Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94 Bilag 1
Offentligt
1435753_0001.png
NOTAT
Det åbne land og Biodiversitet
og Arter
J.nr. NST-400-00087
Ref. Trsla, crnis, bpc
Den 25. november 2014
Høringsnotat
vedrørende
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse
(Opfølgning
på dele af Naturplan Danmark om etablering af et Grønt
Danmarkskort, forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer og
indførsel af et vejledende bødeniveau for overtrædelse af
naturbeskyttelsesloven)
Udkast til lovforslag blev sendt i ekstern høring den 27. oktober 2014 med frist for
at afgive høringssvar den 17. november 2014. Lovforslaget har været tilgængeligt
på høringsportalen og er udsendt til en bred kreds af offentlige myndigheder,
branche- og interesseorganisationer m.v.
Naturstyrelsen har modtaget i alt 19 høringssvar fra ikke-ministerielle
høringsparter, hvoraf 7 høringsparter oplyser, at man ikke har bemærkninger til
lovforslaget, mens 12 høringsparter har bemærkninger til lovforslaget
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1. Generelle bemærkninger
2. Grønt Danmarkskort
3. Forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer
4. Vejledende bødeniveau for overtrædelser af naturbeskyttelsesloven
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter fra høringssvarene og
Naturstyrelsens kommentarer hertil. Ønskes detaljerede oplysninger om
høringssvarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.
Naturstyrelsens bemærkninger er skrevet med kursiv.
Ad 1. Generelle bemærkninger
DN
mener, at Naturplan Danmark er et stort naturpolitisk fremskridt, og
foreningen håber på en bred politisk opbakning til planen og til de konkrete
indsatser, der skal udmønte dem. DN anfører videre, at foreningen bakker op om
lovforslagets tre elementer, og at det er glædeligt, at der tages lovmæssige
initiativer til i højere grad at sikre mere og bedre sammenhængende natur i
Danmark.
Friluftsrådet
udtrykker stor tilfredshed med, at regeringen med
lovforslaget udmønter helt centrale elementer af Naturplan Danmark, og at der
med lovforslaget følges op på tre af Natur- og Landbrugskommissionens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anbefalinger.
Friluftsrådet
havde dog gerne set, at regeringen samtidig havde
valgt at følge op på flere af Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger.
Ad. 2. Grønt Danmarkskort
Bemærkningerne til lovforslagets punkt omkring Grønt Danmarkskort kan
grupperes i følgende underemner:
2.1. Udpegningen af Grønt Danmarkskort
KL
finder det relevant, at der etableres et Grønt Danmarkskort, der skal udgøre en
overordnet og sammenhængende planlægningsramme for naturen.
DN
bakker op
om Grønt Danmarkskort, selvom foreningen gerne havde set, at lovforslaget
indeholdt mere bindende udpegninger.
DN
foreslår videre, at det af
kommuneplanen skal fremgå hvilke interesser, der skal sikres på de enkelte
arealer inden for Grønt Danmarkskort med udgangspunkt i de interesser, der
ligger til grund for udpegningen.
Friluftsrådet
bakker op om forslaget om, at der
indføjes et nyt planemne i planloven, så kommuneplanerne fremover skal
indeholde retningslinjer for udpegning af områder til Grønt Danmarkskort, og
rådet noterer sig med tilfredshed, at kommunerne fremover får pligt til at inddrage
naturområder i et Grønt Danmarkskort, som samtidig bidrager til borgernes
rekreation.
Friluftsrådet
anbefaler samtidig, at friluftsliv indføres i loven som et
selvstændigt planemne.
DI og Landbrug & Fødevarer
fremhæver væsentligheden af, at erhvervets og
landbrugets interesser, herunder udviklingsmuligheder, inddrages, når der
planlægges for eksisterende og potentielle naturarealer, at der skal tages hensyn til
planlagte og fremtidige projekter ved udpegningen, og at der sikres fleksibilitet i
forhold til den fremtidige arealanvendelse.
Dansk Skovforening
og
Landbrug & Fødevarer
peger på, at naturindholdet
som grundlag for en udpegning af ”værdifuld natur” bør uddybes, og peger begge
på, at bemærkningernes begreb ”større skove” er uklart, ligesom det ikke er
indlysende, hvorfor ”større skove” i sig selv kan være et udpegningsgrundlag.
Dansk Skovforening,
foreslår, at ”Nye naturområder, som udvider eller skaber
sammenhæng…” i § 1 nr. 2 (ændring af planlovens § 11a, stk. 3, nr. 2) ændres til
”Nye naturområder, som kan udvide eller skabe sammenhæng…”.
Landbrug &
Fødevarer
mener, at udpegningsgrundlaget skal være veldokumenteret og også
bør inddrage bl.a. effekten af at sammenbinde arealer, at der ikke bør ske
udpegning, før der er gennemført en konsekvensvurdering for husdyrbrug og at
udpegning ikke bør ikke ske, hvis en sådan vurdering viser potentielle
konsekvenser for husdyrbrug. Endelig finder
Landbrug & Fødevarer
generelt,
at Natura 2000-områder som er landbrugsjorde i omdrift ikke bør udpeges. De
peger i den sammenhæng på, at ca. 20 % af det terrestriske Natura 2000-areal
ifølge analyser foretaget af Videnscenter for Landbrug udgøres af landbrugsjord i
omdrift.
Landbrug og Fødevarer
finder, at udpegningen bør ske løbende, og at der skal
være fokus på at undgå overudpegning ved at lægge ambitionsniveauet for
omfanget af udpegningen et sted, hvor der reelt er resurser til rådighed. Endelig
fremhæver
Landbrug og Fødevarer
lovforslagets bemærkninger om
kommunalbestyrelsernes mulighed for at tilpasse planlægningen til lokale forhold.
Naturstyrelsens bemærkninger
Naturstyrelsen bemærker generelt i f.t. kommuneplanlægning, at
kommuneplanen i den enkelte kommune indeholder de overordnede mål for
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udviklingen og arealanvendelsen i kommunen og fastsætter retningslinjer for
arealanvendelsen for en række emner og rammer for lokalplanernes indhold.
Planlægningen sker på baggrund af en afvejning af en række interesser både til
hensigtsmæssig erhvervsudvikling, natur og landskab.
Det er intentionen, at Grønt Danmarkskort skal udgøre den strategiske ramme
for kommunalbestyrelsernes varetagelse af de samlede naturinteresser, som
kommunalbestyrelserne vil skulle fastsætte retningslinjer for under det enkelte
planemne i kommuneplankataloget.
Det er et grundlæggende princip i planloven i dag, at det åbne land friholdes for
anden bebyggelse end den, der er nødvendig for landbrug, skovbrug og fiskeri.
Ud over udpegning af naturbeskyttelsesinteresserne vil kommuneplanerne også
indeholde kommunens udpegning af arealer til at varetage benyttelsesinteresser,
f.eks. by- og erhvervsområder, områder med særligt værdifulde landbrugsjorde
og områder til store husdyrbrug, biogasanlæg og vindmøller, hvor hensyn til
erhvervenes udvikling og særligt prioriteres.
Kommunerne fastsætter i dag også retningslinjer i kommuneplanerne for og
udpeger områder til naturbeskyttelsesinteresserne. Lovforslaget betyder, at
kommuneplanerne fremover også skal indeholde retningslinjer og
områdeudpegninger for et Grønt Danmarkskort.
Det er således forventningen, at udpegningerne af f.eks. erhvervsområder ikke
vil blive sammenfaldende med udpegningen til et Grønt Danmarkskort. Det vil
det statslige tilsyn af kommuneplanerne også bidrage til at sikre. Der bør derfor
normalt ikke være sammenfald og en interessekonflikt med de områder, hvor
hensyn til f.eks. investeringssikkerhed for store husdyrbrug prioriteres højst.
Udpegningen til Grønt Danmarkskort bidrager tværtimod til et bedre overblik
over, hvor erhvervesinteresser fremover kan udvikle sig. Planlægningen og den
langsigtede indsats åbner derfor mulighed for større investeringssikkerhed såvel
for landbrugserhvervet som for naturindsatsen.
I forhold til Landbrug og Fødevarers synspunkt om, at grundlaget for hvilke
områder, som skal udpeges, er uklart, kan bemærkes, at lovforslaget netop tager
udgangspunkt i, at kommunerne – med deres lokalkendskab – med
udgangspunkt i de nationale kriterier (bl.a. udpegning af eksisterende Natura
2000-områder på land samt øvrige eksisterende værdifulde naturområder) og
Digitale Naturkort konkret skal vurdere hvilke naturområder, som bør udpeges
til Grønt Danmarkskort. Kommunerne skal i denne vurdering tage
udgangspunkt i naturområder, hvor naturindholdet på forhånd er stort eller som
kan bidrage til en forbedret sammenhæng eller med en rimelig indsats kan
forbedres, og hvor tiltag for naturen derfor kan iværksættes
omkostningseffektivt. Det gælder f.eks. større skove. Dette vil sammen med en
definition på ”værdifulde naturområder” blive præciseret i bemærkningerne til
udkastet til lovforslag. Landbrug og Fødevarers forslag til en præcisering af det
2. nationale kriterium i § 11 a, stk. 3, nr. 2, vil endvidere blive imødekommet i
udkastet til lovforslag.
