Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 74 Bilag 1
Offentligt
1422470_0001.png
19. november 2014
J.nr. 13-5733898
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af ligningsloven og lov om ændring af lov om børnetil-
skud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om en børne- og ungeydelse (For-
højelse af loftet over fradrag for fagforeningskontingenter og beregning af ydelser i 2012
ved bopæl eller beskæftigelse i Grønland og på Færøerne)
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0002.png
Høringssvar vedrørende
forhøjelse af loftet over fradrag for fagforeningskontingenter.
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Danske Regioner
Danske Regioner har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at loftet
over fradrag for fagforeningskon-
tingenter blev indført som led i
genopretningsaftalen fra 2010. I
samme forbindelse blev der gen-
nemført en forhøjelse af private og
offentlige arbejdsgiveres bidrag til
arbejdsmarkedsformål m.v., der
også skønnedes at medføre et pro-
venu på ¾ mia. kr. For virksom-
hederne blev der gennemført en
forhøjelse af arbejdsgiverperioden
i sygedagpengeloven fra 21 til 30
dage. Dansk Erhverv finder, at det
er en ulogisk og uhensigtsmæssig
forskelsbehandling, at stramnin-
gerne for virksomhederne ikke
bortfalder, når stramningerne for
lønmodtagerne nu afvikles.
Dansk Erhverv påpeger også, at
omkostningerne ved at have med-
arbejdere ansat i private virksom-
heder i Danmark er uforholds-
mæssigt høje, og at det blandt an-
det er derfor, at Danmark ikke har
genvundet tabet af næsten 200.000
private arbejdspladser efter finans-
krisen satte ind i 2008. Dansk Er-
hverv finder, at høj beskæftigelse
er en forudsætning for både vel-
stand og velfærd i Danmark, og at
regeringen derfor bør prioritere at
Aftale om genopretning af Dan-
marks økonomi blev indgået af
den daværende regering (Venstre
og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti i 2010. Afta-
len indeholdt mange elementer,
herunder indførelse af et loft for
fradrag for fagforeningskontingen-
ter på 3.000 kr. Det forhold, at den
nuværende regering ønsker at for-
høje loftet for fradrag for faglige
kontingenter, medfører ikke som
en logisk følge, at der også ændres
ved andre af genopretningsaftalens
elementer.
Endvidere har regeringen gennem-
ført andre og vigtige initiativer, der
gør det billigere og nemmere at
drive virksomhed i Danmark –
blandt andet gennem nedsættelse
af selskabsskatten og en lang ræk-
ke andre initiativer i aftalerne om
Vækstplan DK fra 2013 og
Vækstpakken fra juni 2014.
Side 2 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afvikle de omkostninger, som virk-
somhederne blev pålagt ved gen-
opretningspakken.
Dansk Erhverv bemærker, at det
fremhæves som en del af begrun-
delsen for at udvide fradragsretten,
at selvstændigt erhvervsdrivende
og selskaber på tilsvarende vis har
mulighed for at fradrage udgifter
til kontingent til faglige sammen-
slutninger. Hertil bemærker Dansk
Erhverv, at der grundlæggende set
er forskel på privatpersoners og
virksomheders skatteberegning.
Virksomheder betaler således ikke
indkomstskat, men derimod over-
skudsskat, og det er derfor natur-
ligt, at virksomheder har fradrag
for alle erhvervsmæssigt begrun-
dede udgifter. Personer har der-
imod kun i begrænset omfang fra-
dragsret for erhvervsmæssigt be-
grundede udgifter.
Det forhold, at der i lovforslaget
nævnes, at selvstændigt erhvervs-
drivende og selskaber m.v. (juridi-
ske personer) på tilsvarende vis har
mulighed for at fradrage udgifter
til kontingent til en fagforening el-
ler andre faglige sammenslutnin-
ger, er blot ment som en konstate-
ring af, at disse også har fradrag
for fagforeningskontingenter. Der
er ikke tale om en generel tilken-
degivelse om de skattemæssige
forhold for personer og virksom-
heder. Lovforslaget er tilrettet, så
det fremgår mere klart.
DI
DI har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Dansk Journalistforbund
Dansk Journalistforbund (DJ) er
helt enig i, at forhøjelsen af fradra-
get for fagforeningskontingenter
understøtter den danske model på
arbejdsmarkedet.
