villum
Christensen (LA) og Anni Matthiesen (V).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493142_0002.png
MIU alm del samrådsspørgsmål N
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for
økonomi og arbejdspladser i dansk fødevareerhverv;
herunder slagterier, mejerier, og landbrug, som følge
af miljøministeriets lovforslag om Naturplan
Danmark og Vandområde planer 2015-2021, samt
relatere det til fødevareerhvervets nuværende
situation på baggrund af Ruslandskrisen?
MIU alm del samrådsspørgsmål O
Hvordan harmonerer disse økonomiske konsekvenser
med ønsket om vækst og flere arbejdspladser i
fødevareerhvervet, som ministeren selv lægger op til
i ’Vækstplan for fødevarer’ fra April 2014?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Henrik Høegh
(V).
Svar
Indledning
Tak for muligheden for, at komme i udvalget igen og
diskutere Naturplan Danmark, for det er jo det L94
sådan set handler om – nemlig den
lovgivningsmæssige opfølgning på Naturplan
Danmark. Jeg har aftalt med Erhvervs- og
Vækstministeren, at jeg svarer for os begge, det er jo
stillet til begge ministre, men da det vedr. et
lovforslag på mit område, på Miljøministeriets
område svarer jeg. Og jeg forstår, at det er ok at
svare samlet på de fire spørgsmål. Der er jo et vist
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overlap mellem, hvad spørgerne er interesserede i at
høre om.
Regeringen ønsker både et stærkt landbrugserhverv
og en natur, der trives og er i fremgang. Vi er enige
med Natur- og Landbrugskommissionen i, at vi kan
finde løsninger, som både kan give udvikling i
landbrugserhvervet, beskytte vores miljø og skabe
mere og rigere natur. Natur, miljø og vækst er ikke
nødvendigvis modsætninger, men kan og skal
arbejde sammen.
Derfor insisterer vi også på, at vi på den ene side vil
skabe udvikling i landbruget, bl.a. via en række af de
initiativer, som også fremgik af motivationen her,
som vi jo lavede en fælles aftale om med Vækstplan
for Fødevarer i april sidste år, samtidig med at vi
med aftale om Vækstplan for Fødevarer jo også blev
enige om, at regeringen i efteråret skulle fremlægge
forslag til den fremtidige natur- og vandindsats efter
2015 med et fortsat højt ambitionsniveau.
Med Naturplan Danmark og lovforslaget om Grønt
Danmarkskort, forbud mod sprøjtning og gødskning
på § 3-områder og ændret bødeniveau for
overtrædelse af naturbeskyttelsesloven ønsker vi at
forbedre den danske naturtilstand.
Med Naturplan Danmark har regeringen sat en
tydelig retning for naturen frem mod 2050. Naturplan
Danmark er vores vision for, hvordan Danmark
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bliver et grønnere land med en mere mangfoldig
natur. Naturplan Danmark er også Danmarks
biodiversitetsstrategi, der følger op på FN’s og EU’s
mål for biodiversitet i 2020.
Vi er nødt til at se på helheden, hvis vi skal sikre, at
Danmark bliver grønnere og får en mere mangfoldig
natur. Danmark skal være et land, hvor der både er
plads til landbruget, og hvor naturen trives.
Og nu mere specifikt til spørgsmål A om de
økonomiske konsekvenser for landbruget og
kompensation til landbruget.
Regeringen har åbent fremlagt de forventede
økonomiske konsekvenser for landbruget som følge
af det her lovforslag, hvor forbuddet mod sprøjtning
og gødskning på § 3 arealer gennemføres som en
generel erstatningsfri regulering.
Det fremgår både af bemærkningerne til lovforslaget,
og ikke mindst af det notat jeg oversendte til
udvalget den 17. december sidste år. Her kan man
tydeligt læse, hvilke økonomiske konsekvenser
lovforslaget har, og hvordan vi har beregnet dem.
I forhold til et Grønt Danmarkskort i sig selv giver
lovforslaget ingen negative økonomiske
konsekvenser for erhvervet. Der er tale om, at vi får
en mere strategisk planlægning for naturen på tværs
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af kommuneskel og ud fra ensartede kriterier. Det må
være i alles interesse – også landbrugets.
Jeg har ikke lagt skjul på, at forbuddet mod
sprøjtning og gødskning vil medføre et driftstab for
erhvervet på op til 47,1 mio. kr. årligt.
Miljøministeriets beregninger viser, at for godt 80 %
af de bedrifter der berøres af forslaget, vil der være
tale om et driftstab på op til 7.500 kr. årligt. Som det
også fremgår af notatet, jeg oversendte til udvalget,
har IFRO anført, at den samlede reduktion i
landbrugets kapitalværdi udgør omkring 0,33 %,
hvilket de vurderer, er et begrænset tab.