Landbrug og Fødevarers ønske om, at Natura 2000-områder, som anvendes til
landbrugsdrift, ikke skal indgå i udpegningen til Grønt Danmarkskort, kan
imidlertid ikke imødekommes. Det er således en grundpræmis i lovforslaget, som
udmønter Natur- og Landbrugskommissionens anbefaling om et nationalt
naturnetværk, at alle Natura 2000-områder på land skal udpeges og udgøre
rygraden i et Grønt Danmarkskort.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435753_0004.png
For så vidt angår Friluftsrådets synspunkt om, at friluftsliv bør indføjes i
planloven som et selvstædigt planemne bemærkes, at planloven allerede
indeholder bestemmelser om varetagelsen af særligt rekreative interesser. Det
følger således af § 11 a, nr. 8, at ”Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer
for….8) beliggenheden af arealer til fritidsformål, herunder kolonihaveområder
og andre rekreative områder” og af § 11 b, stk. 1, nr. 5, at: ”Rammer for indholdet
af lokalplaner fastsættes for de enkelte dele af kommunen med hensyn til…5)
byomdannelsesområder, hvor anvendelsen af bebyggelse og ubebyggede arealer
til erhvervsformål, havneformål eller lignende aktiviteter skal ændres til
boligformål, institutionsformål, centerformål, rekreative formål eller
erhvervsformål, der er forenelige med anvendelse til boligformål”. På den
baggrund vurderes det ikke nødvendigt at styrke det lovmæssige ophæng for den
regionale og kommunale varetagelse af rekreative og herunder friluftsmæssige
interesser yderligere.
2.2. Nationale kriterier og Digitale Naturkort
DN
foreslår, at sikring af drikkevandsinteresser, større sammenhængende
landskaber, geologiske interesser og fredede områder føjes til det nationale
kriterium i lovforslagets § 11 a, stk. 3, nr. 3 (naturområder, som samtidig bidrager
til andre formål).
Bæredygtigt Landbrug
foreslår, at det præciseres i lovforslagets bemærkninger,
at de Digitale Naturkort er vejledende og ikke retligt bindende, og at det altid bør
bero på en konkret vurdering af det konkrete naturområde, om det falder indenfor
eller udenfor de givne kriteriet.
DN
foreslår, at Digitale Naturkort integreres med
de øvrige arealdata i Danmarks Arealinformation.
KL
understreger
væsentligheden af, at de Digitale Naturkort understøtter kommunale arbejdsgange
og, at der bør være fokus på, at kortene snarest kan anvendes af kommunerne, at
data kan tilgås, downloades og præsenteres, så det modsvarer det kommunale
data-set-up, og at kortene er en del af Danmarks Miljøportal.
Naturstyrelsens bemærkninger
Digitale Naturkort og de tre nationale kriterier vil udgøre et fagligt bidrag til
kommunernes udpegninger og skal samtidig medvirke til, at kommunerne
udpeger naturområder ud fra den samme overordnede prioritering og dermed
bidrage til øget ensartethed på tværs af kommunegrænser. Naturstyrelsen
forventer at udarbejde en vejledning om Grønt Danmarkskort, som bl.a.
forventes at indeholde konkrete eksempler på, hvordan planlægningen vil kunne
gavne biodiversiteten mest muligt og indfri synergieffekter med f.eks.
klimatilpasning og –forebyggelse, bedre vandmiljø eller rekreation.
Naturstyrelsen forventer endvidere i 2015 at afholde workshops for kommunerne
om det nye planemne og udmøntningen heraf i kommuneplanerne.
For så vidt angår DN’s ønske om at tilføje yderligere emner til de emner, som
kommunerne skal overveje under det 3. nationale kriterium (naturområder, som
samtidig bidrager til andre formål, herunder klimatilpasning- og forebyggelse,
et bedre vandmiljø eller rekreation), bemærkes, at de emner, som fremgår af
lovteksten ikke er en udtømmende liste. Flere eksempler følger af
bemærkningerne og stammer fra det Tværministerielle udredningsarbejde
http://naturstyrelsen.dk/publikationer/2014/okt/udredning-om-en-model-for-
et-nationalt-naturnetvaerk/.
Der er således ikke noget til hinder for, at
kommunerne vælger at inddrage andre elementer end de i lovteksten angivne. I
f.t. emnerne foreslået af DN bemærkes dog, at der for så vidt angår større
sammenhængende landskaber, geologiske interesser og fredede områder er tale
om emner, som allerede følger af den gældende lovs § 11 a. Det er således
Naturstyrelsens forventning, at kommunerne vil skulle inddrage disse planemner
i udpegningen af Grønt Danmarkskort bl.a. efter det første kriterium om
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435753_0005.png
eksisterende værdifulde naturområder og i øvrigt samtænke planlægningen af de
samlede naturinteresser.
For så vidt angår Bæredygtigt Landbrugs synspunkt om, at de Digitale
Naturkort bør være vejledende, bemærkes, at det følger af lovforslaget, at
kommunerne til deres udpegning får pligt til at anvende Digitale Naturkort.
Digitale Naturkort består imidlertid af en række kortlag, bl.a. et nyt
biodiversitetskortlag med data over levesteder for rødlistede arter, der er truede
eller sjældne og et nyt samlet kortlag over alle de kortlagte levesteder og
potentielle levesteder for rødlistede arter. Da der imidlertid er tale om data, hvor
der uundgåeligt hæfter sig en vis usikkerhed omkring de præcise lokaliteter og
arters tilstedeværelse til en hver tid, er der overladt et vidt skøn til kommunerne i
f.t. at anvende de viste data i sammenhæng med de tre nationale kriterier og
omsætte dem til konkrete udpegninger. Det er således forventningen, at den
enkelte kommunalbestyrelse på baggrund af de Digitale Naturkort og nationale
kriterier konkret vurderer, om de naturområder, som de Digitale Naturkort og
de nationale kriterier peger på, indeholder en naturkvalitet eller øvrige
egenskaber, som understøtter opbygningen af et Grønt Danmarkskort og derfor
bør udpeges. I den forbindelse lægges vægt på de enkelte kommunalbestyrelsers
muligheder for at tilpasse planlægningen til lokale forhold.
For så vidt angår DN’s forslag om at integrere Digitale Naturkort med de øvrige
arealdata i Danmarks Arealinformation bemærkes, at Naturstyrelsen er enig i,
at det på sigt er hensigtsmæssigt, at de Digitale Naturkort indgår sammen med
de øvrige arealdata i Danmarks Arealinformation (Miljøportalen)
I f.t. KL’s ønske, om at der skal være fokus på, at kortene snarest kan anvendes af
kommunerne, bemærkes, at de Digitale Naturkort allerede ligger tilgængelig på
Naturstyrelsens hjemmeside:
http://miljoegis.mim.dk/cbkort?profile=miljoegis-
plangroendk.
Naturstyrelsen holder særskilt workshop om de Digitale Naturkort
for udvalgte kommuner den 2. december og vil også afholde workshops om det
nye planemne i 2015.
2.3. Inddragelse af lodsejere og andre interessenter ved udpegningen
Landbrug og Fødevarer, Bæredygtigt Landbrug og Dansk Land- og
Strandjagt
finder det helt afgørende at udpegningen sker i dialog med lodsejere
og bygger på frivillighed.
Landbrug og Fødevarer
mener, at også nærliggende
husdyrbrug bør inddrages ved udpegningen, ligesom lodsejerne bør være
klageberettigede i forhold til kommunens udpegning. Endelig anføres, at
Naturstyrelsens vejledning bør udarbejdes under inddragelse af interessenterne.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Udpegningen af områder til Grønt Danmarkskort vil ske som en del af
kommuneplanens retningslinjer. Det er et af planlovens hovedformål, at
offentligheden i videst muligt omfang inddrages i planlægningsarbejdet.
Efter planloven er kommunerne derfor forpligtede til at offentliggøre planforslag
med en frist på 8 uger med mulighed for indsigelser og høringssvar. I denne
periode kan borgere, staten, andre kommuner, interesseorganisationer,
erhvervsvirksomheder m.v. kommentere på planens indhold. Der vil derfor også
være mulighed for at kommentere på forslaget til retningslinjer for Grønt
Danmarkskort og den konkrete udpegning af områder til Grønt Danmarkskort.
Kommunen er ikke efter planloven forpligtet til at ændre i planen på baggrund af
indsigelserne.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Planlovens almindelige klageregler vil finde anvendelse, såfremt en lodsejer
ønsker at påklage en kommunes udpegning af områder til Grønt Danmarkskort.
Det indebærer, at klager over en kommunalbestyrelsens udpegning af områder
til Grønt Danmarkskort vil kunne påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, som
vil kunne efterprøve retlige spørgsmål.
Endelig bemærkes i f.t. Landbrug & Fødevarer ønske om at blive inddraget i
arbejdet med vejledningen om et Grønt Danmarkskort, at Naturstyrelsen
forventer at sende et udkast til vejledning i høring blandt relevante interessenter.
2.4. Hvordan spiller udpegningen sammen med de øvrige emner i
kommuneplankataloget?
Landbrug og Fødevarer
efterspørger en beskrivelse af forholdet mellem det
foreslåede planemne og det allerede gældende planemne om naturinteresser.
DN
foreslår, at sammenhængen mellem Grønt Danmarkskort og
beskyttelsesinteresserne i det åbne land som de varetages gennem planloven
tydeliggøres i bemærkningerne.
Naturstyrelsens bemærkninger
Grønt Danmarkskort skal udgøre den strategiske ramme for
kommunalbestyrelsernes varetagelse af de samlede naturinteresser, som
kommunalbestyrelserne fortsat vil skulle fastsætte retningslinjer for under det
enkelte planemne i kommuneplankataloget. Udpegningen af Grønt
Danmarkskort vil derfor skulle samtænkes med udpegningen af områder
omfattet af eksisterende planemner om natur. Det gælder særligt § 11 a, nr. 13,
om varetagelsen af naturbeskyttelsesinteresserne. Men også øvrige relevante
emner i kommuneplankataloget vil på baggrund af afvejninger i den kommunale
planlægning kunne understøtte udpegning af et Grønt Danmarkskort. Der er
således ikke med lovforslaget tiltænkt en ændring af kravene til fastsættelse af
retningslinjer for de øvrige planemner. Dette vil blive præciseret i lovforslagets
bemærkninger.
2.5. Realisering af Grønt Danmarkskort
DN
finder, at der mangler incitamenter for kommuner og lodsejere til at bidrage
med jord til et Grønt Danmarkskort og finder det problematisk, at virkemidlerne
baserer sig på frivillighed og midlertidige foranstaltninger.
