Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94 Bilag 14
Offentligt
1492988_0001.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00743
Den 17. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 21. november 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 93 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 93 (alm. del)
Ministeren bedes oversende de notater m.v., som ministeren bebudede ved
besvarelsen af MIU alm. del – samrådsspm. D den 13. november 2014, herunder
bl.a.
• (1) et notat, der belyser de økonomiske forhold i naturplan Danmark og herunder
de forudsætninger, der er lagt til grund for beregningerne,
• (2) en oversigt med forklaring på anvendte ord og begreber,
• (3) oplyse om de økonomiske tab, som landmændene vil lide som følge af
Naturplan Danmark, både i form af driftstab og i form af jordværditab, og
herunder oplyse om forudsætningerne for beregningerne,
• (4) et notat, der beskriver de samlede økonomiske konsekvenser af de forskellige
initiativer, der er taget, og som berører ”bundlinjen” for landbruget,
• (5) oplyse om de økonomiske konsekvenser for Naturstyrelsens egne arealer
som følge af Naturplan Danmark, eksempelvis ved bortforpagtning af arealer, som
bliver mindre værd pga. restriktioner,
• (6) redegøre for status for biodiversiteten i Danmark,
• (7) redegøre for konsekvenserne for biodiversiteten på arealer, hvor der sprøjtes,
i forhold til arealer, hvor der ikke sprøjtes, og herunder uddybe udtalelsen
om en forskel på 44 pct.,
• (8) oplyse, hvor mange landmænd forbuddet mod at gødske og sprøjte § 3-
arealer konkret kommer til at berøre, og om der i den forbindelse taget hensyn
til harmonikravet, og
• (9) redegøre for, hvor mange hektar skovareal der skal henligge uberørt for at
opnå den samme biodiversitet, som ministeren mener, man opnår ved forbuddet
mod gødskning og sprøjtning på § 3-arealerne (i).
Svar
Jeg vedlægger følgende notater, til besvarelse af udvalgets spørgsmål:
Bilag 1 Notat om økonomiske forhold i Naturplan Danmark til besvarelse
af spørgsmålets punkt 1, 3, 4 og 8.
Bilag 2 Oversigt over anvendte ord og begreber til besvarelse af punkt 2.
Bilag 3 Notat om de økonomiske konsekvenser for Naturstyrelsens arealer
til besvarelse af punkt 5.
Bilag 4 Notat om konsekvenser for biodiversiteten for arealer, hvor der
sprøjtes i forhold til arealer, hvor der ikke sprøjtes til besvarelse af punkt
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0002.png
7. Jeg vedlægger til bilag 4, DCEs ”Vurdering af omfang og konsekvenser
af sprøjtning og gødskning af § 3-beskyttede naturarealer.”
Bilag 5 Notat om biodiversitetseffekt for besvarelse af punkt 9.
Med hensyn til redegørelse for status for biodiversiteten i Danmark til besvarelse
af punkt 6, tillader jeg mig at henvise til 5. landerapport fra marts 2014, der giver
et samlet overblik over biodiversitetens tilstand. Opgørelsen viser, at mange af
vores naturområder og arter er under pres, det gælder eksempelvis vores enge,
heder og overdrev, sommerfuglearter og flere andre, men der er også tegn på, at
det går fremad. For eksempel er den tidligere tilbagegang hos en del af vores
rovfuglearter nu ved at være standset, ligesom naturen i mange vandløb har fået
det bedre. Yderligere oplysninger kan findes i rapporten, jf. følgende link:
http://naturstyrelsen.dk/media/nst/8399384/31marts2014_landerapport.pdf
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0003.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
NOTAT
Bilag 1 til besvarelse af MIU alm. del 93.
Det åbne land
J.nr. NST-4101-00743
Ref. Thell/jhu
Den 4. december 2014
Notat om de økonomiske forhold i Naturplan Danmark
De overordnede økonomiske forhold i Naturplan Danmark
Med Naturplan Danmark har regeringen afsat 195 mio. kr. til konkrete initiativer i
årene 2016-2018. I forbindelse med finanslovsforhandlingerne for 2015 blev
regeringen, SF og Enhedslisten enige om at afsætte yderligere 51 mio. kr. i
perioden 2015-2018 til en styrket og fremrykket Naturplan Danmark indsats.
Parterne blev endvidere enige om at afsætte yderligere 55,5 mio. kr. i perioden
2015-2018 til øget statslig skovrejsning og til etablering af en artsportal. Oversigt
over afsatte midler fremgår af tabel 1.
Tabel 1
FL15 midler afsat til Naturplan Danmark / Naturinitiativer
Mio. kr. (2015-2018)
Indeholdt i Naturplan DK
Naturplan DK – styrkelse
(ÆFL15)
Naturplan DK i alt
Skovrejsning
Artsportal*
I alt
18,5
18,5
10,0
1,5
30,0
2015
2016
65,0
12,5
77,5
16,0
1,5
95,0
2017
65,0
10,0
75,0
9,5
1,5
86,0
2018
65,0
10,0
75,0
14,0
1,5
90,5
*Udgifterne til udvikling af projektet, tilpasning og integration af software, formidlingskampagner mm. skønnes at
ligge på op til 10 mio. kr. Der forudsættes derfor også ekstern medfinansiering.
Den samlede økonomi for Naturplan Danmark indsatserne vil derudover blandt
andet afhænge af fastlæggelse af indhold og rammer i Landdistriktsprogrammet
2016-2020 og mulighederne for at søge supplerende tilskud i andre af EU’s fonde,
herunder EU-LIFE.
I regeringens forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse (Opfølgning på dele af Naturplan Danmark om etablering af et
Grønt Danmarkskort, forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede
arealer og indførsel af et vejledende bødeniveau for overtrædelse af
naturbeskyttelsesloven m.v.) fremgår det, at der vil være et tab for erhvervet
knyttet til forslaget om gødskning og sprøjtning på § 3-arealer jf. lovforslagets
bemærkning om de erhvervsøkonomiske konsekvenser. Af lovforslaget fremgår
endvidere, at lovforslagets bestemmelser, som pålægger kommunalbestyrelserne
at planlægge for og herunder udpege områder, som skal indgå i Grønt
Danmarkskort ikke vurderes at ville medføre væsentlige økonomiske og
administrative byrder for ejere af arealerne, samt at lovforslaget ikke har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0004.png
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet for så vidt angår
indførelse af et vejledende bødeniveau.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser som følge af forbuddet mod sprøjtning og
gødskning på § 3-arealer redegøres der for i det nedenstående.
Beregning af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved et forbud mod
at gøde og sprøjte § 3-arealer
Antal hektar der berøres af forbuddet
I beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser har Naturstyrelsen
vurderet, hvor mange hektar § 3-natur, der skal regnes et potentielt
erhvervsøkonomisk tab for.
Estimatet på ca. 35.000 ha (fordelt på ca. 10.000 bedrifter), som fremgik af
lovforslaget, da det var i høring, er baseret på de data, som på daværende
tidspunkt var tilgængelige. Ultimo november 2014 forelå der imidlertid
opdaterede data for de vejledende registrerede § 3-områder på baggrund af
Naturstyrelsens § 3-registreringsprojekt, hvor der er foretaget en landsdækkende
gennemgang og registrering af de § 3-beskyttede naturtyper. Naturstyrelsen har
derfor opdateret beregningen.
Analyserne af hvor stort et areal, der berøres af forbuddet mod at gøde og sprøjte
på § 3-arealer er foretaget på bagrund af NaturErhvervstyrelsens (markkort-) data
1
fra 2013, som indeholder oplysninger om, hvilken afgrødetype der er anmeldt for
de enkelte arealer ifm. ansøgning om landbrugsstøtte. Til hver afgrødetype knytter
der sig en kvælstofnorm. Da der ikke findes landsdækkende data for tildelingen af
gødning på mark-niveau, er kvælstofnormen lagt til grund for, at arealet tildeles
gødning, og at et forbud mod gødskning dermed vil kunne have en
erhvervsøkonomisk konsekvens. Markkort-datasættet er derefter blevet
sammenkørt med data fra ultimo november 2014 over de vejledende registrerede §
3-beskyttede arealer (opdaterede data fra § 3-registreringsprojektet).
Det er lagt til grund for analysen, at der i forvejen gælder et forbud mod at gøde
naturtyperne hede og mose (jf. bemærkningerne til naturbeskyttelsesloven) og i
praksis også overdrev
2
, hvorfor disse naturtyper er udeladt af beregningen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes er randzonearealer (data fra ultimo
2014, dvs. efter halveringen af randzonearealet) ikke regnet med, da der også her
gælder et forbud mod at gøde. Økologiske arealer anvendt til afgræsning er også
udeladt, da disse arealer i lovforslaget foreslås undtaget fra gødskningsforbuddet.
Endelig er visse afgrødetyper udeladt af analyserne, da disse ikke er forenelige
med, at der skulle være beskyttet § 3-natur (fx vårbyg og vinterhvede) samt arealer
omfattet af Tøndermarskloven, som jf. lovforslaget er undtaget fra forbuddet.
Med udgangspunkt i disse præmisser har Naturstyrelsen estimeret, at forbuddet
mod at gøde og sprøjte § 3-arealer vil berøre ca. 36.400 ha enge og strandenge
fordelt på ca. 10.500 bedrifter.
1
Ved ansøgning om landbrugsstøtte, skal ansøgeren anmelde, hvilke marker der søges om støtte til.
Det sker ved digitalt at indlæse/indtegne de relevante marker.
2
Selve eksistensen af denne naturtype er som udgangspunkt ensbetydende med, at der ikke hidtil har
været gødsket, og derved er der heller ikke en hidtidig lovlig drift at fortsætte på arealet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0005.png
