Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 78
Offentligt
1432614_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 78) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), lov om erhvervsuddannelser og lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats m.m. (socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på bag-
grund af andelen af frafaldstruede elever) har Børne- og Undervisnings-
udvalget i brev af 5. december 2014 efter ønske fra Peter Juel Jensen (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 8:
”Vil ministeren forklare, hvorfor de 3-årige gymnasiale uddannelser vur-
deres forskelligt? Det er sammenligelige uddannelser, og derfor kan det
kun undre, at hvis en elev søger ind på stx med et gennemsnit på 6,75
eller derunder, vil eleven blive betragtet som frafaldstruet, men hvis den
samme elev søger ind på f.eks. hhx, vil den samme elev ikke være fra-
faldstruet, da gennemsnittet for at blive frafaldstruet på hhx er 6,0.”
Svar:
Som det fremgår af det fremsendte høringsnotat (L78 – bilag 2), bygger
modellen for socialt taxameter på, at en elev defineres som frafaldstruet
ud fra den enkelte uddannelses gennemførelsesprocent. Dermed tages
der højde for, at uddannelserne har forskellige gennemførelsesprocenter.
Fx er gennemførelsesprocenten på stx ca. 85 pct. med et karakterskille-
punkt på 6,75, mens gennemførelsesprocenten for teknisk grundforløb
er ca. 64 pct. med et karakterskillepunkt på 3,5.
Med venlig hilsen
09-12-2014
Christine Antorini