Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 71 Bilag 3
Offentligt
1440444_0001.png
Fra
Til
Bcc
Emne
Frederik
Frederik Madsen/AFM/DK <[email protected]>
afsendt
05-01-2015 17:44
af
Madsen/AFM/D
K
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected]
Lis Vedel - Miljøstyrelsen <[email protected]>
Lovforslag L71 om bilskrot og batterier
Per Clausen, MF, Folketinget
Pia Adelsteen, MF, Folketinget
Lars Barfoed, MF, Folketinget
Lisbeth Bech Poulsen, MF, Folketinget
Villum Christensen, MF, Folketinget
Søren Pind, MF, Folketinget
Jens Joel, MF, Folketinget
Lone Loklindt, MF, Folketinget
Henrik Høegh, MF, Folketinget
Torben Hansen, MF, Folketinget
Daniel Rugholm, MF, Folketinget
c/o Aumento
Advokatfirma
Ny Østergade 3
1101
København K
Kære alle
[email protected]
batteri.dk
Tlf. +45 -
33324344
Tlf. +45 -
40430250
På vegne af BatteriForeningen skriver jeg til jer i forbindelse med førstebehandlingen af
ovennævnte lovforslag.
I branchen er vi naturligvis også glade for afgiftsnedsættelsen.
J.Nr.: 5.2.56
Og dog:
Ved lovforslag L 14 2011-12 blev batteriafgiften forhøjet til det nuværende niveau.
Forklaringen var, at det havde kostet mere at indsamle bærbare batterier end forudsat, og
at der derfor var et underskud, som skulle efterbetales i 2012, 2013, 2014 og 2015. Når
dette var sket, ville afgiften kunne nedsættes til ca. kr. 4,00 per kilo fra 2016. Den foreslås
imidlertid nu kun nedsat til ca. kr. 5,00.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er det registrerede danske forbrug af
batterier faldende, hvilket formentlig har sin årsag i en voksende (lovlig) privat import af
batterier udenom de officielle kanaler med det formål af undgå den danske afgift, jf. herved
også Per Clausens bemærkninger under første behandlingen.
I forbindelse med lovarbejdet om forhøjelse af batteriafgiften i 2011 blev der afgivet
Betænkning med bl.a. følgende indhold: (L 14 2011-12).
"Partierne kan tilslutte sig intentionen med ændringsforslaget om, at miljøministeren skal
sikre, at der sker en videndeling om indsamlingsmetoder m.v. mellem kommunerne, og at
de samlede omkostningsberegninger for kommunerne sker i fuldt samarbejde med de
berørte erhverv."
Ovenstående er ikke sket.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I stedet har Miljøstyrelsen, i strid med Folketingsudvalgets betænkning, indgået aftale med
kommunerne om at fiksere de årlige betalinger for varetagelse af batteriindsamlingen. Af en
mail til BatteriForeningen fra Miljøstyrelsen af 28. oktober 2013 fremgår således: "Der
er
lavet en opgørelse for kommunernes omkostninger i årene 2009-2011. (15.2 mio. kr. i
2009, 15.8 mio. kr. i 2010 og 15.8 mio. kr. i 2011). Der har vist sig et stabilt niveau. På den
baggrund har Miljøstyrelsen forhandlet en aftale med KL, hvor den omkostning, der lægges
til grund for 2012 er 15.8 mio. kr. og fra 2013 og herefter lægges det til grund at den årlige
omkostning er 14 mio. kr.
"
Hele grundlaget for at sikre en omkostningseffektiv indsamling af bærbare batterier ved
gennem dataindsamling af kommunernes udgifter sammenholdt med de opnåede
indsamlingsmængder at sikre videndeling og best practice, er hermed faldet til jorden.
Både i 2012 og 2013 er indsamlingen af brugte batterier faldet i forhold til solgte mængder.
Det gamle talmateriale fra 2011 viser, at hvis alle kommuner var lige så effektive som de
mest effektive kommuner, ville der blive indsamlet flere brugte batterier til lavere pris.
Uanset at afgiften nedsættes, er der nu lavet en fast afregningsmodel, som ikke indeholder
noget incitament til hverken at indsamle flere batterier eller gøre det billigere, hvilket er i
strid med Folketingsbetænkningen fra 2011
BatteriForeningen opfordrer til, at dette ændres i forbindelse med lovforslagets behandling.
F
Med venlig hilsen
Frederik Madsen
BatteriForeningen - Danish branch of EPBA
BatteriForeningen er dansk filial af den europæiske batteriorganisation EPBA med
hjemsted i Bruxelles