Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 76 Bilag 2
Offentligt
1427400_0001.png
28. november 2014
J.nr. 14-4860750
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af lov om vurdering af landets faste ejendomme (L 76).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Ingen bemærkninger.
BL Danmarks Almene Boliger
BL er enig i behovet for at ud-
vikle beregningsmodeller for
erhvervsejendomme, herunder
almene boliger, og undrer sig
over, at lovforslaget primært fo-
kuserer på ejerboliger. Nedsla-
get på 2,5 pct. i grundværdien er
helt nødvendigt, men der vil væ-
re forskelsbehandling i forhold
til ejerboliger på tre punkter:
1. Nedslaget på 2,5 pct. gives i
praksis først med virkning fra
2017, da det gives som nedslag i
den vurdering, der findes pr. 1.
oktober 2015. Nedslaget burde
gives i vurderingen fra 2012
med virkning fra 2014.
Den gældende lovgivning byg-
ger på en forudsætning om, at
alle ejendomme skulle vurderes
i 2015 med anvendelse af et nyt
vurderingssystem. Det betød en
videreførelse af 2012-
vurderingerne med ét år. Nu fo-
reslås der en videreførelse i
yderligere tre år. Regeringen
finder det på denne baggrund
rimeligt at give rabatten i de vi-
dereførte vurderinger.
Baggrunden for den ekstra rabat
er, at Engberg-udvalget har
konstateret en tendens til, at de
billigste ejerboliger vurderes for
højt.
2. Den ekstra rabat på op til 2,5
pct., som gives til de billigste
ejerboliger, kommer ikke de al-
mene boliger til gode. Nedslaget
bør også gives til lejeboligejen-
domme med en grundværdi på
op til 250.000 kr. pr. lejlighed.
3. Det er en ulogisk forskelsbe-
handling, at kun ejerboliger vil
være omfattet af den automati-
ske udbetalingsordning i tilfæl-
de, hvor 2017-vurderingen viser
sig at være lavere end 2011-
vurderingen.
Udbetalingsordningen indgår
ikke i det fremsatte lovforslag.
Ordningen vil skulle etableres i
forbindelse med den lovgivning,
der skal ligge til grund for et
fremtidigt vurderingssystem.
Side 2 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri savner en be-
grundelse for, hvorfor man ikke
har taget hensyn til, at 2012-
vurderingen af erhvervsejen-
domme kan være upræcis. Er-
hvervsejendomme bør derfor
behandles på samme måde som
ejerboliger. Dansk Byggeri er
dog bekymret for, om et ned-
slag på mellem 2,5 pct. og 5 pct.
af ejendomsværdien er tilstræk-
keligt.
Rigsrevisionen kritiserede især
2011-vurderingen af ejerboliger.
2011-vurderingen blev videre-
ført som en 2013-vurdering.
Vurderingen blev dog nedsat
med 2,5 pct. for at tage hensyn
til, at 2011-vurderingen kunne
være upræcis. Tages der højde
for den underliggende prisud-
vikling blev den reale nedsættel-
se af vurderingen i 2013 op
mod 5 pct.
Det må antages, at prisudviklin-
gen for erhvervsejendomme har
været tilsvarende positiv. Er-
hvervsejendomme får hermed
indirekte en rabat i form af
manglende justering af vurde-
ringerne i takt med prisudvik-
lingen.
Erhvervsdrivende må desuden
anses for at være professionelle
aktører. Professionelle aktører
må i højere grad end den almin-
delige boligejer formodes at væ-
re opmærksomme på betydnin-
gen af en ejendomsvurdering og
konsekvenserne af, at en ejen-
domsvurdering evt. er forkert.
Derfor vil den professionelle
aktør alt andet lige være mere
tilbøjelig til at klage over en
vurdering end boligejeren, hvis
den pågældende ikke er enig i
vurderingens resultat. Det be-
mærkes i denne forbindelse, at
der var almindelig adgang til at
klage over vurderingen af er-
hvervsejendomme i 2012.
Dansk Byggeri mener, at klage-
Der er i bemærkningerne til lov-
Side 3 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
systemet er nøglen til retssik-
kerhedsmæssig succes i forhold
til ejere af fast ejendom. Dansk
Byggeri må derfor skarpt prote-
stere mod, at klageadgangen ud-
skydes. Borgerne kommer ufor-
varende til at agere kassekredit
for staten, ligesom borgerne ta-
ges som gidsler i et system, som
SKAT har vidst var ”forkert”
siden 2007.
forslaget redegjort for regerin-
gens bevæggrunde for at foreslå
den generelle klageadgang ud-
skudt, nemlig at de vil kunne
foretages med anvendelse af et
nyt og bedre vurderingssystem.