DN
foreslår derfor, at
det i relevant lovgivning sikres, at reduktion af jordbeskatning for arealer i
netværket, jordfordeling og målretning af landbrugsstøtten til arealer i netværk
udenfor Natura 2000-områderne, kan anvendes til virkeliggørelse af Grønt
Danmarkskort.
KL
foreslår, at der skabes rammer for implementeringen af Grønt Danmarkskort,
f.eks. ved at give kommunerne adgang til at anvende jordfordeling i Natura2000
indsatsen.
DN, Friluftsrådet
og
KL
peger på vigtigheden af en løbende og målrettet
opfølgning på udviklingen og fremdriften i naturnetværket.
Friluftsrådet
peger i
den forbindelse på miljøministerens mulighed for at bistå kommunalbestyrelserne
med vejledning og for at gøre indsigelser mod kommuneplaner, der ikke
kvantitativt eller kvalitativt lever op til forudsætningerne for et Grønt
Danmarkskort, herunder til koordinering på tværs af kommunegrænser.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Naturstyrelsens bemærkninger
DN’s ønske om reduktion af jordbeskatning og målretning af landbrugsstøtte for
arealer indenfor Grønt Danmarkskort ligger udenfor rammerne for lovforslaget.
Det er i øvrigt Miljøministeriets vurdering, at lovforslaget i sin nuværende form
indeholder en balanceret model for realiseringen af et Grønt Danmarkskort
baseret på frivillige indsatser og et samarbejde mellem myndigheder, lodsejere
og interesseorganisationer. Med Naturplan Danmark forventes der etableret ca.
25.000 ha ny natur, og det forventes, at der plejes ca. 90.000 ha natur med
tilskud fra Landdistriktsprogrammet, samt igangsættes LIFE-naturprojekter og
indsatser for bedre biodiversitet i skovene. Det er derfor Miljøministeriets
vurdering at der med de kommende effekter af Naturplan Danmark inklusiv en
ny Naturfond vil blive en bred vifte af frivillige virkemidler som kan medvirke til
at realisere et Grønt Danmarkskort.
For så vidt angår DN’s ønske om, at jordfordeling kan anvendes som incitament
til at virkeliggøre Grønt Danmarkskort bemærkes, at instrumentet jordfordeling
allerede i dag kan anvendes. Det følger således af jordfordelingsloven, at
kommunerne kan oprette jordkøbsnævn og opnå bemyndigelse til at købe jord på
lige fod med staten.
Naturstyrelsen kan endvidere oplyse, at en række LDP-ordninger som fx
etablering af vådområder, udtagning af lavbundsarealer såvel som statslig og
privat skovrejsning kan ske uden for Natura 2000-områderne, og som sådan – i
det omfang kommunerne medtager disse nye naturområder i den kommende
naturplanlægning - kunne medgå til den gradvise udvikling af det Grønne
Danmarkskort.
For så vidt angår Friluftsrådets overvejelser omkring den statslige opfølgning på
den kommunale planlægning for Grønt Danmarkskort bemærkes, at der i den
gældende planlov er fastsat de generelle rammer for det statslige tilsyn med
kommuneplanlægningen. Miljøministeren skal således ifølge planloven hvert 4.
år offentliggøre en oversigt over statslige interesser i kommuneplanlægningen. I
oversigten gengives de krav, som kommuneplanerne skal opfylde for at tilgodese
de statslige interesser. Det er krav, som har hjemmel i enten planloven, anden
lovgivning, beslutninger i Folketinget, eller som stammer fra politiske aftaler..
Kravene omhandler f.eks. benyttelse og beskyttelse af det åbne land. Oversigten
udgør både et redskab for kommunerne i deres planlægning, og for
Naturstyrelsen ved vurderingen af, hvorvidt de statslige interesser er varetaget
eller om forslaget til en kommuneplan giver anledning til indsigelse.
Miljøministeren har i den forbindelse pligt til - på samtlige ministres vegne - at
gøre indsigelse mod kommuneplaner, hvis de strider mod overordnede
interesser. Det skal ske i løbet af offentlighedsperioden, og indsigelsen medfører,
at planforslaget ikke kan vedtages, før der er opnået enighed om indholdet. Det
er Naturstyrelsens forventning, at den kommende Oversigt over statslige
interesser i kommuneplanlægningen vil blive offentliggjort i starten af 2015. Heri
vil bl.a. indgå de statslige interesser for Grønt Danmarkskort.
2.6. Hvilke konsekvenser har udpegningen af Grønt Danmarkskort for
erhvervsinteresserne?
Landbrug & Fødevarer
tilkendegiver, at udpegningen af potentiel natur vil
kunne få store konsekvenser for de berørte lodsejere, særligt i forhold til fald i
arealernes værdi og anvendelsesmuligheder samt for fremtidige muligheder for
udvikling af husdyrproduktionen.
Landbrug og Fødevarer
anfører, at det af
lovforslaget tydeligt bør fremgå, hvilke konsekvenser en udpegning til potentiel
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435753_0008.png
natur vil have for ansøgninger om tilladelser og dispensationer efter både
planloven og anden lovgivning i eller i nærheden af de udpegede områder og
foreslår indsat følgende formulering i bemærkningerne: ”Udpegningen til
naturnetværk har i sig selv ikke nogen konsekvenser for den fortsatte anvendelse
af arealer til jordbrug og lignende aktiviteter. At et areal er udpeget som en del af
naturnetværket må ikke have nogen konsekvenser for miljøregulering af
jordbruget i generel forstand hverken i forbindelse med regulering af eksisterende
aktiviteter eller i forbindelse med kommunernes behandling af ansøgninger efter
anden lovgivning.”
Landbrug & Fødevarer
og
Dansk Land- og Strandjagt
finder, at lovforslaget indebærer en restriktion på anvendelsen af privat ejendom
og anfører som
Bæredygtigt Landbrug
på dialog og frivillighed som en
afgørende forudsætning for udpegning af arealer.
Landbrug & Fødevarer
anfører videre, at hvis det Grønne Danmarkskort viser sig at få betydning for
udvikling af landbrugsbedrifter og anvendelsen af arealer i eller i nærheden af
kortlagte områder, skal dette udløse erstatning til de berørte lodsejere.
Dansk Jægerforbund
er positive overfor et Grønt Danmarkskort, men finder
ikke, at det skal anvendes i fm. generelle tiltag vedrørende jagt i områderne.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Naturstyrelsen kan oplyse, at kommunernes planlægning allerede i dag
indebærer, at Danmark deles ind i områder, som udpeges til f.eks. by- og
erhvervsområder, områder med særlig værdifulde landbrugsjorder og områder
til store husdyrbrug, biogasanlæg og vindmøller. Andre områder udpeges til at
varetage beskyttelsesinteresser (natur, landskaber, skovrejsning m.v.). Det er
forventningen, at Grønt Danmarkskort vil blive udpeget der, hvor der i forvejen
er natur. Med et Grønt Danmarkskort skabes en masterplan for, hvor vores
naturområder findes lige nu, og hvor de skal udvikles og forbindes fremover. Og
et Grønt Danmarkskort bidrager således til et bedre overblik over, hvor
erhvervets interesser fremover skal udvikle sig. Planlægningen og den
langsigtede indsats åbner derfor mulighed for større investeringssikkerhed, ikke
mindst for landbrugserhvervet.
Udpegningerne til et Grønt Danmarkskort bliver som nævnt foretaget i
kommuneplanens retningslinjer. Kommuneplanens retningslinjer har ingen
direkte retsvirkninger for borgerne men udgør bl.a. grundlaget for behandling af
en række sager, herunder den konkrete administration i det åbne land. Det
betyder helt konkret, at en udpegning af områder til Grønt Danmarkskort ikke i
sig selv har retsvirkning for fx den landmand, som eventuelt har sin jord inden
for udpegningen. Sådan forholder det sig også i dag, hvor kommunerne udpeger
fx skovrejsningsområder og grønne korridorer, som indtegnes på kort i
kommuneplanen, men ikke har retsvirkning for borgere og virksomheder.
Selvom kommuneplanen som udgangspunkt ikke har retsvirkning overfor
borgere og virksomheder, er kommunerne efter planloven forpligtet til at virke
for kommuneplanens gennemførsel i sin administration af konkrete afgørelser
om fx landzonetilladelse til at foretage udstykning, udvidelse af husdyrbrug og
byggeri i skov.
I nogle sager kan planlovens virke for bestemmelser ikke tillægges betydning.
Det drejer sig om de sager, hvor Folketinget i forbindelse med vedtagelse af den
relevante lovgivning har fastlagt hvilke elementer, der skal indgå i afvejning af
de enkelte sager. Det drejer sig fx om husdyrlovgivningen. Baggrunden herfor er,
at Folketingets behandling af en lov (fx planlov) ikke kan ændre ved det, som
Folketinget har vedtaget i forbindelse med vedtagelse af en anden lov (fx
husdyrlov) med mindre det udtrykkeligt fremgår, at den pågældende lovgivning
har betydning for andre love. Dette er ikke tilfældet i lovforslaget om et Grønt
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435753_0009.png
Danmarkskort. Kommuneplanens udpegninger og retningslinjer kan således ikke
tilsidesætte sektorlovgivningen. Kommunen skal derfor træffe sine afgørelser
inden for de rammer, som den gældende sektorlovgivning fastlægger.
Særligt om husdyrgodkendelseslovgivningen skal der henvises til, at den i vid
udstrækning normerer kommunalbestyrelsernes skønsbeføjelser for varetagelsen
af naturinteresserne i medfør af kommuneplanen i forhold til
godkendelsespligtige husdyrbrug. Det er således efter disse regler og ikke
planloven og et Grønt Danmarkskort, at kommunerne skal afgøre sager om fx
udvidelse af husdyrbrug.