Jeg har heller ikke lagt skjul på, at enkelte bedrifter
kan blive ramt hårdere. Derfor er det også sikret, at
de bedrifter, der måtte blive ramt så hårdt, at det har
karakter af ekspropriation, de vil have mulighed for
at få dispensation eller erstatning.
Derudover indføres forbuddet også med en
overgangsordning, som betyder, at landbruget har 3
dyrkningssæsoner, så man har tid til at tilpasse
driften, inden forbuddet træder i kraft.
Overgangsordningen og muligheden for dispensation
kombineret med, at lovforslaget gennemføres som en
generel erstatningsfri regulering, betyder at der ikke
gives økonomisk kompensation til lodsejerne.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nu så til spørgsmål B om, hvordan det her lovforslag
hænger sammen med regeringens ønske om vækst i
landbrugserhvervet.
Jeg vil gerne sige, at jeg synes, det er ærgerligt, at
oppositionen på den her måde tænker i
modsætninger, når det handler om natur og landbrug
og fødevareerhverv.
Som jeg også nævnte under samrådet om Naturplan
Danmark i november sidste år, så er regeringen jo
kommet med en række vækstinitiativer, herunder
vores fælles aftale om Vækstplan for Fødevarer, der
har været til gavn for landbruget. Regeringen har
fokus på, at der skabes balance mellem mulighederne
for vækst i erhvervet og gode vilkår for naturen.
Med Vækstplan DK, Vækstplan for Fødevarer og
senest vækstpakken ”Danmark helt ud af krisen” som
den overordnede ramme, ja der har regeringen jo
imødekommet en række ønsker og kommet
fødevareklynge samlet set i møde på en lang række
punkter.
Som jeg har nævnt, fremgik det klart af den politiske
aftale om Vækstplan for Fødevarer fra 2. april 2014,
at regeringen i efteråret 2014 ville ”fremlægge
forslag til den fremtidige natur- og vandindsats efter
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493142_0007.png
2015 med et fortsat højt ambitionsniveau.”
1
Det
fremgår direkte af aftalen. Og det her lovforslag er
fuldt i tråd med den aftale.
Det regeringen vil med dette lovforslag det er, at
gøre noget for naturen – men der er ikke tale om, at
vi nu ruller alle vækstinitiativerne tilbage.
Omvendt må jeg forstå på oppositionen, at man har
et meget ensidigt fokus og vil rulle en masse af
miljøinitiativer tilbage som denne her regering har
taget – udover at man ikke vil støtte det her – altså nu
må vi afvente den fortsatte udvalgsbehandling. Jeg
venter i spænding på at høre om der er dele af
forslaget som oppositionen vil støtte. Men ud over at
man i hvert fald er kritisk over for elementer af det
her forslag, så har Venstre, Konservative og Dansk
Folkeparti fremlagt en landbrugspakke, som ifølge
vores vurdering vil sætte vores miljøindsats mange år
tilbage. Det synes jeg, er en forkert vej at gå og et
udtryk for, at oppositionen ikke ønsker den samme
balance i denne her tilgang som regeringen gør. Og
hvordan oppositionen så kan komme frem til, at de
økonomiske konsekvenser der følger af det her
lovforslag, de udligner de gevinster, som erhvervet
har fået tidligere? Det har jeg meget svært ved at se.
Så der synes jeg, man bør have lidt proportionssans
og prøve at se på de samlede initiativer som
1
Nederst afsnit 1,4 i aftaleteksten fremgår:
”Regeringen
vil i efteråret 2014
fremlægge forslag til den fremtidige natur- og vandindsats
efter 2015 med et fortsat højt ambitionsniveau.” Se vedlagte.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regeringen har taget – også i fht. at understøtte vækst
og udvikling i landbruget.
Så til spørgsmål N om konsekvenserne for
fødevareerhvervet i forhold til økonomi og
arbejdspladser som følge af lovforslaget om
Naturplan Danmark og Vandområdeplanerne for
2015-2021 og i relation til ”Ruslandskrisen”
Jeg har svaret delvist under besvarelsen af spørgsmål
A for lidt siden på det her spørgsmål, men jeg vil
selvfølgelig gerne også drøfte lovforslaget i en lidt
bredere sammenhæng. Så det synes jeg er fint at få
det adresseret også.
Jeg vil starte med at sige, at den generelle
erhvervsmæssige situation for landbruget, herunder
konsekvenserne af det russiske importforbud, er et
emne, der bør drøftes med fødevareministeren og jeg
ved også, at fødevareministeren er kaldt i samråd
netop om landbruges økonomiske situation og det
russiske importforbud – og jeg forstår, at det samråd
finder sted 11. marts i Fødevareudvalget.