Driftstab
I et notat til Miljøministeriet fra august 2013 redegør Institut for Fødevarer- og
Ressourceøkonomi (IFRO) for de økonomiske konsekvenser for
landbrugserhvervet af et forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-arealer. I
notatet konkluderer IFRO, at indkomsttabet fra de berørte arealer primært er
knyttet til den manglende mulighed for at gøde arealerne. Konsekvensen af
forbuddet mod at sprøjte vurderer IFRO som værende af begrænset betydning ifm.
driftstabet.
IFRO når i deres notat frem til, at der på arealer, hvor der tilføres 130 kg N/ha, vil
være et driftstab på i gennemsnit 1.000 kr./ha. Tildelingen af gødning baserer
IFRO på DCEs baggrundsnotat til Natur- og Landbrugskommissionen fra
december 2012, hvor DCE, på baggrund af empiriske, og ikke landsdækkende data,
vurderer, at § 3-arealer der gødskes i gennemsnit tildeles 13o kg N/ha.
Med et driftstab på 1.000 kr./ha for ca. 36.400 ha kan det samlede driftstab
opgøres til 36,4 mio. kr.
Økonomiske konsekvenser ift. harmoniareal
Et harmoniareal er et areal, som kan anvendes til at udbringe husdyrgødning.
Afgrøden på arealet skal have en kvælstofnorm for at kunne regnes som et
harmoniareal. For bedrifter med erhvervsmæssigt dyrehold er der krav til
bedriftens harmoniareal, herunder hvor stort et udbringningsareal, der
kræves. For de § 3-beskyttede enge og strandenge kan der kun medregnes arealer
som harmoniareal, hvor der har været en hidtidig lovlig drift med gødskning. Ved
et forbud mod gødskning kan de arealer der omfattes ikke længere medregnes som
harmoniareal, og der skal derfor findes nye harmoniarealer. I praksis vil det oftest
ske ved, at lodsejeren indgår en ny forpagtningsaftale om arealer, der kan indgå i
landbrugsbedriftens harmoniareal.
I IFROs beregnede driftstab (jf. ovenfor) indgår ikke tab af harmoniareal. IFRO
vurderer, at der på naturarealer (som fx § 3-arealer) ikke kan tales om fuld
udnyttelse af muligheden for at anvende arealet som harmoniareal. IFROs
vurdering er derfor, at denne værdi for naturarealer udgør op til ca. 500 kr. pr. ha
(480 kr./ha).
Med henblik på at estimere mere præcist for hvor stor en andel af de berørte
arealer, hvor der som udgangspunkt bør regnes med omkostninger som følge af
tab af harmoniareal, har Naturstyrelsen sammenkørt data for husdyrtæthed med
datasættet for de berørte § 3-arealer. I analysen blev der, efter konsultation af
IFRO, lagt til grund, at der kun i områder med en husdyrtæthed over 1 DE/ha
regnes en ekstra 0mkostning med som følge af tab af harmoniareal. Resultatet af
analysen viste, at der for 40 % af de ca. 36.400 ha var en dyretæthed, der gav
anledning til at medregne tab af harmoniareal. Naturstyrelsen har her anvendt
maksimalværdien på 480 kr./ha. Beregnet for 40 % af de ca. 36.400 ha kan der
estimeres en ekstraomkostning ved tab af harmoniareal på op til 7 mio. kr.
Tab af økologisk arealtilskud
I beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser er også medregnet et tab
for de bedrifter, som modtager tilskud til økologisk jordbrugsproduktion på § 3-
arealer, der bliver omfattet af forbuddet mod gødskning. Disse bedrifter vil, efter
ikrafttrædelsen af et forbud den 1. september 2017, jf. lovforslaget, ikke længere
kunne modtage dette tilskud som følge af EU's landbrugsstøtte-regler. Dette tab
udgør ifølge Fødevareministeriet 3,7 mio. kr./år.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0006.png
Samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser
Samlet giver det erhvervsøkonomiske konsekvenser, som følge af driftstab, tab af
harmoniareal og mistet økologi-tilskud, på 47,1 mio. kr. om året.
Beregning af jordværditab og konsekvenser ift. kreditværdighed
Ifølge Naturstyrelsen har ca. 81 % af de bedrifter, der berøres af forbuddet, mindre
end 5 ha, som vil blive berørt (pct. ændret fra tidligere ca. 85 % til ca. 81 % som
følge af, at beregningen af antal hektar, som berøres af forbuddet, er blevet
opdateret jf. s. 2 i dette notat). Tabet for disse bedrifter vil, med udgangspunkt i
det gennemsnitlige driftstab på 1.000 kr./ha samt tab af harmoniareal på op til ca.
500 kr./ha, være på op til 7.500 kr. årligt (1.000 kr./ha + 500 kr./ha x 5 ha)
svarende til 625 kr. om måneden (ved udnyttelse af harmoniareal på alle 5 ha). For
langt størstedelen af disse bedrifter udgør det berørte areal under en 1/10 af
bedriftens samlede landbrugsareal.
Ud fra gængse regnemetoder vil et tab af indtjeningsmuligheder på op til 7.500 kr.
årligt reducere jordværdien og dermed lånemulighederne med ca. 190.000
(187.500) kr. Med andre ord vil indskrænkningen af lånemulighederne for ca. 81 %
af de berørte landmænd være under 200.000 kr.
En mindre andel af de berørte bedrifter rammes potentielt hårdere. Antallet af
bedrifter med et stort antal hektar som berøres, og hvor faldet i jordværdi som
følge af driftstabet vil kunne have konsekvenser for bedriftens kreditværdighed, er
dog få. F.eks. udgør antallet af bedrifter, der berøres på mere end 20 ha ifølge
Naturstyrelsen mindre end 1,5 % af det samlede antal berørte bedrifter. Disse
bedrifter vurderer Miljøministeriet vil kunne opleve et årligt driftstab på 30.000
kr. eller svarende til en indskrænkning af deres jordværdi og kreditmuligheder på
ca. 750.000 kr. eller mere. Hvor hårdt forbuddet vil ramme disse bedrifters
kreditværdighed og lånemuligheder afhænger af de konkrete forhold på den
enkelte bedrift.
Såfremt konsekvenserne af forbuddet får karakter af ekspropriation, vil der være
mulighed for at søge om dispensation fra forbuddet eller at få erstatning.
Beregning af jordværditab
På baggrund af oplysninger fra Naturstyrelsen om berørte hektar og
erhvervsøkonomiske konsekvenser, har Miljøministeriet beregnet det samlede
potentielle jordværditab til at være 1,17 mia. kr. Beregningen bygger på en
tilbagediskontering af de fremtidige årlige driftstab på 1.300 kr./ha (de 47,1 mio.
kr. divideret med de 36.400 ha) samt forventningen om, at ændringen vil berøre et
areal på ca. 36.400 ha (opdateret beregning jf. 2 i dette notat). I Miljøministeriets
beregning er anvendt en kalkulationsrente på 4 %. IFRO har efterfølgende
bekræftet, at dette i deres øjne er en korrekt måde at beregne jordværditabet på. I
forlængelse heraf har IFRO anført, at § 3-beskyttet natur udgør ca. 1 % af
landbrugsarealet, og at den samlede reduktion i landbrugets kapitalværdi udgør
omkring 0,33 %. Dette vurderer IFRO er et begrænset tab, selvom det for nogle
bedrifter kan have en større betydning.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0007.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
NOTAT
Bilag 2 til besvarelse af MIU alm. del 93.
Biodiversitet og arter
J.nr. NST-4101-00743
Ref. jje
Den 2. december 2014
Oversigt med forklaringer på en række ord og begreber anvendt i
Naturplan Danmark (NPDK)
I det følgende er der udvalgt en række centrale begreber, som er relevante i forhold
til Naturplan Danmark. Listen er ikke udtømmende for de begreber, der anvendes
i Naturplan Danmark.
1. Biodiversitet
Biodiversitet defineres i FNs konvention om biologisk mangfoldighed af 5. juni
1992 som variationen og mangfoldigheden af naturtyper og levesteder, variationen
og mangfoldigheden af arter og den genetiske variation og mangfoldighed inden
for hver art. Beskyttelse af et lands eller områdes biodiversitet bør således
inddrage alle tre niveauer af biodiversitet for at være fyldestgørende og omfatte
både de mere udbredte og de mere sjældne naturtyper og arter.
Naturplan Danmark er Danmarks nationale strategi for biodiversitet, som
Danmark er forpligtet til at udarbejde i henhold til Biodiversitetskonventionen.
2. Internationale forpligtelser
Når der tales om internationale forpligtelser i naturmæssig sammenhæng, er det
primært de juridiske forpligtelser, som Danmark har i forhold til EUs vand- og
naturdirektiver: Vandrammedirektivet, Fuglebeskyttelsesdirektivet og Habitat-
direktivet. De to sidstnævnte kaldes samlet også Natura 2000-direktiverne eller
blot naturdirektiverne. Endvidere har Danmark ratificeret en række konventioner
på naturområdet fx Konventionen om biologisk mangfoldighed, Bonn-
konventionen om migrerende arter, Ramsar-konventionen om vådområder som
levesteder for fugle m. fl., som også medfører en række forpligtelser for Danmark.
3. Beskyttede naturarealer
Danmark har flere typer af beskyttede naturarealer, som ofte men ikke altid er
arealmæssigt sammenfaldende. I al væsentlighed er der tale om § 3-natur, Natura
2000-natur og fredet natur.
§ 3 beskyttet natur: Med naturbeskyttelsesloven følger af § 3 en beskyttelse af en
række veldefinerede naturtyper såsom eng, strandeng, hede, mose og overdrev
samt vandløb og søer over en vis størrelse. Beskyttelsen gælder fra det øjeblik et
område opfylder de biologiske kriterier og størrelseskrav som bestemt i
naturbeskyttelsesloven (kriterier om arealstørrelse, plantevækst, jordbund og
ekstensiv drift).
Arealer kan derfor over tid vokse ind og ud af beskyttelsen. De beskyttede
naturtyper er vejledende registrerede i Danmarks Arealinformation (i Danmarks
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0008.png