I andre sager end ovennævnte, hvor kommunalbestyrelserne ved Folketingets
vedtagelse af den relevante lov er tillagt store skønsbeføjelser, og hvor
sektorlovgivningen ikke nærmere angiver, hvilke
kriterier, der skal lægges vægt på, kan det være sagligt at lægge vægt på
udpegningen af et Grønt Danmarkskort. Det følger af det almindelige
forvaltningsretlige proportionalitetsprincip, at det Grønne Danmarkskort skal
afvejes i forhold til andre interesser i arealanvendelsen. Det må normalt antages,
at der tillige skal foreligge aktuelle konkrete naturprojekter i kombination med
det Grønne Danmarkskort, før der kan lægges væsentlig vægt på dette.
Kommunens afgørelser efter sektorlovgivningen vil kunne påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet, som i sine afgørelser om fx kommunens landzonetilladelser og
efter husdyrgodkendelsesreglerne vil efterprøve både retlige spørgsmål (om fx
procedurer er overholdt) og om kommunens afvejning i den konkrete sag er
korrekt. Nævnet vil således fx kunne ændre en tilladelse til et afslag og omvendt.
Realiseringen af et Grønt Danmarkskort sker gennem kommunernes
administration af kommuneplanens retningslinjer, idet et Grønt Danmarkskort
bidrager til overblik over naturens reelle og potentielle udviklingsmuligheder og
til overblik over udviklingen af de berørte erhvervs udviklingsmuligheder.
Ud over kommunernes administration af retningslinjerne for et Grønt
Danmarkskort vil også statens, Naturfondens og privates indsats for naturpleje,
naturgenopretningsprojekter, vådområdeprojekter og skovrejsning m.v. indgå i
realiseringen af et Grønt Danmarkskort. For private betyder det, at lodsejere kan
betjene sig af eksisterende tilskudsmuligheder, som findes nationalt og under
EU’s Landdistriktsprogram, til f.eks. at finansiere en omlægning af landbrugs-
eller skovbrugsdriften til mere naturvenlig drift, udtagning af lavbundsarealer
og skovrejsning. Lovforslagets bemærkninger vil blive præciseret i
overensstemmelse med ovenstående.
Det skal endelig bemærkes, at Grønt Danmarkskort heller ikke forventes at få
betydning for udøvelse af jagt i områder omfattet af udpegninger til Grønt
Danmarkskort, idet lovforslaget ikke ændrer i gældende sektorlovgivning om
jagt.
2.7. De erhvervsøkonomiske konsekvenser af Grønt Danmarkskort
Dansk Skovforening
og
Landbrug og Fødevarer
finder, at beskrivelse af de
økonomiske konsekvenser ikke tager højde for konsekvenserne for de berørte
lodsejere og de erhvervs- og samfundsmæssige omkostninger. De peger særligt på
intentionen om, at der også skal udpeges nye potentielle områder, der kan skabe
sammenhæng, og at dette kan omfatte områder, der ikke i dag nødvendigvis er
omfattet af en særlig beskyttelse.
Dansk Skovforening
og
Landbrug og
Fødevarer
mener derfor, at lovforslaget i praksis kan få konsekvenser, navnlig
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvor en aktivitet kræver godkendelse og hvor lovforslaget giver kommunen adgang
til at lægge afgørende vægt på planlægningen ved vurderingen af en konkret sag.
Samtidig finder
Landbrug og Fødevarer,
at der i bemærkningerne og i
forbindelse med gennemgangen af de økonomiske konsekvenser skal tages højde
for betydningen af ny natur for erhvervets fremtidige udviklingsmuligheder og af
kommunernes pligt til at virke for at kommuneplanen omsættes til virkelighed.
Naturstyrelsens bemærkninger
For så vidt angår de ovenfor beskrevne forventede økonomiske konsekvenser af
udpegningen af Grønt Danmarkskort bemærkes, at det er en grundpræmis for
realiseringen af Grønt Danmarkskort, at denne skal ske ved frivillighed. Der vil
således ikke kunne iværksættes naturindsatser, hvis ikke den pågældende
lodsejer ønsker det. Lodsejeren kan endvidere forvente at få fuld kompensation fx
i form af betaling efter gældende markedspriser i de berørte lokalområder ved
jordopkøb eller tilskud efter Landdistriktsprogrammet til iværksættelse af fx
naturvenlig drift, udtagning af lavbundsarealer m.v. I lyset heraf er det
Miljøministeriet ved Naturstyrelsens vurdering, at udpegning af et Grønt
Danmarkskort ikke vil indebære fald i jordpriserne for de lodsejere, som ligger
indenfor et Grønt Danmarkskort.
2.8. Ønsker om yderligere elementer i Grønt Danmarkskort
DN
finder, at der mangler klare mål for, hvor stort et areal, der skal indgå i Grønt
Danmarkskort, og mål for hvilken naturkvalitet, der ønskes opnået på arealerne.
DN
foreslår videre, at det af kommuneplanen skal fremgå, hvilke interesser der
skal sikres på de enkelte arealer inden for Grønt Danmarkskort med udgangspunkt
i de interesser, der ligger til grund for udpegningen af arealerne.
DN
foreslår, at fremdriften følges for at sikre opfølgning og evaluering af de
ønskede mål, fx som et element i Landsplanredegørelsen.
DN
foreslår videre, at
Grønt Danmarkskort også juridisk i planloven fremhæves som en national
interesse på linje med planlægning i kystområderne og i hovedstadsregionen.
DN
foreslår yderligere, at der etableres tværkommunale fora med deltagelse af
interessenter, som sikrer fremdriften i et Grønt Danmarkskort, og at der etableres
et Nationalt Naturråd, som inspirerer og understøtter aktørerne og dokumenterer
netværkets fremdrift.
KL
foreslår endvidere, at koordinering af den kommunale
udpegning sker i et mindre antal lovfæstede kommunale netværk, der evt. kan
udvides til at omfatte interessenter, når der skal udarbejdes kommuneplaner.
KL
peger i forlængelse heraf på, at bindende indsatser, som Natura 2000-indsatsen,
eventuelt også kunne inddrages i sådanne fora, da Natura 2000-områderne udgør
rygraden i Grønt Danmarkskort.
Jægerforbundet
udtrykker bekymring for den generelle opfattelse af og
definition på værdifuld natur, og fremhæver, at naturen i det åbne land udgør
værdifulde levesteder for flora og fauna, som også bør prioriteres. Agerlandet skal
således ikke forbigås, når og hvor, der er vilje til at foretage naturforbedrende
tiltag uden for et Grønt Danmarks kort.
Naturstyrelsens bemærkninger:
For så vidt angår DN’s ønske om kvantitative mål for, hvor stort et areal, der
skal indgå i Grønt Danmarkskort er der lagt vægt på, at et Grønt Danmarkskort
er en overordnet planlægningsramme, som kun kan realiseres, hvis
myndigheder, interesseorganisationer, Naturfonden og lodsejere bidrager. Der
er derfor ikke fastsat kvantitative mål.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår Jægerforbundets synspunkt bemærkes, at det er intentionen
med Grønt Danmarkskort, at den fremtidige naturindsats skal målrettes og
prioriteres indenfor udpegningen af Grønt Danmarkskort uden, at det dog
udelukker en indsats for naturen, hvor den i øvrigt gør nytte.
For så vidt angår DN’s ønske om, at fremdriften i realiseringen af Grønt
Danmarkskort løbende evalueres bemærkes, at Naturstyrelsen i
Landsplanredegørelser efter Grønt Danmarkskort er udpeget, vil medtage en
evaluering i fremdriften af realiseringen af Grønt Danmarkskort. Dertil
kommer, at kommunalbestyrelsen efter planloven er forpligtet til inden
udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode at offentliggøre
en strategi for kommuneplanlægningen. Denne strategi skal bl.a. indeholde
oplysninger om den planlægning, der er gennemført efter den seneste revision af
kommuneplanen.
For så vidt angår DN’s forslag om, at Grønt Danmarkskort skal fremgå af
planlovens kapitel om landsplanlægning på linje med fx planlægning i
kystområderne bemærkes, at den foreliggende model netop bygger videre på den
eksisterende kommunale planlægning for dermed at sikre, at et Grønt
Danmarkskort samtænkes med den eksisterende planlægning for
naturinteresserne og kan basere sig på det fornødne lokalkendskab ude i
kommunerne.
For så vidt angår DN’s og KL’s forslag om at etablere lokale fora eventuelt med
deltagelse af interessenter, som kan bidrage til den lokale udpegning af Grønt
Danmarkskort bemærkes, at der i forvejen findes en række lokale og
tværkommunale fora, som drøfter natur og planlovgivning. Det gælder fx
kommunernes Grønne Råd, som typisk beskæftiger sig med bl.a. naturbenyttelse
(adgang og friluftsliv i et bredt perspektiv), naturbeskyttelse (fredninger,
naturpleje, naturgenopretning), planlægning af det åbne land, natur- og
miljøformidling og grønne partnerskaber.
Særskilt i f.t. KL’s forslag om, at indsatser, der er bindende for myndigheder, som
Natura 2000-indsatsen, eventuelt kunne inddrages i fora, som drøfter Grønt
Danmarkskort, bemærkes, at der allerede i dag som foreskrevet i miljømålsloven
foregår et samarbejde på tværs af kommunegrænser og myndighedsgrænser om
opfølgning af indsatsprogrammet i Natura 2000-planerne, og at der under hele
planprocessen sker interessentinddragelse.
For så vidt angår DN’s forslag om oprettelse af et Nationalt Naturråd bemærkes,
at det ligger udenfor lovforslagets rammer, om der skal etableres et Nationalt
Naturråd.
Øvrige bemærkninger
Landbrug og Fødevarer
opfordrer generelt set miljøministeren til at foretage
en revision af Natura 2000-udpegningerne, så arealer i omdrift tages ud af
udpegningen. Landbrug og Fødevarer peger som argument herfor på, at de
eksisterende udpegninger i et vist omfang blev lavet ud fra andre forhold end de
naturbeskyttelsesmæssige, herunder bl.a. linjeføringer og anden arrondering af
områderne, og at der endvidere ikke på udpegningstidspunktet var klarhed over
konsekvenserne af udpegningerne.