De vurderinger, som bliver vi-
dereført - dvs. 2011-
vurderingen af ejerboliger og
2012-vurderingen af erhvervs-
ejendomme m.v. - har kunnet
påklages på det tidspunkt, hvor
de blev offentliggjort.
Det er efter lovforslaget muligt
at klage over de omvurderinger
og andre ansættelser, der foreta-
ges frem til det tidspunkt, hvor
et nyt vurderingssystem forven-
tes at kunne tages i anvendelse.
Når det nye system tages i an-
vendelse, vil det således have
været muligt at klage over alle
tidligere vurderinger på det
tidspunkt, hvor de blev foreta-
get.
Dansk Byggeri vil gerne allerede
nu have en debat om nogle af
de grundlæggende principper i
et nyt ejendomsvurderingssy-
stem. Det gælder bl.a.:
-
Den efterhånden kunstige
skelnen mellem ejendoms-
værdi og grundværdi.
Fremtiden for fradrag for
grundforbedringer, som
muligvis kunne suppleres
med en skrotningspræmie
for gamle huse.
Grundskatteloftet, som
holdes skjult for boligeje-
ren.
-
-
Alle ideer og forslag er velkom-
ne. Regeringen har igangsat et
omfattende analyse- og imple-
menteringsarbejde, som skal
munde ud i et konkret forslag
til, hvordan et nyt ejendoms-
vurderingssystem kan indrettes.
Dette arbejde foregår i Imple-
menteringsCenter for Ejen-
domsvurdering (ICE), som bl.a.
har fået til opgave at udvikle de
nødvendige modeller for ejen-
domsvurdering, udvikle et nyt
IT-system og forberede en ny
lovgivning på området.
Side 4 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
-
Beskatningsværdien for
ejerboliggrunde, som evt.
kunne fastsættes som en
fast andel af ejendomsvær-
dien, som Engberg-udvalget
har foreslået.
Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening
Foreningen finder det uhen-
sigtsmæssigt, at erhvervsejen-
domme m.v. på en række områ-
der ikke sidestilles med ejerboli-
ger, f.eks. at ikke alle erhvervs-
ejendomme får nedsat grund-
værdien med 2,5 pct., og at ting-
lysningsafgiften ikke udeluk-
kende beregnes af ejerskifte-
summen, som det nu sker for
ejerboliger.
Hvad angår spørgsmålet om
nedsættelsen af grundværdien,
henvises til kommentarerne til
henvendelsen fra Dansk Bygge-
ri.
Den eksisterende lovgivning
bygger på en forudsætning om,
at alle ejendomme skal vurderes
pr. 1. oktober 2015 med anven-
delse af et nyt vurderingssystem.
Dette har vist sig ikke at være
muligt. Regeringen har derfor
fremsat lovforslag L 76, som
indeholder de ændringer, som
det er nødvendigt at foretage i
vurderingsloven inden årets ud-
gang. Der er ikke samme behov
for at ændre tinglysningsafgifts-
loven.
Andelsboligforeninger har mu-
lighed for at ansætte andelenes
værdi - ”andelskronen” - efter
en valuarvurdering, hvis man
ønsker dette i stedet for den of-
fentlige vurdering.
Er der foretaget ombygninger i
et sådant omfang, at betingel-
serne i vurderingslovens § 3 for
at få foretaget en omvurdering
er til stede, vil omvurderingen
skulle foretages ud fra ejen-
dommens tilstand på omvurde-
ringstidspunktet.
Det er videre foreningens opfat-
telse, at andelsboligforeninger
løbende bør kunne få foretaget
omvurderinger, idet maksimal-
prisen for andelsboliger i mange
tilfælde fastsættes efter den of-
fentlige vurdering. Suspensio-
nen af denne mulighed bevirker,
at disse andelsboligforeninger
ikke kan fastsætte en maksimal-
pris, der afspejler de faktiske
forhold, specielt ved større om-
bygninger.
Side 5 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Samme problemstilling gør sig
gældende i forbindelse med ga-
ver og arv samt ved generati-
onsskifte i virksomheder.
Der henvises til kommentar til
henvendelsen fra FSR danske
revisorer.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv savner en be-
grundelse for, hvorfor man ikke
har taget hensyn til, at 2012-
vurderingen af erhvervsejen-
domme kan være upræcis. Er-
hvervsejendomme bør derfor
behandles på samme måde som
ejerboliger.