Miljøportal) og er her via internettet tilgængelige for både myndigheder, lodsejere
og den øvrige offentlighed. At de er vejledende registrerede betyder, at det er
områdets areal samt naturtilstand, som alene definerer om det er beskyttet eller ej.
Jf. bl.a. Naturstyrelsens opdatering af den vejledende § 3-registering er ca. 10 % af
Danmarks arealer omfattet af § 3-beskyttelsen. § 3-områderne er nogle af de
vigtigste levesteder for en række vilde plante- og dyrearter. Der er et meget stort
sammenfald mellem § 3-områder og Natura 2000-områder (ca. 40 % af § 3-
områderne ligger inden for Natura 2000).
Natura 2000 natur: Natura 2000 områderne er udpeget for, at løfte Danmarks
forpligtelser efter fuglebeskyttelses- og habitatdirektivet. Natura 2000-områderne
omfatter ca. 360.000 hektar. Som led i Natura-2000-indsatsen har Danmark
udpeget 252 Natura 2000-områder, der tilsammen udgør godt 8 % af landarealet
– nogenlunde svarende til arealet af Fyn - og ca. 18 % af havarealet. Natura 2000
er betegnelsen for et netværk af beskyttede naturområder i EU. Områderne skal
bevare og beskytte natur-typer og vilde plante- og dyrearter, herunder fugle, som
er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene.
Fredet natur: Fredning af et stykke natur er en effektiv måde at beskytte dyr,
planter og landskab på. Ved en fredning lægges der specifikke begrænsninger på
de fredede arealer og der udbetales de involverede lodsejere erstatning for de
begrænsninger, fredningen pålægger. Fredninger gennemføres for at varetage et
eller flere af de formål, som naturbeskyttelsesloven indeholder. Det vil blandt
andet sige beskyttelse af landskab eller dyr og planter og deres levesteder, ligesom
en fredning kan fastsætte bestemmelser om forbedring og genopretning af
naturen. Endvidere kan fredninger regulere befolkningens adgang til at færdes i
naturen.
Siden naturfredningsloven trådte i kraft i 1917, har fredninger været et centralt
værktøj i naturbeskyttelsen. Loven er det ældste og mest vidtgående instrument til
beskyttelse af flora og fauna samt deres levesteder. I dag er ca. 5 % af Danmarks
areal fredet. I Danmark fredes godt 2.000 hektar om året.
Fredninger sker på arealer, der er kendetegnet ved unikke natur-, landskabs- og
kulturværdier. Raabjerg Mile, Dybbøl Banke og Møns Klint er eksempler på
arealer, der allerede er fredede. En stor del af de fredede naturarealer er også
omfattet af § 3-beskyttelsen eller beliggende i Natura 2000-områder.
4. Lavbundsjorder
Lavbundsjorder er arealer med høj grundvandsstand. Der er i princippet to
hovedtyper af lavbundsjorder: de mineralske og tørvejorderne. Tørvejorderne er
kulstofrige og typisk beliggende i ådale og højmoser, og når de dyrkes medfører det
store udslip af drivhusgasser til atmosfæren og udslip af kvælstof til vandmiljøet.
Når lavbundsjorder skal opdyrkes, er der som hovedregel behov for afvanding af
arealerne. Der sker f.eks. ved etablering af dræn, grøfter, kanaler og pumper.
Omlægning af arealanvendelsen på de kulstofrige lavbundsjorde fra intensiv
landbrugsdrift til natur rummer et stort potentiale for at reducere udslip af
drivhusgasser til atmosfæren og dermed et bidrag til at nedbringe landbrugets
udslip af drivhusgasser.
C:\Program Files (x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\B6550CA2-F4A3-48FE-
A0EF-1171CEC7351C\1436948_1_0.DOCX
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Truede og sjældne arter
Der findes ca. 32.000 plante-, svampe- og dyrearter i Danmark. 8.169 af disse
arter er i perioden 2003-2010 blevet undersøgt for, om de har sunde bestande.
1.526 af de undersøgte arter vurderes i fare for at forsvinde fra den danske natur.
Disse truede arter er opført på den nationale rødliste over akut truede, sårbare og
sjældne arter.
Der findes cirka 32.000 dyre-, plante og svampearter i Danmark. 8.169 af dem er i
perioden 2003-2010 blevet undersøgt for, om de har sunde bestande. 1.526
vurderes i fare for at forsvinde fra den danske natur. Disse arter er derfor opført på
den nationale rødliste over akut truede, sårbare eller sjældne arter.
Blandt de vigtigste årsager til at de 1.526 arter er truede eller sjældne er, at
levestederne forringes af tilgroning, næringsstofbelastning, forstyrrelser,
opsplitning og dræning.
6. Naturpleje
Ved naturpleje af områder som heder, overdrev, moser og enge anvendes
forskellige måder at foretage plejen på. Man taler om to principielt forskellige
typer:
Engangsindgreb - som fx rydning af buske og træer, afbrænding, slåning og
jordbearbejdning
Kontinuerlig pleje - som fx græsning og slæt.
Ved bekæmpelse af invasive arter kan der være behov for begge typer.
Den kontinuerlige naturpleje er typisk ekstensiv landbrugsdrift med græsning eller
slæt:
Græsningen sker især med kvæg, får og heste. Det vil være mest effektivt og
bedst for dyrene at blive bundet ud så tidligt som muligt i græsningssæsonen.
Så har planterne ikke vokset sig store og er derfor nemmere at græsse ned.
Slæt er en billigere plejemetode, hvor planterne skæres eller rives over
maskinelt, og hvor plantematerialet fjernes og der derved fjernes
næringsstoffer fra arealet.
Der er tilskud til både ekstensiv græsning og slæt i det eksisterende
landdistriktsprogram via tilskudsordningen ”pleje af græs- og naturarealer”.
7. Landdistriktsprogrammet
Landdistriktsprogrammet er en del af EUs fælles landbrugspolitik, den såkaldte
søjle II støtte. Programmet rummer en lang række tilskudsordninger, der
medfinansieres af EU, men programmet forudsætter også nationale midler.
Tilskudsordninger med miljø- eller klimaformål medfinansierer EU med 75% af
støtten under programmet.
Landdistriktsprogrammet udgør en betydelig del af finansieringen af indsatsen i
NPDK. Det er således fra landdistriktsprogrammet, der ydes tilskud til fx
etablering af vådområder og privat skov og til udtagning af lavbundsarealer og til
bæredygtig skovdrift. Det er også via landdistriktsprogrammet, at der i Natura
2000-områder ydes tilskud til blandt andet etablering af naturlig vandstand og til
rydning og hegning med henblik på naturpleje samt til naturpleje med græsning
C:\Program Files (x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\B6550CA2-F4A3-48FE-
A0EF-1171CEC7351C\1436948_1_0.DOCX
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller slæt i primært Natura 2000-områder. Alle ordningerne forudsætter
frivillighed fra lodsejerne.
8. Driftstab
Ved regulering der medfører en indskrænkning af den eksisterende dyrknings-
mulighed på et landbrugsareal vil der være et årligt driftstab. Størrelsen af
driftstabet vil afhænge af den tidligere drift, afkastet og hvilken grad af
indskrænkning reguleringen medfører.
9. Jordværditab
Ved regulering der medfører en indskrænkning af den eksisterende dyrknings-
mulighed på et landbrugsareal, og dermed fører til et driftstab, vil der kunne være
en afledt effekt i form af et fald i jordværdien, så arealet ikke længere vil kunne
oppebære den samme handelsværdi. Jo større driftstabet er, jo større er det
potentielle tab i jordværdi. Langt den væsentligste faktor i forhold til prisen på
landbrugsjord er de muligheder jorden giver for at dyrke afgrøder. Andre faktorer
kan dog også spille ind, herunder bl.a. herlighedsværdien (fx stigning i værdien af
huse ved nærhed af natur) samt værdien af jagtmulighederne.
C:\Program Files (x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\B6550CA2-F4A3-48FE-
A0EF-1171CEC7351C\1436948_1_0.DOCX
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0011.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
NOTAT
Bilag 3 til besvarelse af MIU alm. del 93.
Arealdrift, friluftsliv og
partnerskaber
J.nr. NST-4101-00743
Ref. jetra/lehol
Den 27. november 2014
Notat om de økonomiske konsekvenser for Naturstyrelsens egne
arealer som følge af Naturplan Danmark, eksempelvis ved
bortforpagtning af arealer, som bliver mindre værd pga. restriktioner,
Et forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-arealer vil ikke på Naturstyrelsens
arealer betyde ændrede drift og produktionsforhold, idet styrelsens egne, interne
politikker allerede i dag foreskriver, at arealerne ikke gødskes eller sprøjtes.
Et lovbestemt forbud vil, efter ikrafttrædelse i 2017, dog have en begrænset
betydning for muligheden for at søge tilskud på de eng- og strandengsarealer, som
Naturstyrelsen forvalter. Konsekvensen vurderes med den nuværende
økologistøttesats til under 100.000 kr. per år for Naturstyrelsen. Tabet vil enten
være i form af mindre økologistøtte til Naturstyrelsen eller gennem
forpagtningsaftaler, hvor forpagtningsaftalen bliver mindre værd som følge af, at
forpagteren mister sit økologitilskud.
I relation til Naturstyrelsens skove er der i Naturplan Danmark afsat i alt 26 mio.
kr. til at styrke biodiversitetsindsatsen. Indsatsen udover dette beløb vil skulle
afholdes på Naturstyrelsen generelle bevilling. Naturplan Danmarks indsatser i
Naturstyrelsens skove er således dækket af den afsatte finansiering i planen eller
under Naturstyrelsens bevilling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0012.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
NOTAT