Landbrug & Fødevarer
anfører videre, at udpegning af potentiel natur og
udsigten til, at der etableres nye naturområder vil kunne få helt afgørende
betydning for blandt andet husdyrbrug. Foreningen peger på ændringen af
husdyrloven i 2011, hvor kravene til Natura 2000 områder og anden natur blev
skærpet. Efter foreningens opfattelse indebærer loven blandt andet, at de
specifikke ammoniakreduktionskrav blev ændret fra et krav om maksimale
merdeposition til et krav om maksimal totaldeposition for en række naturtyper, og
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samtidig blev langt flere naturarealer omfattet af konkrete eller vejledende lovkrav.
Landbrug og Fødevarer
anfører, at ammoniakreglerne kan blive en alvorlig
hæmsko for udvikling af husdyrproduktionen, hvis der som en konsekvens af
Grønt Danmarkskort kommer flere nye naturområder, eller hvis eksisterende små
naturområder sammenbindes eller udvides.
Naturstyrelsens bemærkninger
Der henvises til styrelsens bemærkninger til L&Fs kommentarer til udpegningen
af Grønt Danmarkskort, se under 2.1. Udpegningen af Grønt Danmarkskort
ovenfor.
For så vidt angår Landbrug & Fødevarers synspunkter vedrørende Grønt
Danmarkskorts indirekte betydning for administrationen af ammoniakreglerne i
husdyrgodkendelsesloven og den tilhørende bekendtgørelse bemærkes, at Grønt
Danmarkskort ikke medfører ændringer i sektorlovgivningen, herunder
husdyrgodkendelsesloven og administrationen heraf. Det er på den baggrund
Miljøministeriets vurdering, at udpegning af potentiel ny natur i medfør af Grønt
Danmarkskort ikke i sig selv vil kunne udløse skærpede ammoniakkrav over for
godkendelsespligtige husdyrbrug. For en uddybende beskrivelse af Grønt
Danmarkskorts generelle betydning for erhvervsinteresserne henvises til
høringsnotatets afsnit 2.6.
Ad 3. Forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer
Danmarks Naturfredningsforening, Akademiraadets Landskabsudvalg
og
Friluftsrådet
bakker op om forslaget.
Landbrug & Fødevarer,
Bæredygtigt Landbrug,
Dansk Skovforening,
Dansk Land- og Strandjagt
og AGRINORD
er imod det foreslåede forbud.
3.1 Naturpleje
Landbrug & Fødevarer
anfører, at der er risiko for naturpleje i form af høslæt
og afgræsning i høj grad vil ophøre på de berørte arealer, hvilket bl.a. vil medføre
tilgroning.
Landbrug & Fødevarer
anfører endvidere, at det er paradoksalt, at
de arealer, der bliver omfattet af forbuddet, som udgangspunkt ikke vil være
berettiget til at opnå tilskud til naturpleje efter landdistriktsprogrammet, da
tilskudsmidlerne fra 2015 målrettes mod arealer med en relativt høj naturværdi
(HNV-score større end eller lig med 5).
Dansk Skovforening
anfører, at mange
skovenge danner grundlag for afgræsning og naturpleje. Væsentlige biologiske
værdier på græsningsarealer vil gå tabt, hvis ikke arealer kan opretholdes med en
tilstrækkelig næringsværdi for det afgræssende kvæg, da det kan føre til ophør af
afgræsning.
KL
finder det relevant, at naturtilstanden på § 3-arealerne sikres ved,
at der fastsættes regler, der forbyder eller begrænser muligheden for at gødske og
sprøjte, og at det f.eks. kan ske i synergi med tilskud til naturpleje. Endvidere
anfører
KL,
at en model kunne være, at der sideløbende med den foreslåede model
indføres forhøjede tilskud til pleje af § 3-naturarealer. Dette kan ske over
Landdistriktsprogrammet, hvor den eksisterede ordning kan målrettes sådanne
arealer.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Naturstyrelsen er enig i, at det foreslåede forbud vil kunne have den konsekvens,
at afgræsningen af visse arealer ophører som følge af at foderværdien bliver for
lav til at opretholde den hidtidige drift. Det er som udgangspunkt bedst, hvis
afgræsningen af engene kan fortsætte af hensyn til at sikre så gode forhold som
muligt for de lyskrævende dyre- og plantearter. Men skulle der være arealer,
hvor afgræsningen ophører, har DCE for Natur- og Landbrugskommissionen
vurderet, at effekterne af fortsat gødskning og sprøjtning generelt vil være mere
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alvorlige end effekterne af eventuelt ophørt afgræsning. Biodiversitetseffekten er
således størst ved at ophøre med at gødske og sprøjte.
Landdistriktsprogrammets tilskudsordning til pleje af græs- og naturarealer vil
fra 2015 blive justeret, så afgræsning af arealer, der ikke dyrkes, kan få et tilskud
på 2.600 kr. pr. ha mod i dag 2.000 kr. pr. ha. Det er fortsat primært § 3-arealer,
der er beliggende i Natura 2000-områder, der kan få tilskud via ordningen. Det
forventes, at regeringen ved udgangen af 2014 har fastlagt fordelingen af
landdistriktsmidlerne for programperioden 2016-2020.
En andel af de § 3-beskyttede arealer, der bliver berørt af forbuddet mod
gødskning og sprøjtning og som er beliggende udenfor Natura 2000-områderne
vil ikke umiddelbart kunne opnå tilskud efter landdistriktsprogrammet efter de
nuværende ordninger. Det foreslåede forbud mod gødskning og sprøjtning skal
medvirke til at forbedre naturtilstanden på de beskyttede arealer.
3.2 Udtagelse af arealer, der anvendes til afgræsning for økologiske
husdyr fra forbuddet mod gødskning
Økologisk Landsforening
finder det rimeligt at fritage de økologiske
producenter fra forbuddet mod gødskning, såfremt arealerne afgræsses, fordi
økologisk drift gør en forskel for miljøet generelt og for de pågældende § 3-
beskyttede arealer, når arealerne i tilknytning til § 3-beskyttede arealerne bliver
drevet økologisk. Økologisk Landsforening noterer, at det fremgår, at ministeren
kan fastsætte krav til husdyrtætheden på arealer, der fritages fra forbuddet.
Foreningen anfører, at det er meget vigtigt, at disse krav rummer mulighed for, at
landmanden kan tage hånd om sine dyr. Økologisk Landsforening anfører
endvidere, at selvom foreningen kan bakke op om, at økologer fritages fra
forbuddet mod gødskning, vil foreningen gerne præsentere et alternativ som
består i en ændring af harmonireglerne, sådan at § 3-beskyttede arealer, der
afgræsses, kan indgå direkte i opgørelsen af harmoniarealet.
Danmarks
Naturfredningsforening
foreslår, at arealer, der anvendes til afgræsning for
økologiske husdyr, ikke undtages fra forbuddet mod gødskning, men at arealerne i
fremtiden skal kunne regnes med i en bedrifts harmoniareal, forudsat at arealerne
afgræsses, og at de på nuværende tidspunkt indregnes i bedriftens harmoniareal.
Friluftsrådet
er af den opfattelse, at et sådan forbud bør gælde alle § 3-
beskyttede arealer og stiller sig undrende over for, at der lægges op til at undtage
arealer, der anvendes til afgræsning for økologiske husdyr.
Dansk Skovforening
savner naturmæssige begrundelser for, at ministeren kan undtage arealer, der
anvendes til afgræsning for økologiske husdyr fra forbuddet mod gødskning.
Lovforslaget bør ikke favorisere en bestemt landbrugsmæssig driftsform på
bekostning af en anden, når den naturmæssige effekt vi de forskellige driftsformer
er ens.
Landbrug & Fødevarer
finder det konstruktivt, at regeringen gerne vil
fremme den økologiske produktion, men mener at dette bør ske på anden vis end
ved restriktioner for det konventionelle landbrug. Landbrug & Fødevarer anfører
hertil, at afgræsning med konventionelt kvæg har samme positive effekt som
afgræsning med økologisk kvæg.
Bæredygtigt Landbrug
anfører, at
undtagelsen af arealer, der anvendes til afgræsning for økologiske husdyr, fra
forbuddet mod gødskning udgør diskrimination.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Som det fremgår af udkastet til lovforslag foreslås undtagelsen af arealer, der
anvendes til afgræsning for økologiske husdyr på baggrund af regeringens
målsætning for økologisk jordbrug og de særlige krav, der stilles til at dyrene går
ude og græsser en stor del af året, hvorfor der er et særligt behov for
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opretholdelse af en tilstrækkelig foderproduktion på disse arealer. Undtagelsen
er altså ikke begrundet i naturhensyn.
Der er ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre i reglerne om
harmonikrav til husdyrbrug. Det vil fortsat med de nuværende regler være
således at arealer, hvor man ikke må eller i praksis kan udbringe
husdyrgødning, ikke kan medregnes som harmoniarealer. Dog sådan, at
husdyrgødning afsat på arealer uden gødningskvote kan fraregnes i
harmoniregnskabet. For økologiske bedrifter betyder det, at hvis bedriften får lov
til at udbringe husdyrgødning på deres § 3-arealer, så vil disse stadig kunne
medregnes fuldt ud som harmoniarealer. Miljøstyrelsen vurderer, at en ændring
af harmonireglerne er uhensigtsmæssig, da det vil medføre væsentlig
administrativ usikkerhed om generelle regler.
3.3 Dispensation fra forbuddet mod sprøjtning
Danmarks Naturfredningsforeningen
ønsker, at invasive arter så vidt muligt
skal bekæmpes med andre midler end sprøjtning.