DJ bemærker, at de faglige organi-
sationer sammen med arbejdsgi-
verorganisationerne tager et stort
ansvar ved at indgå aftaler, der sik-
re et velfungerende dansk ar-
bejdsmarked.
DJ anfører, at det danske samfund
Side 3 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
har en særlig interesse i, at de fag-
lige organisationer har en høj or-
ganisationsgrad, som er med til at
forpligte organisationernes ledelser
til at udføre et arbejde af høj kvali-
tet. Fradraget for fagforeningskon-
tingenter medvirker efter DJ´s op-
fattelse til at sikre den høje organi-
sationsprocent samtidig med, at
fradraget også afspejler det arbej-
de, som organisationer reelt bidra-
ger med til den demokratiske ud-
vikling.
Dansk Metal
Dansk Metal (DM) bakker op om
lovforslaget. DM bemærker, at den
danske model sikrer stor fleksibili-
tet i tilrettelæggelsen af arbejdet.
Det sker via branchespecifikke
overenskomstaftaler og konkret
udmøntning på de enkelte ar-
bejdspladser. Samlet set finder
DM, at det fremmer produktivi-
tetsudviklingen og styrker samar-
bejdet mellem ledelse og medar-
bejdere på arbejdspladsen.
DM nævner, at den danske fagbe-
vægelse overvåger det danske ar-
bejdsmarked tæt og medvirker til,
at reglerne bliver overholdt. En la-
vere opbakning til fagbevægelsen
vil efter DM´s opfattelse reducere
fagforeningernes mulighed for at
indgå kollektive overenskomster,
hvilket vil lede til større ulighed og
krav til de sociale systemer for at
sikre samme niveau for ligheden.
Fradraget skal desuden efter DM´s
mening ses som et naturligt led i et
skattesystem, der har fradrag for
Side 4 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udgifterne ved at have et job på
linje med fradrag for a-kasse-
bidrag og befordringsfradrag.
Erhvervsstyrelsen - her-
under Team Effektiv
Regulering
Erhvervsstyrelsen, herunder Team
Effektiv Regulering, har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
FOA
FOA bemærker, at de overens-
komstbærende faglige organisatio-
ner i samarbejde med arbejdsgi-
verne løser en lang række vigtige
samfundsopgaver, og reducerer
dermed behovet for at bruge bor-
gernes skatte- og afgiftskroner.
FOA finder dog, at loftet over fra-
drag for fagforeningskontingenter
helt bør ophæves, da der ikke fin-
des noget argument for at bevare
en særlig skattesanktion mod fag-
ligt organiserede lønmodtagere.
FOA hilser dog forhøjelsen af lof-
tet over fradraget velkomment.
FOA foreslår samtidigt, at loftet
over fradrag for fagforeningskon-
tingenter på 6.000 kr. reguleres ef-
ter personskattelovens § 20, så lov-
forslagets erklærede mål om at
styrke organiseringsgraden på ar-
bejdsmarkedet og understøtte den
danske arbejdsmarkedsmodel, ikke
svækkes.
Regeringen må prioritere statens ud-
gifter under stramme økonomiske
rammer. Selvom loftet over fradrag
for fagforeningskontingenter ikke fo-
reslås ophævet eller reguleret efter
personskattelovens § 20, foreslås der
en betydelig forhøjelse af loftet. Den
foreslåede forhøjelse betyder således,
at langt de fleste, der er medlem af en
fagforening, vil opnå fuldt fradrag for
deres fagforeningskontingenter.
FSR – danske revisorer
FSR – danske revisorer har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Side 5 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FTF
FTF hilser forslaget velkomment
og ser det som et skridt i den rigti-
ge retning af at afskaffe loftet over
fradrag for fagforeningskontingen-
ter. FTF finder det dog uheldigt, at
den foreslåede beløbsgrænse på
6.000 kr. ikke reguleres efter sam-
me principper som en række andre
beløb i skattelovgivningen, så be-
løbsgrænsen kan følge løn- og
prisudviklingen.
Der henvises til kommentaren til
FOA.