Bilag 4 til besvarelse af MIU alm. del 93.
Det åbne land
J.nr. NST-4101-00743
Ref. thell/tns
Den 10. december 2014
Konsekvenserne for biodiversiteten af gødskning og sprøjtning
Gødskning og sprøjtning har en væsentlig negativ indflydelse på vores beskyttede
naturtyper og den tilknyttede biodiversitet. Omfattende brug af pesticider i sig selv
og yderligere sammen med en høj næringsstofpåvirkning betyder et markant fald i
den biologiske mangfoldighed, herunder tab af plante og insektliv.
Århus Universitet ved Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) vurderer i et
baggrundsnotat til Natur- og Landbrugskommissionen fra den 13. december 2012,
at selv lave doser af herbicid (sprøjtemiddel) kan ændre artssammensætning og
reducere biodiversiteten på naturarealer. Når § 3-arealerne behandles med
herbicider, hvilket DCE vurderer, er tilfældet på ca. 6 % af de ferske enge, vil det
have en negativ effekt på vegetationens sammensætning og dermed påvirke
dyrelivet, som for størstedelen er afhængige af plantevæksten.
Behandlingshyppigheden, på de § 3-arealer der sprøjtes, er ifølge DCE lav
sammenlignet med behandlingshyppigheden på det øvrige danske landbrugsareal.
Ud over sprøjtning hænger tab af artsrigdom for græsland (herunder enge) især
sammen med, hvor meget kvælstof arealerne modtager. Det skyldes, at de dyr og
planter som er tilpasset et næringsfattigt miljø, ikke tåler tilførsel af kvælstof, og
derfor ikke kan leve på arealer, der gødes. Tilførsel af gødning har, uanset om det
er kunst- eller husdyrgødning, en negativ effekt på diversiteten af planter og dyr på
arealet. DCEs undersøgelser viser, at de § 3-beskyttede enge, som DCE har
oplysninger om bliver gødet, i gennemsnit tildeles 130 kg N/ha/år. Den faktiske
tildeling af gødning kendes imidlertid ikke for alle § 3-enge. Mens nogle arealer
tildeles 130 kg N/ha/år, er praksis på andre § 3-enge, at gødningen ikke udnyttes
på selve § 3-arealet men omfordeles helt eller delvist på andre arealer.
I DCEs baggrundsnotat til Natur- og Landbrugskommissionen fra den 13.
december 2012 redegør DCE for sammenhængen mellem tab af artsrigdom og
tilført kvælstof. Det gør DCE på baggrund af en rapport
1
, som er blevet til i et
samarbejde med en lang række europæiske institutioner. I rapporten præsenteres
bl.a. en matematisk model, baseret på en række konkrete studier, for
sammenhængen mellem kvælstoftilførsel ud over tålegrænsen og tab af artsrigdom
(primært planter) for forskellige typer af eng- og græsarealer, hvor der sker en
fraførsel af kvælstof (høslæt eller afgræsning). På baggrund af modellen og en
kvælstoftilførsel på 130 kg N/år (jf. resultaterne fra DCEs egen empiri) kan der
ifølge DCE forventes en reduktion i artsantallet med netto 44 % over en årrække
på under 20 år. Her er altså tale om forskellen på en eng, der gødes, og en eng, der
1
Bobbink R, Hettelingh J-P (eds), 2011. Review and revision of empirical critical loads and dose
response relationships. Coordination Centre for Effects, RIVM, Bilthoven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0013.png
ikke er blevet gødet. Der ses således en tydelig negativ sammenhæng mellem
tilførsel af kvælstof og artstab.
Natureffekt ved ophør af gødskning og sprøjtning på § 3-arealer
DCE anfører, at ophør af gødskning og sprøjtning af § 3-arealer vil være en
forudsætning for en forbedring af naturkvaliteten på hidtil gødede og sprøjtede §
3-arealer.
På baggrund af studier fra Danmark og udlandet har Naturstyrelsen vurderet, at
der vil kunne gå fra ca. 5-15 år (evt. længere) før et tidligere intensivt drevet areal
opnår forbedringer af naturtilstanden. Det afhænger af en lang række lokale
forhold, herunder hvor intensivt arealet tidligere er blevet gødet og sprøjtet og
mulighederne for indvandring af planter og dyr fra tilstødende arealer samt af
mulighederne for pleje af arealet. Naturstyrelsens vurdering oven for er siden
blevet nuanceret og suppleret af DCE i et notat, som der redegøres for i det
følgende.
DCE har i deres baggrundsnotat til Natur- og Landbrugskommissionen fra den 13.
december 2012 (også omtalt ovenfor) vurderet effekten af gødskning og sprøjtning
på § 3-naturarealer. Her er natureffekten af et ophør med at gøde og sprøjte
imidlertid kun behandlet perifert. Naturstyrelsen har efter samrådet d. 13.
november 2014 om Naturplan Danmark bedt DCE om i et notat at udbygge deres
vurdering af natureffekterne ved et ophør med gødskning og sprøjtning. Det gør
DCE i notat af 27. november 2014 med titlen ”Forbedring af naturtilstand og
biodiversitet efter ophør af gødskning og sprøjtning af § 3-arealer”, som er
tilgængeligt på DCEs hjemmeside
2
.
I dette notat konkluderer DCE, at ved et ophør af gødskning og sprøjtning af § 3-
natur vil de berørte områder med sikkerhed opleve en langsomt fremadskridende
forøgelse af biodiversiteten, og forbedringer vil kunne måles i løbet af 4-10 år.
Hastigheden af forbedringerne afhænger af det konkrete område og dets
omgivelser og kan forøges ved målrettet udpining (fjernelse af næringsstoffer),
naturpleje og aktiv spredning af frø. Endvidere konkluderer DCE, at
tidshorisonten for genopretning af en naturtilstand svarende til sammenlignelige
arealer, som ikke har været gødsket og sprøjtet, kan variere fra 10-100 år afhængig
af graden af påvirkning, og vilkårene for genopretning samt de kriterier som
sammenligningen foretages efter.
Det er som udgangspunkt bedst for biodiversiteten, hvis hidtidig afgræsning af
engene kan fortsætte for at sikre så gode forhold som muligt for de lyskrævende
dyre- og plantearter. Men skulle der være arealer, hvor afgræsningen ophører som
følge af, at foderværdien bliver for lav til at opretholde den hidtidige drift, er det
DCEs vurdering, at effekterne af eventuelt ophørt græsning vil være mindre
alvorlige end effekterne af fortsat gødskning og sprøjtning. Risikoen
for ophørt afgræsning kan således fra et naturmæssigt synspunkt ikke begrunde
fortsat gødsknings- eller sprøjtepraksis, hverken for engarealer eller andre § 3-
arealer.
På arealer, hvor afgræsningen måtte ophøre, vil kravet om rydningspligt,( jf. lov
om drift af landbrugsjorder, jf. LBK nr. 191 af 12. marts 2009) i mange tilfælde
betyde, at arealerne regelmæssigt skal ryddes for opvækst (minimum hvert 5 år).
Rydningspligten gælder på alle ubebyggede og ubefæstede arealer, der kan
2
http://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Notater_2014/Goedskning_Naturtilstand.pdf
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anvendes til jordbrugsmæssige formål, dvs. at arealerne kan ryddes med
almindelige landbrugsmaskiner. Derudover vil der for græsarealer og udyrkede
arealer, hvor der søges grundbetaling (tidligere enkeltbetaling) også gælde et krav
om, at plantedækket skal slås mindst en gang årligt. Slåning eller rydning er ikke
optimal naturpleje, men det forhindrer, at et areal gror til i krat.
Endelig vil en række arealer i de kommende år eventuelt kunne plejes med høslæt i
stedet for afgræsning. Dette vil på sigt kunne ske som led i den gradvise udvikling
af naturpleje som driftsgren, hvor det bliver muligt at anvende slæt-materiale til
produktion af biogas.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0015.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
Vurdering af omfang og konsekvenser
af sprøjtning og gødskning af § 3-
beskyttede naturarealer
Notat fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
Dato: 13. december 2012
Morten Strandberg, Jesper Bak, Jesper Bladt, Marianne Bruus, Ruth Grant, Knud Erik Nielsen, Bettina
Nygaard & Beate Strandberg
Institut for Bioscience
Rekvirent:
Natur- og Landbrugskommissionen
Antal sider: 21
Kvalitetssikring, centret:
Jesper Fredshavn
AU
AARHUS
UNIVERSITET
DCE – NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Tel.: +45 8715 0000
E-mail: [email protected]
http://dce.au.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Forord
Indledning
Næringsstofbelastning af § 3-natur
Pesticidpåvirkning af § 3-natur
Spørgsmål 1: En opdateret vurdering af omfanget af hhv.
gødskning og sprøjtning på de § 3-beskyttede naturarealer, i
det omfang det er muligt gerne opgjort for § 3-naturtyper
Omfanget af næringsstofbelastning af § 3-natur
Omfanget af direkte sprøjtemiddelbelastning af § 3-natur
Spørgsmål 2: En vurdering af omfanget af negative effekter af
hhv. gødskning og sprøjtning i forhold til § 3-naturtyper,
herunder en vurdering af hvilke af de beskyttede
naturtyper/arealer hvor de negative effekter er størst
Spørgsmål 3: En vurdering af omfanget af negative effekter af
hhv. gødskning og sprøjtning for sårbare og truede arter
Vurdering af effekter af næringsstoffer efter metode 1
Vurdering af effekter af næringsstoffer efter metode 2
Sprøjtemiddeleffekter på arter og samfund
Spørgsmål 4: Vurdering af den landbrugsmæssige betydning af
hhv. fortsat gødskning og fortsat sprøjtning
Spørgsmål 5: Vurdering af evt. negative effekter i forhold til
naturpleje ved græsning, hvis der ikke fortsat kan gødskes på
§ 3-beskyttede naturarealer
Særlige forhold der skal tages hensyn til ved græsning af
naturarealer
Konklusioner
Referencer
Appendiks 1
Appendiks 2
Appendiks 3
3
 