Landbrug & Fødevarer
og
Bæredygtigt Landbrug
anfører, at sprøjtning til bekæmpelse af invasive arter
som kæmpebjørneklo og flyvehavre ikke bør kræve dispensation.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Forbuddet mod at foretage tilstandsændringer i § 3 betyder, at der allerede i dag
er krav om dispensation til sprøjtning i det omfang der ikke er tale om hidtidig
lovelig drift, idet sprøjtning til bekæmpelse af bestemte arter vil medføre en
tilstandsændring på arealet. Efter de gældende regler vurderer
kommunalbestyrelsen i det konkrete tilfælde, om der kan meddeles dispensation
til sprøjtning, herunder i hvilket omfang og på hvilken måde sprøjtning kan
foretages. Kommunalbestyrelsen vurderer ligeledes, om andre
bekæmpelsesmetoder er mere hensigtsmæssige end sprøjtning i det konkrete
tilfælde, og om disse derfor i stedet skal anvendes. Med den foreslåede
bestemmelse er der lagt op til, at denne praksis fortsættes.
3.4 Økonomi
Bæredygtigt Landbrug
mener, at vurderingen af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser af det foreslåede forbud er for optimistiske.
Bæredygtigt
Landbrug
og
Landbrug & Fødevarer
mener, at det foreslåede forbud vil have
betydning for mere end 35.000 ha, og at oplysninger om jordværditab bør fremgå
af lovforslagets bemærkninger, da det bl.a. har betydning for fremtidige
finansieringsmuligheder.
Landbrug & Fødevarer
henviser til Videncentret for
Landbrug, som har beregnet et årligt driftstab på op til 5.000 kr. pr. ha og et
gennemsnitligt tab på 1.500 kr. pr. ha, og at 45.000 ha vil være berørt af
forbuddet.
Økologisk Landsforening
finder det rimeligt, at staten sikrer, at det
er muligt at blive økonomisk kompenseret, med et naturplejetilskud, for det tab,
som forbuddet medfører i form af ophør af retten til Økologisk Arealtilskud.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Københavns Universitet ved Institut for Fødevarer- og Ressourceøkonomi (IFRO)
har foretaget vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser. IFRO
konkluderer, at indkomsttabet fra de berørte arealer primært er knyttet til den
manglende mulighed for at gøde arealerne. Konsekvensen af forbuddet mod at
sprøjte, vurderer IFRO som værende af begrænset betydning ifm. driftstabet.
IFRO vurderer, at der ved en tilførsel på 130 kg N/ha, som er den N-norm langt
størstedelen af arealerne har (afgrødekode 252), vil være et driftstab på
gennemsnitlig 1.000 kr./ha. Der findes imidlertid også arealer med
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435753_0015.png
kvælstofnormer på op til 312 kg N/ha. For disse arealer vurderer IFRO, at
driftstabet vil kunne være på op til 2.157 kr./ha. Naturstyrelsens vurdering er
generelt, at tildeling af gødningsmængder på op til 312 kg N/ha eller mere ikke
er foreneligt med tilstedeværelsen af § 3-beskyttet natur. Det vurderes endvidere
ikke at være sandsynligt, at det i sådanne tilfælde kan gøres gældende, at der er
tale om en hidtidig lovlig drift (som skal have været til stede ved lovens
ikrafttræden tilbage i 1992). Har arealet været tildelt så store mængder gødning
på daværende tidspunkt, er det ikke sandsynligt, at arealet dengang har levet op
til de kriterier i naturbeskyttelsesloven, som ligger til grund for den vejledende §
3-registrering. Ud over driftstabet kan forbuddet mod gødskning medføre tab af
harmoniareal, som IFRO har vurderet vil medføre en omkostning på op til 480
kr./ha i øget forpagtningsafgift i de områder, hvor husdyrtætheden er større end
1,o dyrenhed pr. hektar. På baggrund af Naturstyrelsens estimater vil
omkostningen være aktuel på ca. 40 pct. af de berørte arealer.
I beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser har Naturstyrelsen
indledningsvis estimeret, hvor mange hektar § 3-natur, der bør regnes et
potentielt erhvervsøkonomisk tab for. Estimatet på ca. 35.000 ha, der fremgår af
lovforslaget, som har været sendt i høring, er baseret på de data, som på
daværende tidspunkt (ultimo 2013) var tilgængelige. Ultimo november 2014
forelå der imidlertid opdaterede data for de vejledende registrerede § 3-områder
på baggrund af Naturstyrelsens § 3-registreringsprojekt, hvor der er foretaget
en landsdækkende gennemgang og registrering af de § 3-beskyttede naturtyper.
Naturstyrelsen har på den baggrund opdateret beregningen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Analyserne er foretaget på bagrund af NaturErhvervstyrelsens (markkort-)data
fra 2013, som indeholder oplysninger om, hvilken afgrødetype der er anmeldt for
de enkelte arealer ifm. ansøgning om landbrugsstøtte. Til hver afgrødetype
knytter der sig en kvælstofnorm. Da der ikke findes tilgængelige landsdækkende
data for tildelingen af gødning på mark-niveau, er kvælstofnormen lagt til grund
for, at arealet potentielt tildeles gødning, og at et forbud mod gødskning dermed
vil kunne have en erhvervsøkonomisk konsekvens. Markkort-datasættet er
derefter blevet sammenkørt med data fra ultimo november 2014 over de
vejledende registrerede § 3-beskyttede arealer (opdaterede data fra § 3-
registreringsprojektet).
Der er lagt til grund for analysen, at der i forvejen gælder et forbud mod at gøde
naturtyperne hede og mose (jf. bemærkningerne til naturbeskyttelsesloven) og i
praksis også overdrev
1
, hvorfor disse naturtyper er udeladt af beregningen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes er randzonearealer (data fra
ultimo 2014) ikke regnet med, da der også her gælder et forbud mod at gøde.
Økologiske arealer anvendt til afgræsning er også udeladt, da disse arealer i
lovforslaget foreslås undtaget, hvorfor forbuddet ikke vil medføre et driftstab på
disse arealer. Endelig er visse afgrødetyper udeladt af analyserne, da disse ikke
er forenelige med, at der skulle være beskyttet § 3-natur (fx vårbyg og
vinterhvede) samt arealer omfattet af Tøndermarksloven, som jf. lovforslaget er
undtaget fra forbuddet.
Driftstabet vil kunne medføre et tab i jordværdi. Miljøministeriet har beregnet
det potentielle jordværditab til at være 1,17 mia. kr. Beregningen bygger på en
1
Selve eksistensen af denne naturtype er som udgangspunkt ensbetydende med, at der ikke hidtil har
været gødsket, og derved er der heller ikke en hidtidig lovlig drift at fortsætte på arealet.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilbagediskontering af de fremtidige årlige driftstab på 1.300 kr./ha (de 47,1 mio.
kr. divideret med de 36.400 ha) samt forventningen om, at ændringen vil berøre
et areal på 36.400 ha. I beregningen er anvendt en kalkulationsrente på 4 %.
IFRO har bekræftet, at dette i deres øjne er en korrekt måde at beregne
jordværditabet på. I forlængelse heraf har IFRO anført, at det berørte areal
udgør ca. 1 % af landbrugsarealet, og at den samlede reduktion i landbrugets
kapitalværdi udgør omkring 0,33 %. Dette vurderer IFRO er et begrænset tab,
selvom det for nogle bedrifter kan have en større betydning, hvilket
Naturstyrelsen også anerkender. Såfremt der er tale om bedrifter, der rammes
atypisk hårdt, hvorved konsekvenserne af forbuddet kan få karakter af
ekspropriation, vil der for disse bedrifter være mulighed for at søge om
dispensation eller at få erstatning.
Disse tab skal imidlertid sammenholdes med de gevinster som erhvervet har fået
i forbindelse med en række vækstinitiativer, som regeringen har taget, herunder
aftale om Vækstplan for Fødevare, som regeringen indgik med Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative. Regeringen understregede i
forbindelse med fremlæggelsen af den politiske aftale, at der udestod en
opfølgning på Natur- og Landbrugskommissionens naturanbefalinger, sådan at
opfølgningen blev afbalanceret, som det var hensigten fra Natur- og
Landbrugskommissionen. Det er denne opfølgninger, der sker nu.
Fsva. mulighederne for naturplejetilskud vil Landdistriktsprogrammets
tilskudsordning til pleje af græs- og naturarealer fra 2015 blive justeret, så
græsning af arealer, der ikke dyrkes, kan få et tilskud på 2.600 kr. pr. ha mod i
dag 2.000 kr. pr. ha. Det er fortsat primært § 3-arealer i Natura 2000-områder,
der kan få tilskud via ordningen. Det forventes, at regeringen ved udgangen af
2014 har fastlagt fordelingen af landdistriktsmidlerne for programperioden
2016-2020.
3.5 Ekspropriation
Dansk Skovforening
stiller sig uforstående overfor, at eventuelle tilfælde af
ekspropriation ikke vurderes ud fra de økonomiske konsekvenser på den enkelte
ejendom, og ønsker oplyst, hvilke andre kriterier end de økonomiske, der skal
være afgørende for vurderingen.
Danmarks Naturfredningsforening
ønsker,
at det præciseres i lovforslaget, hvornår der er tale om ekspropriationslignende
situationer.
Landbrug & Fødevarer
og
Bæredygtigt Landbrug
anfører, at
det foreslåede forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer
udgør ekspropriation, herunder fordi forslaget medfører, at de berørte arealer ikke
længere vil kunne drives i landbrugsmæssig sammenhæng, da afgræsning ikke
længere vil være rentabel.
Naturstyrelsens bemærkninger:
I vurderingen af om en lodsejer bliver ramt på en måde af det foreslåede forbud,
så der er tale om ekspropriation, indgår en række forhold, herunder hvilke
økonomiske konsekvenser forbuddet vil have i det konkrete tilfælde og om
bedriften rammes væsentligt anderledes af forbuddet end andre bedrifter.
Det er ikke muligt på forhånd at liste op, hvilke kriterier og hensyn der vil indgå,
da der efter grundlovens ordning er tale om en konkret vurdering af den enkelte
sag. De økonomiske virkninger vil dog altid indgå som et væsentligt element i
denne vurdering.