Dog vil en generel nedsættelse
af vurderingen med 2,5 pct. ikke
være den rigtige løsning, idet
nogle ejere kan ønske en højere
vurdering. En mulighed kunne
derfor være, at man giver ejere
af erhvervsejendomme mulig-
hed for at vælge en vurdering,
der enten er 2,5 pct. højere eller
2,5 pct. lavere end 2012-
vurderingen.
Der henvises til kommentar til
henvendelsen fra Dansk Bygge-
ri.
DI
Ingen bemærkninger.
Domstolsstyrelsen
Ingen bemærkninger til lov-
forslagets indhold. Domstols-
styrelsen gør opmærksom på, at
de ændrede ejendomsvurderin-
ger af hensyn til beregningen af
tinglysningsafgift skal offentlig-
gøres på Den Offentlige Infor-
mationsserver samtidig med lo-
vens ikrafttræden.
Der sker ingen ændringer af
vurderinger på tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Ændringen
sker ved vurderingen pr. 1. ok-
tober 2015 (ændring af rabat-
ordningen).
Side 6 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ejendomsforeningen Danmark
Foreningen er uforstående over
for, at erhvervsejendomme m.v.
stadig generelt ikke sidestilles
med ejerboliger. Dette gælder
de to rabatordninger. Det gæl-
der også for tinglysningsafgif-
ten, hvor afgiften for ejerboli-
gers vedkommende kun bereg-
nes af ejerskiftesummen.
Foreningen peger videre på, at
forslaget ikke tager højde for el-
ler behandler den uhensigts-
mæssige følgevirkning i forbin-
delse med salg af andelsboliger,
gaver, arv og generationsskifter,
som den generelle suspension af
adgangen til at få foretaget om-
vurderinger uden for de almin-
delige vurderingsterminer med-
fører.
Særligt for andelsboligforenin-
ger medfører suspensionen, at
foreningerne forhindres i at
fastsætte en maksimalpris, der i
videst muligt omfang afspejler
de faktiske forhold, hvis man
benytter de offentlige vurderin-
ger ved værdiansættelsen. Dette
gælder specielt ved større om-
bygninger.
Der henvises til kommentarer til
henvendelserne fra Dansk Byg-
geri og Dansk Ejendomsmæg-
lerforening.
Der henvises til kommentarer til
henvendelserne fra Dansk
Ejendomsmæglerforening og
FSR.
Erhvervsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
FSR danske revisorer
FSR finder det bemærkelses-
værdigt, at lovforslaget ikke
sidestiller ejere af erhvervsejen-
domme med ejere af ejerboliger.
Det drejer sig f.eks. om følgen-
de:
Side 7 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
-
Intet generelt nedslag som
for ejerboliger.
Der henvises til kommentarer til
henvendelsen fra Dansk Bygge-
ri.
Der henvises til kommentarer til
henvendelsen fra BL Danmarks
Almene Boliger.
Der henvises til kommentarer til
henvendelsen fra Dansk Ejen-
domsmæglerforening.
Der gælder på dette område
samme regler for ejerboliger og
erhvervsejendomme m.v.
-
Ingen påtænkt tilbagebeta-
lingsordning.
-
Ingen lempelse vedr. ting-
lysningsafgift, som det er
sket for ejerboliger.
Ingen mulighed for omvur-
dering uden for de alminde-
lige vurderingsterminer
(vurderingslovens § 4).
-
Ejendomsvurderingen har be-
tydning for meget andet end
ejendomsskatter og er en kor-
rektionsmulighed i mange situa-
tioner - bl.a. behandling af
dødsboer, familieoverdragelse af
ejendomme og generationsskifte
af virksomheder.
FSR finder ud fra ovenstående
hensyn, at der er et akut behov
for, at det igen bliver muligt at
foretage vurderinger uden for
de almindelige vurderingstermi-
ner. Manglende mulighed for en
§ 4-vurdering kan forsinke pro-
cessen i forbindelse med gene-
rationsskifter og dødsbobe-
handling væsentligt og øge usik-
kerheden for de involverede
parter.