4
 
4
 
4
 
6
 
6
 
6
 
8
 
9
 
9
 
9
 
10
 
12
 
13
 
13
 
15
 
16
 
18
 
20
 
21
 
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forord
Dette notat er udarbejdet som besvarelse af bestilling ”Vurdering af omfang
og konsekvenser af sprøjtning og gødskning af § 3-beskyttede naturarealer”
fra Natur- og Landbrugskommissionen. Bestillingsskrivelsen indeholder 5
underspørgsmål. Notatet er bygget op således at det i indledende afsnit kort
beskrives hvordan gødskning og sprøjtning påvirker natur og hvilke over-
ordnede kilder der er til gødskning og sprøjtning. Herefter besvares de 5
spørgsmål hver for sig, dog således at spørgsmål 2 og 3 besvares samlet. No-
tatet afsluttes med en konklusion.
Notatet skal bidrage til Natur- og Landbrugskommissionens arbejde med at
diskutere den fortsatte påvirkning af naturområder med næringsstoffer,
herunder effekterne af gødskning og sprøjtning af beskyttede naturarealer.
Motivationen for denne diskussion er at Natur- og Landbrugskommissionen
i sin statusrapport har beskrevet, hvordan naturtilstanden i en række natur-
typer forringes gennem fortsat påvirkning af næringsstoffer. Gødskning og
sprøjtning af de § 3-beskyttede naturarealer er i dag tilladt i det omfang, det
har været en del af den hidtidige drift, dog undtaget moser og heder. I sta-
tusrapporten nævnes det, at DMU i 2004 har vurderet, at 70.000 ha af de ple-
jekrævende enge, strandenge, overdrev mv. sprøjtes eller gødskes (Hasler
&
Schou (2004). Samfundsøkonomisk analyse af sikringen af naturvenlig drift på § 3-
arealer og naturskovarealer. Arbejdsrapport fra DMU nr. 197).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indledning
Næringsstofbelastning af § 3-natur
Gødskning i form af NPK påvirker naturen ved eutrofiering, der både kan
påvirke følsomme arter som mosser og laver, medføre tilbagegang af domi-
nerende arter som lyng på heder, og medføre en påvirkning af plantekon-
kurrencen. Næringsstofpåvirkning kan medføre at konkurrencestærke arter
(såsom stor nælde, vild kørvel, butbladet skræppe, kruset skræppe og ager-
tidsel) danner en høj og tæt vegetation og derved udkonkurrerer lave, lang-
somt voksende planter som fx guldblomme, lav skorzoner og arter af timian.
Derudover påvirker gødskning jordbunden ved at ændre omsætningen af
organisk stof, ved at skabe næringsstofubalancer som følge af den forøgede
vækst og endelig kan gødskning føre til en accelereret forsuring af jordbun-
den hvor bufferkapaciteten er lav (Bowman et al. 2008, Strandberg et al.
2012a). Begge virkemåder påvirker § 3-naturens biodiversitet negativt. Da
naturen påvirkes af næringsstof fra andre kilder end direkte gødskning er
det for en vurdering af effekterne af direkte gødskning relevant at se på ef-
fekterne i sammenhæng med den totale tilførsel af næringsstoffer til natu-
ren.
Der er en række af kilder der medfører at § 3-arealer bliver påvirket med
næringsstoffer. De vigtigste af disse er:
1. Direkte gødskning af det § 3-beskyttede naturareal. Det drejer sig typisk
om tilførsel af NPK-gødning med det formål at øge biomasseproduktio-
nen og dermed udbyttet ved græsning eller høslæt.
2. Atmosfærisk nedfald af kvælstof giver over tid et væsentligt bidrag til
kvælstoftilførsel til det samlede areal, men lokalt vil den årlige tilførsel
kun sjældent kunne måle sig med en evt. direkte gødningspåvirkning.
3. Tilstrømning af næringsholdigt vand enten som afstrømning fra overfla-
denært grundvand eller overfladevand fra gødskede marker og over-
svømmede, vandløbsnære områder. Tilstrømningen kan lokalt medføre
store næringstilførsler til naturarealer som kan have samme effekt som
direkte tilførsel af gødning.
4. Indirekte gødskning af de dele af naturområderne, der ligger direkte op
til dyrkningsarealer med gødningsanvendelse (randeffekter). Denne på-
virkning svarer til direkte gødningstilførsel, omend tilførslen er utilsigtet.
5. Tilførsel af næringsstoffer via husdyr finder sted i form af tilskudsfod-
ring for at opretholde en tættere husdyrbestand/hurtigere tilvækst end
naturarealet i sig selv kan understøtte.
Pesticidpåvirkning af § 3-natur
Sprøjtemidler (pesticider) er designet til at bekæmpe planter, insekter og
svampe. Brug af pesticider på naturarealer vil derfor enten direkte eller indi-
rekte udgøre en risiko for naturindholdet og de biologiske interaktioner på
disse arealer.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er en række af kilder der kan medføre at § 3-natur bliver påvirket af pe-
sticider. De vigtigste af disse er direkte sprøjtning, afdrift fra naboarealer og
atmosfærisk transporteret afdrift. Direkte anvendelse er ofte med henblik på
bekæmpelse af uønsket plantevækst med herbicider. Afdrift kan forekomme
i forbindelse med sprøjtning af marker i nærheden. Herved kan herbicider,
insekticider, fungicider og vækstregulatorer bevæge sig ind på § 3-arealer
med betydelig påvirkning af naturen til følge. Afdrift af herbicider kan fx
erkendes som reduceret blomstring og påvirkning af løv hos følsomme arter.
Det første vil dog være vanskeligt at erkende ved en enkelt besigtigelse. En-
delig er der en række flygtige pesticider, der kan bevæge sig over lange af-
stande ved atmosfærisk transport og ved tør eller våd deposition afsættes på
naturarealer langt fra det område hvor anvendelsen har fundet sted. Den
sidste form vil være umulig at erkende ved en besigtigelse, men betydnin-
gen kan beregnes i modelstudier. Svenske studier af atmosfærisk deposition
af pesticider rapporteret af Kreuger og Kylin (2006) viste forekomst af 40 pe-
sticider og 5 nedbrydningsprodukter i regnvand, heraf var 26 herbicider, 8
fungicider og 6 insekticider. De fleste fund var i ng/l-koncentrationer, men
der var enkelte måling på 0.1
μg/l
(prosulfocarb, isoproturon, MCPA og
pendimethalin). Den højeste målte koncentration i regnvand var 0.8
μg/l
prosulfocarb. 11 af de målte stoffer var stoffer der i dag ikke er tilladt til
brug i Sverige, hvilket understreger at der er tale om langtransport. I en ny-
lig gennemført undersøgelse af herbicidindholdet i regnvandsprøver ind-
samlet i 10 jyske ådals-oplande blev der fundet herbicidrester i samtlige
prøver (Ejrnæs m. fl. in press). Samlet blev der fundet 11 herbicider og des-
uden en række nedbrydningsprodukter. Mange fund var i ng/l-
koncentrationer, som det også er set i de svenske (Kreuger og Kylin 2006),
men flere forekom i koncentrationer op til en faktor 10 over grænseværdier
for drikkevand. Der blev set en betydelig sæsonvariation i koncentrationer
og sammensætning af herbicider i nedbøren med de højeste koncentrationer
i forårsmånederne og det sene efterår og laveste værdier henover sommeren.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål 1: En opdateret vurdering af omfan-
get af hhv. gødskning og sprøjtning på de § 3-
beskyttede naturarealer, i det omfang det er
muligt gerne opgjort for § 3-naturtyper
Omfanget af næringsstofbelastning af § 3-natur
Omfanget af næringsstoftilførsel til § 3-arealer handler dels om størrelsen af
det § 3-areal, der modtager ekstra kvælstof, dels om hvor meget gødning der
tilføres på de forskellige § 3-naturtyper. Der mangler et landsdækkende,
kvantitativt datagrundlag for driften af disse arealer, og der er derfor foreta-
get en vurdering på baggrund af andre tilgængelige datakilder.
Beregningen af omfanget af kvælstofanvendelsen på § 3-arealet er dels fore-
taget på grundlag af kommunernes besigtigelser af § 3-områder (Fredshavn
m.fl. 2010) som opgør arealandelen med sprøjtemiddel- og gødningspåvirk-
ning, Metode 1 (se Appendiks 1), dels ved at se på andelen af § 3-arealer, der
gødskes og / eller sprøjtes ved anvendelse af data fra landovervågningsop-
landene i NOVANA (LOOP) fra 2010, Metode 2 (Se Appendiks 2).
Metode 1:
For eng er der en tydelig næringsstof/sprøjtemiddelpåvirkning på
14% af arealet, for overdrev, mose, strandeng og hede er de tilsvarende pro-
center 8 %, 4 %, 3 % og 1 %. Som helhed er 7,6 % af det besigtigede § 3-areal
tydeligt påvirket af gødskning og/eller sprøjtning, svarende til 26.000 ha (Se
Appendiks 2). Dette areal er udtryk for den del af naturarealet, der er eller
har været under massiv påvirkning af næringsstoffer ved direkte udbring-
ning af næringsstoffer, tilstrømning af næringsbelastet vand, påvirkning af
ammoniak fra større punktkilder og/eller randpåvirkning fra dyrkede mar-
ker.
Metode 2:
For eng og mose er det vurderet, at der er gødningsanvendelse på
10 – 20 % af arealet med fersk eng og 5 – 10 % af mosearealet. For arealerne
med interviewoplysninger, er der gødningsanvendelse på 20 % af arealet
med fersk eng og 16 % af mosearealet. Der er imidlertid væsentlige dele af §
3-arealet i oplandene, hvor der ikke er interviewoplysninger, og en stor del
af disse arealer antages at være ugødede. Den gennemsnitlige gødningstilde-
ling udgør 130 kg N ha
-1
år
-1
for de gødede arealer (se appendiks 2).
Det skal bemærkes, at LOOP oplandene er forholdsvis små og det samlede
areal i de 6 LOOP oplande udgør en meget lille del af det samlede danske
areal. Desuden er oplandene udvalgt ud fra ønsket om en så gennemsnitlig
landbrugspraksis som muligt. Opskalering fra data indsamlet i LOOP skal
derfor tages med et forbehold.
Beregningerne viser at arealet med direkte gødskning er mindre end vurde-
ringer fra 2001 og 2004 som ligger mellem 70.000 og 80.000 ha, baseret på
spørgeskemaundersøgelser (Hasler & Schou 2004; Nielsen et al 2006). Da de
7,6 % fra metode 1 stemmer godt overens med beregningen foretaget efter
metode 2, vurderer vi at den her præsenterede beregning er den aktuelt
bedst mulige og at mellem 20.000 og 30.000 ha § 3-areal aktuelt er påvirket af
gødskning og sprøjtning. Endvidere vurderes det at dette areal altoverve-
jende udgøres af fersk eng og drænet mose som drives som eng. Med hen-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
syn til gødskningstrykket på 130 kg N/ha årligt stemmer det godt overens
med de 144 kg N/ha/år som oplyses i Nielsen et al. (2006).
Omfanget af direkte sprøjtemiddelbelastning af § 3-natur
For eng og mose er der, for arealerne med interviewoplysninger i LOOP-
undersøgelserne, pesticidanvendelse på 5-6 % af arealet for begge naturty-
per. Det gennemsnitlige behandlingsindeks (BI)* for pesticidanvendelsen er
0,2. Derudover viser tallene at 61 % af pesticidanvendelsen på § 3-arealerne
er mod ukrudt og 34 % er sygdomsbekæmpelse. Blandt de arealer med fersk
eng, der sprøjtes, sker det i gennemsnit 4 gange årligt, varierende fra 1 – 13
gange.
* Behandlingsindeks (BI) er et udtryk for behandlingshyppigheden i den enkelte af-
grøde, og behandlingshyppigheden er et udtryk for hvor mange gange landbrugsare-
alet i gennemsnit kan behandles med de anvendte pesticider anvendt i normaldosis.