3.6 Afgørelse om dispensation i konkrete tilfælde af ekspropriation
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrug & Fødevarer
og
Dansk Skovforening
ønsker, at eventuelle
dispensationer skal være tidsubegrænsede.
Friluftsrådet
er bekymret for, om
bemyndigelsesbestemmelsen i den foreslåede § 3a, stk. 3, vil give ministeren fri
adgang til at dispensere fra forbuddet. Friluftsrådet anbefaler, at
dispensationsadgangen kun benyttes i ganske særlige tilfælde og i yderst
begrænset omfang, samt at bestemmelsen gøres tidsbegrænset til en
overgangsperiode på 5 eller 10 år.
Økologisk Landsforening
anfører, at det er
væsentligt, at ministeren, i tilfælde af at de § 3-beskytede arealer udgør en
betydelig del af bedriften, udnytter muligheden for at dispensere for forbuddet
mod gødskning, idet det ellers vil have karakter af ekspropriation.
Bæredygtigt
Landbrug
mener ikke, at rækkeviden af bemyndigelsen til, at ministeren kan
fastsætte regler om dispensation er beskrevet godt nok. Fordelingen mellem stat
og kommuner er uklar.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Bemærkningerne til den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse om, at
dispensationer skulle kunne gøres tidbegrænsede til f.eks. 10 år er udgået af
udkastet til lovforslag. Dispensation som følge af, at forbuddet har karakter af
ekspropriation, vil derfor være tidsubegrænsede.
Som det fremgår af lovforslaget bemærkninger er det alene tanken at anvende
dispensationsmuligheden i sager, hvor forbuddet har karakter af ekspropriation.
Det er i øvrigt fortsat kommunalbestyrelsen, der har kompetencen til at afgøre
om et areal er omfattet af § 3.
3.7 Forbuddet mod gødskning
Danmarks Jægerforbund
anfører, at det er forbundets klare opfattelse, at
fodring af ænder ikke skal betragtes som gødskning.
Danmarks
Naturfredningsforening
ønsker, at forbuddet mod gødskning skal omfatte
indirekte gødskning af søer ved udsætning af andehold i søer.
Bæredygtigt
Landbrug
henviser til lovforslagets bemærkninger om, at forbuddet ikke
omfatter gødning afsat direkte på arealet fra græssende dyr, i det omfang det sker i
overensstemmelse med hidtidig lovlig drift og ikke medfører en tilstandsændring. I
denne forbindelse ønskes bekræftet, at hidtidig lovlig drift kan fortsættes også, når
det medfører en tilstandsændring, da det er driften der er beskyttet.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Naturstyrelsen bemærker, at fodring af ænder ikke skal anses som gødskning i
den foreslåede bestemmelses forstand. Naturstyrelsen har ikke fundet anledning
til at udvide forbuddet til også at omfatte indirekte gødskning af søer som følge
af udsætning af andehold. Naturstyrelsen bemærker hertil, at i det omfang
udsætning af andehold i en § 3-beskyttet sø vil medføre en tilstandsændring i
søen, herunder som følge af fodring, kan dette kun finde sted efter dispensation
fra naturbeskyttelseslovens § 3.
Det er ikke den hidtidige lovlige drift der er beskyttet. Efter § 3 må der ikke
foretages tilstandsændringer på de beskyttede arealer. At hidtidig lovlig drift kan
fortsættes betyder, at den drift, der foregik da arealet blev omfattet af
beskyttelsen, kan fortsættes i samme omfang og på samme måde fordi dette
netop ikke vil medføre en tilstandsændring.
3.8 Forbuddet mod sprøjtning
Landbrug & Fødevarer
mener, at udsagnet om, at belastningen med
sprøjtemidler er steget med 35 % i perioden 2007-2011 er unuanceret, og
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435753_0018.png
Bæredygtigt Landbrug
ønsker en redegørelse for, hvor oplysningerne stammer
fra. Bæredygtigt Landbrug ønsker endvidere oplyst, om lovforslagets bemærkning
om, at en afgift skal fremme anvendelse af mindre belastende sprøjtemidler
betyder, at der er en ny afgift på vej. Endelig ønskes oplyst, hvordan der skelnes
mellem belastende og ikke-belastende sprøjtemidler, når der kun godkende
midler, der ikke skader miljøet. Bæredygtigt Landbrug spørger, hvorfor der ikke
henvises til pesticidforordning i lovforslagets bemærkninger om forbuddets
omfang.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af Regeringens sprøjtemiddelstrategi fra februar 2013, Beskyt vand,
natur og sundhed Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, at sprøjtemidlernes
belastning i Danmark er steget med 35 % siden 2007. Se link:
http://mst.dk/virksomhed-
myndighed/bekaempelsesmidler/sproejtemidler/sproejtemiddelstrategi-2013-
2015/
I bemærkninger i udkastet til lovforslag er det præciseret, så det fremgår, at den
afgift der henvises til er en ændring af den oprindelige pesticidafgift, som
medfører at afgiften på de enkelte midler differentieres efter midlernes
belastning af sundhed og miljø. Ændringen af afgiften er sket. Der er således ikke
tale om en kommende afgift eller afgiftsændring.
3.9 Øvrige bemærkninger
Danmarks Naturfredningsforening
er helt uforstående overfor forbuddets
meget sene ikrafttrædelse. Foreningen mener ikke, at der er sagligt begrundede
hensyn for, at udskyde datoen for ikrafttræden med 2 år, sammenholdt med
naturplanens overordnede målsætninger for naturen i Danmark. Foreningen
foreslår derfor, at man af hensyn til den kommende dyrkningssæson fastsætter
ikrafttrædelsesdatoen for forbuddet til 1. september 2015.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Det foreslås, at forbuddet træder i kraft den 1. september 2017 for at give
lodejerne, i særdeleshed landbruget, mulighed for at indrette sig på forbuddet,
herunder at finde anden afsætning til den husdyrgødning, der hidtil har været
udbragt på de § 3-beskyttede arealer.
Bæredygtigt Landbrug
anfører, at formanden for Natur- og
Landbrugskommissionen lagde vægt på, at kommissionens anbefalinger skulle
udmøntes samtidig, men at stramningerne nu indføres først.
Miljøministeriets bemærkninger:
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative
fremlagde i foråret 2014 aftale om Vækstplan for Fødevarer, som bl.a. fulgte op
på anbefalingerne fra Vækstteam for Fødevarer og samtidig understøttede en
række af Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger om vækst og
udvikling i landbruget.
Regeringen understregede i forbindelse med fremlæggelsen af den politiske
aftale, at der udestod en opfølgning på Natur- og Landbrugskommissionens
naturanbefalinger, sådan at opfølgningen blev afbalanceret, som det var
hensigten fra Natur- og Landbrugskommissionen. Det er denne opfølgning, der
sker nu.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrug & Fødevarer
anfører, at det foreslåede forbud vil gribe ind i den
hidtidige praksis og derfor medføre tilstandsændringer på de berørte arealer med
henblik på at skabe anden natur end den, der oprindeligt blev beskyttet.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Det foreslåede forbud vil give en bedre beskyttelse af de arealer, der er omfattet
af § 3 og som i dag gødskes og sprøjtes ved at give bedre betingelser for de
kvælstoffølsomme arter, der er karakteristiske for de beskyttede naturtyper.
Landbrug & Fødevarer
anfører, at det ligger udenfor formålet med
naturbeskyttelsesloven og § 3 ”at sikre en væsentlig forbedring af biodiversiteten
på de beskyttede naturområder”.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Det foreslåede forbud ligger inden for naturbeskyttelseslovens formål som bl.a.
omfatter beskyttelse af naturen med dens bestand af vilde dyr og planter samt
deres levesteder og forbedring, genoprettelse og tilvejebringelse af områder der
er af betydning for vilde dyr og planter. Der er foretaget sproglige tilretninger i
bemærkningerne i udkastet til lovforslag, så dette fremgår mere klart.
Landbrug & Fødevarer
anfører, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at
de § 3-beskyttede arealer alene er vejledende registreret, og at lodsejer ikke
informeres, når der vejledende registreres § 3-beskyttet natur på lodsejerens
arealer.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Det foreslåede forbud er en forenkling af den gældende retstilstand, hvorefter de
arealer der ikke har en hidtidig lovlig drift i form af gødskning og sprøjtning
allerede er omfattet af et forbud. § 3-beskyttelsen indtræder, når de biologiske
kriterier for, at der er tale om en af de beskyttede naturtyper, er opfyldt. Der sker
således ikke en ændring i det retssikkerhedsmæssige grundlag for § 3-
beskyttelsen.
Landbrug & Fødevarer
anfører, at det er vigtigt, at den reducerede
kvælstofudvaskning som følge af forbuddet godskrives i det samlede indsatskrav
vedrørende kvælstofudledning fra landbruget.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Den reducerede kvælstoftilførsel, som følge af et forbud mod gødskning på alle §
3-beskyttede arealer, indgår i kvælstofindsatsen i 2. generation af
vandområdeplanerne. Det præcise omfang af effekten vil afhænge af placeringen
af de berørte § 3-arealer, da det kun er i del af landet, at der er et
kvælstofindsatsbehov i forhold til vandplanerne. Der bliver taget højde for
reduktionen i kravene til landbruget.
Landbrug & Fødevarer og AGRINORD
anfører, at fremstillingen af DCE’s
oplysninger om en forventet reduktion i artsantallet på 44 % over en kort årrække
ved en årlig tilførsel på 130 kg./N/ha/år er unuanceret og fagligt problematisk.
AGRINORD
anfører endvidere en lang række kritikpunkter til DCE og IFRO’s
faglige vurderinger, som er udarbejdet til Natur- og Landbrugskommissionen.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Der er foretaget sproglige præciseringer i udkastet til lovforslag fsva. de 44 %, så
det fremgår tydeligere af DCE’s konklusion, at der er en negativ sammenhæng
mellem tilførsel af kvælstof ud over tålegrænsen og tab af artsrigdom, generelt.