Efter FSRs opfattelse bør for-
slaget tilpasses sådan, at der
som minimum gives mulighed
for omvurderinger efter vurde-
Der består ikke nogen pligt til at
anvende de offentlige vurderin-
ger ved generationsskifte og
bobehandling. Kravet er alene,
at aktiver ansættes til deres vær-
di i handel og vandel. Det frem-
går således af værdiansættelses-
cirkulæret, at værdien af fast
ejendom kan ansættes til ejen-
domsvurderingen +/- 15 pct.,
”…medmindre
boet eller parterne har
oplyst særlige omstændigheder, som
begrunder, at man ikke følger denne
fremgangsmåde. Som eksempel herpå
kan nævnes stærkt faldende prisud-
vikling for fast ejendom…”
(cirku-
lære nr. 185 af 17. november
Side 8 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ringslovens § 4 i situationer,
hvor en ejendom planlægges
overdraget.
FSR konstaterer, at SKATs mu-
ligheder for af egen drift at æn-
dre 2011- og 2012-vurderinger [i
nedadgående retning] foreslås
forlænget. I mangel af adgang til
§ 4-vurderinger finder FSR, at
vurderinger også bør kunne
korrigeres på ejerens foranled-
ning, hvis der konstateres større
forskelle mellem en vurdering
og ejendommens faktiske mar-
kedspris.
1982, punkt 6).
En imødekommelse af dette
ønske ville reelt indebære ad-
gang til at klage over alle vurde-
ringer nu. Regeringen finder det
imidlertid fortsat vigtigt, at den
generelle klagesagsbehandling -
dvs. klager over de videreførte
2011- og 2012-vurderinger - kan
foretages med anvendelse af et
nyt vurderingssystem. Der hen-
vises i øvrigt til kommentarer til
henvendelsen fra Dansk Bygge-
ri.
Der henvises til kommentarer til
henvendelsen fra Dansk Ejen-
domsmæglerforening.
FSR er videre af den opfattelse,
at tinglysningsafgiftsloven bør
ændres, sådan at der ikke skal
betales tinglysningsafgift af en
værdi, der er højere end over-
dragelsessummen.
KL
KL bakker op om bestræbelser-
ne på at få etableret et nyt vur-
deringssystem, da den nuværen-
de situation giver anledning til
usikkerhed i kommunerne. KL
forudsætter i denne forbindelse,
at staten kompenserer kommu-
nerne for de merudgifter, der vil
være forbundet med den frem-
tidige udbetalingsordning. Vide-
reførelsen af 2011-
vurderingerne med yderligere to
år gør den periode, hvor udbe-
taling kan finde sted, tilsvarende
længere.
KL bemærker videre, at det ef-
ter forslaget ikke vil være muligt
Udbetalingsordningen indgår
ikke i det foreliggende lov-
forslag, men vil skulle indgå
som et element ved etableringen
af det fremtidige vurderingssy-
stem. Der vil til den tid bl.a.
skulle tages stilling til de øko-
nomiske konsekvenser for
kommunerne.
Som det fremgår af lovforsla-
gets bemærkninger, er de al-
Side 9 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for SKAT af egen drift at ændre
en 2011- eller 2012-vurdering,
hvis ændringen er til ugunst for
borgeren. Dette gælder ifølge
KL også helt utvetydige fejl,
hvor SKAT eksempelvis mang-
ler at ansætte en grundskatte-
loftværdi, eller hvor der er an-
vendt en forkert bebyggelses-
procent. KL opfordrer til, at
SKATs mulighed for at tage en
2011- eller 2012-vurdering op af
egen drift udvides, så det også
kan ske til ugunst for borgeren.
mindelige frister for SKATs an-
vendelse af revisionsbestemmel-
sen i skatteforvaltningslovens §
33 a for længst udløbet, for så
vidt angår 2011- og 2012-
vurderingerne. Derfor foreslås
det, at ændring kun kan ske til
gunst for borgeren i form af en
nedsættelse af vurderingen.
Som det videre fremgår af be-
mærkningerne, foreslås der ikke
ændringer i reglerne for genop-
tagelse af vurderinger, som er
foretaget på et faktuelt fejlagtigt
grundlag, eksempelvis fordi
grundareal, bygningsareal eller
planforhold ikke er registreret
korrekt, jf. skatteforvaltningslo-
vens § 33. Sådanne vurderinger
kan således genoptages. Det kan
tilføjes, at SKAT altid kan fore-
tage en vurdering, hvis en sådan
ved en fejl ikke er foretaget.
Endelig fremgår det af be-
mærkningerne, at det fortsat vil
være muligt for SKAT efter al-
mindelige forvaltningsretlige
principper at korrigere simple
tastefejl og lignende åbenbare
sagsbehandlingsfejl, uanset at
grundlaget for vurderingen i øv-
rigt er korrekt.