Et behandlingsindeks på 0,2 betyder altså at arealet er blevet sprøjtet én gang med
1/5 af normaldosis. Behandlingshyppigheden for det danske landbrugsareal er til
sammenligning ca. 3,0.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål 2: En vurdering af omfanget af ne-
gative effekter af hhv. gødskning og sprøjtning i
forhold til § 3-naturtyper, herunder en vurdering
af hvilke af de beskyttede naturtyper/arealer
hvor de negative effekter er størst
Besvares sammen med spørgsmål 3.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0023.png
Spørgsmål 3: En vurdering af omfanget af ne-
gative effekter af hhv. gødskning og sprøjtning
for sårbare og truede arter
Vurdering af effekter af næringsstoffer efter metode 1
Vurderingerne af effekterne af næringsstofpåvirkningen bygger på kommu-
nernes registreringer af vegetationens artssammensætning på de 18 % af § 3-
arealerne, der er besigtiget i perioden 2007-2012. For hver naturtype har vi
beregnet hvor stor en andel af det besigtigede areal, der kan karakteriseres
som ”ingen tegn på næringspåvirkning”, ”tegn på næringspåvirkning” og
”tegn på næringsbelastning” ud fra relationen mellem vegetationens ind-
hold af indikatorarter for god naturtilstand (Ejrnæs m.fl. 2009) og en gen-
nemsnitlig næringsratio (eller Ellenberg N for hederne), der er et simpelt
mål for vegetationens næringsstatus.
Tabel 1.
Oversigt over besigtigede naturarealer, der kan karakteriseres som hhv. ”Ingen tegn på næringspåvirkning”, ”Tegn på
næringspåvirkning” og ”Tegn på næringsbelastning”. For hver naturtype er vist næringsratio, antal indikatorarter og andel af § 3-
arealet, der ligger inden for de 3 klasser. * for hederne er benyttet Ellenbergs indikatorværdi for næringsstof og en kombination
af antal indikatorarter og dækning af dværgbuske.
Ingen tegn på næringspåvirkning
Antal
Ratio
Strandeng
Hede *
Overdrev
Eng
Mose
< 0,8
<3
< 0,7
< 0,75
< 0,7
indikatorarter
>4
> 0,6
>3
> 3,5
>5
Areal
(i %)
30%
45%
23%
2%
2%
Ratio
0,8-0,9
3-4
0,7-0,9
0,75-0,9
0,7-0,9
Tegn på næringspåvirkning
Antal
indikatorarter
1-4
0,3-0,6
1-3
1-3,5
1-5
Areal
(i %)
54%
47%
70%
55%
56%
Ratio
> 0,9
>4
> 0,9
> 0,9
> 0,9
Tegn på næringsbelastning
Antal
indikatorarter
<1
< 0,3
<1
<1
<1
Areal
(i %)
16%
8%
6%
43%
41%
Som det fremgår af Tabel 1 er der indikation for at næsten hele arealet med
eng og mose er mere eller mindre påvirket af næringsstoffer og godt 40 % af
arealet kan karakteriseres ved tegn på næringsbelastning med en næringsra-
tio over 0,9 og mindre end 1 indikatorart. I modsætning hertil er 55 % af he-
dearealet, 30 % af strandengsarealet og 23 % af overdrevsarealet uden tegn
på næringspåvirkning med relativt mange indikatorarter.
Man kan imidlertid ikke konkludere at arealer med tegn på næringsstofpå-
virkning også tilføres næringsstoffer ved direkte gødskning i dag. Naturare-
aler, der viser tegn på næringsbelastning vil ofte have været opdyrket eller
gødsket gennem en længere periode i en tidligere periode, men den direkte
gødskning kan nu være ophørt. Arealerne kan også være præget af en util-
sigtet tilførsel af næringsstoffer med drænvand fra markerne. Det sidste kan
måske forklare hvorfor så stor en andel af enge og moser udviser tegn på
næringsstofpåvirkning.
Vurdering af effekter af næringsstoffer efter metode 2
Niveauet af kvælstoftilførsel på arealer, der gødskes, er normalt højt sam-
menlignet med den atmosfæriske tilførsel. Den her præsenterede analyse af
gødningsanvendelsen på § 3-arealer i landovervågningsoplandene (LOOP)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
viser en gennemsnitlig gødningstildeling på 130 kg N ha
-1
år
-1
for de gødede
arealer. Dette skal sammenholdes med det aktuelle niveau for den atmosfæ-
riske deposition af kvælstof, der ligger på 13 kg N ha
-1
år
-1
(Ellermann et al
2011). Enge, moser og andre lavbundsarealer kan dog også modtage betyde-
lige mængder kvælstof med overfladenært, nitratholdigt grundvand. En
gennemgang af 10 studier af tilførsel af nitratholdigt grundvand til udræne-
de, ånære arealer (enge og moser) har vist et interval af tilførsel fra 10 – 2165
kg N ha
-1
år
-1
som nitrat (NO
3
) fra oplandet (Hoffmann & Grant 2004, se ap-
pendiks 3). Tilførslen vil typisk stige med oplandets størrelse og andelen af
landbrug i oplandet. Under gunstige forhold for nitratfjernelse, det vil sige
fugtige og iltfrie forhold, samt et højt kulstofindhold i jorden, kan en stor del
af den tilførte nitrat blive fjernet ved denitrifikation, som omdanner nitrat til
luftformigt kvælstof eller lattergas (se appendiks 3). Der er ikke foretaget
landsdækkende beregninger af effekterne af kvælstoftilførsel fra oplands-
områder på lavbundsarealernes naturkvalitet.
Betydningen af en given kvælstoftilførsel kan vurderes ved at sammenholde
belastningens størrelse med områdernes tålegrænser, hvor tålegrænsen er
den højeste deposition af kvælstof hvorunder uacceptable, skadelige effekter
på økosystemets struktur og funktion ikke forekommer på lang sigt vurderet
med den nuværende viden. Empirisk baserede tålegrænser for eng, mose,
hede og overdrev ligger mellem 10 og 25 kg N ha
-1
år
-1
og er således lave
sammenholdt med niveauet af kvælstoftilførsel på direkte gødskede arealer.
Der er for græsland etableret en sammenhæng mellem kvælstoftilførsel ud
over tålegrænsen og tab af artsrigdom: S
N
:S
C
= 0,9786 e
-0,0049 Exc
, hvor S
N
:S
C
er
det relative tab i artsrigdom og Exc er overskridelsen af områdets tålegrænse
(Bobbink & Hettelingh 2011). Ovennævnte årlige tilførsel på 130 kg N ha
-1
år
-
1
på et engareal forventes ifølge dette at reducere artsantallet med netto 44 %
over en kort årrække (< 20 år).
Tabet af artsrigdom på det enkelte areal giver ikke et fuldt dækkende billede
af effekten af en kvælstofpåvirkning, idet der typisk vil ske en tilbagegang af
næringsfølsomme arter og fremgang af andre mere næringstolerante arter,
herunder invasive arter og arter fra agerlandet. Navnlig tilbagegangen af
kvælstoffølsomme arter er problematisk, fordi disse arter kun i begrænset
omfang har levesteder udenfor den beskyttede natur. Model beregninger af
tålegrænser, baseret på et stop for tilbagegang af kvælstoffølsomme arter, er
forholdsvis lave (7 – 9 kg N ha
-1
år
-1
for græsland) sammenlignet med de
empirisk baserede tålegrænser. Ifølge modelberegningerne er der 28 arter
tilknyttet enge og overdrev som er gået tilbage som følge af den atmosfæri-
ske kvælstofbelastning siden 1950’erne. 3 af disse arter er rødlistede og 6 er
habittattypiske arter iflg. Habitatdirektivets annex 1. (Bak 2012).
Sprøjtemiddeleffekter på arter og samfund
De tegn på sprøjteskader, der registreres i forbindelse med overvågningen,
dækker kun de tilfælde, hvor vegetationen har fået en forholdsvis stor dosis
herbicid. For visse herbicider kan de doser, der forekommer i afdrift, dog
være så høje at der ses svidningsskader og andre synlige påvirkninger. La-
vere doser herbicid samt påvirkning med andre typer sprøjtemidler vil nor-
malt ikke kunne registreres umiddelbart.
Vi ved imidlertid, at lave doser af herbicid kan ændre artssammensætning,
reducere biodiversiteten og desuden hæmme blomstringen betydeligt for
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nogle plantearter (Strandberg m.fl. 2012 b, c). Generelt påvirker herbicider
unge, nyetablerede planter betydeligt mere end ældre planter, og herbicider,
som når ud i læhegn og andre marknære habitater, kan forsinke og afkorte
blomstringen og begrænse mængden af blomster, frø og frugter. Tilsvaren-
de effekter vil kunne opstå på marknære § 3-arealer. Når § 3-arealerne be-
handles med herbicider, hvilket fx er tilfældet på ca. 6 % af de ferske enge,
vil det selvklart have en effekt på vegetationen, da det jo er selve formålet
med sprøjtningen., og sprøjtning af §3-arealer er derfor som udgangspunkt
problematisk. Hvis det er en pletvis, selektiv sprøjtning mod arter der er
problematiske for naturtypen, eksempelvis invasive arter og aggressive
konkurrence arter som ager-tidsel og butbladet skræppe vil sideeffekterne
på naturtypens naturlige vegetation dog være små.
Ud over betydningen for floraen har en reduceret plantediversitet som følge
af herbicidpåvirkning betydning for de dyr, der enten lever af eller på én el-
ler flere af de plantearter, der bliver påvirket. En reduceret blomstring har
betydning for de bestøvende insekter, og reduceret frøsætning, vil have be-
tydning for de dyr, der lever af frøene. Vi ved fra læhegn udsat for herbicid-
påvirkning, at afdrift af herbicider kan nedsætte frugtsætningen på træerne i
læhegnene så meget, at det har betydning for de fugle, der om vinteren er
afhængige af bærrene i læhegnene som fødekilde (Bruus m.fl. 2008), og til-
svarende effekter vil kunne opstå på marknære § 3-arealer.
Sprøjtning med insekticider i § 3-områder vil være problematisk pga. den
direkte påvirkning af de tilstedeværende insekter og evt. andre følsomme
dyrearter. Også afdrift af insekticider fra sprøjtning af marker i nærheden
kan forventes at have en direkte effekt på insekter og evt. også andre dyr i
naturen, ligesom også sprøjtning med andre typer pesticider, som er giftige
for insekter eller andre dyr (fx visse herbicider) kan have betydning.
Det er med den nuværende viden og inden for rammerne af dette notat ikke
muligt at regne videre fra behandlingsindeks (BI) for pesticider til en effekt
på planterne. De individuelle pesticider har forskellig effekt på de forskelli-
ge organismer og arter, og der eksisterer meget lidt kvantitativ viden om ef-
fekterne af sprøjtemidler på artssammensætning i naturlige og seminaturlige
økosystemer.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål 4: Vurdering af den landbrugsmæs-
sige betydning af hhv. fortsat gødskning og
fortsat sprøjtning
Det er ifølge den overvågning der foregår på landovervågningsoplandene
(LOOP) overvejende de ferske enge, og i nogen grad moserne, der bliver gø-
det og sprøjtet (se spørgsmål 1.) De gødede og sprøjtede arealer udgør en
forholdsvis beskeden del af det samlede areal af disse naturtyper, men ni-
veauet af gødskning og pesticidanvendelse på de arealer, der faktisk gødes
og sprøjtes, indikerer, at driften er tilrettelagt ud fra produktionsmæssige
hensyn og ikke hensyn til naturplejen af arealerne. Produktionen af biomas-
se på de ferske enge vil naturligt nok aftage ved et totalt ophør af gødskning
(Nielsen et al 2006). Et ophør af gødskning kan forringe foderkvaliteten i det
producerede hø, og uden sprøjtning kan det være vanskeligt undgå uønske-
de arter i høet, fx arter af skræppe med konsekvenser for græssende dyr, der
i ringere grad får deres energibehov dækket (Nielsen et al, 2006). Det kan
derfor forventes, at et forbud mod gødskning og sprøjtning på disse arealer