Horesta
Horesta bemærker, at i forbindelse
med Genopretningsaftalen i 2010
blev perioden, hvor arbejdsgiverne
skal betale sygedagpenge forlænget
samtidig med, at der blev indført
et loft på 3.000 kr. for fradraget
for fagforeningskontingenter. Ho-
resta finder det ulogisk, at perio-
den, hvor arbejdsgiverne skal beta-
le sygedagpenge, ikke forkortes,
når loftet for fradrag for fagfore-
ningskontingenter nu foreslås for-
højet. Horesta anbefaler derfor, at
virksomhedernes betaling af syge-
dagpenge nedsættes til 21 dage
igen.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
KL
KL noterer sig, at lovforslaget har
konsekvenser for kommunerens
udskrivningsgrundlag. Herudover
har KL ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Side 6 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
LO
LO støtter forslaget om at øge det
maksimale fradrag for fagfore-
ningskontingenter, da det efter
LO´s opfattelse vil sikre en bedre
opbakning til den danske model på
arbejdsmarkedet.
LO bemærker, at den danske mo-
del sikrer stor fleksibilitet i tilrette-
læggelsen af arbejdet gennem
branchespecifikke overenskomst-
aftaler. Den danske fagbevægelse
overvåger markedet tæt og med-
virker til, at reglerne bliver over-
holdt.
LO anfører endvidere, at en re-
duktion i opbakningen af fagbe-
vægelsen vil mindske fagforenin-
gernes mulighed for at indgå kol-
lektive overenskomster. Det vil gå
værst ud over de svageste lønmod-
tagere og lede til større ulighed.
Ulighed i arbejdsindkomsterne vil
kræve mere af de sociale systemer
for at sikre samme niveau for lig-
heden.
LO finder, at fradrag er et naturligt
led i et skattesystem, der har fra-
drag for udgifterne ved at have et
job, ligesom det er tilfældet for a-
kasse og befordring. Tilsvarende
har virksomheder også fradragsret
for deres administrative udgifter
ved at have ansatte.
SKAT
SKAT fastholder, at lovforslaget
vil medføre engangsomkostninger
til tilretning af forskuds- og SLUT-
systemerne på i alt ca. 0,5 mio. kr.
SKAT skønner ikke, at lovforsla-
Side 7 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
get vil medføre ændrede løbende
omkostninger for SKAT.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Side 8 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0009.png
Høringssvar vedrørende
beregning af ydelser i 2012 ved bopæl eller beskæftigelse i Grønland og på Færøerne.
Den-
ne del af lovforslaget har været på særskilt høring.
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet mener, at det i be-
mærkningerne til § 2 bør klargøres,
om myndigheden af egen drift skal
iværksætte sagsbehandling også i
forhold til personer, der ikke alle-
rede har haft en sag om ydelser ef-
ter loven, f.eks. fordi de ikke var
berettigede før lovændringen.
Det vil være Udbetaling Danmark,
som skal varetage sagsbehandling-
en, når lovforslaget er trådt i kraft.
Udbetaling Danmark vil i vidt om-
fang selv kunne identificere de be-
rørte personer. Det gælder de til-
fælde, hvor danske statsborgere
(dvs. også grønlændere og færin-
ger) har haft nedsat ydelse i 2012,
og hvor personerne har perioder
fra Grønland og Færøerne, der nu
skal medtages ved beregningen af
ydelsen. Det gælder ligeledes stats-
borgere i andre lande, i det omfang
disse er indrejst til Danmark direk-
te fra Grønland og Færøerne. Be-
mærkningerne til lovforslaget er
uddybet i overensstemmelse her-
med.
Ankestyrelsen
Ingen bemærkninger
ATP/Udbetaling
Danmark
Udbetaling Danmark (UDK) øn-
sker at få præciseret proceduren
for genoptagelse af de af lovforsla-
get omfattede sager for 2012, her-
under om UDK af egen drift skal
genoptage sagerne, eller om den
omfattede personkreds selv skal
rette henvendelse til UDK.
Se kommentaren til Advokatrådet.
Børnesagens Fællesråd
Ingen bemærkninger
Dansk Arbejdsgiverfor-
Ingen bemærkninger
Side 9 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ening
Dansk Erhverv
Ingen bemærkninger
Danske Erhvervsskoler
Ingen bemærkninger
Datatilsynet
Ingen bemærkninger
Danmarks Evaluerings-
institut
Ingen bemærkninger
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Ingen bemærkninger
FSR - danske revisorer
Ingen bemærkninger
Landsforeningen af op-
holdssteder – De private
sociale tilbud (LOS)
Ingen bemærkninger
Rigsrevisionen
Ingen bemærkninger
Statsforvaltningen
Ingen bemærkninger
Syddansk Universitet
Ingen bemærkninger
Aalborg Universitet
Ingen bemærkninger
Side 10 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422470_0011.png
Side 11 af 11