For så vidt angår det lovforslag vi diskuterer her L94
kan jeg dog supplere det jeg tidligere har sagt med, at
det samlede driftstab på 47,1 mio. kr. årligt, som
denne lovgivning påfører landbruget, ikke er af en
sådan størrelse, at Miljøministeriet vurderer, at det
vil få store konsekvenser for landbrugserhvervet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til sammenligning vil udviklingen i salgspriser på fx
svinekød og mejeriprodukter ifølge IFRO-
publikation om Landbrugets Økonomi 2014 falde fra
2014 til 2015 med hhv. 2,2 mia. kr. og 1,6 mia. kr.
Blandt andet på grund af ændret international
efterspørgsel og produktion herunder som følge af
det russiske importforbud. Så det har altså i
sammenligning langt større betydning, end de 47,1
mio. kr., som § 3-forbuddet vil koste landbruget.
Den foreslåede indsats i vandområdeplanerne for
2015-2021 har som forslaget ligger – det der er sendt
i høring – ingen negative erhvervsøkonomiske
konsekvenser for landbruget. De landbrugsrelaterede
indsatser omfatter alene fuldt kompenserede
indsatser som vådområder, udtagning af
lavbundsjorde og vandløbsrestaurering.
Udvalget spørger så i spørgsmål O til, hvordan de
økonomiske konsekvenser harmonerer med et ønske
om vækst og flere arbejdspladser i
fødevareerhvervet.
Som allerede nævnt er regeringen meget optaget af,
at vi sikrer balance mellem gode vilkår for naturen
og hensynet til erhvervslivet. Fuldt i tråd med
anbefalingerne fra Natur- og
Landbrugskommissionen. Og som sagt er det også i
tråd med den politiske aftale om Vækstplan for
Fødevarer, der blev indgået for under et år siden.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringens vækst-politik for fødevareerhvervene
går hånd i hånd med en stærk naturpolitik. Vi ser det
ikke som enten eller, men i stedet som både og.
Afslutning
Som afrunding vil jeg meget gerne – også her i dag
på samrådet, som jeg også gjorde under 1.
behandlingen af det her lovforslag – appellere til, at
oppositionen støtter op om den del af lovforslaget,
der handler om det Grønne Danmarkskort. Jeg har
forstået, at § 3-forbuddet har man meget vanskeligt
ved at se sig selv bakke op om, men der har dog
været nogle positive signaler i forhold til det Grønne
Danmarkskort.
Der synes jeg, at det er rigtig vigtigt, at vi får skabt
en strategisk tilgang til kommunernes
naturplanlægning. Kommunerne tænker jo langsigtet
i deres planlægning, og derfor er det også vigtigt med
bred politisk opbakning. Og jeg forstår, at det her er
noget som bakkes op bredt i kommunerne og derfor
så har jeg også tilbudt, at hvis der er en interesse for
at bakke op om den del, så er jeg indstillet på at dele
lovforslaget sådan, at vi får mulighed for at stemme
separat om den del, der handler om det Grønne
Danmarkskort og delen om § 3-forbuddet. Så det
tilbud står stadig ved magt og jeg håber meget, at vi i
løbet af udvalgsbehandlingen, som jo ikke er afsluttet
endnu, kan komme nærmere en bred opbakning til
den del.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er vigtigt, at vi får den bedst mulige lokale
forankring af den her indsats. Og der noterede jeg
mig også på samrådet i november om Naturplan
Danmark, at Venstre var meget optaget af den del –
altså den lokale forankring og inddragelse i det
Grønne Danmarkskort, så det er jeg jo selvfølgelig
også nysgerrig på, om man stadig er optaget af, fordi
jeg agter også nu - i den resterende
udvalgsbehandling - at fremsætte et ændringsforslag,
der skal skabe lokale naturråd - i tråd med det som
Venstre har ytret ønske om og opfordret til at jeg gør.
Jeg forestiller mig at oprette op til 25 lokale naturråd.
De skal rådgive kommunerne i deres planlægning for
et Grønt Danmarkskort og de lokale råd kan på den
måde bidrage til, at planlægningen sker på tværs af
kommunegrænserne.
Så igen en opfordring til at bakke op om den del og
sikre at vi får en bred lokal inddragende proces og en
bred politisk forankring af den langsigtet indsats der
skal til for at mere og bedre sammenhængende natur.
Så med den opfølgning på Naturplan Danmark som
ligger med det her lovforslag, så mener jeg, vi tager
et vigtigt skridt i retningen af at sikre, at Danmark
bliver et grønnere land med en mere mangfoldig
natur – med en god balance mellem hensynet til
vores natur og hensynet til vores erhverv.
11