vil få betydning for den landbrugsmæssige udnyttelse af områderne, enten i
form af en mere ekstensiv drift eller ophør af afgræsning.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål 5: Vurdering af evt. negative effek-
ter i forhold til naturpleje ved græsning, hvis der
ikke fortsat kan gødskes på § 3-beskyttede na-
turarealer
Et totalt ophør af gødskning og sprøjtning af § 3-arealer vil være forudsæt-
ningen for en forbedret naturkvalitet på de hidtil behandlede arealer. Biodi-
versitetseffekterne ved gødskning er i de fleste tilfælde mere alvorlige end
effekterne af eventuelt ophørt græsning. Risikoen for ophør af afgræsning
kan således ikke begrunde en fortsat gødskningspraksis. Tilsvarende kan
græsning kun i ringe omfang kompensere for de negative effekter af gødsk-
ning. Samtidig vil et forbud mod gødskning og sprøjtning mindske risikoen
for at hidtil ubehandlede arealer ved menneskelige fejl bliver omlagt, gød-
sket og/eller sprøjtet.
Græssende dyr er vigtige for at naturindholdet på mange § 3-arealer kan op-
retholdes. Det virker dog ulogisk at denne begrundelse skal forsvare en
gødsknings- og sprøjtemiddelafhængig produktion af foder med en til-
strækkelig høj foderværdi på § 3-arealerne, når denne praksis samtidig øde-
lægger naturindholdet.
Særlige forhold der skal tages hensyn til ved græsning af na-
turarealer
Der er vigtigt, at græsningsafhængige §3-arealer bliver påvirket af græssen-
de dyr i perioden uden for vækstsæsonen. Uden for vækstsæsonen vil man
med en restriktiv fodring kunne tvinge dyrene til at æde mere robuste væk-
ster som lysesiv og vedplanter. Optrædning af den fugtige jordbund er også
en vigtig forudsætning for etableringen af en mere varieret vegetation. Det
betyder samtidig, at de beskyttede naturtyper vil modtage gødning fra dy-
rene i denne periode, men det skønnes at være af mindre betydning for bio-
diversiteten end at udelukke adgangen i denne periode.
Det er ligeledes vigtigt at kunne flytte dyrene væk i perioder på mindst 2 til
3 måneder for at sikre mod forskellige parasitter. Helårsgræsningen vil sikre
en konstant tilstedeværelse af gødning og dermed tilgodese gødningsbiller
på større arealer.
De ”dyrefri” perioder vil ligeledes sikre, at dele af naturarealet vil udvikle
blomstring til modenhed, hvilket fx har betydning for en lang række af pol-
linatorer. I disse perioder vil den naturlige vildtlevende fauna udvikle sig.
Der vil ikke kun være én type af naturpleje, der er optimal på et givet areal,
idet én type af handling som oftest også kun vil tilgodese ét af en række
formål. En naturpleje hvor der er en varieret intensitet af forskellige typer af
pleje – græsning kombineret med høslæt – med en varieret intensitet og brug
i løbet af året vil sikre en variation i naturtypens struktur og processer til
gavn for opretholdelsen af naturtypens samlede diversitet af naturtypens
flora, fauna og funga.
En optimal naturpleje skal tage højde for viden om tidligere tiders land-
brugsmæssige udnyttelse af den lysåbne natur, og skal suppleres med en vi-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den om de nye påvirkningsfaktorer, der har ændret de fleste naturarealers
eutrofieringstilstand, hydrologi, biologisk invasion og senest også effekter
fra et ændret klima. Fraførsel af næringsstoffer fra enge, overdrev og heder
er i dagens landbrug væsentligt reduceret sammenlignet med tidligere
driftsformer og resultatet er ofte en nettotilførsel af næringsstoffer. Disse na-
turtyper har derved et ændret stofkredsløb, der har medført et generelt høje-
re næringsstofniveau. Engenes tilstand er som udgangspunkt meget forskel-
lige med hensyn til jordbund, vandregime, driftshistorie, m.v., og der kan
ikke gives en standardbeskrivelse af optimale driftsforhold (Nielsen et al.
2006).
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konklusioner
Det er overvejende de ferske enge, der gødskes og sprøjtes, hvorimod dette
kun undtagelsesvist er konstateret på andre naturtyper som overdrev og
heder m.m. De ferske enge er samtidig den mest udbredte § 3-naturtype.
Behandling i form af gødskning og sprøjtning foregår anslået på op til 20 %
af arealet med fersk eng, svarende til ca. 20.000 ha. Af det totale § 3-areal er
det anslået 26.000 hektar der gødskes og/eller sprøjtes. Hovedparten af dette
areal vurderes at være stærkt biologisk forarmet grundet gødskningspraksis.
Tidligere arealopgørelser for gødsket/sprøjtet areal baseret på spørgeske-
maer til jordbrugere har vurderet arealet væsentligt højere, ca. 70 – 80.000
ha, end de vurderinger, der er foretaget i dette notat. De tidligere vurderin-
ger er baseret på spørgeskemaundersøgelser frem for direkte monitering af
arealerne og angiver derfor en størrelsesorden og ikke et præcist tal. De her
præsenterede data er dels baseret på kommunernes besigtigelser af § 3-
arealer, dels på interview oplysninger om gødskning og sprøjtning fra land-
overvågningsoplandene (LOOP). På grundlag af oplysningerne fra LOOP
bliver det gødskede areal med fersk eng årligt tilført gennemsnitligt 130 kg
N/ha og sprøjtet med midler mod ukrudt, skadedyr og sygdomme med et
gennemsnitligt behandlingsindeks (BI) på 0,2. Blandt de arealer med fersk
eng, der sprøjtes, sker det i gennemsnit 4 gange årligt, varierende fra 1 – 13
gange. For de ferske enge vurderes det ud fra modelberegninger at gødsk-
ning og sprøjtning kan have forårsaget et nettotab på mere end 44 % af arts-
rigdommen.
Det vurderes endvidere at effekterne af fortsat gødskning og sprøjtning vil
være mere alvorlige end effekterne af eventuelt ophørt græsning. Risikoen
for ophørt afgræsning kan således ikke begrunde fortsat gødsknings- eller
sprøjtepraksis, hverken for engarealer eller andre § 3-arealer.
Det skal pointeres, at der mangler kvantitativ viden til en tilbundsgående
besvarelse af Natur- og Landbrugskommissionens spørgsmål som danner
baggrund for dette notat. Særligt mangler der sammenhørende viden om na-
turindhold og gødskning på de direkte gødskede arealer. Ligeledes mangler
en mere tilbundsgående analyse af data indsamlet i LOOP programmet end
det har været muligt at gennemføre ved udarbejdelsen af dette notat.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0030.png
Referencer
Andersen, D.K., Nygaard, B., Fredshavn, J.R. & Ejrnæs, R. (in press): Cost-
effective assessment of conservation status of fens. Applied Vegetation Sci-
ence.
Bruus M., Andersen H.V., Løfstrøm P., Kjær C., Glasius M., Jensen B.,
Strandberg M., Bak J. Hansen K.M. & Bossi R. 2008. Omfang og effekt af
herbicidafdrift til læhegn. Bekæmpelsesmiddelforskning fra Miljøstyrelsen
nr. 120, 2008.
Bak, J., (2012), Tålegrænser for dansk natur, Opdateret landsdækkende kort-
lægning af tålegrænser for dansk natur og overskridelser heraf, Vand og
Jord 19(4): 148 – 151.
Bobbink R, Hettelingh J-P (eds), 2011. Review and revision of empirical criti-
cal loads and dose response relationships. Coordination Centre for Effects,
RIVM, Bilthoven,
www.rivm.nl/cce
Bowman, W.D., Cleveland, C.C., Halada, L., Hresko, J. & Baron, J.S. (2008).
Negative impact of nitrogen deposition on soil buffering capacity. Nature
Geoscience 1: 767 – 770.
Ejrnæs, R., Nygaard, B., Fredshavn, J.R., Nielsen, K.E. & Damgaard, C. 2009:
Terrestriske Naturtyper 2007. NOVANA. Danmarks Miljøundersøgelser,
Aarhus Universitet. 150 s. – Fagligrapport fra DMU nr. 712.
http://www.dmu.dk/Pub/FR712.pdf
Ejrnæs, R. m.fl. (in press): Herbicider I terrestriske vådområder. Herbiciders
forekomst, mængde, spredningsveje og effekter I moser I udvalgte jyske
ådale. Bekæmpelsesmiddelforskning fra Miljøstyrelsen, No xxx
Ellermann, T Andersen, V A, Bossi, R, Christensen, J, Løfstrøm, P, Monies, C
Grundahl, L, Geels, C, 2011: Atmosfærisk deposition 2010. NOVANA. Vi-
denskabelig rapport fra DCE nr.2
Fredshavn, J., Nygaard, B & Ejrnæs, R. 2010, Teknisk anvisning til besigtigel-
se af naturarealer omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3.Ver. 1.04. Dan-
marks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet, 23 s.
Grant, R., Blicher Mathiesen, G., Grewy Jensen, P., Hansen, B., Thorling, L.,
2010, Landovervågningsoplande 2010, NOVANA, Aarhus Universitet, DCE.
http://kort.arealinfo.dk/
Hasler,B. & Schou, J. (2004). Samfundsøkonomisk analyse af sikringen af na-
turvenlig drift på § 3-arealer og naturskovarealer. Arbejdsrapport fra DMU
nr. 197
Hoffmann, C.C. & Grant, R. (2004). Ophør af omdrift på lavbundsarealer. I:
U. Jørgensen (red.) Muligheder for forbedret kvælstofudnyttelse i marken og
for reduktion af kvælstoftab. Faglig udredning i forbindelse med forberedel-
sen af Vandmiljøplan III. DJF rapport Markbrug no. 103, Danmarks Jord-
brugsforskning, Tjele. S. 180-187.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0031.png
Kreuger, J & Nylin, H. (2006)
http://www.york.ac.uk/media/environment/documents/people/brown/kreuger.pdf
Nielsen, L., Hald, A.B., Buttenschøn, R.M. (2006). Beskyttede ferske enge:
Vegetation, påvirkninger, pleje, naturplanlægning. Skov- og Naturstyrelsen
2006, 87 sider.
Nygaard, B., Ejrnæs, R., Juel, A. & Heidemann, R. (2011). Ændringer i arealet
af beskyttede naturtyper 1995 – 2008 – en stikprøveundersøgelse. Faglig
rapport fra DMU nr. 816. 82 sider.
Strandberg, M. Damgaard, C. Degn, HJ. Bak, JL, Nielsen, KE. (2012a). Evi-
dence for acidification driven ecosystem collapse of Danish Erica tetralix wet
heathland. AMBIO 41(4): 393-401
Strandberg, B., Mathiassen, S.K., Bruus, M., Kjær, C., Damgaard, C., Ander-
sen, H.V., Bossi, R., Løfstrøm, P., Larsen, S.E., Bak. J., Kudsk, P. 2012b. Ef-
fects of herbicides on non-target plants: Howw do effects instandard plant
test relate to effects on natural habitats? Pesticide Research 137, 114 pp.
Strandberg, B., Bruus, M., Damgaard, C., Sørensen, P.B., Strandberg, M.,
Navntoft, S., Nielsen, K.E. 2012c. Indikatorer for biodiversitetsforbedringer i
marknære småbiotoper ved etablering af sprøjtefri randzoner. Bekæmpel-
sesmiddelforskning fra Miljøstyrelsen, No xxx, 92 pp.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0032.png
Appendiks 1
Beregninger af omfang af gødnings- og sprøjtemiddelanven-
delse på § 3-arealer
Vi har baseret vurderingerne af omfanget af næringsstofpåvirkningen af de
beskyttede naturtyper på de registreringer af de § 3-arealernes naturtilstand
kommunerne har foretaget siden 2007 efter metoderne i den tekniske anvis-
ning til besigtigelse af naturarealer (Fredshavn m.fl. 2010). I perioden 2007
til 2012 er foretaget en besigtigelse af mere end 60.000 ha med eng, mose,
overdrev, hede og strandeng, svarende til 18 % af det vejledende registrere-
de areal med de fem terrestriske § 3-naturtyper. Som en del af tilstandsvur-
deringen er foretaget en vurdering af omfanget af tydelige landbrugspå-
