Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1428255_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1387049
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 18. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Det fremgår af svar på L 72 - spm. 1, at Udlændingestyrelsen
på et møde den 24. september 2014 har oplyst, at op mod to
tredjedele af de syriske asylansøgere, der kommer til Danmark,
er 18-42-årige mænd, der bliver anset som militærunddragere,
og som på denne baggrund får konventionsstatus. Har regerin-
gen overvejelser om at foretage forandringer, der kan betyde,
at udlændingemyndighedernes praksis ændres, så den nævnte
gruppe - eller en del af den - ikke fremover opnår konventions-
status, men alene beskyttelsesstatus eller den nye midlertidige
beskyttelse?”
Svar:
Som beskrevet i Justitsministeriets besvarelse af 17. november 2014 af
spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik peger oplysninger fra EU’s Asylstøttekontor (EASO)
på, at der er en relativt stor forskel på, hvor mange syriske asylansøgere
der i de enkelte europæiske lande opnår asyl i medfør af flygtningekonven-
tionens regler.
Det kan der være flere forklaringer på. Én grund kan være, at sammensæt-
ningen af flygtninge er forskellig. Det er velkendt, at flygtningestrømme
kan variere fra land til land. En anden grund kan være, at reglerne anven-
des forskelligt.
Vi bør selvfølgelig afdække, om der er en helt anden praksis i sammenlig-
nelige lande, og i givet fald, hvad forklaringen er på dette. Derfor har jeg
bedt mine embedsmænd undersøge det nærmere. Jeg vil naturligvis dele
resultatet af disse undersøgelser med udlændingemyndighederne.
Det er vigtigt at understrege, at jeg som justitsminister ikke har kompeten-
ce til at afgøre asylsager. Afgørelser om asyl træffes af Udlændingestyrel-
sen med klageadgang til Flygtningenævnet, som er et uafhængigt og dom-
stolslignende organ. Det er derfor også i sidste ende Flygtningenævnet,
som fastlægger praksis for, hvornår en asylansøger anses for omfattet af
flygtningekonventionen, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1.
2