Dette udsagn giver ikke svar på, hvor stor den forventede effekt vil være af at et
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ophør med at gøde og sprøjte de § 3-beskyttede arealer. Det ændrer ikke på
vurderingen af, at et forbud mod gødskning og sprøjtning, vil have en væsentlig
positiv effekt på biodiversiteten. Studier fra Danmark og fra udlandet viser, at
der vil kunne gå fra ca. 5-15 år (evt. længere) før et tidligere intensivt drevet
areal opnår samme naturkvalitet, som et ugødet naturareal afhængigt af de
lokale forhold, herunder mulighederne for indvandring af planter og dyr fra
tilstødende arealer samt af hvor intensivt arealet tidligere er blevet gødet og
sprøjtet og af mulighederne for pleje af arealet. Effekten af at ophøre med at gøde
og sprøjte § 3-arealerne vil dog kunne konstateres umiddelbart og medføre
forbedringer af naturkvaliteten år for år, og vil dermed medvirke til at stoppe
biodiversitetstilbagegangen.
Landbrug & Fødevarer
og
Bæredygtigt Landbrug
anfører, at forbuddet har
betydning for eksisterende miljøgodkendelser.
Miljøministeriets bemærkninger:
For landmænd med en miljøgodkendelse eller tilladelse efter husdyrbrugloven
(godkendelse eller tilladelse til etablering, udvidelse eller ændring af
husdyrbrug), kan forbuddet mod gødskning medføre, at de ikke har tilstrækkelig
udbringningsareal, herunder til overholdelse af vilkår i godkendelsen/tilladelsen.
I sådanne tilfælde har landmanden pligt til at anmelde nye arealer til
kommunen. Er arealerne mere sårbare, end de arealer de udskiftes med, kan det
medføre krav om tillægsgodkendelse. I den forbindelse kan det blive nødvendigt
for landmanden at finde andre udbringningsarealer, afsætte mere
husdyrgødning til andre bedrifter eller biogasanlæg eller anvende flere
virkemidler som f.eks. flere efterafgrøder.
AGRINORD
har på vegne af 5 lodsejere anført, at arealer, som lodsejerne har
købt af NaturErhvervstyrelsen med overtagelse den 28. februar 2014, vil falde
betydeligt i værdi ved indførelse af det foreslåede forbud, idet en stor del af
arealerne vil blive berørt af forbuddet, da der er tale om § 3-bskyttede engarealer
med en hidtidig lovlig drift med gødskning.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Naturstyrelsen anser dette høringssvar som en henvendelse om en konkret sag
mellem en række lodsejere og NaturErhvervstyrelsen vedrørende jordsalg.
Naturstyrelsen har derfor efter aftale med NaturErhvervstyrelsen videresendt
henvendelsen til NaturErhvervstyrelsens besvarelse.
Ad 4. Vejledende bødeniveau for overtrædelser af
naturbeskyttelsesloven
Danmarks Naturfredningsforening
bakker op om forslaget og hilser forslaget
om øget bødeniveau og ensartet praksis for overtrædelser af
naturbeskyttelsesloven meget velkomment. Et øget bødeniveau har længe været
tiltrængt, og understøtter desuden Naturplanens grundlæggende intention om at
gøre en reel forskel for Danmarks natur.
KL
finder det relevant, at bødeniveauet
moderniseres og dermed hæves. Det vil i højere grad bringe niveauet i
overensstemmelse med lignende overtrædelser indenfor anden lovgivning.
Friluftsrådet
er tilfreds med, at lovforslaget lægger op til at følge Natur- og
Landbrugskommissionens anbefaling om at skærpe bødeniveauet for overtrædelse
af naturbeskyttelseslovens § 3. Friluftsrådet ønsker, at der ved lovens
administration skal lægges vægt på den betydning, som et areal på grund af sin
beliggenheden kan have for almenheden. Rådet ønsker i denne forbindelse at pege
på, at Naturbeskyttelseslovens bl.a. har til formål at give befolkningen adgang til at
færdes og opholde sig i naturen, og at en hindring af dette kan inddrages i
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbindelse med straffeudmålingen. Endvidere er Friluftsrådet tilfreds med, at der
i lovbemærkningerne redegøres for, at minimumsniveauet på 5.000 kr. for
privates henkastning af affald i naturen ikke er møntet på f.eks. små mængder
skovtursaffald, og at et bødeniveau i sådanne tilfælde anses for passende at være
på 1.000 kr.
Landbrug & Fødevarer
og
Bæredygtigt Landbrug
er imod
forslaget om et hævet vejledende bødeniveau for overtrædelser af
naturbeskyttelseslovens § 3.
4.1 Det foreslåede vejledende bødeniveau for overtrædelser af § 3
Landbrug & Fødevarer
mener, at det foreslåede vejledende niveau er for højt,
når mange overtrædelser sker i god tro og arealer alene er vejledende registreret.
Det anføres, at i sager om oprensning af vandløb, at det i praksis kan være
vanskeligt at afgrænse, hvad der må anses som sædvanlig vedligeholdelse.
Landbrug & Fødevarer mener derfor, at der ikke skal være tale om så høje bøder i
førstegangstilfælde, hvis overtrædelsen er sket ved simpel uagtsomhed.
Bæredygtigt Landbrug
anfører, at jo højere straffe, der idømmes, desto mere
intens bør prøvelse og dokumentation være. De foreslåede skærpede straffe er
efter Bæredygtigt Landbrugs mening ikke proportionale og bør derfor helt fjernes.
Bæredygtigt Landbrug finder det endvidere urimeligt, at landmænd skal straffes
for simpel uagtsomhed.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Udkastet til lovforslag indeholder et vejledende bødeniveau for overtrædelser af §
3. Det følger af straffelovens § 19, at der kan straffes for uagtsomme
overtrædelser af naturbeskyttelsesloven. Et vejledende bødeniveau på 20.000 kr.
for overtrædelser af § 3 svarer til niveauet i miljøbeskyttelsesloven for
overtrædelser af bestemmelserne om forurening af grundvand, vandløb, søer og
havet. Det er vurderet, at det er et passende vejledende bødeniveau. Det er
domstolene, der vurderer beviserne og fastsætter bødestraffen i konkrete sager
efter at have vurderet overtrædelsens karakter og eventuelle skærpende eller
formildende omstændigheder.
Oprensning af vandløb i overensstemmelse med kravene i vandløbslovens § 27
eller i et regulativ betragtes som sædvanlig vedligeholdelse og kan ske uden
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3.
4.2 den foreslåede ændring af naturbeskyttelseslovens § 89
Landbrug & Fødevarer
og
Dansk Skovforening
anser bestemmelsen om, at
det vil være en skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen er begået i
forbindelse med udøvelse af erhverv for at være unuanceret. Det bør være
karakteren af skaden, der er afgørende for bødestraffens størrelse. Det anføres
hertil, at det vil kunne være et selvstændigt skærpende element, hvis
overtrædelsen i erhvervsmæssigt øjemed er sket med det formål at sikre en
økonomiske gevinst.
Bæredygtigt Landbrug
spørger til, hvorfor det er en
skærpende omstændighed, at en overtrædelse sker som led i udøvelsen af et
erhverv.
Friluftsrådet
anbefaler, at det vejledende bødeniveau for
sammenlignelige overtrædelser på hhv. miljøbeskyttelses- og
naturbeskyttelseslovens område ensrettes, og at det fastholdes, at det skal
betragtes som en skærpende omstændighed, at en overtrædelse er begået i
forbindelse med udøvelse af erhverv, og at der ved bødeudmålingen skal tages
hensyn til naturbeskyttelseslovens formål.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Det foreslås, at der i naturbeskyttelseslovens § 89 indsættes et nyt stykke 5 med
samme ordlyd som miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 5. Forslaget skal sikre et
ensartet strafgrundlag i de to love.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det må forventes, at personer, der udøver erhvervsvirksomhed har sat sig ind i
gældende regler på det pågældende erhvervs område, og at disse personer har en
særlig viden på området. Der bør derfor kunne stilles særlige krav til
agtpågivenhed hos personer, der udøver erhvervsvirksomhed.
Det er op til domstolene at vurdere en sags konkrete omstændigheder og ud fra
denne vurdering fastsætte en passende straf. Det bemærkes, at de foreslåede
bødestørrelser i forslaget til ændring af naturbeskyttelsesloven er vejledende for
domstolene.
4.3 Øvrige bemærkninger
Bæredygtigt Landbrug
henviser til lovforslaget bemærkninger om, at
Naturstyrelsen har indhentet 32 bødeforlæg og domme i perioden 2011 og frem til
og med 2011 og spørger, om der er tale om en periode eller et år, og hvorfor netop
år 2011 er valgt.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Naturstyrelsen har modtaget 32 afgørelser fra Rigsadvokaten om straf ved
bødeforlæg eller dom. Afgørelserne er fra perioden 2011-2013. Dette er
præciseret i udkastet til lovforslag. Naturstyrelsen har indhentet afgørelser fra
en periode på 3 år for at få et indblik i sanktionsniveauet for overtrædelser af
naturbeskyttelseslovens § 3.
Danmarks Jægerforbund
stiller sig særdeles kritisk overfor, at
foranstaltninger til jagt særligt skal fremhæves i lovbemærkningerne som værende
af negativ indflydelse på den beskyttede natur. Det er forbundets opfattelse at
formuleringen i lovbemærkningerne væsentligt skærper gældende lovgivning,
hvilket ikke kan accepteres.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Foranstaltning til jagt vil efter omstændighederne kunne være i strid med
forbuddet mod tilstandsændringer i naturbeskyttelseslovens § 3. I de tilfælde vil
foranstaltningerne kun kunne ske efter dispensation.
Der er foretaget en sproglig præcisering i udkastet til lovforslag, så det fremgår
tydeligere, at der er tale om en oplistning af eksempler på foranstaltninger, der
kan udgøre en overtrædelse af naturbeskyttelseslovens § 3.
22