virkninger (gødskning og sprøjtning).
Besigtiget areal
Sum of Areal
Row Labels
1300 Strandeng
4000 Hede
6200 Overdrev
6400 Eng
7000 Mose
Grand Total
Påvirket areal
1300 Strandeng
4000 Hede
6200 Overdrev
6400 Eng
7000 Mose
Samlet
Andel påvirket (%)
1300 Strandeng
4000 Hede
6200 Overdrev
6400 Eng
7000 Mose
Samlet
Column Labels
0
1166
721
873
2632
2789
8182
1
4484
4600
4925
9951
11473
35432
2
1116
557
1002
2850
3559
9085
3
478
101
398
1351
910
3239
4
157
42
310
835
461
1803
5 Besigtiget areal
67
15
538
2919
479
4017
7469
6036
8045
20537
19671
61758
Vejledende 
registrering
44086
84635
28058
95196
94440
346415
Andel besigtiget
17%
7%
29%
22%
21%
18%
0% 1‐10 %
10‐25 % 25‐50 % 50‐100 %
55,8
83,7
58,8
50,5
27,9
17,6
15,7
11,3
50,1
69,7
116,1
403,2
142,5
236,3
312,9
2189,0
178,0
159,3
172,7
359,1
454,3
566,8
676,2
3013,1
0,7
0,5
0,6
0,7
0,9
0,7
1,1
0,3
0,9
1,2
0,8
0,9
0,8
0,3
1,4
1,5
0,9
1,1
0,7
0,2
5,0
10,7
1,8
4,9
3,3%
1,2%
7,9%
14,0%
4,4%
7,6 % af § 3 er tydeligt påvirket af 
7,60% næringsstoffer og/eller 
sprøjtemidler
Overordnet set er 7,6 % påvirket af gødning og eller pesticider. For de ferske
enge er 14 % af arealet tydeligt påvirket. Til sammenligning er der registreret
ringe eller dårlig artstilstand på 62 % af engarealet.
Øverst til venstre er vist fordelingen af de 5 kategorier fordelt på de 5 terre-
striske § 3-typer. Kommunerne har sammenlagt besigtiget og registreret
godt 61.000 ha siden 2007. På godt 8000 ha er ikke registreret påvirknings-
grad og for 35.400 ha er påvirkning lig 0.
Til højre øverst er vist arealerne i den vejledende registrering. Der er sam-
menlagt registreret 18 % af det vejledende registrerede § 3-areal.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Næstnederst er vist det areal, der er påvirket, og nederst er vist andelen af
det registrerede areal med hver naturtype, der er tydeligt påvirket, idet der
er benyttet den gennemsnitlige andel for kategorien på hele det besigtigede
areal.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Appendiks 2
Beregninger baseret på anvendelse af data fra landovervåg-
ningsoplandene i NOVANA (LOOP) fra 2010
Andelen af § 3-arealer, der gødskes og / eller sprøjtes er vurderet ved an-
vendelse af data fra landovervågningsoplandene i NOVANA (LOOP) fra
2010. Undersøgelsen omfatter 3960 ha fordelt på 5 oplande. Der foretages en
årlig digitalisering af markkort og arealanvendelse for oplandene og en de-
taljeret interviewundersøgelse vedr. landbrugsdriften. Andelen af § 3-
beskyttet natur er fundet ved at sammenholde kort for oplandene med den
vejledende registrering af § 3-arealer på kort på Miljøportalen.
Det er antaget at landbrugsdriften i oplandene giver et nogenlunde repræ-
sentativt billede af praksis på landsplan, og at interviewundersøgelsen in-
kluderer hovedparten af gødnings- og pesticidanvendelsen forbundet med
landbrugsdriften i oplandene. Det er imidlertid kun 21 % af det samlede § 3-
areal i oplandene, hvor der er oplysninger om landbrugsdriften, for fersk
eng 30 %, og for mose 11 %. Stikprøvens størrelse giver reelt kun mulighed
for at foretage en vurdering af gødnings- og pesticidanvendelse for fersk eng
og mose. For disse naturtyper er der, for arealerne med interviewoplysnin-
ger, gødningsanvendelse på 20 % af arealet med fersk eng og 16 % af mose-
arealet, og pesticidanvendelse på 5-6 % af arealet for begge naturtyper. Den
gennemsnitlige gødningstildeling udgør 130 kg N ha
-1
år
-1
for de gødede
arealer og det gennemsnitlige behandlingsindeks for pesticidanvendelsen er
0,2. 61 % af pesticidanvendelsen på § 3-arealerne er mod ukrudt, 34 % mod
sygdom.
Der er tre hovedårsager til, at en væsentlig del af § 3-arealer i oplandene ikke
er omfattet af denne undersøgelse: 1) en del af det vejledende registrerede §
3-areal er aktuelt i omdrift, og indgår dermed ikke i undersøgelsen, 2) en del
arealer er offentligt ejet og / eller fredet, og 3) privatejede arealer, der aldrig
indgår i landbrugsdriften, er ikke registreret som markblokke ved digitalise-
ringen af landovervågningsoplandene. Det kan følgelig forventes at der er
væsentlig mindre anvendelse af gødning og pesticider på den del af arealet
uden interviewoplysninger sammenlignet med arealet med interviewoplys-
ninger. Omvendt omfatter undersøgelsen kun et enkelt år, og en del af § 3-
arealet kan udmærket være i en driftsform, hvor arealerne ikke gødskes
hvert år.
En samlet vurdering af gødnings- og pesticidanvendelsen på § 3-arealerne
på baggrund af et års data fra landovervågningsprogrammet er, at 10 – 30 %
af arealet med fersk eng, og omkring det halve for mose, aktuelt berøres af
gødnings- og pesticidanvendelse.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0035.png
Appendiks 3
Oversigt over nitrattilførsel til 10 udvalgte lavbundsarealer (eng og mose),
hvor nitratholdigt grundvand tilføres området og en varierende andel fjer-
nes ved denitrifikation som er en bakteriel omdannelse af nitrat til luftfor-
migt kvælstof eller lattergas der sker under iltfrie forhold (efter Hoffmann
og Grant, 2004).
Lokalitet
Stevns å, eng
Rabis bæk, eng
Gjern å: A, eng
Gjern å: B, mose (1993)
Gjern å: B, mose (5 års målinger)
Gjern å: C, eng (5 års målinger)
Gjern å: D, eng (5 års målinger)
Gjern å: E, eng *
Brede å, Storskala enge (63 ha)
Gudenåens Kilder, Storskala enge (57 ha)
N-tilførsel som nitrat (NO
3
)
(Kg NO
3
-N ha
-1
år
-1
)
59
711
209
2165
1112
564
410
10
130
15
Procentuel fjernelse
ved denitrifikation
97
56
67
97
97
96
97
100
71
57
Andel der ikke fjernes
(Kg NO
3
-N ha
-1
år
-1
)
2
313
69
65
33
23
12
0
38
6
* hertil kommer et bidrag på 52,7 kg N ha
-1
år
-1
fra oversvømmelse. 
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0036.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
NOTAT
Bilag 5 til besvarelse af MIU alm. del 93.
Det åbne land/
Naturplanlægning og skov
J.nr. NST-4101-00743
Ref. TNS/TVN/Johus
Den 27. november 2014
Notat om biodiversitetseffekten ved urørt skov sammenlignet med
biodiversitetseffekten ved forbuddet mod gødskning og sprøjtning på §
3-arealerne.
Det er ikke muligt at opnå den samme biodiversitet ved at erstatte forbuddet mod
gødskning og sprøjtning på § 3 arealerne med mere urørt skov. Årsagen hertil er,
at arter og artsgrupper tilknyttet urørt og gammel skov er nogle andre end de
arter, der lever på lysåbne naturarealer, som er beskyttet af
naturbeskyttelseslovens § 3. Derfor er det også forskellige virkemidler, der skal til
at håndtere beskyttelsen af biodiversitet i skov og de § 3-naturtyper, som i dag
påvirkes negativt af gødskning og sprøjtning. Nogle dyre- og plantearter tilgodeses
således af et forbud mod at sprøjte og gøde, mens andre dyre- og plantearter
tilgodeses ved udlægning af urørt skov.
Hver af de lysåbne (ikke trædækkede) naturtyper har et særligt plante- og dyreliv
tilknyttet, som også udgør en vigtig del af Danmarks biodiversitet, og de har
forskellige andele af vore fredede arter
1
, Natura 2000-arter og rødlistede arter
tilknyttede, sammen med mere almindelige og udbredte arter. Fx er overdrev
levested for 369 fredede arter, rødlistede arter, samt Natura 2000-arter og ferske
enge er levested for andre 58 af disse særlige arter.
Urørt skov er kendetegnet ved at være friholdt fra menneskelige indgreb, som
f.eks. hugst, fjernelse af træ og oprensning af grøfter, fra et nærmere angivet
tidspunkt, således at den naturlige dynamik kan udfolde sig frit. Udlæg af urørt
skov gavner især arter, der er knyttet til dødt ved, store, gamle træer og en
uforstyrret skovbund. Det drejer sig især om artsgrupper som vedboende svampe
og insekter samt trævoksende laver og mosser. Desuden kan der være gode
levevilkår for f.eks. fugle og flagermus, der er afhængige af hule, gamle træer.
jf. bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af tilskadekommet vildt (BEK nr.
330 af 19/03/2013)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492988_0037.png
Miljøudvalget 2014-15
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4101-00747
Den 17. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 20. november 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 86 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henrik Høegh (V).
Spørgsmål nr. 86 (alm. del)
Vil ministeren kommentere Michael Riis fra KVL's, udtalelse om ministerens
forbud mod at gøde og sprøjte cirka 50.000 hektar § 3-arealer: "Dette tiltag
bevirker blot at arealerne glider ud af landbrugsdriften og gror til i ukrudt, træer
og buske" i artiklen "Hårde hug til minister for milliard-arrogance" fra
Landbrugsavisen.dk den 14. november
(http://landbrugsavisen.dk/%C3%B8konomi/h%C3%A5rde-hug-til-minister-
milliard-arrogance)?
Svar
Jeg vil gerne slå fast, at det foreslåede forbud mod at gøde og sprøjte § 3-
beskyttede naturområder, ikke er et forbud mod afgræsning eller anden
naturpleje, men alene har til formål at forbedre kvaliteten af naturområderne som
levesteder for vilde planter og dyr. Afgræsning mv. kan fortsætte som hidtil.
Jeg er klar over, at der kan være en risiko for, at nogle arealer – især de som er
blevet afgræsset eller udnyttet mere intensivt, ikke længere vil blive afgræsset.
Jeg har imidlertid lagt afgørende vægt på, at DCE ved Aarhus Universitet vurderer,
at et ophør af gødskning og sprøjtning af § 3-arealer vil være en forudsætning for
en forbedring af naturkvaliteten på hidtil behandlede arealer. Skulle der være
arealer, hvor afgræsningen ophører som følge af, at foderværdien bliver for lav til
at opretholde den hidtidige drift, er det DCEs vurdering, at effekterne af fortsat
gødskning og sprøjtning vil være mere alvorlige end effekterne af eventuelt ophørt
græsning. Af hensyn til naturen kan risikoen for ophørt afgræsning således ikke
begrunde fortsat gødskning eller sprøjtning af § 3-arealer.
På arealer, hvor afgræsningen måtte ophøre, vil kravet om rydningspligt,( jf. lov
om drift af landbrugsjorder, jf. LBK nr. 191 af 12. marts 2009) i mange tilfælde
betyde, at arealerne regelmæssigt skal ryddes for opvækst (minimum hvert 5 år).
Rydningspligten gælder på alle ubebyggede og ubefæstede arealer, der kan
anvendes til jordbrugsmæssige formål, dvs. at arealerne kan ryddes med
almindelige landbrugsmaskiner. Derudover vil der for græsarealer og udyrkede
arealer, hvor der søges grundbetaling (tidligere enkeltbetaling) også gælde et krav
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om, at plantedækket skal slås mindst en gang årligt. Slåning eller rydning er ikke
optimal naturpleje, men det forhindrer, at et areal gror til i krat.
Jeg kan i øvrigt henvise til notat om ”Natureffekten af et forbud mod at gøde og
sprøjte § 3-arealer”, som er vedlagt min besvarelse af spørgsmål nr. 93 (alm. del)
fra Miljøudvalget.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2