Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 80 Bilag 2
Offentligt
1422627_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Enlig-forsørgersats til unge med anbragte børn og mu-
lighed for arbejdsindtægter på op til 24.000 kr. årligt
uden fradrag for unge på særlig tilrettelagt ungdoms-
uddannelse)
)
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. januar 2015.
Birgitte S. Staffeldt/Tina Holgaard Madsen
72 14 21 15/ 72 14 21 36
[email protected]/ [email protected]
J.nr. 2014-0034709
Arbejdsmarkedsydelser/bst
Viden og Analyse/haw
Baggrund for loven
Lovforslaget indeholder den lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen,
som er indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Venstre,
Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance om satspuljen for 2015
på beskæftigelsesområdet.
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at sikre:
at unge på uddannelseshjælp, som deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsud-
dannelse (STU) kan tjene op til 24.000 kr. (før skat) pr. år, uden at der foretages
fradrag i personens uddannelseshjælp.
at unge enlige forsørgere (under 30 år) med et anbragt barn fremover får
ret til enlig-forsørgersatsen på uddannelses- og kontanthjælp eller enlig-
forsørgertillæg i SU-systemet.
Dette lovforslag udmønter de dele af aftalen, der vedrører Beskæftigelses-
ministeriets område.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget består af to dele, og der er to primære målgrupper. Den første
målgruppe er unge på uddannelseshjælp, som deltager i en særligt tilrette-
lagt ungdomsuddannelse (STU), Den anden er enlige forsørgere på kontant-
hjælp/uddannelseshjælp eller SU, der har fået anbragte børn.
I nedenstående tabel fremgår kønsfordelingen for deltagere på STU og enli-
ge uddannelses-/kontanthjælps- og SU modtagere med anbragte børn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422627_0002.png
Tabel 1. Kønsfordeling blandt deltagere på STU (2013) og enlige uddannelses-
hjælps/kontanthjælps- og SU modtagere med anbragte børn (2. kvartal 2014).
Procent.
Mænd
Kvinder
Deltager i en særligt til-
60
40
rettelagt ungdomsuddan-
nelse (STU)
Enlige uddannelses-
1
99
/kontanthjælps- og SU
modtagere med anbragte
børn
Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken og Ankestyrelsen.
Det fremgår, at der er flere mænd end kvinder, der deltager i STU og derfor
bliver omfattet af det lempeligere fradrag i hjælpen på grundlag af ind-
komst.
Det fremgår endvidere, at det primært er kvinder, der er enlige forsørgere,
som har anbragte børn. Det vil således også primært være kvinder, der bli-
ver omfattet af forslaget og modtager en højere sats.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Mænd og kvinder vil ikke i samme omfang blive berørt af de to forslag, men
dette skyldes, at de ikke i samme omfang deltager i STU eller er enlige med
anbragte børn.
2