Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 83
Offentligt
1484943_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
12. januar 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 5
(L 83), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 6. januar 2015 fra Foreningen Rej-
searbejdere.dk, jf. L 83 - bilag 5.”
Endeligt svar:
Foreningen Rejsearbejdere.dk spørger i deres henvendelse nærmere til de svar der
er givet i besvarelsen af spørgsmål 4 (L83). Henvendelsen kommenteres nedenfor.
Til pkt. 1. om hvilke myndigheder, der kontrollerer at ferieloven og udbetaling af fe-
riepenge overholdes ved ansatte på ikke faste arbejdspladser
Jeg har til besvarelsen af dette punkt bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering om en udtalelse. Styrelsen oplyser følgende:
”Ferieloven gælder alle lønmodtagere og regulerer forholdet mellem lønmodtage-
ren og arbejdsgiveren. Det er arbejdsgiverens ansvar, at der sker korrekt afregning
og udbetaling af feriegodtgørelse. Det er forudsat i ferieloven, at lønmodtageren
selv kontrollerer, at der er sket korrekt afregning og udbetaling af feriepenge på
samme måde som udbetaling af løn.
Hvis arbejdsforholdet er omfattet af en kollektiv overenskomst om ferie, kan ferie-
sagen afgøres i det fagretlige system. Hvis arbejdsforholdet ikke er omfattet af en
kollektiv overenskomst, kan en lønmodtager klage til Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering, der herefter træffer afgørelse i sagen. Sager om ferieloven kan
indbringes for domstolene.”
For så vidt angår kommentarer til punkterne 2- 4 har jeg bedt Arbejdstilsynet om
en udtalelse. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Til pkt. 2 om kilder til viden om ikke faste arbejdspladser, herunder byggepladser
Udover CVR-registeret har Arbejdstilsynet – som det også fremgår af svaret på
spørgsmål 4 – en række andre kilder til viden om, hvor virksomheder aktuelt udfø-
rer arbejde,
For så vidt angår udenlandske virksomheder anvender Arbejdstilsynet først og
fremmest oplysningerne i RUT-registret, hvor udenlandske virksomheder, der leve-
rer tjenesteydelser i Danmark, skal anmelde sig. Endvidere modtager Arbejdstilsy-
net gennem sin hotline tips og klager fra bl.a. fagbevægelsen og offentligheden om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udenlandske virksomheder, der arbejder i Danmark i strid med reglerne. Desuden
anvender Arbejdstilsynet de nævnte anmeldelser af større byggerier, som Arbejds-
tilsynet modtager og som også gælder udenlandske virksomheder.
Lovforslaget har bl.a. til formål at gøre Arbejdstilsynet bedre i stand til at anvende
CVR-registret som redskab til at lokalisere udenlandske virksomheder. De foreslå-
ede lovændringer vil gøre det muligt for Arbejdstilsynet at foretage udsøgninger på
baggrund af relevante kriterier med det formål at gøre Arbejdstilsynets tilsyn mere
målrettet.
Til pkt. 3 om tilsyn med arbejde på ikke-faste arbejdssteder
Arbejdstilsynet foretager som udgangspunkt tilsyn med ikke-faste arbejdssteder på
den måde, der er beskrevet i besvarelsen af spørgsmål 4 til lovforslaget.
Arbejdstilsynet skal bemærke, at Arbejdstilsynet også fører tilsyn med arbejdsmil-
jøet på ikke faste-arbejdssteder uden at kontakte virksomhedens hjemadresse først.
Det sker, når Arbejdstilsynet fører tilsyn med byggepladser, f.eks. ved byggeplads-
aktioner eller som led i den koordinerede indsats mod social dumping.
Arbejdstilsynet skal også bemærke, at pligten til at anmelde en byggeplads af en
vis størrelse til Arbejdstilsynet følger af EU-regler. Anmeldepligten er begrundet i,
at der på større byggepladser typisk er komplekse arbejdsmiljøforhold og et bety-
deligt behov for koordinering af sikkerhedsarbejdet.
Til pkt. 4 om tilsyn med udenlandske virksomheder i CVR
Med finansloven for 2014 har Arbejdstilsynet fået tilført midler til at føre tilsyn
med dansk etablerede virksomheder med udenlandsk ejer, der registrerer sig i
CVR-registret. Bevillingen løber frem til udgangen af 2017 og er givet i regi af den
koordinerede indsats mod social dumping. Tilsynet har til formål at kontrollere ar-
bejdsmiljøet hos de virksomheder, som ligner RUT-virksomheder, men som er re-
gistreret i CVR.
Tiltaget er iværksat på baggrund af en antagelse om, at arbejdsmiljøproblemerne i
disse virksomheder har samme omfang og spredning som arbejdsmiljøproblemerne
hos RUT- virksomhederne.
Jeg kan henholde mig til udtalelserne fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring og Arbejdstilsynet.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2