Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 69 Bilag 3
Offentligt
1425489_0001.png
Til
Folketingets Retsudvalg
Vedr. Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ændret aldersgrænse for forkortet gyldighedsperiode for
kørekort m.v.) (Lovforslag nr. L 69),og Danske Seniorers foretræde for Retsudvalget den 4. December 2014.
Danske Seniorer har tidligere ved foretræde for Retsudvalget den 23. Januar 2014 dokumenteret, at
særlovgivningen om ældre er overflødig og fordomsfyldt. Ældre må have samme rettigheder, regler og
lægetilsyn mv. som andre borgere.
Sundhedsstyrelsen påpeger, at der ikke er sundhedsfaglig belæg for en bestemt aldersgrænse og
trafikforskningen viser at grænsen ikke giver bedre trafiksikkerhed og ikke findes i vores nabolande,
Sverige og Tyskland og mange andre lande.
Vi har derfor i høringssvar til L69 anbefalet at aldersgrænsen fjernes helt. Dette forslag er udeladt i
Justitsministeriets kommenterede høringsoversigt til Folketinget. Vi vil derfor gerne fremlægge
forslaget og begrundelserne direkte for Retsudvalget.
L 69 bygger på en grundig, men også ret kompliceret rapport fra Justitsministeriets arbejdsgruppe,
som kort fortalt rummer følgende, centrale budskaber:
1. Der er ikke sundhedsfaglig belæg for at foretage helbredskontrol i en bestemt alder i
forbindelse med kørekortsfornyelse, jf. Sundhedsstyrelsen
2. Aldersgrænsen har ikke nogen påviselig effekt for trafiksikkerheden, jf. trafikforskere.
3. Justitsministeriet fastholder på trods heraf at der skal være en aldersgrænse fordi det gavner
trafiksikkerheden.
Danske Seniorer har i sit høringssvar gjort opmærksom på at særloven er forbundet med betydelige
omkostninger, ikke mindst for de ældre selv, som betaler op mod kr. 150 mio. om året til læger,
Borgerservice mv. Hertil kommer Statens og kommunernes omkostninger til administration. Disse
oplysninger er også udeladt i Justitsministeriets kommenterede høringsoversigt. Ministeriet gør kun
opmærksom på at omkostningerne vil falde lidt, undtaget i ministerierne, som får mere arbejde, hvis
grænsen hæves til 75 år.
Ministeriet anbefaler at fastholde en aldersgrænse, nu hævet fra 70 til 75 år. Aldersgrænsen blev
indført i 1955. Begrundelsen den gang var at vi svækkes med alderen. Hvilket er rigtigt. Men holder
man sig til sagens kerne: trafiksikkerhed, så viser forskning siden da at aldersgrænsen ikke har og
aldrig har haft nogen påviselig betydning for trafiksikkerheden.
For god ordens skyld: Hvis der viser sig ikke at være flertal for at fjerne særloven, skal Danske
Seniorer pege på, at det i vores og andre høringssvar er en række forslag til, hvordan det fremsatte
lovforslag, L 69, kan forbedres.
Venlig hilsen
Formand
Jørgen Fischer
Danske Seniorer
Direktør
John Lagoni
Danske Seniorer