Det må afgøres konkret, i hvil-
ket omfang fejl af den karakter,
som KL nævner, vil kunne ret-
tes efter de her nævnte be-
stemmelser og principper.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer (herefter
L&F) konstaterer, at det i lov-
Det er korrekt, at en afskaffelse
af bondegårdsreglen i givet fald
Side 10 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forslagets bemærkninger er an-
ført, at der ikke er taget stilling
til det eksterne ekspertudvalgs
anbefalinger i forhold til land-
brugsejendomme. L&F anfører,
at ekspertudvalgets anbefalinger
vil have massive konsekvenser,
og at den eksisterende bonde-
gårdsregel også bør videreføres i
en fremtidig vurderingsordning.
L&F konstaterer videre, at en
eventuel afskaffelse af bonde-
gårdsreglen tidligst vil kunne
komme på tale ved vurderingen
i 2018.
L&F har ikke bemærkninger til
videreførelsen af 2011-
vurderingen af ejerboliger, men
anfører samtidig, at rabatord-
ningerne til ejerboliger også bør
omfatte landbrugets stuehuse.
tidligst vil kunne ske ved vurde-
ringen i 2018, forudsat at det
foreliggende lovforslag vedta-
ges, og at andet ikke vedtages
inden da. Spørgsmålet om be-
skatning af landbrugsejendom-
me vil sammen med de øvrige
anbefalinger fra Engberg-
udvalget indgå i det arbejde, der
foregår i ImplementeringsCen-
ter for Ejendomsvurdering.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, er der ikke
på forhånd taget stilling til disse
forslag.
Grundværdien for grundarealer
tilhørende landbrugets stuehuse
ansættes efter den såkaldte
bondegårdsregel på samme må-
de som landbrugsjorden. Heri
ligger allerede en meget betyde-
lig rabat i forhold til en vurde-
ring efter den almindelige vur-
deringsnorm, som er værdien i
handel og vandel. Regeringen
finder ikke grundlag for at ud-
vide rabatordningen til også at
omfatte landbrugets stuehuse.
Der henvises til kommentarer til
henvendelsen fra FSR danske
revisorer.
L&F finder det problematisk
for landbruget, at muligheden
for at få foretaget vurderinger
uden for de almindelige vurde-
ringsterminer efter vurderings-
lovens § 4 fortsat suspenderes.
L&F finder, at der i den nuvæ-
rende situation, hvor der kan
forventes at komme tvangssalg
af landbrugsejendomme, vil væ-
re stort behov for § 4-
vurderinger i forbindelse med
opgørelse af ejendomsavance og
genvundne afskrivninger. Det er
Side 11 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
også ud fra et retssikkerheds-
mæssigt synspunkt betænkeligt,
at der ikke kan foretages en § 4-
vurdering, hvis eksempelvis dy-
rene er afhændet, og en stald-
bygning ikke anvendes eller kan
anvendes. Endvidere er § 4-
vurderinger af meget stor be-
tydning ved familiehandler med
landbrugsejendomme.
L&F ønsker på denne bag-
grund, at adgangen til at få fore-
taget § 4-vurderinger skal gen-
indføres - i hvert fald for er-
hvervsejendomme, hvor grund-
laget for værdiansættelsen er
mere usikkert end for ejerboli-
ger.
Endelig foreslår L&F, at det gø-
res muligt at klage over de vide-
reførte vurderinger.
Der henvises til kommentar til
henvendelsen fra FSR.
Landsskatteretten
Ingen bemærkninger.
Lejernes Landsorganisation
LLO finder, at lovforslaget in-
debærer en uacceptabel for-
skelsbehandling i ejerboligernes
favør, idet den ekstra rabat kun
gives til ejerboliger, og kun ejer-
boliger er omfattet af den udbe-
talingsordning, som regeringen
vil indføre.
LLO ønsker dernæst mulighed
for, at lejere i den private udlej-
ningssektor får mulighed for at
påklage vurderinger.
Der henvises til kommentar til
henvendelsen fra BL Danmarks
Almene Boliger.
De generelle klageregler - her-
under hvem der er klageberetti-
get - vil skulle overvejes i for-
bindelse med etableringen af et
nyt vurderingssystem.
Side 12 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427400_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SKAT
Ingen bemærkninger.
Skatteankestyrelsen
Ingen bemærkninger.
SRF Skattefaglig Forening
Ingen bemærkninger.
Vurderingsankenævnsforeningen
Ingen bemærkninger.
Side 13 af 13